2007-05-11, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
En mycket bra fråga som intresserar mig själv, eftersom jag jobbar med digital video.
Jag har verkligen lagt ner åtskillig tid & möda på detta, men inte kommit speciellt långt.

Vad jag tror mig veta är följande:
De flesta videoklipp som cirkulerar på nätet verkar vara sådant som "fångats" från amerikanska TV-sändningar.
Det ser man ju ofta på att där ligger logotyper från TV-bolag som CNN och FOX.
Ett sådant klipp är då med största sannolikhet begränsat av den vanliga upplösningen i NTSC som är 648 by 486. (Det finns andra varianter också, googla den som vill)

Det kan givetvis vara så att någon kamera har/hade en större upplösning.
Det är idag ganska vanligt att man använder högupplöst teknik vid större evenemang och att man sedan sänder materialet med både låg och hög upplösning. (exempel: senaste fotbolls-VM)

Det finns ju ett notabelt exempel på högre upplösning än vanlig NTSC, och det är videon på den första träffen som "filmades" av bröderna Naudet.
Här har man uppenbarligen använt en videokamera med åtminstone "halvhög" upplösning. Ett klipp som cirkulerar har upplösningen 980*450.

Detta klipp finns sedan i ett otal varianter på nätet med olika upplösning och kvalitet.
Jag tror, men vet inte säkert, att skälet till att just "Naudet-klippet" finns tillgänglig i såpass hög upplösning är det sålts en DVD med materialet.
I annat fall så kommer material från TV (företrädesvis amerikansk) och då är ribban tyvärr redan satt ganska lågt.

I europa kör vi ju PAL, som har högre upplösning än NTSC.
Man skulle då kunna hoppas att ett klipp som "fångas" i europa skulle vara bättre.
Tyvärr är detta inte så eftersom en konvertering NTSC/PAL inte kan skapa fler pixlar än dom som fanns från början,
Det är ju därför som många TV-program med amerikanskt ursprung ser så taskiga ut.

Sammantaget: Svårt att få reda på information om kvalitén på ursprungsmaterialet.
Också svårt att utifrån det som finns tillgängligt dra säkra slutsatser.

/T

Å andra sidan så fanns det många vittnen som hade "högupplösning" dvs såg det i 3-D och live dessutom. Förstår ni varför jag litar en hel del på vad vittnena såg och upplevde?

Och varför jag är så petig med att allt sånt kommer med i NIST modellen?

Citera
2007-05-11, 10:38
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Att jag inte avfärdar något helt och hållet behöver inte vara detsamma som att jag köper det, eller hur? Varför skulle jag helt och hållet avfärda något som inte är till fullo till hundra procent motbevisat? Det vore inte ett klokt beslut.

Hädanefter kommer jag inte att propagera för något tills jag vet till hundra procent hur det ligger till, däremot kommer jag att undra och fråga för att bilda mig en hyfsat bra uppfattning.

Hoppas att det är okej.

Fast du tror ju att Loose change är SANN till motsatsen bevisats, och NIST är FALSK till motsatsen bevisats... Det är inte opartiskt.
Citera
2007-05-11, 10:42
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Vad NIST säger är att man har tagit sig friheten att frångå de fotobevis och vittnesskildringar som finns, utan att klargöra vad det är för avvikelser man lagt in i modellen (som de inte fortfarande inte har publicerat - hur komplicerat kan det vara att lägga upp modellen på en webbserver?).

Och så kom det där igen; att modellen inte är släppt... Bara för att något inte är gratis betyder det inte att det inte är släppt. Skicka in en FOI och betala $2500 så får du modellen. Jag kommer inte ihåg exakt varför det kostade men det hade med programlicenser att göra. SLOB vet bättre.
Citera
2007-05-11, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Fast du tror ju att Loose change är SANN till motsatsen bevisats, och NIST är FALSK till motsatsen bevisats... Det är inte opartiskt.

Så är inte fallet alls. Jag har ALDRIGT hävdat att något är sant. Det vet vi inte än. Så därför förkastar jag inte möjligheten av något, än. Jag bara ser det som mer eller mindre troligt, men jag förkastar det inte helt.

Och det tycker jag att ni också skulle göra.

Var öppna för allt även om sannolikheten skulle vara väldigt liten för att så är fallet.

Säg nästa gång.

- Hmmm, det låter högst osannolikt, men man vet ju aldrig förstås, så jag lämnar möjligheten öppen tills det att jag fått hundraprocentiga bevis på att det inte var på det viset.

Citera
2007-05-11, 10:44
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Å andra sidan så fanns det många vittnen som hade "högupplösning" dvs såg det i 3-D och live dessutom. Förstår ni varför jag litar en hel del på vad vittnena såg och upplevde?

Och varför jag är så petig med att allt sånt kommer med i NIST modellen?

Problemet med vittnen är att de pratar med varandra, läser vad som står i tidningar, tittar på tv och påverkas på andra sätt. man intervjuade ju inte vittnena samma dag och vittnesutsagor kan variera ganska duktigt med tiden. Det finns en anledning till att polisen vid brott försöker prata med vittnen så fort som möjligt och isolera dem från varandra...
Citera
2007-05-11, 10:46
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Så är inte fallet alls. Jag har ALDRIGT hävdat att något är sant. Det vet vi inte än. Så därför förkastar jag inte möjligheten av något, än. Jag bara ser det som mer eller mindre troligt, men jag förkastar det inte helt.

Och det tycker jag att ni också skulle göra.

Var öppna för allt även om sannolikheten skulle vara väldigt liten för att så är fallet.

Säg nästa gång.

- Hmmm, det låter högst osannolikt, men man vet ju aldrig förstås, så jag lämnar möjligheten öppen tills det att jag fått hundraprocentiga bevis på att det inte var på det viset.

Jo, du har vid två tillfällen hävdat att du tror att Loose Change är sann tills motsatsen bevisas och att NIST är falsk tills motsatsen bevisas. http://www.flashback.org/showpost.php?p=7092016&postcount=2635. Men det här leder ingen vart.
Citera
2007-05-11, 10:47
Bannlyst
Citat:
Problemet med vittnen är att de pratar med varandra, läser vad som står i tidningar, tittar på tv och påverkas på andra sätt. man intervjuade ju inte vittnena samma dag och vittnesutsagor kan variera ganska duktigt med tiden. Det finns en anledning till att polisen vid brott försöker prata med vittnen så fort som möjligt och isolera dem från varandra...

Det förstår jag, men tänk även på att det var många yrkesmän i farten, bland annat inuti tornen den dagen.

Sen får man ju titta på om många vittnen säger exakt samma sak, då kan det vara värt att undersöka närmare.
Citera
2007-05-11, 10:48
Bannlyst
Citat:
Jo, du har vid två tillfällen hävdat att du tror att Loose Change är sann tills motsatsen bevisas och att NIST är falsk tills motsatsen bevisas. http://www.flashback.org/showpost.php?p=7092016&postcount=2635. Men det här leder ingen vart.

Vill du veta varför?

Jag retade mig på ert sätt att säga, - bevis, vi har rätt, du är en förrädare för att du inte tycker likadant som oss. Sen hade jag ett flertal personer på mig. Ifrågasatte jag det minsta så var ni på mig som hökar direkt.

Svarade det på något?

(måste logga ut och få lite jobb gjort, tittar in senare)

Citera
2007-05-11, 10:56
Medlem
Pads avatar
Citat:
Vill du veta varför?

Jag retade mig på ert sätt att säga, - bevis, vi har rätt, du är en förrädare för att du inte tycker likadant som oss. Sen hade jag ett flertal personer på mig. Ifrågasatte jag det minsta så var ni på mig som hökar direkt.

Svarade det på något?

(måste logga ut och få lite jobb gjort, tittar in senare)

Jupp, det sa att du har svårt att hålla dig saklig.

Men skall man tolka det som att du INTE betraktar LC som sann tills motsatsen bevisats? Eller att du INTE ser NIST-rapporten som falsk tills motsatsen bevisats? Eller båda två?

Själv ser jag ett tydligt mönster:

- NISTs rapport har blivit granskad in i minsta detalj av diverse konspirationsteoretiker världen såväl som av kunnigt fackfolk. Om det fanns brister och fel i den så skulle det blåsas upp på nolltid, men istället så ser man bara den typ av exempel som malmoesoldier plockar fram, en detaljgrej som dessutom inte stämmer när man kollar upp det.

- LC har också utsatts för hård granskning av diverse skeptiker, och man HAR också hittat en gigantisk mängd felaktigheter, spekulativ klippning och ohederliga framställningar.

Av detta (och inte av att jag betraktar mig som skeptiker) drar jag slutsatsen att NIST-rapporten har stort förtroendekapital, LC i princip inget alls.
Citera
2007-05-11, 11:12
Medlem
Citat:

Rätt!
Jag har sett en (eller flera) sammanställning(ar) av folk som såg Pentagon bli träffat, och om jag minns rätt så finns det väl ett 40-tal eller så nedtecknade vittnesmål.
Eftersom Pentagon är omdiskuterat så har det ju lagts en del möda på det.

När det gäller den andra träffen i WTC så lär det väl finnas ungefär hur många som helst som såg det med egna ögon. Finns det någon publicerad siffra?

Den första träffen har jag letat info om, men jag har inte hittat någon sammanställning/siffra på ögonvittnen.
Givetvis finns det väl ganska många.
Några som jobbade i tornet på den sida som träffades har rimligen sett planet komma.
Dom som var under träffen kan ju fortfarande berätta....

Kanske är det så att det inte anses "mödan värt" att jobba så mycket på dessa vittnes-sklidringar eftersom det (väl?) inte finns något egentligt tvivel på vad som träffade tornen?
Jag vet att det diskuterades hur planen styrdes m.m. , men det är en annan fråga..

/T
Citera
2007-05-11, 11:20
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nej, dom har inte det, och detta av mycket goda skäl.
Det finns ju nämligen inte något konkret bevis som tyder på att det funnits vare sig sprängämnen eller termit(eller varianter av det) i användning.
Ett bra dokument är http://www.implosionworld.com/Article-WTC%20STUDY%208-06%20w%20clarif%20as%20of%209-8-06%20.pdf
Här finns ju fakta om på vilket sätt som rasresterna av WTC (framför allt stålet) hanterades (Assertion #6).
Varenda stålbit fraktades iväg (i ett antal steg) och analyserades, med mycket folk inblandat.
Det finns inte en enda rapport om att man funnit spår av/tecken på vare sig sprängämnen eller termit!

NIST stoppar i sina simuleringar in data som har rimlig koppling till observerade fakta.
Om dom gjorde något annat, jag skulle det verkligen finnas skäl att bli misstänksam!

/T

Jepp, jag vet det och du vet det. Fullständigt normalt beteende och jag kan inte se varför det skulle skett på annat sätt. De har inte justerat modellen efter energivapen heller.
ah det är jag som spånar som vanligt. Själva filosofin bakom konspirationsteoretiker är nästan mer spännande än tekniska data.
Citera
2007-05-11, 11:34
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
För att få CPL (commercial) så måste du ha; PPL (private), IR (instrument/nattflygning) och multiengine/multicrew. Så har man CPL så har man en hel del kunskap.

Dessutom kan du (om du har råd) köpa dig tid i vilken simulator som helst (t.ex. B757). Jag vet inte hur det är i USA, om man måste registrera sig för att få köra simulator.

I annat fall är simulatorer för hemmabruk (såsom MS Flightsim 2004/FSX) extremt realistiska idag och med tillbehör kan du lära dig en stor del om t.ex. B757.

Du som verkar veta och vara intresserad. Hur fungerar navigationssystemet egentligen?
Om man ser till Pentagons placering så ligger det ju en väldigt stor flygplats intill. Är det möjligt att på något sätt få ett plan att via autopilot rikta in sig på en sådan, eller måste man ha exakta koordinater?
Och hur svårt är det egentligen att navigera efter marken om man tänker på att dessa killar inte behövde bry sig om höjder, leder, avstånd, andra plan osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in