2007-05-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Då kan vi vara överens om att när explosionerna från hissarna hördes precis före det att byggnaden rasade befann sig långt ned i tornet. I alla fall de flesta av dem?

Hur rasade byggnaden?

Det hördes säkerligen hiss-explosioner före det.

Som sagt har jag ingen hissritning så jag kan inte uttala mig om hissarnas position närmare än att hissarna ju fanns i husets kärna.
Citera
2007-05-09, 10:09
Medlem
Citat:
Explosioner är ett väldigt speciellt ljud, om vi tittar på en grafisk kurva så kan vi ju jämföra den med en smäll av något som slår ihop för att se skillnaden?

Skall vi göra det sen?

Jag sade aldrig att explosioner och smällar låter likadant, utan att man kan förväxla ljuden. Speciellt i sen sådan pressad situation.

Då varken jag, eller du, förmodar jag, är ljudtekniker ser jag ingen vits med att göra en närmare analys.

Eller du kanske menar att det är helt omöjligt att förväxla ljudfenomen?
Citera
2007-05-09, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Det hördes säkerligen hiss-explosioner före det.

Som sagt har jag ingen hissritning så jag kan inte uttala mig om hissarnas position närmare än att hissarna ju fanns i husets kärna.

Jag syftade på de hissar som exploderade före det att tornet rasade och var så pass kraftiga att de gav seismiska utslag, och som enligt vittnen hördes och som finns på ljudupptagningar.
Citera
2007-05-09, 10:10
Bannlyst
Och du står fast vid att man inte hör någon egentlig skillnad på en detonation och när ett våningsplan faller och tar i nästa våningsplan?
Citera
2007-05-09, 10:12
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Explosioner är ett väldigt speciellt ljud, om vi tittar på en grafisk kurva så kan vi ju jämföra den med en smäll av något som slår ihop för att se skillnaden?

Skall vi göra det sen?

Jag är imponerad. Du har lösningen på om det är explosioner eller inte. Ta fram kurvan för ljudet på filmerna och presentera resultatet så slipper vi diskutera detta mer. Kan du göra detta? Ett ja eller nej räcker
Citera
2007-05-09, 10:13
Bannlyst
Då får jag tacka för synpunkterna, återkommer sen.
Citera
2007-05-09, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Jag är imponerad. Du har lösningen på om det är explosioner eller inte. Ta fram kurvan för ljudet på filmerna och presentera resultatet så slipper vi diskutera detta mer. Kan du göra detta? Ett ja eller nej räcker

Ja
Citera
2007-05-09, 10:14
Medlem
Citat:
Jag syftade på de hissar som exploderade före det att tornet rasade och var så pass kraftiga att de gav seismiska utslag, och som enligt vittnen hördes och som finns på ljudupptagningar.

Du skrev ju "precis före det att byggnaden rasade".

Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska svara här. Hissar föll och eldhärdar övertändes (jag tror att det är termen för när syre strömmar till en brand och en explosion uppstår). Jag tror att detta skedde under hela förloppet.
Citera
2007-05-09, 10:15
Medlem
Citat:
Och du står fast vid att man inte hör någon egentlig skillnad på en detonation och när ett våningsplan faller och tar i nästa våningsplan?

Jag står fast vid att explosioner och smällar kan förväxlas.
Citera
2007-05-09, 10:16
Medlem
Video hoax

Se: http://www.911hoax.com/gBanking2.asp?intPage=9&PageNum=9
Detta är en sida som jag tycker är ett bra exempel på folk som drar slutsatser och gör påståenden baserat på att dom inte förstår den teknik dom stöder sig på.
Jag citerar "For example, the fuselage in #4 is considerably longer and thinner than in #5"

Det finns ju ingen dokumentation som beskriver hur dessa stilbilder är framställda, eller vilket utgångsmaterial som använts.
Det finns dock en mycket bra förklaring till den anomali som författaren tycker sig se (och jag också ser)

En datorbild är ju uppbyggd av bildelement som vi kallar pixels.
Detsamma gäller också för digital video.
Men, och det är viktigt, det finns en viktig skillnad mellan pixlarna på en dator och på en digital video.
På en dator så är pixlarna alltid kvadratiska.
Däremot så är pixlarna på digital video inte kvadratiska.
PAL är inte så stort problem, men på NTSC så är felet ganska stort.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio

Effekten av detta dilemma är den att när man tar en NTSC-bildruta och gör en stillbild av den på datorn så får man en geometriskt förvrängd bild.
En cirkel blir en oval.
Man kan korrigera för detta genom att "stretcha" bilden, men då tappar man i kvalitet.
Det är heller inte enkelt (om ens möjligt) att avgöra hur en stillbild är processad (om det inte råkar finnas några kända geometriska figurer i bilden).
Dock finns det starka skäl att tro att mycket av det material som figurerar på nätet har geometriska fel, komna ur pixel-problematiken.

/T
Citera
2007-05-09, 10:23
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Kim!
Lyssna här. Det jag vill är inte att pressa dig, det jag vill är att få bort alla tvivel på att det var en konspiration vi såg. Och då behöver man få klarhet i sådana här saker, eller hur?
Ja, men de bevis vi framfört nekar du ju till. Du ber om svar. Du får svar. Sedan anser du att svaren inte är tillförlitliga. Därför ville jag få veta vem du anser tillförlitlig.
Jag tycker jag har gett dig lösningen på den här konspirationsfrågan ett otal gånger:
Om det inte var explosioner som uppkom av orsaker som förklaras av att två flygplan just brände in i WTC. Vad var det då för explosioner vi hörde? Om det inte var naturliga orsaker bör det ha varit bomber?
Så långt ok?
För att det skall ha varit bomber måste de har apterats på plats. Fanns det realistiska möjligheter att aptera två hundravåningars skyskrapor utan att någon märkte något?

För mig är svaret uppenbart. Då det inte finns några som helst bevis för att det var möjligt,kan det inte ha varit bomber. Således är explosionerna vi hör resultatet av förödelsen efter flygplanen.
vilka slutsatser du drar av den frågeställningen är självklart din ensak. Men om du aldrig kan bevisa att bomberna kunde apteras så kan de troligtvis inte ha funnits där.

Citat:
Därför tycker jag att diskussion av sånt här är viktigare än nåt annat gällande WTC attentatet 11 Sep. Jag och många andra vill veta att det verkligen var ett terrorattentat vi såg, och att allt vi hört officiellt stämmer. Man blir alltid tveksam när saker ifrågasätts, speciellt när många av dem skulle kunna vara någon sanning i.
Där satte du huvudet på spiken. Du vill veta om det var terrorattentat. Något annat förefalller du vara ytterst ointresserad av att veta.

Citat:
Men om du tycker att diskussionen känns pressande eller obekväm så lägger vi ned den och fortsätter med något annat istället.

Edit:
Citat:
Det var intressant att läsa.

Jag vill gärna ta del av tillförlitlig vetenskaplig information som säger att det inte var ett flertal kraftiga explosioner strax före det att tornen kollapsade. Och att folk antagligen hörde fel, eller att det kanske var något annat som exploderade.

Hur gick man tillväga?

Citat:
Din personliga åsikt vore också kul att få höra angående hur vittnena hade fel när de sade sig höra dessa detonationer inifrån tornen.
Jag anser att de säkerligen hörde explosioner. Men då det inte kan ha varit bomber var det således något helt annat som kommer sig av effekterna av två stora flygplan som kraschat
Citera
2007-05-09, 10:25
Medlem
Kim, jag har för mig att du skrev om detta igår, vad är den korrekta engelska termen för när eld exploderar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in