Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
När plan och skugga möts så är de precis lika stora, annars inte. Eftersom minsta vinkel förvränger skuggan fel annars. Har du sett när du får långa smala skuggor själv beroende på hur solen står osv.
Sen SER man tydligt att planet är inte framme i samma ögonblick som blixten inträffar.
Om du tittar på min kontaktkarta så borde planet vara framme 2 rutor efter rutan med blixten.
http://www.911research.dsl.pipex.com/fvcontact/
Alltså, bara för att reda ut det här med ett praktiskt exempel... Om nu skuggor är lika stora som objektet som skuggas om de är framme:
Om jag är ute och går på kvällen så kan jag ställa mig på en cykelväg så att en gatlykta kastar en skugga på vägen som är JÄTTEMYCKET större än vad jag är. Innebär det att jag inte är i kontakt med vägen? För det är ju precis motsvarande fenomen, byt ut mig mot ett plan, vägen mot husfasaden och gatlyktan mot en sol.
Håller du med om resonemanget? Och för att visa på Eriks och min metod för att kolla om man har kontakt med vägen:
Om jag i samma gatlyktssken hoppar så kommer min det att bli ett avstånd mellan mig och min skugga, men så fort som jag landar så kommer skuggan återigen att få kontakt med mina fötter, på så vis kan man avgöra att jag står på vägen och inte i luften. Verkar det som ett rimligt resonemang?
Om du inte förstår eller håller med om dessa två exempel så får jag erkänna att även jag tömt min pedagogiska arsenal, och då kan jag bara beklaga.
Och om du förstår mina exempel och håller med om att principen funkar som jag förklarat, håller du då med om att skuggan har kontakt med planet i bildrutan före flashen?