Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Hmmm... jag är inte metallurg, men handlade inte FEMAs tester om mikroskopiska spår?
Fö har fortfarande ingen pekat på relevansen av smält stål/inte smält stål diskussionen.
/S
Så här förstår jag detta kring stålet:
De bränder (jetbränsle/kontorsmöbler/inredning/etc) som utbröt efter planens krascher kan
inte uppnå de temperaturer som krävs för att smälta stål.
Av det skälet skulle förekomsten av smält stål i rasmassorna (även i små kvantiteter) vara bevis på "foul play", framför allt då termit.
Då gäller förstås att man kan bevisa att påträffat smält stål inte uppstått genom användning av skärbrännare vid uppröjningen.
Det är ju väl dokumenterat att man använde sådana.
Sedan har vi vittnesmålen från brandmän/röjningspersonal som talar om veritabla floder av smält stål, och detta lång tid (vecka eller mer) efter 9/11.
Kring dessa floder finns det lite olika teorier.
Konspirationstroende försöker förena dessa floder med sin termit-teori.
Sedan finns det en idé om något slags "masugns-fenomen" som skulle ha uppstått nere i rasmassorna, och som skulle ha uppnått smält-temperaturen för stål.
Som jag ser det så skulle "masugns-teorin" i så fall skjuta hål på termit-teorin, men jag tycker mig se konspirationstroende framföra den i alla fall...
Min egen tro är att det enda smälta stål som påträffats i gz kommer från skärbrännare.
Jag vet att det finns vittnesmål som påstår annat, men vittnesmål är ju inte samma sak som bevis...
En tredje gren kring stålet handlar om de tydliga men inte säkert förklarade tecknen på agressiv korrosion som hittats på vissa ståldetaljer efter 9/11.
Här handlar det om spår efter processer som pågått i dagar/veckor där stålet under hög (men inte smältande) temperatur reagerat bl.a. med svavel.
Vissa balkar ser helt "bortfrätta" ut.
Jag är inte riktigt klar över om det finns någon konspirationsteori som inrymmer även detta fenomen.
/T