2007-05-08, 23:11
Medlem
Billows avatar
Att det påminde om kontrollerade demoleringar, var det många som tänkte och yttrade när de såg WTC-tornen kollapsa. Något som också TV- och radioreportrar spontant kommenterade i direktsändningarna. Det bör påpekas att tornens kollapser kom som en total överraskning, inte minst för brandförsvaret som därför led stora förluster.
Citera
2007-05-08, 23:13
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Jag lade ingenting i det, jag sa bara som det var, att det löpte en stor gasledning under WTC7.

Som jag har förstått WTC7-raset så rasade först takdelen och delar av den sidan av huset, sedan rasade resten också.

WTC-7 kollapsa i ett närmast perfekt symmetriskt fritt fall, precis som när byggnader medvetet imploderar genom professionellt och omsorgsfullt utplacerade sprängladdningar. !! Och INGA PLAN med i bilden
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Att det påminde om kontrollerade demoleringar, var det många som tänkte och yttrade när de såg WTC-tornen kollapsa. Något som också TV- och radioreportrar spontant kommenterade i direktsändningarna. Det bör påpekas att tornens kollapser kom som en total överraskning, inte minst för brandförsvaret som därför led stora förluster.

Jo, det var kanske lite konstigt att byggnaden rasade på det sättet att det såg ut som en byggnads implosion.
Citera
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jaså?

Då kan det inte ha varit en gasledning då som orsakade att byggnaden rasade kanske.

Men det fanns kanske annat som kunde smälla, eller nåt.
Tydligen.

WTC - 7 kollapsa i ett närmast perfekt symmetriskt fritt fall, precis som när byggnader medvetet imploderar genom professionellt och omsorgsfullt utplacerade sprängladdningar
Citera
2007-05-08, 23:14
Medlem
Billows avatar
Citat:
Jo, det var kanske lite konstigt att byggnaden rasade på det sättet att det såg ut som en byggnads implosion.
Precis det är ju om inte annat konspirations teorins största anmärkning.
Citera
2007-05-08, 23:15
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Tack för förklaringen, ja det var ju mycket som kunde explodera i skyskrapan. En liten fråga till? De här kraftiga smällarna lät ju strax före det att tornen rasade, sen hördes ju en massa smällar när tornet rasade också enligt brandmän och vittnen. Elden kanske kom fram till nåt förråd med gastuber eller dyligt som gjorde att det blev en serie kraftiga explosioner just vi det tillfället? Och kanske dessutom hjälpte till att öka energin vid raset också?

Hissmotorerna tänkte jag inte på.

Det kan ju vara en högst naturlig förklaring till att de rasade då.

Vad folk glömmer är hur husen är konstruerade. För att förstå det (och dess svagheter) måste man gå tillbaka i tiden. Ända till 1914 och en viss Le Corbusier. Denna arkitekt visade ett nytt sätt att bygga hus på genom att frångå det vanliga sättet med bärande ytterväggar och istället ersätta det med en invändig konstruktion som höll upp byggnaden. Detta förslag kallades "Domino" efter de 6st bärande pelarna som uppifrån påminde om en dominobricka
http://www.arch.columbia.edu/DDL/cad/A4535/S01cad/class_notes/images/domino.jpg

Detta medförde att man kunde skapa fasader på ett helt nytt sätt och med nya material. Andra arkitekter följde efter och några år senare var bla skyskrapan med glasfasad född (åtminstone på ritbordet). Den ritades utav Mies van der Rohes 1922:
http://www.benjaminedwards.net/Utopia/images/0076.jpg

Om vi nu hoppar fram ett stort antal år så var denna typ av konstruktion (med ett internt bärande "skelett") mycket vanligt, speciellt i USA. Om man behöver inte vara fysiker för att förstå var den svaga länken finns i denna typ av konstruktion.

Just WTC hade en konstruktion som baserades på Le Corbusiers ursprungliga idéer. Men ytterväggarna var delvis bärande också. Men huvudkonstruktionen var de hisschakt (och trapphus) som fanns inne i huset (plus några ytterligare bärande strukturer som pelare mm. Mycket var av metall. När metall blir väldigt varmt så förlorar det sin styrka.

Så man kan med ganska stor säkerhet säga att den höga värmen inne i WTC samt att det fick brinna tillräckligt länge gjorde att konstruktionen tillsist vek sig och det blev en snabb kedjereaktion som tillsist fick den bärande konstruktionen att falla ihop. Resten skötte tyngdlagen.

WTC var byggt för att klara ett antal typer av hot som stormar, bränder (till viss del) och t.o.m en kollision med ett flygplan. Det sistnämnda har hänt tidigare med t.ex Empire State Building. Men en fullträff av ett stor trafikflygplan med en massa flygfotogen som sedan får brinna fritt finns det nog inget skydd emot. Om sedan konstruktörerna till WTC visste om det eller inte är en annan sak.
Citera
2007-05-08, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Vad folk glömmer är hur husen är konstruerade. För att förstå det (och dess svagheter) måste man gå tillbaka i tiden. Ända till 1914 och en viss Le Corbusier. Denna arkitekt visade ett nytt sätt att bygga hus på genom att frångå det vanliga sättet med bärande ytterväggar och istället ersätta det med en invändig konstruktion som höll upp byggnaden. Detta förslag kallades "Domino" efter de 6st bärande pelarna som uppifrån påminde om en dominobricka
http://www.arch.columbia.edu/DDL/cad/A4535/S01cad/class_notes/images/domino.jpg

Detta medförde att man kunde skapa fasader på ett helt nytt sätt och med nya material. Andra arkitekter följde efter och några år senare var bla skyskrapan med glasfasad född (åtminstone på ritbordet). Den ritades utav Mies van der Rohes 1922:
http://www.benjaminedwards.net/Utopia/images/0076.jpg

Om vi nu hoppar fram ett stort antal år så var denna typ av konstruktion (med ett internt bärande "skelett") mycket vanligt, speciellt i USA. Om man behöver inte vara fysiker för att förstå var den svaga länken finns i denna typ av konstruktion.

Just WTC hade en konstruktion som baserades på Le Corbusiers ursprungliga idéer. Men ytterväggarna var delvis bärande också. Men huvudkonstruktionen var de hisschakt (och trapphus) som fanns inne i huset (plus några ytterligare bärande strukturer som pelare mm. Mycket var av metall. När metall blir väldigt varmt så förlorar det sin styrka.

Så man kan med ganska stor säkerhet säga att den höga värmen inne i WTC samt att det fick brinna tillräckligt länge gjorde att konstruktionen tillsist vek sig och det blev en snabb kedjereaktion som tillsist fick den bärande konstruktionen att falla ihop. Resten skötte tyngdlagen.

WTC var byggt för att klara ett antal typer av hot som stormar, bränder (till viss del) och t.o.m en kollision med ett flygplan. Det sistnämnda har hänt tidigare med t.ex Empire State Building. Men en fullträff av ett stor trafikflygplan med en massa flygfotogen som sedan får brinna fritt finns det nog inget skydd emot. Om sedan konstruktörerna till WTC visste om det eller inte är en annan sak.

Tack för länkarna. Ser fram mot intressant läsning.
Citera
2007-05-08, 23:18
Medlem
Bara jag som tycker att den här bilden är rätt intressant?

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Edna_Cintron_standing_in_WTC1.jpg

Jag fann den rätt gripande, den visar verkligen skalan på husen
Citera
2007-05-08, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
Erik. ja det hade gjort så folk flög upp i luften och in i väggar

Det måste varit några rejäla smällar då.
Citera
2007-05-08, 23:19
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus

Från början var det ju bara värme på en central pungt i byggnaden. Dessutom brann inte huset upp och smällte långsamt vilket man trotts denna konstruktion borde anta. Utan faller som ett korthus och smällar hörs (vad de nu kommer ifrån) Sammtidigt säger du att det är gjort för att klara flygplan. Men WTC-7 tålde inte ett hål i nedre kanten ens. Hmmm vad kan det bero på då ?????
Citera
2007-05-08, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Bara jag som tycker att den här bilden är rätt intressant?

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Edna_Cintron_standing_in_WTC1.jpg

Jag fann den rätt gripande, den visar verkligen skalan på husen

Tänk dig att befinna dig där i det läget. Hon måste klarat sig längre än många av de andra. Folk hade två val, att brännas till döds eller att hoppa, de flesta valde att hoppa, och det hade jag nog gjort också.

Sett dokumentären Falling Man?

Rätt intressant. Den handlar om att de försöker ta reda på vem mannen var som föll.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Falling_Man
Citera
2007-05-08, 23:26
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Försöka duger. Du anklagar oss för att inte ta till oss något. Själv kastar du av dig detta bevis. Faktum är att artikeln bygger på fakta vilket du kanske missat. Ingen ljuger om att i USA skämtar man om att de som tror på den officiella versionen om 11:e september måste vara så kallade slumpteoretiker, eftersom så många sammanträffanden och till synes oförklarliga händelser inträffade just den dagen. Och ingen ljuger om att 36 % av befolkningen tror på konspirations teorin 2006. Så gör inga fler försök dom håller inte. Dessutom är WTC - 7 ett så stort bevis att man är trångsynt om man inte förstår det.
Jag har inte kritiserat undersökningen. Men jag skulle gärna vilja ta del av den för att bilda en uppfattning. Vilka frågor ställdes t.ex. Hur många frågades, var gjordes undersökningen (Ohio university jag vet, men hur?) Ganska viktiga saker.

WTC7 kan onekligen se ut som en kontrollerad demolition, om det inte hade varit för att man inte kan se ljussken, eller ens rökpuffar i vid rastillfället.

Som jag tidigare sagt finns hade brandmännen gett upp hoppet om att rädda WTC7. En sak som är oerhört att ha i beaktning, det gäller er alla här som tvivlar. Kolla på de massiva rökmoln som bolmar ut ur WTC7 ändå till dess att byggnaden faller. Detta är trots att de gått över 7 timmar med brandbekämpning. Sedan finns det hur många vittnesmål som helst som vittnar om att byggnaden redan i ett ganska tidigt stadie började luta, samt att brandmän som bekämpade elden på MYCKET nära håll vittnar om att en tredjedel av byggnaden är borta och kvar är ett stort hål. Utöver detta kan vi se i sydöstra hörnet att 18 våningar högt, och lååångt in i byggnaden försvunnit. WTC7 var extremt skadat av rasmassorna från WTC2.

Sedan är jag inte hundraprocentigt bevandrad i konstruktionen i WTC7, det ska jag vara ärlig att påpeka. Jag väntar med spänning på den rapport som kommer, där vi förhoppningsvis får ta del av fler vittnesmål, samt hur WTC7 skadades i konstruktionen i ett tidigt skede.

Jag är övertygad om att de brandmän som kommer gåendes från WTC7 bara vill förmedla att de gett upp hoppet, och att byggnaden med största sannolikhet kommer att rasa. Jag tror knappast att de går från WTC7 och erkänner för alla de möter att de har riggat WTC, om det nu var en del av en konspiration. Allt handlar om vad vi lägger för värderingar i orden.

Xcore
Fler saker som kan låta som en explosion.
http://media.portland.indymedia.org/images/2006/06/340462.jpg
Detta är en bild på våningsplanen som rasar inne i WTC. Stålbalkar med gjuten cement ovanpå som trillar 3-4 meter ner på nästa våning gör inte detta ljudlöst.

Du eftersökte några idéer om vad det kan ha varit. Nu har du fått ett par stycken i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in