Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Antag att isens temperatur är -10°C och luftens temperatur är 20°C och det heta vattnets temperatur är 80°C. Kastrullens temperatur är inte känd.
Isens temperatur kan i detta läge aldrig bli >0°C hur man än bär sig àt.
Inget konspirativt med det!
Isens temperatur kan i detta läge aldrig bli >0°C hur man än bär sig àt.
Inget konspirativt med det!

Visst, men det var inte det du påstod och ej heller det jag frågade om. Jag frågade om det var som du påstod, att bara luftens temperatur hade inverkan på isen. Ja eller nej.
Jag kan ta hela serien lite punktvis här för tydlighetsskull:
- Citat:Ursprungligen postat av HEIWAHar faktiskt besiktigat fartyg som brunnit i flera dagar och deformerats ordentligt och imponerats av hur stàlet stàtt emot hettan och hàllit ihop det hela - utan global kollaps.
- Citat:Ursprungligen postat av Flytande_argotDu är medveten om att fartyg som brinner vanligtvis är omgivna av vatten, ett av de absolut bästa medium som finns när det gäller att transportera värme?
- Citat:Ursprungligen postat av HEIWAOch vattnet kyler bara undersidan/skrovet som det flyter pà. Ovanpà är det luft som gäller.
- Citat:Ursprungligen postat av SLOBSå om jag lägger en kastrull i hett vatten och fyller den med is, så är det bara luften ovanför isen som påverkar isens temperatur?
Det är punkt tre ovan du bör fokusera din uppmärksamhet på.
Is kan för övrigt mig veterligen aldrig uppnå temperaturer över 0 grader celsius vid normalt lufttryck (Vill man vara rolig kan man kanske säga att den "kollapsar globalt" då...)
Citat:
Ursprungligen postat av HEIWA
SLIB
(...)
SLUB
(...)
SLYB
(...)
(...)
SLUB
(...)
SLYB
(...)
Ringblommans förskola i Kåge ringde. De vill ha sin argumentationsteknik tillbaks.
/S