2008-04-18, 19:37
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det som kommer i närheten är väl kanske bildesign där forskare och ingenjörer lägger ner år av tid och miljarder kronor på att under väldigt kontrollerade expriment med kända variabler försöka räkna ut hur bilar (metall, bottenplatta etc) deformeras vid kollisioner. Ändå blir det ju bara ungefärligt. Att då försöka räkna ut exakt hur ett hus skulle påverkas av ett instormande flygplan blir ju i så gott som omöjligt.

Precis det jag åsyftar, och när det gäller flygplan och hus, så borde ju också ha en inverkan vart planet träffar, träffar det milimeter fel så kan utgången bli en helt annan.
Citera
2008-04-18, 20:30
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Nu drar jag slutsatsen att du inte har en aning om att det inte behövs lika mkt kraft att rasera något som redan är massivt skadat.

Du hugger ett träd till bristningsgräns, inte fan behöver du någon större kraft för att fälla det?

Andra har ju redan påpekat det, men du är ute på så sjukt djupt vatten att jag hoppas att du har våtdräkten på dig... Inte en enda beräkning på någon behövd energi har du kunnat visa upp, du svänger dig glatt med termer du inte begriper och kastar ur dig tvärsäkra påståenden. Och om nu planen förstörde bygganderna till bristningsgränsen (vilket är fel, de ihop med elden fick bygganderna att kollapsa) hur kan du vara säker på att det inte var tillräckligt för att de skulle rasa? Har du läst det på internet eller är det bara något du fått för dig? Och varför håller inte de sakkunniga med dig om att det inte skulle räcka med plan + bränder? Är de alla köpta i hela världen?

Citat:
Nu var det så att det var strömavbrott pågrund av att det skulle läggas kablar. Då har man chansen att dra antändningskablar samtidigt som smälter in bland övriga kablar. Sedan är det så att alla sprängmedlen inte behöver en antändningskabel utan det kan sprängas genom fjärrstyrning.

Kan du visa upp några källor till hur det skulle kunna gått till? Och vi har ännu inte fått några gissningar från din sida hur många det borde gått åt, eller hur de så snyggt lyckades sätta tillbaka all isolering och annat efter sig utan att någon märkte något. För att inte tala om de 2,5 hus som INTE hade något overifierat strömavbrott, hur gjorde de med de husen?

Citat:
Kolla i min söta uträkning längre bak, där har du sanningen.

OK, efter att ha fått påpekat för dig att det saknas siffror så bestämde du dig för att du var nöjd ändå? Det säger ju en hel del om hur intresserad du är av sanningen...

Men visst, du har glömt den mest självklara av siffror. Vad är Larry Silversteins affärsidé? Jag menar, hur får han in sina pengar i normala fall? Ja just det ja... han HYR ut lokaler! Vi tittar alltså på 7 års uteblivna hyror i alla de hus som förstördes som han leasade (och fler år lär det bli)... Inte en särskilt bra affär va? Och på det skall det ju läggas att han hade tur som fick ut så mycket som han fick, försäkringsmål är inte direkt vattentäta att driva.
Citera
2008-04-19, 02:26
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:

Hade bara delen som varit skadat rasat åt sidan och inte demolerat tornen totalt hade jag inte förvånats. Sedan varför rasade alla andra byggnaderna i närheten? Dom utsattes inte för något attentat. Mer än isåfall kontrollerad demolering.
Jag finner din teori intressant. Snälla kan du inte redovisa lite för mig om var denna sidokraften kommer ifrån.

PS. vi avskrev precis vinden.
Citera
2008-04-19, 02:29
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
`
Men då kommer frågan, varför rasade underdelen som inte var så skadad? NIST avfärdar ju pannkaksteorin och kan därför inte ha rasat av flertalet ton som har rasat ner på de andra våningarna.

Imorgon(idag) tycker jag att du ska göra ett experiment. Ställ dig på ett ben och lägg en tegelsten på huvudet.
Gör det ont?
Fundera nu på vad som händer om du gör exakt samma sak fast du släpper tegelstenen i huvudet från 10 cm.
Gör det ont?

Eftersom det förmodligen kommer göra lite ont så ber jag dig nu att redovisa lite om varför det kan ha gjort ont vid andra men inte vid första försöket.
Senast redigerad av plast_i_gräset 2008-04-19 kl. 02:33.
Citera
2008-04-19, 03:18
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Imorgon(idag) tycker jag att du ska göra ett experiment. Ställ dig på ett ben och lägg en tegelsten på huvudet.
Gör det ont?
Fundera nu på vad som händer om du gör exakt samma sak fast du släpper tegelstenen i huvudet från 10 cm.
Gör det ont?

Eftersom det förmodligen kommer göra lite ont så ber jag dig nu att redovisa lite om varför det kan ha gjort ont vid andra men inte vid första försöket.

Det gör ont men du rasar inte och blir pulviserad inom 12 sekunder.
Citera
2008-04-19, 03:36
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Det gör ont men du rasar inte och blir pulviserad inom 12 sekunder.

Det här med liknelser är verkligen inte din paradgren sten... Syftet med experimentet (eller tankeövningen för de som inser hur de olika fallen kommer att kännas) är inte att få dig och tegelstenen att bete sig exakt som tornen gjorde. Syftet är att öka förståelse för termen rörelseenergi.

Dina uppgifter stämmer för övrigt inte ens in på tornen, kollapsen tog längre tid än 12 sekunder och det finns gott om bildbevis på att inte allt blev pulveriserat. Men jag förstår att du använt din "fria" hjärna igen då man inte behöver bekymra sig om fakta eller bevis.
Citera
2008-04-19, 07:28
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Men då kommer frågan, varför rasade underdelen som inte var så skadad? NIST avfärdar ju pannkaksteorin och kan därför inte ha rasat av flertalet ton som har rasat ner på de andra våningarna.

NIST avfärdade teorin att pannkakandet (ah, vilket ord) orsakade raset. Däremot rasade våningarna ner på de andra våningarna efter att raset hade börjat. Truthers brukar inte veta vad NISTs uppdrag är - det är därför den här missuppfattningen är vanlig.

/S
Citera
2008-04-19, 19:05
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Jag tog det ur en sida där det stod att både Ben och han andra berättar om strömavbrottet.
Men du tog inte reda på vad de egentligen sagt. Här är läge för dig att säga "oops".
Citat:
En möjlighet att dom har blivit åtsagda att vara tysta om det. Varför hittar du på? Det kan ha informerats ang. att delar av tornet har varit nedsläckt pga. det ska läggas nya kablar. Hur många tror du hade reagerat ifall tex turning torso hade varit utan ström på natten?
Har du inget bättre att komma med? Jag hittar inte på. Jag ifrågasätter hur du på allvar tror att tusentals, om inte tiotusentals människor har blivit tillsagda att ljuga. Alternativt glömt att de såg halva WTC2 vara mörklagt i 36 timmar. Du menar att inte en enda av dem har reagerat och kommit ut med sin berättelse? Tror du ens på det själv?
Jag tror att media inte tvekat en sekund att rapportera om Turning Torso varit strömlöst i 36 timmar. Du tror att ingen brytt sig?
Citat:
JDet finns inga scheman ang. placeringar av bomber i WTC. För en icke kunnig är det svårt men för ett par experter så är det väldigt lätt.
Där satte du pucken i nät. Exakt det du skriver är truthersrörelsens kärna, essens, själ, hjärta. NI har inte kunskap själva. Fundera på varför du inte hittar en enda demoleringsexpert eller en enda truther som gjort en skiss över hur apteringarna skulle ha skett.
Ni. Kan.Inte.
Citat:
Det står att det inte kan användas som bevis. Eran bevisning har med andra ord inte någon slagkraft eftersom den inte betyder något.
Oj. Det här måste vara en helt ny form av dumhet. Istället för att du försöker förstå rapporten avvisar du den för att den har juridisk immunitet.
Citat:
Just nu har jag märkt att du är för godtrogen och tror på allt som USA säger, hade dom sagt att du hade haft en ynkligt liten penis hade du antagligen trott på det och hade man sagt emot så hade du velat ha bevis eller källor för det.
Nu är du en typisk foliehatt. Du förväxlar dina politiska åsikter med fakta. Att du inte gillar USA är inte ett bevis för att WTC sprängdes.
Och ja, om någon uttalar sig om min penislängd i förhållande till andras skulle jag först vilja se en studie som ger min antagonist rätt. Vad skulle du göra, sätta dig och gråta i duschen direkt utan att ta reda på fakta? (Naturligtvis alternativ två. Frågan är av retorisk art.)
Citera
2008-04-19, 20:40
Medlem
KimNeilJungs avatar
Känns inte riktigt som ett inlägg för länktips. Men jag hittade en, i mina ögon, välskriven artikel i skillnaden mellan "oss" och truthers/konspirationsanhängare med utgångspunkt i Rubiks Kub
http://www.opednews.com/maxwrite/diarypage.php?did=6864.
Om man skall vara elak är skillnaden i korthet att personer som jag försöker lösa kuben enligt givna regler. Truthers ser på ytan som ett försök att dölja kärnan och knutpunkten som styr alltihop. Det röriga mönstret kan omöjligen lösas genom logiskt tänkade. Lösningen finns I kuben.
(Noteras bör att jag aldrig klarat mer än två sidor på en Rubiks kub, och då med hjälp.)
Citera
2008-04-19, 21:48
Medlem
Strike-s avatar
Jag som precis tänkte på just "Konspirationer" och hade tänkt att göra en tråd tills jag hittade denna sektion. Nu är jag lycklig och has massor med intressant läsning att läsa! <3 Flashback.
Citera
2008-04-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Jag finner din teori intressant. Snälla kan du inte redovisa lite för mig om var denna sidokraften kommer ifrån.

PS. vi avskrev precis vinden.

Tornen kan i princip jämföras med träd. Hugger du ett träd högt upp så det är på sin bristningsgräns och vänta tills det faller, inte fan har trädet blivit en pannkaka? Det är bara den delen som du har huggt lite på som har fallit.

Flygplanens skador kan jämföras med en nedhuggning av ett träd, du hugger bort en bit för att det skall kunna falla. Tornen skulle därför inte ha rasat som dem gjorde. Den delen som det var störst skador på skulle ha rasat åt sidan och inte rakt ner.

Din tegelstensidé var bara korkad enligt min mening. Låt säga att flygplanen var tegelstenarna, inte kom dom rätt ovanför och föll ner och landade mitt på tornen. Dom kom ju från sidan och small i sidan, släng en tegelsten i bakhuvudet på en person och se om han trillar rätt ner eller om han trillar framlänges. Trillar han framlänges så titta vilken del på kroppen som faller först, jo det är huvudet där han fick smällen som kommer lutas först framåt och sedan följer övriga kroppen med. Kroppen jämförs med tornen och tegelstenarna med flygplanen.

Du kan även ställa dig på is och sparka undan benen för en kompis, då åker benen åt sidan och kroppen faller rakt ner. Det kan jämföras med fästningarna som tornen hade sin balans på nere i källaren, "sparka" undan dom och det faller rakt ner.
Citera
2008-04-21, 19:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Tornen kan i princip jämföras med träd. Hugger du ett träd högt upp så det är på sin bristningsgräns och vänta tills det faller, inte fan har trädet blivit en pannkaka? Det är bara den delen som du har huggt lite på som har fallit.

Flygplanens skador kan jämföras med en nedhuggning av ett träd, du hugger bort en bit för att det skall kunna falla. Tornen skulle därför inte ha rasat som dem gjorde. Den delen som det var störst skador på skulle ha rasat åt sidan och inte rakt ner.

Din tegelstensidé var bara korkad enligt min mening. Låt säga att flygplanen var tegelstenarna, inte kom dom rätt ovanför och föll ner och landade mitt på tornen. Dom kom ju från sidan och small i sidan, släng en tegelsten i bakhuvudet på en person och se om han trillar rätt ner eller om han trillar framlänges. Trillar han framlänges så titta vilken del på kroppen som faller först, jo det är huvudet där han fick smällen som kommer lutas först framåt och sedan följer övriga kroppen med. Kroppen jämförs med tornen och tegelstenarna med flygplanen.

Du kan även ställa dig på is och sparka undan benen för en kompis, då åker benen åt sidan och kroppen faller rakt ner. Det kan jämföras med fästningarna som tornen hade sin balans på nere i källaren, "sparka" undan dom och det faller rakt ner.

Allvarligt talat, förstår du inte varför du inte kan jämföra WTC-tornen med träd och en kompis på is?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in