2007-05-11, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
En Boeing 767 motor av fabrikat Pratt and Whitney eller General Electric väger ca 4.2 ton. Lägg sedan till den dynamiska extrakraften när den träffar WTC i hög hastighet och du får en massa skada
http://wtc.nist.gov/video/WTC_engine2.ram

Tack för länken. Jo, det borde bli en rätt bra kollision med balkarna. Men inte nog för att sänka byggnaden för då hade den rasat direkt. Elden gjorde resten alltså.
Citera
2007-05-11, 20:27
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det rena stålskelettet hade ju säckat ihop, det var ju den lägre betongbaserade strukturen som stod kvar.
Egentligen spelar det ingen roll om det var den betongbaserade strukturen. WTC lär ha haft stål som skall tåla samma hetta som betong.
Citera
2007-05-11, 20:28
Bannlyst
[quote=Pad]
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Inte innan jag postade, men jag ser inte relevansen nu heller. Du hänvisade till Madridskrapan och påstod att det var stålskelettet som stod kvar efter branden, men det var ju inte riktigt sant. Det rena stålskelettet hade ju säckat ihop, det var ju den lägre betongbaserade strukturen som stod kvar.

Det var mer än jag visste faktiskt. Betongen klarade sig alltså men inte stålet. Jag har för mig att jag läste "stålskellettet" när jag såg videon på YouTube, men jag kanske mindes fel för jag hade inte Youtube framme när jag skrev det där.
Citera
2007-05-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Egentligen spelar det ingen roll om det var den betongbaserade strukturen. WTC lär ha haft stål som skall tåla samma hetta som betong.

Hur gör man sådant stål? Det är okänt i hela ingenjörsbranschen, men skulle vara riktigt användbart. Har du några detaljer?
Citera
2007-05-11, 20:31
Medlem
[quote=Xcore]
Citat:
Ursprungligen postat av Pad

Det var mer än jag visste faktiskt. Betongen klarade sig alltså men inte stålet. Jag har för mig att jag läste "stålskellettet" när jag såg videon på YouTube, men jag kanske mindes fel för jag hade inte Youtube framme när jag skrev det där.

Jag hoppas att du inte har för vana att ta uppgifter från youtube-videor utan att kolla upp dem någonannanstans? Sämre källa till kunskap får man leta efter...
Citera
2007-05-11, 20:33
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow

Eh?

Ett av de vanligaste argumenten från konspirationsteoretiker är det gamla slitna "ingen STÅLbyggnad har tidigare kollapsat..." (vilket visar sig vara fel när man gräver lite). Saken är ju att stål och betoing är bra och hållfast på olika sätt. Stål är starkare och pallar mer, men är också MYCKET känsligare för värme. Paradoxalt nog så föredrar man i vissa lägen trä framför stål i byggen om man snackar brandskydd. Om någon har vägarna förbi träcentrum i Nässjö så fanns där för några år sen i alla fall en stor informationsplansch om just det, med resultatet av en brand på stora foton. Inte helt oväntat med stålbalkar som gett sig och trä som brunnit långsammare och mer kontrollerat.

Alltså, det visar sig att det faktiskt spelar roll. Olika material är olika värmekänsliga.
Citera
2007-05-11, 20:33
Bannlyst
[quote=Cyborg-A1]
Citat:

Jag hoppas att du inte har för vana att ta uppgifter från youtube-videor utan att kolla upp dem någonannanstans? Sämre källa till kunskap får man leta efter...

Beroende på vad man ser för video?
Citera
2007-05-11, 20:35
Bannlyst
[quote=Cyborg-A1]
Citat:

Säger du samma sak om de här?

http://video.google.com/videosearch?q=nist

Var ditt uttalande gjort utan att tänka först?

Ja eller nej

Citera
2007-05-11, 20:36
Medlem
Pads avatar
Citat:

Men i så fall har du:

A) fått en lektion i källkritik

B) vunnit respekt genom att medge att du kanske hade fel

(och jag skriver faktiskt inte det där med avsikten att raljera, jag är helt seriös, så då kan vi gå vidare till något annat)
Citera
2007-05-11, 20:37
Medlem
[quote=Xcore]
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1

Beroende på vad man ser för video?

Precis: om man tror att allt som sägs där är sant så blir verkligheten mycket förbryllande: allt och dess motsats är sant samtidigt, vilket ger en komplicerad verklighet...
Citera
2007-05-11, 20:37
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1

malmoesoldier är skolad i youtube. Han har minsann sett Gulf Of Tonkin och kan mer historia än mig som har 60p från universitetet.
Citera
2007-05-11, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Men i så fall har du:

A) fått en lektion i källkritik

B) vunnit respekt genom att medge att du kanske hade fel

(och jag skriver faktiskt inte det där med avsikten att raljera, jag är helt seriös, så då kan vi gå vidare till något annat)

Vad skrev jag?

Självklart så ändrar jag mig när någon visar mig att jag hade fel. Och det var vad jag gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in