Citat:
Ursprungligen postat av HEIWA
ord...
Titta, argumentens evolution! Tänk att man måste dra ur dig vad du egentligen menar. Skälet till att vi tvingas till de här lååånga utvikningarna är att du gillar att kasta ur dig ogrundade påståenden som man måste via tjogvis med poster dra ur dig någon som helst argumentation för. Det är du som påstått att man kan jämföra slumpvis fartygsbrand som du sett med WTC kollapsen, inte jag.
Visst, jag tror inte att omgivande vatten har någon avgörande betydelse för en brands utveckling i ett fartyg. Jag tror å andra sidan inte heller att en brand i ett fartyg är jämförbar med en brand i en skyskrapa som träffats av två passagerarplan i hög hastighet. Men jag väljer att fortsätta sticka ut hakan, om inte för att tvinga dig att förtydliga dig mer. Alltså:
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Nä, SLÜB, lasten ligger inte under vatten. Lasten ligger i ett torrt lastrum, som i motsats till din kastrull har dubbel botten (om nu inte din kastrull hade det, vilket jag tvivlar pà) och ibland dubbel sida! Sà lasten är isolerad fràn, t.ex. vatten! Som en termos. Och brinner lasten, sà är det oftast pà toppen.
Jo, lasten i ett fulllastat bulkfartyg med exempelvis kollast, ligger under vattenlinjen. Botten på alla fartyg är ju alltid dubbleskrov (ballastvatten, bunkers etc.) förutom för- och akterpik där man brukar ha färskvatten. Om det börjar pyra i en kollast, så visst, det startar på ovansidan. Men faktum kvarstår, lasten ligger under vattenlinjen och skulle pyrelden sprida sig så har havet en kylande effekt. Bulkcarriers har dessutom vad jag förstår sällan dubbel sida, det har däremot moderna tankfartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Strax under styrkedäcket. Som blir varmt. Mycket varmt. Men det smälter inte!
Ett bulkfartyg har vad jag förstår inget mellandäck/styrkedäck utan är ett enda stort lastrum ända ner till bottengarnering/dubbelbotten. Och ingen har påstått att styrkedäcket skulle smälta.
Ytterligare ett exempel:
I slutet av 70-talet så gick roro/passagerarfärjan
Tor Scandinavia som utställningsfartyg till Mellanöstern (ScanArab Expo) varvid bildäck konverterades till utställningslokaler, typ Älvsjömässan. Eftersom det inte fanns luftkonditionering på bildäcken där utställningen hölls, så arrangerade man vattenbegjutning/sprinklers på utsidan (skrovsidan), för att sänka temperaturen i utställningslokalen. Den sjönk med mellan fem och sju grader. I luft (alltså ovan vattenlinjen). Så nog påverkar vatten temperaturen inuti fartyget.
Citat:
Ursprungligen postat av HEIWA
Sà branden i WTC och dess eventuella inverkan pà stàlet (och cementen) där skiljer sig inte sà mycket fràn en brand pà ett skepp.
Det är möjligt att man skulle kunna jämföra brand i byggnad med brand i båt, men då måste man komma med något mer substantiellt än ditt "Jag har sett bränder i fartyg som inte "kollapsade", därför kan inte WTC ha gjort det".
Vad hände förresten med ståltoppen på det av truthers så omhuldade Windsor -tornet? Som jag förstår det förstördes ståltoppen helt:
Citat:
A large portion of the floor slabs above the 17th Floor progressively collapsed during the fire when the unprotected steel perimeter columns on the upper levels buckled and collapsed (see Figure 1).
Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
The fire spread quickly throughout the entire building, leading to the collapse of the outermost, steel parts of the upper floors;
Borde den alltså inte ha hållit?
/S