2008-01-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Jag gillar Z P Bazant som sedan hittar pà att stàltorn kollapsar om man hettar upp dem i toppen = bevis varför WTCs kollapsade. Fast i mitt experiment hemma i köket fungerade det inte - http://heiwaco.tripod.com/nist1.htm

Nej, det är ingen som påstår att ståltorn kollapsar om man hettar upp dem. World Trade Center har brunnit förut, dels i samband med bombningen -93 och sedan hade man en stor kontorsbrand i ett av tornen -75, som sträckte sig över flera våningar.

Det som fick tornen att kollapsa 9/11 var strukturskadorna som planen orsakade i kombination med den asymmetriska försvagningen som bränderna gav upphov till. Det rör sig alltså inte om en faktor utan om två samverkande.

I det här testet så replikeras Titanic-olyckan hemma i ett badkar, mycket chockerande så händer ingenting, så hur kunde båten förlisa i verkligheten?

http://youtube.com/watch?v=saHs6J0OXVI

(obs, det här sista stycket var ironiskt. Självklart kan man inte replikera Titanics olycksförlopp eller WTC-tornens kollapser hemma i sitt kök).
Citera
2008-01-03, 10:55
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ok, here we go ! Allt presenterat i traditionell Mankan style !

WTC construction manager, Frank A. DeMartini :

http://www.youtube.com/watch?v=bDGInaB0eQM

Det där är inspelat före kraschen och är vad han tror kommer hända. "I believe that the building probably could sustain multiple impacts of jetliners because this structure is like the mosquito netting on your screen door -- this intense grid -- and the jet plane is just a pencil puncturing that screen netting. It really does nothing to the screen netting." Uppenbarligen betedde sig huset inte alls som hans gissning. Planet åkte inte bara rätt igenom utan det förstörde ett flertal av pelarna eller, om man ska använda hans beskrivning, nätmaskorna.

Citat:
MIT Engineer Jeff King :

Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=z8W-t57xnZg
Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=qW81Cd7nNH8

Engineer betyder inte att man kan något om hållfasthetslära, precis som SLOB säger så är han elingenjör och tidigare husläkare. Jag har många kompisar som läser el, och ingen av dem kan ett dugg om balkteori. Varför? Jo, för det är inte relevant för deras utbildning. Med andra ord är Jeff King inte någon som är kunnig inom hållf.

Citat:
Egil Wulff from science center in Trondheim :

http://www.youtube.com/watch?v=1LTkM6yEzKU

Jag har verkligen försökt hitta vad det egentligen är han är examinerad i, i klippet säger han ju bara att han har en "master science degree from university of technology". Utifrån det jag hittar så verkar det vara i industriell ekonomi och marknadsföring han har den examen.

"Egil Wulff

Senior Advisor
SINTEF Industrial Management
N-7465 Trondheim,
Norway"

"Egil Wulff

Er bedriftens hovedaksjonær og har lang erfaring fra ulike typer av virksomheter.
Han har ledet prosesser i en rekke bedrifter hvor et viktig poeng har vært å se kompetanseutvikling og strategisk utvikling i sammenheng. "

Om man kollar på vad han publicerar verkar han vara inriktad på arbetsmiljö. Dancing the dilemmas: Enabling of collective action
Mythmaking and Knowledge Sharing: Living Organizational Myths and the Broadening of Opportunity Structures for Knowledge Sharing in a Scandinavian Engineering Consultant Company Observera att den är skriven för "IESE Business School and IESE Business School - University of Navarra "

In Norway, for example, Porat’s approach to information has been followed by Egil Wulff, who then identifies information with knowledge, and concludes that the ‘kunnskapssektor’ is the largest economic activity in Norway. 37 Industriell ekonomi eller industriell design skulle jag gissa på... (Egil Wulff, Kunnskaps- og IT Sektor I Norge Investorforum Rapport 2/96)

Däremot hittar jag inte EN ENDA publikation eller NÅGOT som pekar på att han skulle ha någon som helst utbildning inom hållfasthetslära, konstruktion eller något annat som gör honom kompetent nog att göra en bedömning om ett hus stabilitet. Ingen rapport, ingen publikation, ingenting. Bara massa arbetsmiljö och industriell ekonomi.

Citat:
Det har var bara några snabba exempel, utöver detta så finns det uttalanden från insatta i diverse långfilmer som jag faktiskt inte pallar gå igenom just nu !

Den sista filmen är en teori som ingen annan varit inne på (vad jag vet) och den handlar inte om sprängmedel. Intressant..

Professor eller kunnig inom hållfashetslära, konstruktion, en arkitekt (som då givetvis uttalar sig EFTER olyckan, inte före), vad som helst... Jag väntar fortfarande.
Citera
2008-01-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Professor eller kunnig inom hållfashetslära, konstruktion, en arkitekt (som då givetvis uttalar sig EFTER olyckan, inte före), vad som helst... Jag väntar fortfarande.

Bra att du kollade upp hans namn! Som väntat var det inga "experter". Medans konspirationsanhängarna letar upp riktiga sakkunniga kan ju vi titta på vilka kunniga som inte tror på Loose Change med flera.

Håkan Sundquist, Professor vid institutionen för byggnadsvetenskap, KTH.

"Hettan från det brinnande flygbränslet i de våningar som träffades av planen försvagade framförallt de bärande pelarna i den inre kärnan. Brandskyddet kring stålet där har sannolikt förstörts av mekanisk påverkan när planen slog in i byggnaden och av de efterföljande explosionerna [...]"

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article16180.ece

Tim Wilkinson, senior lecturer, Centre for Advanced Structural Engineering, Sydneys Universitet.

"Eventually, the loss of strength and stiffness of the materials resulting from the fire, combined with the initial impact damage, would have caused a failure of the truss system supporting a floor, or the remaining perimeter columns, or even the internal core, or some combination. Failure of the flooring system would have subsequently allowed the perimeter columns to buckle outwards. Regardless of which of these possibilities actually occurred, it would have resulted in the complete collapse of at least one complete storey at the level of impact."

http://www.civil.usyd.edu.au/people/wilkinson.shtml
Citera
2008-01-03, 12:15
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Sà vänder man pà pannkakan sà är det nog inte sà svàrt att göra en tidsplan att frakta vrakrester till Pentagon, preparera WTCs, förbereda fotografer, vittnen, etc.

Bra. Då ser jag fram emot att du visar upp en sådan. Klockslag, metoder för att frakta vrakdelar till vrakplatsen och dölja att man lastar av vrakdelar och planterar ut utan att någon ser något. Saker i den stilen.
Att bara påstå att det inte är svårt att göra en sådan tidsplan är inte ett svar. Ge oss något konkret vi kan studera.
Citera
2008-01-03, 13:45
Medlem
SLOBs avatar
Men förfan Heiwa, vad har jag sagt, alldeles nyss till och med, om poster som bara innehåller länkar

Du har varit i den här tråden tillräckligt länge för att vara medveten om att de inte är tillåtna. Inlägg raderat. Nästa gång blir det tillsägelse också.

/S
moderator
Citera
2008-01-03, 13:50
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Börja med att läsa http://heiwaco.tripod.com/nist.htm - du kanske hittar en rykande pistol där?

Tips - läs även del 2. Där ryker det.
Luktar gör det men inte av krutrök.
Jag förstår inte vad som är så svårt med min fråga? Tror du att du har svarat genom att hänvisa tilll din sida?

En tidsplan som visar mellan vilka klockslag Pentagon var obevakad, efter kraschen, där det fanns tillfälle att frakta dit och lasta av vrakdelarna samt en förklaring som visar hur man rent logistiskt fraktade vrakdelar till Pentagon. Hur många lastbilar. Hur stor mankraft som krävdes, ja sådant som går att kontrollera här i verkligheten.

Du skriver själv att det inte är så svårt att göra en sådan. Lustigt nog har ingen av alla konspirationstroende lyckats komma fram med en sådan. Så om du gjorde en sådan rapport skulle du bli älskad av truthers världen över. Jag förstår inte vad som hindrar dig?
Citera
2008-01-03, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Luktar gör det men inte av krutrök.
Jag förstår inte vad som är så svårt med min fråga? Tror du att du har svarat genom att hänvisa tilll din sida?

En tidsplan som visar mellan vilka klockslag Pentagon var obevakad, efter kraschen, där det fanns tillfälle att frakta dit och lasta av vrakdelarna samt en förklaring som visar hur man rent logistiskt fraktade vrakdelar till Pentagon. Hur många lastbilar. Hur stor mankraft som krävdes, ja sådant som går att kontrollera här i verkligheten.

Du skriver själv att det inte är så svårt att göra en sådan. Lustigt nog har ingen av alla konspirationstroende lyckats komma fram med en sådan. Så om du gjorde en sådan rapport skulle du bli älskad av truthers världen över. Jag förstår inte vad som hindrar dig?

Vad för vrakdelar menar du? Det fanns ju i stort sett inga! Och dom man fann, kan ju lika gärna ha uppfunnits. Behövs inga lastbilar. Använd din fantasi!
Citera
2008-01-03, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Nej, det är ingen som påstår att ståltorn kollapsar om man hettar upp dem.

Jo, det är precis vad FEMA, NIST och, t.ex. Z P Bazant pàstàr. Det är den officiella orsaken till WTC1 och 2s kollapser. Fortfarande bakfull efter nyàr?
Citera
2008-01-03, 18:06
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad FEMA, NIST och, t.ex. Z P Bazant pàstàr. Det är den officiella orsaken till WTC1 och 2s kollapser. Fortfarande bakfull efter nyàr?

Nej, NIST skriver att

"the WTC towers collapsed because: (1) the impact of the planes severed and damaged support columns, dislodged fireproofing insulation coating the steel floor trusses and steel columns, and widely dispersed jet fuel over multiple floors; and (2) the subsequent unusually large jet-fuel ignited multi-floor fires (which reached temperatures as high as 1,000 degrees Celsius) significantly weakened the floors and columns with dislodged fireproofing to the point where floors sagged and pulled inward on the perimeter columns. This led to the inward bowing of the perimeter columns and failure of the south face of WTC 1 and the east face of WTC 2, initiating the collapse of each of the towers. Both photographic and video evidence—as well as accounts from the New York Police Department aviation unit during a half-hour period prior to collapse—support this sequence for each tower."

http://wtc.nist.gov/pubs/factsheets/faqs_8_2006.htm

Alltså, strukturskador av planen och strukturförsvagningar av bränderna. Sluta hitta på egna vinklingar Heiwa.
Citera
2008-01-03, 18:35
Medlem
SLOBs avatar
Modkommentarer tas som vanligt via PM och inte i tråden. Även det något som jag alldeles nyligen tagit upp.

Även det kommer jag börja ge tillsägelser för. Särskilt när det gäller trådens mer vana debattörer som bör veta bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
0.6. Frågor om låsningar, borttagningar etc. tas med moderator via PM
Frågor om eventuella låsningar, borttagningar etc. tas med moderator via PM.

/S
mod
Citera
2008-01-03, 18:54
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Vore inte lättare för dig att bara säga att bilderna på vrakdelarna är fejk?

Citera
2008-01-03, 20:01
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Vad för vrakdelar menar du?
De dom fann.
Citat:
Det fanns ju i stort sett inga!
De vrakdelarna du nämner i just de här orden.
Citat:
Och dom man fann, kan ju lika gärna ha uppfunnits. !
Genom NWO´s jedi mind powers?
Citat:
Behövs inga lastbilar.
Ok, hur kördes de dit då? Taxi, cykel, rickshaw? På något sätt kom de dit? Ingen har sett att någon planterade ut vrakdelar. Berätta för mig NÄR. "Det är ju inte svårt". vill jag minnas att en foliehatt i den här tråden alldeles nyss påstod. Så vad hindrar dig från att ta fram en? Det verkar ju skitenkelt. Fixa en eller medge att du inte vet.
Citat:
Använd din fantasi!
Nej helst inte. Jag ser vad som händer med dig när du gör det.

Jo hrrmrrrhrr de där byggnaderna som är konstruerade på samma sätt som WTC var....någon till dem länk ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in