2007-06-27, 23:52
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
En sak glömmer du lillebror. Det är att i alla andra fall av flygkrascher så har piloten gjort allt för att rädda planet från att störta. Detta var knappast prio ett för Ziad Jarrah. Kolla kraterna efter lockerbie, den är nästan identisk med shanksville.
http://www.colossusblog.com/mt/archives/images/lockerbie.jpg

Inte heller fick jag en kommenter på videosnutten med jetplanet som i samma hastihet som flight 77 "drämde" rakt in i en armerad betongmur.

En aning desperat att jämföra om en Boeing skulle flugit in i Pentagon med ett experiment med ett litet militärplan i en solid betongklump utan möjlighet till genomslag.
När det gäller Lockerbie så vet jag inte om det som troligtvis i fallet Shanksville var fråg om en del av planet.
Men du Big brother kan ju ta dig tid att gå igenom hundratals bilder av flygplanskrascher. Du verkar ha gott om tid.

http://images.google.com/images?q=plane+crash+pics&hl=sv&domains=rense.com& um=1&sa=X&oi=images&ct=title
Citera
2007-06-28, 00:01
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
En aning desperat att jämföra om en Boeing skulle flugit in i Pentagon med ett experiment med ett litet militärplan i en solid betongklump utan möjlighet till genomslag.
När det gäller Lockerbie så vet jag inte om det som troligtvis i fallet Shanksville var fråg om en del av planet.
Men du Big brother kan ju ta dig tid att gå igenom hundratals bilder av flygplanskrascher. Du verkar ha gott om tid.

http://images.google.com/images?q=plane+crash+pics&hl=sv&domains=rense.com& um=1&sa=X&oi=images&ct=title
Desperat? Snarare en synnerligen adekvat jämförelse. Hastigheten på planen var ungefär densamma. I båda fallen var det också liknande vägg, det vill säga tjock armerad betongvägg. Vad filmen gör är att den illustrerar exakt hur plan fullständigt pulveriseras vid träff.

Lockerbie exploderade i luften och därmed hade piloten ingen chans att försöka rädda planet, eller att ens göra ett försök. Och i och med att planet exploderade i luften så fanns det dock flygplanedelar utspritt. Men det gjorde inte flight 93.

Slutligen alla dina bilder som länkades i google. Fortfarande så är det så att i alla fall av flygplansolyckor innan och efter så har piloten haft en möjlighet att rädda planet. Det finns inga rättvisa jämförelser med andra flygplansolyckor.
Citera
2007-06-28, 00:08
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Desperat? Snarare en synnerligen adekvat jämförelse. Hastigheten på planen var ungefär densamma. I båda fallen var det också liknande vägg, det vill säga tjock armerad betongvägg. Vad filmen gör är att den illustrerar exakt hur plan fullständigt pulveriseras vid träff.

Lockerbie exploderade i luften och därmed hade piloten ingen chans att försöka rädda planet, eller att ens göra ett försök. Och i och med att planet exploderade i luften så fanns det dock flygplanedelar utspritt. Men det gjorde inte flight 93.

Slutligen alla dina bilder som länkades i google. Fortfarande så är det så att i alla fall av flygplansolyckor innan och efter så har piloten haft en möjlighet att rädda planet. Det finns inga rättvisa jämförelser med andra flygplansolyckor.

Om du inte förststår skillnaden mellan de två fallen ser jag ingen möjlighet att tränga igenom denna mur av ignorans i likhet med det lilla miltärplanet.

Jämförelsen med Lockerbie är intressant på det sättet att det sprängdes i luften och delar av det slog ned i Lockerbie.
Sak samma hände troligen över Shanksville.

Citat:
The aircraft flying this route, a Boeing 747-121 registered N739PA and named Clipper Maid of the Seas, was destroyed and the remains landed in and around the town of Lockerbie, Dumfries and Galloway, Scotland ( 55°5.7′N, 3°20.3′W).

In the subsequent investigation of the crash, forensic experts determined that about 1lb (450g) of plastic explosive had been detonated in the airplane's forward cargo hold, triggering a sequence of events that led to the rapid destruction of the aircraft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103
Citera
2007-06-28, 00:17
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Om du inte förststår skillnaden mellan de två fallen ser jag ingen möjlighet att tränga igenom denna mur av ignorans i likhet med det lilla miltärplanet.
Klart jag förstår skillnaden. Flight 93 var större och gjorde således större skada. Men storleken i detta fall har ingen betydelse, det intressanta är att den visar att flygplan i denna hastighet pulveriseras mot armerad betong. Varför är liknelsen inte hållbar? Kom med stöd för dina argument och inte bara för att du tycker så, för det bryr jag mig inte det minsta om. Just the facts please!

Citat:
Jämförelsen med Lockerbie är intressant på det sättet att det sprängdes i luften och delar av det slog ned i Lockerbie.
Sak samma hände troligen över Shanksville.
I så fall borde det finnas mer vrakdelar i shanksville. VAD skulle ha exploderat i planet?
Citera
2007-06-28, 00:21
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag har hört många olika ögonvittnen som sett olika saker komma flygande så det lägger jag ingen vikt vid.

Så, hur många olika saker har vilka olika ögonvittnen sett komma flygande?

Citat:
Vad passagerarna och besättningens anhöriga har med saken att göra förstår jag inte på annat sett än att om jag hade någon drabbad anhörig så skulle jag vara lika intressad som de WTC-anhöriga som kräver en utredning som är värd namnet.

Tja, de ombordvarande måste ju ha tagit vägen någonstans. Och DNA-testerna placerade dem ju vid Pentagon. Var tror du AA77 tog vägen? Och vad var det O'Brien på C130 såg? Och vad var det Dulles spårade? Och vart tog det vägen?

/S
Citera
2007-06-28, 00:37
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Klart jag förstår skillnaden. Flight 93 var större och gjorde således större skada. Men storleken i detta fall har ingen betydelse, det intressanta är att den visar att flygplan i denna hastighet pulveriseras mot armerad betong. Varför är liknelsen inte hållbar? Kom med stöd för dina argument och inte bara för att du tycker så, för det bryr jag mig inte det minsta om. Just the facts please!

Kan du verkligen inte förstå skillnade mellan att flyga in i en byggnad som ger efter (t.o.m fyra väggar om jag minns rätt) och en stum betongklump utan möjlighet till genomslag?
Jag tycker ditt val av jämförelse är tendiös. Kunde du verkligen inte hitta en mer adekvat jämförelse?

Citat:
I så fall borde det finnas mer vrakdelar i shanksville. VAD skulle ha exploderat i planet?

Planet blev enligt vittnen nedskjutet.

SLOB
Citat:
Så, hur många olika saker har vilka olika ögonvittnen sett komma flygande?

Det har diskuterats ett flertal tillfällen tidigare på denna tråd. Menar du att ögonvittnena är samstämmiga?

Citat:
Tja, de ombordvarande måste ju ha tagit vägen någonstans. Och DNA-testerna placerade dem ju vid Pentagon.

En intressant fråga för framtiden.
Citera
2007-06-28, 00:39
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Det har diskuterats ett flertal tillfällen tidigare på denna tråd. ?

Då borde det vara enkelt för dig att citera. Vilka vittnen har sett vilka olika sorters objekt träffa Pentagon? Och menar du att O'Brian ljuger?

Citat:
Kan du verkligen inte förstå skillnade mellan att flyga in i en byggnad som ger efter (t.o.m fyra väggar om jag minns rätt) och en stum betongklump utan möjlighet till genomslag?

Vad jag förstår var betongväggen i exemplet gjord för att efterlikna väggarna på ett kärnkraftverk. Den var inte gjord av oförstörbarium. Kan du berätta skillnaden i styrka mellan ett kärnkraftverk och Pentagons förstärkta betong? Du verkar ju så säker på din sak.

Citat:
En intressant fråga för framtiden.

Visst. Men hur vill du förklara det? Var är passagerarna och besättningen från AA77?

/S
Citera
2007-06-28, 00:58
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Då borde det vara enkelt för dig att citera. Vilka vittnen har sett vilka olika sorters objekt träffa Pentagon? Och menar du att O'Brian ljuger?

/S

Jag vill inte diskutera det som är uppenbart, att det fanns vittnesmål om allt från militärplan till missiler. Vill du fortsätta den för mig ointressanta frågan får du göra det med någon som orkar.

Citat:
Vad jag förstår var betongväggen i exemplet gjord för att efterlikna väggarna på ett kärnkraftverk. Den var inte gjord av oförstörbarium. Kan du berätta skillnaden i styrka mellan ett kärnkraftverk och Pentagons förstärkta betong? Du verkar ju så säker på din sak.

Det viktiga är och förblir att planet inte lyckades penetrera betongen och jag upprepar att det är typiskt tendensiöst att ta ett exempel som ligger så långt ifrån Pentagon när det finns flertal med bilder på krashade boeings på nätet.

Citat:
Visst. Men hur vill du förklara det? Var är passagerarna och besättningen från AA77?

Jag vet inte.
Citera
2007-06-28, 01:08
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag vill inte diskutera det som är uppenbart, att det fanns vittnesmål om allt från militärplan till missiler.

Eh, nej? Såvitt jag vet finns det inte ett enda vittnesmål om att det skulle vara en missil. Nu väntar jag med spänning på att du skall citera LC och göra bort dig...

Citat:
Det viktiga är och förblir att planet inte lyckades penetrera betongen och jag upprepar att det är typiskt tendensiöst att ta ett exempel som ligger så långt ifrån Pentagon när det finns flertal med bilder på krashade boeings på nätet.

Om nu testet som Erik gillar att länka till hade en fetare vägg så borde väl MER av planet stanna utanför i det fallet än i Pentagon, eller hur? Svagare vägg borde innebära att joxet hamnar INUTI byggnaden, starkare vägg att det hamnar utanför. Och ändå så smulas planet sönder till typ ingenting i hans film. DET är det intressanta, och den principen funkar oavsett flygplanstyp.
Citera
2007-06-28, 08:20
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag vill inte diskutera det som är uppenbart, att det fanns vittnesmål om allt från militärplan till missiler. Vill du fortsätta den för mig ointressanta frågan får du göra det med någon som orkar.

Självklart vill du inte det.

/S
Citera
2007-06-28, 08:25
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Jag tycker ditt val av jämförelse är tendiös. Kunde du verkligen inte hitta en mer adekvat jämförelse?
Precis vad jag misstänkte. Du kunde inte hitta understöd för dina argument. Två plan, två betongväggar, två pulveriserade plan, FACT! Det spelar ingen roll vad du tycker tendensiöst.

Citat:
Planet blev enligt vittnen nedskjutet.
Vilka vittnen?

Edit:

Citat:
Pentagon när det finns flertal med bilder på krashade boeings på nätet.
Du tycker att min liknelse är absurd samtidigt som du länkar till allsköns flygkraschsbilder på nätet. Då undrar jag, vilken flygolycka bland dessa anser du mest kan jämföras med flight 77, och varför?
Citera
2007-06-28, 09:43
Medlem
SLOBs avatar
OT länkposter raderade

Jag påminner än en gång att poster enligt mönstret "Vad tycker ni om det här + länk" raderas. Det här är ingen länktråd, det är en diskussionstråd. Länkar ska i den här tråden postas som stöd för resonemang eller diskussioner som förs.

Vill ni tipsa om länkar, hänvisar jag till länktråden.

/SLOB
moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in