2013-01-13, 16:11
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Källa till 11.30 är James Glanz artikel i New York Times den 29/11 2001.

With the collapse of both towers by 10:30 a.m., larger pieces of the twin towers had smashed parts of 7 World Trade and set whole clusters of floors ablaze. An hour later, the Fire Department was forced to abandon its last efforts to save the building as it burned like a giant torch. It fell in the late afternoon, hampering rescue efforts and hurling its beams into the ground like red-hot spears.

Falling debris also caused major structural damage to the building, which soon began burning on multiple floors, said Francis X. Gribbon, a spokesman for the Fire Department. By 11:30 a.m., the fire commander in charge of that area, Assistant Chief Frank Fellini, ordered firefighters away from it for safety reasons.

Jag vidhåller att det är konstigt att de rapporterar att WTC7 fallit men att inga omkommit innan detta skett. Hade de rapporterat om en annan byggnad med mycket större skador och mycket värre bränder och som inte sedan kollapsade hade jag tyckt det var mindre konstigt.

I BBC-inslaget ser man nyhetsförmedlaren sittandes i en studio talandes med reportern som befinner sig i en annan studio, nyheten kommer alltså någon annanstans ifrån, förmodligen en telegram-byrå, Reuters?

Det är lite roligt hur ni vänder och vrider på vittnesmål, när jag tagit upp brandmännens vittnesmål angående explosioner är dessa inget värt, men när du hittar vittnesmål från brandmän som stödjer din tes är de oantastliga.
Det rätta är nog att beakta samtliga vittnesmål och tillsammans med all annan information skapa sig en bild av ett förlopp som verkar troligt.
Förstår inte riktigt hur du tolkar Indras vittnesmål. Påstår hon att FDNY ligger bakom demoleringen, påstår jag det?
James Glanz verkar inte sitta med korrekt information. Vittnesmålen från brandmännen sätter tidpunkten mellan kl 14:30 - 15:30. Sen vet jag inte riktigt om det är jag som vrider och vänder på vittnesmålen. Det är en viss skillnad här. När man lägger fram "like an explosion", "like a bomb went off" eller "it was as if..." så kan man börja diskutera om huruvida det är att vrida och vända.

Vi har här ett stort antal brandmän som flera timmar innan kollapsen har yttrat sig om byggnadens tillstånd och sagt att den troligtvis inte kommer klara sig. Enorma bränder, strukturella skador, knakande och lutande. Det struntar du i eftersom polisen Chris Bartmer inte alls tycker sig ha sett några tecken på att byggnaden skulle kollapsa.

Intressant läsning. "Did eyewitnesses report hearing or seeing bombs and
demolitions explosives in and around the towers?"

https://sites.google.com/site/wtc7lies/whattheyheard

Sen förstår jag inte riktigt din poäng med att det här skulle vara konstigt. Har du någon egen teori om allt det här som du kan dela med dig av? Reportern Jane Stanley som rapporterar om WTC7 säger t.o.m. själv "Details are very, very sketchy" vilket ytterligare visar på vilken kaosartad situation det var den dagen.

Jag uppfattade Indra Singhs vittnesmål, och även dina spekulationer, som att brandmännen är involverade på något sätt. Det måste väl vara så om man väljer att ta upp Larry Silverstein och "pull it-argumentet". Det var ju faktiskt FDNY som tog beslutet att "pull it".

Så här säger i alla fall BBC själva om påståendena:

Citat:
Our reporter Jane Standley was in New York on the day of the attacks, and like everyone who was there, has the events seared on her mind. I've spoken to her today and unsurprisingly, she doesn't remember minute-by-minute what she said or did - like everybody else that day she was trying to make sense of what she was seeing; what she was being told; and what was being told to her by colleagues in London who were monitoring feeds and wires services.

Citat:
Back to 11 September itself. The Twin Towers had collapsed. Other buildings were known to be damaged. Building 7 was on fire. But this was also a very confusing picture - remember we had started the day with reports that a light aircraft had struck the first tower, and at one stage there was talk of ten hijacked jets in the air. It's in the nature of rolling news that events unfold in front of you and confusion turns to clarity. It's important to remember that context when looking more closely at what happened between about 4.10pm (EDT) and 5.20pm when Building 7 finally collapsed.

Citat:
CNN's chronology of events published at the time confirms they reported the building on fire and a clip from a CNN bulletin, widely available on the web, hears from a reporter at about 4.15pm EDT, 9.15pm in the UK, who says: "We're getting information that one of the other buildings... Building 7... is on fire and has either collapsed or is collapsing... now we're told there is a fire there and that the building may collapse as well."

Citat:
One senior fire officer was quoted in a subsequent interview as saying there was a "bulge" in the building and he was "pretty sure it was going to collapse". During this time, our staff were talking directly to the emergency services and monitoring local and national media… and there was a fairly consistent picture being painted of Building 7 in danger of collapse. Producers in London would have been monitoring the news agency wires - the Associated Press, Reuters, etc - and although we don't routinely keep an archive of agency reports, we're sure they would have been reporting the same as the local media.

Om man spekulerar kring att BBC (och brandmännen?) skulle vara inblandade så kanske man bör läsa deras försvar.
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/03/part_of_the_conspiracy_2.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/02/part_of_the_conspiracy.html
Citera
2013-01-13, 16:56
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
James Glanz verkar inte sitta med korrekt information. Vittnesmålen från brandmännen sätter tidpunkten mellan kl 14:30 - 15:30. Sen vet jag inte riktigt om det är jag som vrider och vänder på vittnesmålen. Det är en viss skillnad här. När man lägger fram "like an explosion", "like a bomb went off" eller "it was as if..." så kan man börja diskutera om huruvida det är att vrida och vända.

Vi har här ett stort antal brandmän som flera timmar innan kollapsen har yttrat sig om byggnadens tillstånd och sagt att den troligtvis inte kommer klara sig. Enorma bränder, strukturella skador, knakande och lutande. Det struntar du i eftersom polisen Chris Bartmer inte alls tycker sig ha sett några tecken på att byggnaden skulle kollapsa.

Intressant läsning. "Did eyewitnesses report hearing or seeing bombs and
demolitions explosives in and around the towers?"

https://sites.google.com/site/wtc7lies/whattheyheard

Sen förstår jag inte riktigt din poäng med att det här skulle vara konstigt. Har du någon egen teori om allt det här som du kan dela med dig av? Reportern Jane Stanley som rapporterar om WTC7 säger t.o.m. själv "Details are very, very sketchy" vilket ytterligare visar på vilken kaosartad situation det var den dagen.

Jag uppfattade Indra Singhs vittnesmål, och även dina spekulationer, som att brandmännen är involverade på något sätt. Det måste väl vara så om man väljer att ta upp Larry Silverstein och "pull it-argumentet". Det var ju faktiskt FDNY som tog beslutet att "pull it".

Så här säger i alla fall BBC själva om påståendena:

Om man spekulerar kring att BBC (och brandmännen?) skulle vara inblandade så kanske man bör läsa deras försvar.
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditor...spiracy_2.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditor...onspiracy.html

Artikelförfattaren verkar ju ha fått sina uppgifter från Francis X. Gribbon som var talesman för brandkåren. Men som med allt annat gällande 9/11 verkar det finnas motstridiga uppgifter.

Den bästa vittnesgenomgång angående brandmännens upplevelser måste vara denna.

http://www.journalof911studies.com/articles/Article_5_118Witnesses_WorldTradeCenter.pdf

Den har ju du och jag redan diskuterat i denna tråd, vi kanske inte ska ta det ett varv till.

https://www.flashback.org/sp39717871

Jag tror varken FDNY eller BBC var inblandade utan enbart att de mottog information. Du har rätt i att det var en kaosartad situation och jag tror att information skickades till BBC för tidigt och att Silverstein gav brandchefen information som aldrig var tänkt att nå allmänheten.
Citera
2013-01-13, 17:07
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt hur du tolkar Indras vittnesmål. Påstår hon att FDNY ligger bakom demoleringen, påstår jag det?
Hur tolkar du Indras vittnesmål, då? Att brandkåren inte låg bakom demoleringen utan bara deltog i den?

Enligt Indra var det ju brandkåren - "we're gonna have to bring it down" - som i så fall skulle göra arbetet, vilket låter onödigt om byggnaden redan hade riggats med sprängmedel.
Citera
2013-01-13, 17:22
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Hur tolkar du Indras vittnesmål, då? Att brandkåren inte låg bakom demoleringen utan bara deltog i den?

Enligt Indra var det ju brandkåren - "we're gonna have to bring it down" - som i så fall skulle göra arbetet, vilket låter onödigt om byggnaden redan hade riggats med sprängmedel.

I inlägget ovanför ditt svarar jag ju på det.

Citat:
Jag tror varken FDNY eller BBC var inblandade utan enbart att de mottog information. Du har rätt i att det var en kaosartad situation och jag tror att information skickades till BBC för tidigt och att Silverstein gav brandchefen information som aldrig var tänkt att nå allmänheten.

Så här lät det på brandmännens kommunikationsutrustning innan raset.

It's blowin' boy." ... "Keep your eye on that building, it'll be coming down soon." ... "The building is about to blow up, move it back." ... "Here we are walking back. There's a building, about to blow up..."

Min tolkning av situationen är att Silverstein varnar brandchefen om att byggnaden kommer demoleras och att brandchefen i sin tur varnar manskapet.
Kommunikation som den ovan tillsammans med "nedräkning 3 2 1" tycker jag tyder på en medvetenhet om inte bara att byggnaden skulle rasa utan också när.
Att jag inte tror att FDNY var inblandade beror på att de inte ägnar sig åt att spränga byggnader i luften, det vore att vända sig till fel organisation.
Citera
2013-01-13, 18:57
Medlem
Citat:
I inlägget ovanför ditt svarar jag ju på det.

It's blowin' boy." ... "Keep your eye on that building, it'll be coming down soon." ... "The building is about to blow up, move it back." ... "Here we are walking back. There's a building, about to blow up..."

Min tolkning av situationen är att Silverstein varnar brandchefen om att byggnaden kommer demoleras och att brandchefen i sin tur varnar manskapet.
Kommunikation som den ovan tillsammans med "nedräkning 3 2 1" tycker jag tyder på en medvetenhet om inte bara att byggnaden skulle rasa utan också när.
Att jag inte tror att FDNY var inblandade beror på att de inte ägnar sig åt att spränga byggnader i luften, det vore att vända sig till fel organisation.
Det du tror motsägs ju faktiskt av Indra Singhs vittnesmål. Enligt det hon sa var "brandkåren" direkt inblandad i demoleringen - "we're gonna have to bring it down". Jag förstår inte hur du kan tolka det som att brandmännen varnades för en demolering.

När olika personer säger "pull it", "bring it down", "coming down" och "blow up", menar de då enligt dig samma sak?

Beroende på vem som säger det och när det sägs tycker jag att sånt kan tolkas på flera olika sätt. Medvetenhet om en sprängning/rivning är inte nödvändigtvis den enda förklaringen, särskilt inte om det bara finns en person (plus ett anonymt mejl) som påstår sig ha hört en nedräkning.

Och uppenbarligen gjordes det en korrekt tolkning av byggnadens skick eftersom den rasade, även om kommentarerna inte verkar komma från brandmännens kommunikationsutrustning som du skrev. Jag har faktiskt lite svårt att avgöra vem/vilka som säger det i det här klippet, men du har kanske bättre information om vilka som säger vad?
http://www.youtube.com/watch?v=z9CXQY-bZn4
Citera
2013-01-13, 19:23
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Artikelförfattaren verkar ju ha fått sina uppgifter från Francis X. Gribbon som var talesman för brandkåren. Men som med allt annat gällande 9/11 verkar det finnas motstridiga uppgifter.

Den bästa vittnesgenomgång angående brandmännens upplevelser måste vara denna.

http://www.journalof911studies.com/articles/Article_5_118Witnesses_WorldTradeCenter.pdf

Den har ju du och jag redan diskuterat i denna tråd, vi kanske inte ska ta det ett varv till.

https://www.flashback.org/sp39717871
Jag lägger in vad skribenten Mark Roberts säger om denna vittnesgenomgång.

Citat:
One of the most commonly-cited conspiracist works is Graeme MacQueen's "118 Witnesses: The Firefighters' Testimony to Explosions in the Twin Towers," which is fittingly published in that compendium of breathtaking ineptitude, the "Journal of 9/11 Studies." MacQueen, who calls himself "a scholarly sort of guy," reveals either his agenda, his incompetent scholarship, or both, in the title of his paper, which properly should be called "Firefighters' testimony which includes words like "explosion" to describe events at the World Trade Center." Says MacQueen, "I believe most of the terms on which my research focuses, such as “explosion” and “bomb,” are less subject to ambiguity."

Really? Let's look at the accounts MacQueen includes of firefighters who use the words "bomb," "explosives," "secondary devices," etc. He lists 31 such accounts. Here's my analysis:
People in the "described something like a bomb” category – 31

Number who did not actually mention anything about bombs, explosions, devices, etc. – 1 (Walter Kowalczyk). I have no idea why MacQueen included Kowalczyk's account, which includes nothing about explosions, sounds like explosions, or any suggestion of explosives or explosive devices. That's truther "scholarship" for you.

Remaining people in "bomb" category – 30

Number who were describing the collapse of a tower – 30

Number who had no idea at the time that what they heard was the collapse of a tower (usually because they were inside another building). – 15

Number who saw the collapse of a tower, at least partially – 7

Number who explained that they knew the sounds were collapses – 2

Number who said they had no idea what was going on during the event – 4

Number who said, as of the interview date, that they thought they'd actually seen or heard explosives – 0

Number who have claimed since 2001 that they believe there were explosives in the buildings – 0

Ett citat av Mark Loizeaux från Controlled Demolition Inc i dokumentären BBC: The Third Tower förklarar den här situationen ganska bra:

"What does an explosion sound like? Most people don't know because most people have never heard one. So any sharp loud bang.. that's probably an explosion"

Ord som explosions, bombs, secondary device, internal detonation explosives talar inte sitt tydliga språk. Brandmän berättade också om hur det lät som helt andra saker.

Citat:
John Rothmund Describing North Tower Collapse:
All of a sudden it happened again, the same exact sound, the same thing.

Q. The noise and the vibrations?

A. The noise and the vibrations.

[He had previously described the south tower collapse:]

At that time we were looking at the top of the towers and all the rubble and people coming off, and all of a sudden you heard -- it sounded like another airplane, or a missile. It was like a slow shake. The whole ground just vibrated and shook. We just told everybody to run, run into a building, let's go, run, run, run.

... Pulled all kinds of people down. Again, we didn't know what was going on. We thought it was a bomb, you know, like planes were dropping from the sky or missiles were hitting. We didn't know what the hell was going on.
http://forums.randi.org/showpost.php?p=1997183&postcount=1

En intressant punkt värd att nämna är att du i ditt tidigare inlägg citerar Richard Banaciski. Här är ett annat stycke från samma intervju som ställer sig emot teorin om att WTC7 demolerades och/eller att brandmännen varnades. Han berättar inte bara om enorma bränder och strukturella skador, utan han nämner även att man var oroliga över byggnadens tillstånd. Jag har svårt att se hur man inte skulle berättat för Banaciski om demoleringen, men ändå valt berätta för Indra Singh och öppet säga inför videokameror att byggnaden strax kommer demoleras.

Citat:
They told us to get out of there because they were worried about 7 World Trade Center, which is right behind it, coming down. We were up on the upper floors of the Verizon building looking at it. You could just see the whole bottom corner of the building was gone. We could look right out over to where the Trade Centers were because we were that high up. Looking over the smaller buildings. I just remember it was tremendous, tremendous fires going on.

Finally they pulled us out. They said all right, get out of that building because that 7, they were really worried about. They pulled us out of there and then they regrouped everybody on Vesey Street, between the water and West Street. They put everybody back in there.

Finally it did come down. From there - this is much later on in the day, because every day we were so worried about that building we didn't really want to get people close. They were trying to limit the amount of people that were in there. Finally it did come down. That's when they let the guys go in. I just remember we started searching around all the rigs.
Citera
2013-01-13, 19:24
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:

Din tolkning blandar ju fortfarande in brandmännen i konspirationen. Du berättar om brandmännens kommunikationsradio vilket enligt din tolkning i så fall måste betyda att brandmännen var medvetna om demoleringen. Vet brandmännen om denna konspiration än idag, men är tysta om det? Är det din teori?

I det här klippet hör man lite av det du nämnde:
http://www.youtube.com/watch?v=cU_43SwWD9A

Jag tolkar innehållet som, likt brandmännens tidigare uttalanden, att byggnaden skulle kollapsa pga skadorna från det fallande bråtet och bränderna. Jag förstår inte varför man skulle avslöja att byggnaden kommer demoleras över kommunikationsradion. Om vi ska tolka klippet på ditt sätt så måste det ju betyda att brandmännen vet om att byggaden ska demoleras. Dessa brandmän håller alltså än idag tyst om en konspiration som mördade flera av deras kollegor och vänner?

När varnade Silverstein brandchefen? Hur vet du det? I hans välkända citat förklarar han att han föreslog för brandchefen att man skulle dra sig tillbaka för att man redan förlorat så många människoliv. Det kanske skulle vara bäst att inte förlora flera kring WTC7. Han varnar ingen. Brandchefen ringde upp Silverstein, förklarade situationen och tog därefter beslutet att dra sig tillbaka för man var orolig över byggnadens tillstånd.

Jag har länkat till ett videoklipp där en brandman uttalar sig om WTC7 på följande sätt: "You see the white smoke, you see the thing leaning like this? It's definitely going. There's no way to stop it." Hur förklarar du det?

Historien om nedräkningen är inte särskilt trovärdig. Kevin McPadden har som sagt ändrat sin historia och lagt till detaljer.

Så här säger Chief Daniel Nigro, personen som tog beslutet att dra sig tillbaka.

Citat:
"The most important operational decision to be made that afternoon was the collapse had damaged 7 World Trade Center, which is about a 50 story building, at Vesey between West Broadway and Washington Street. It had very heavy fire on many floors and I ordered the evacuation of an area sufficient around to protect our members, so we had to give up some rescue operations that were going on at the time and back the people away far enough so that if 7 World Trade did collapse, we wouldnít lose any more people."
Källa: http://www.nytimes.com/packages/html/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/Nigro_Daniel.txt
Citera
2013-01-13, 20:31
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Det du tror motsägs ju faktiskt av Indra Singhs vittnesmål. Enligt det hon sa var "brandkåren" direkt inblandad i demoleringen - "we're gonna have to bring it down". Jag förstår inte hur du kan tolka det som att brandmännen varnades för en demolering.

När olika personer säger "pull it", "bring it down", "coming down" och "blow up", menar de då enligt dig samma sak?

Beroende på vem som säger det och när det sägs tycker jag att sånt kan tolkas på flera olika sätt. Medvetenhet om en sprängning/rivning är inte nödvändigtvis den enda förklaringen, särskilt inte om det bara finns en person (plus ett anonymt mejl) som påstår sig ha hört en nedräkning.

Och uppenbarligen gjordes det en korrekt tolkning av byggnadens skick eftersom den rasade, även om kommentarerna inte verkar komma från brandmännens kommunikationsutrustning som du skrev. Jag har faktiskt lite svårt att avgöra vem/vilka som säger det i det här klippet, men du har kanske bättre information om vilka som säger vad?
http://www.youtube.com/watch?v=z9CXQY-bZn4

Vi kan ju inte veta vilka brandmannen refererade till när han sade We`re, vi kan ju inbegripa alla som på något sätt var involverade dvs ambulanspersonal, polis, brandmän och annan räddningspersonal. När det kommer till att demolera byggnader handlar det troligen inte om vare sig brandmän eller ambulanspersonal. Finns film som visar hur en lastbil märkt Manhattan Demolition (med WTC-tornen avbildade i loggan) kör omkring på området vid tiden för raset. Ligger nämre tillhands att tro att dessa var involverade i själva demoleringen än att brandmännen var det.

De uttryck du listar behöver inte betyda samma sak nej, i detta fallet är väl det intressanta "pull it", som ju faktiskt är en term som används vid kontrollerade rivningar.

"We're getting ready to pull Building 6" ... "We had to be very careful how we demolished Building 6..."

Detta sades alltså om WTC6 som revs med vajrar om jag minns rätt.

Det var fel av mig att kommentarerna skulle komma från kommunikationsutrustningen, jag ser både poliser och brandmän och ett uttalande verkar komma från just polismannen.
Citera
2013-01-14, 19:10
Medlem
TODCDFWBs avatar
Jag väntade ett tag med att svara eftersom jag antog att du skulle besvara mina inlägg också.
Citat:
Vi kan ju inte veta vilka brandmannen refererade till när han sade We`re, vi kan ju inbegripa alla som på något sätt var involverade dvs ambulanspersonal, polis, brandmän och annan räddningspersonal. När det kommer till att demolera byggnader handlar det troligen inte om vare sig brandmän eller ambulanspersonal.
Det spelar väl egentligen ingen roll. Hur du än vrider och vänder på det så måste ju dina spekulationer innebära att brandmännen, ambulanspersonalen, polisen och annan räddningspersonal är inblandade i konspirationen. Åtminstone brandmännen. Det är den delen som gör mig lite fundersam. Varför skulle brandmännen vara inblandade i en konspiration som tog kål på flera av deras kollegor och vänner?

Som du själv säger så är det troligen inte brandmännen som skulle ligga bakom demoleringen av WTC7. Därför kan vi nästan fastslå att brandchefen Chief Nigros beslut att "pull it" handlade om att dra sig tillbaka, vilket är det mest logiska alternativet. För som sagt, Silverstein varnar inte någon om någonting.

Citat:
Finns film som visar hur en lastbil märkt Manhattan Demolition (med WTC-tornen avbildade i loggan) kör omkring på området vid tiden för raset. Ligger nämre tillhands att tro att dessa var involverade i själva demoleringen än att brandmännen var det.
Manhattan Demolition är antagligen en lokal verksamhet och man bör därför inte bli förvånad om en av deras lastbilar kör omkring på vägarna i Manhattan en vanlig tisdag morgon. Jag förstår inte riktigt hur det här är bevis.

Jag antar att en verksamhet som Manhattan Demolition sysslar med konventionella demoleringar, och inte thermite? För det var väl thermite? Eller hur var det nu igen? Om det nu var kontrollerade demoleringar inblandade i attackerna så skulle man väl knappast anlita, eller ens låna en lastbil, av Manhattan Demolition?

Sen måste jag bara fråga. Eftersom du nämner att WTC-tornen är avbildade i loggan så måste det enligt dig ha något värde, eller? Skulle det då vara något slags subliminal message a la Illuminati?

Citat:
De uttryck du listar behöver inte betyda samma sak nej, i detta fallet är väl det intressanta "pull it", som ju faktiskt är en term som används vid kontrollerade rivningar.

"We're getting ready to pull Building 6" ... "We had to be very careful how we demolished Building 6..."

Och på vilket sätt är det här relevant? Ja, det är en term som används vid kontrollerade rivningar, men det används som sagt när det handlar om att riva en byggnad med hjälp av vajrar, som man gjorde med WTC6.

Här är samma citat som jag länkade i ett av mina tidigare inlägg. Ny fetstil på delarna som är av intresse den här gången. Brandmannen Richard Banaciski:

Citat:
They told us to get out of there because they were worried about 7 World Trade Center, which is right behind it, coming down. We were up on the upper floors of the Verizon building looking at it. You could just see the whole bottom corner of the building was gone. We could look right out over to where the Trade Centers were because we were that high up. Looking over the smaller buildings. I just remember it was tremendous, tremendous fires going on.

Finally they pulled us out. They said all right, get out of that building because that 7, they were really worried about. They pulled us out of there and then they regrouped everybody on Vesey Street, between the water and West Street. They put everybody back in there.

Finally it did come down. From there - this is much later on in the day, because every day we were so worried about that building we didn't really want to get people close. They were trying to limit the amount of people that were in there. Finally it did come down. That's when they let the guys go in. I just remember we started searching around all the rigs.
http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/9110253.PDF

Citat:
Det var fel av mig att kommentarerna skulle komma från kommunikationsutrustningen, jag ser både poliser och brandmän och ett uttalande verkar komma från just polismannen.
Så polisen visste också om att man skulle demolera WTC7? Är det så du tolkar det som mer eller mindre helt öppet sägs i videoklippet? Varför skulle man prata så öppet om demoleringen?

Videoklippet bör nog snarare tolkas som, och jag upprepar, att flera av brandmännen redan långt innan kollapsen förutspådde att den nog skulle kollapsa pga de enorma bränderna och strukturella skadorna. Den här informationen spred sig och det är precis därför man hör brandmän och/eller poliser säga "Keep your eye on that building, it'll be coming down soon."
Citera
2013-01-14, 21:00
Medlem
Arthur Dent, mitt svar är till stor delar närmast identiskt med TODCDFWB:s inlägg, men ifall du råkar ha hen på ignore så svarar jag ändå. Då behöver du bara svara en av oss där vi säger samma sak, om du skulle vilja det.

Citat:
Vi kan ju inte veta vilka brandmannen refererade till när han sade We`re, vi kan ju inbegripa alla som på något sätt var involverade dvs ambulanspersonal, polis, brandmän och annan räddningspersonal.
Du har helt rätt i att vi inte kan veta vilka han menade när han sa det - eller om han ens sa det - men han pratar ändå om att en grupp som han tillhör "måste ta ner den/det". Det låter för övrigt inte orimligt att brandmännen kanske skulle tvingas vara delaktiga i arbetet med att riva en byggnad som var för illa åtgången för att rädda - helt utan att den var apterad med sprängmedel. Hur många och vilka de än var förklarar inte det hur du kan få det till nåt annat än att de var direkt inblandade i handlingen som han pratade om.

Citat:
När det kommer till att demolera byggnader handlar det troligen inte om vare sig brandmän eller ambulanspersonal.
Och det handlar troligen inte heller om hissarbetare, eller?

Citat:
Finns film som visar hur en lastbil märkt Manhattan Demolition (med WTC-tornen avbildade i loggan) kör omkring på området vid tiden för raset. Ligger nämre tillhands att tro att dessa var involverade i själva demoleringen än att brandmännen var det.
Om en firma heter Manhattan Demolition känns det inte direkt märkligt att Manhattan (och därmed även tvillingtornen) dyker upp i deras logga. Anser du att loggan har nån betydelse för det aktuella ämnet?

Det må ligga närmare till hands att tro att de (snarare än brandmännen) kan ha varit inblandade i en demolering, men finns det nåt som helst stöd för det? Det känns inte märkligt att en lastbil från en röjningsfirma kör omkring på området med tanke på att det fanns en hel del material att röja upp då.

Citat:

Men trodde du inte att WTC 7 revs med hjälp av sprängmedel? Med den betydelsen låter det snarast som att Silverstein pratade om att byggnaden inte gick att rädda, så därför föreslog han att de skulle dra ner den med vajrar.

Citat:
Det verkar alltså som att du antyder att inte bara brandmän, utan även vissa poliser, ambulanspersonal och annan räddningspersonal kände till raset innan det skedde. Även om det skulle förhålla sig på det viset, vad är det som säger att raset berodde på en demolering istället för "naturliga" skador på byggnaden?
Citera
2013-01-15, 15:54
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Arthur Dent, mitt svar är till stor delar närmast identiskt med TODCDFWB:s inlägg, men ifall du råkar ha hen på ignore så svarar jag ändå. Då behöver du bara svara en av oss där vi säger samma sak, om du skulle vilja det.

Du har helt rätt i att vi inte kan veta vilka han menade när han sa det - eller om han ens sa det - men han pratar ändå om att en grupp som han tillhör "måste ta ner den/det". Det låter för övrigt inte orimligt att brandmännen kanske skulle tvingas vara delaktiga i arbetet med att riva en byggnad som var för illa åtgången för att rädda - helt utan att den var apterad med sprängmedel. Hur många och vilka de än var förklarar inte det hur du kan få det till nåt annat än att de var direkt inblandade i handlingen som han pratade om.

Och det handlar troligen inte heller om hissarbetare, eller?

Om en firma heter Manhattan Demolition känns det inte direkt märkligt att Manhattan (och därmed även tvillingtornen) dyker upp i deras logga. Anser du att loggan har nån betydelse för det aktuella ämnet?

Det må ligga närmare till hands att tro att de (snarare än brandmännen) kan ha varit inblandade i en demolering, men finns det nåt som helst stöd för det? Det känns inte märkligt att en lastbil från en röjningsfirma kör omkring på området med tanke på att det fanns en hel del material att röja upp då.

Men trodde du inte att WTC 7 revs med hjälp av sprängmedel? Med den betydelsen låter det snarast som att Silverstein pratade om att byggnaden inte gick att rädda, så därför föreslog han att de skulle dra ner den med vajrar.

Det verkar alltså som att du antyder att inte bara brandmän, utan även vissa poliser, ambulanspersonal och annan räddningspersonal kände till raset innan det skedde. Även om det skulle förhålla sig på det viset, vad är det som säger att raset berodde på en demolering istället för "naturliga" skador på byggnaden?

Jag har inte satt någon på ignore men dels ogillar jag när diskussion inleds med en person om en eller två specifika ämnen för att plötsligt inbegripa fem personer där alla ska diskutera olika saker och allt som oftast oväsentligheter, därför väljer jag att svara på inlägg jag tycker tillför något nytt. Och gärna inlägg där ord inte läggs i min mun. Dessutom föredrar jag att mina inlägg citeras i sin helhet, att stycka upp inläggen för ofta med sig att vissa partier utelämnas.

Angående brandmännen ser jag inga problem med att de mottagit information om att byggnaden kommer tas ned utan att de för den sakens skull är inblandade. Tex. hemlighölls brandmännens vittnesmål om vad de upplevde i byggnaderna i flera år och släpptes först efter stämningsansökningar lämnats in, känner vi till hur ordergivningen var mellan chefer och gruppchefer? Det vi kan höra på filmen talar enligt mig starkt för att förhandsinformation spridits bland räddningspersonal. Du tolkar detta som att brandmännen baserat på husets skador gjorde bedömningen att huset skulle kollapsa, jag gör en annan tolkning och förmodligen kommer vi inte mycket längre än så.

Handlar om hissarbetare? Förstår inte riktigt vad du menar med den frågan men nej, förmodligen var det varken ambulanspersonal, brandmän eller hissarbetare som riggade byggnaden. Mest troligt var det CIA, Mossad, militärt eller ett samarbete däremellan. Mest troligt gick de inte in som CIA, Mossad eller militärer utan använde sig av någon slags front, förslagsvis elektriker, hissreparatörer, asbestsanerare osv.

Nej, jag tror inte att lastbilens logga har något att göra med händelsen, jag tog upp Manhattan Demolition som ett exempel på vilka som mer troligt än brandmännen var involverade i demoleringen ( i detta fall skulle Manhattan Demolition alltså vara en front). Säg att brandkåren samarbetade med Manhattan Demolition, de röjde kanske där brandmännen inte kom åt, då skulle de mycket väl kunna inbegripas i we`re.
Men, angående Manhattan Demolition och deras logga måste jag än en gång nämna Urban Moving Systems vars van jagades och stoppades och vars anställda greps efter att ha dokumenterat attacken. Urban Moving Systems var en Mossad-front och åtminstone en av deras bilar var målad med de två tornen och ett flygplan kraschandes in i ett av dem. Jag vet att du är en stor förespråkare av slumpen men detta känns inte helt kosher.

http://www.investigate911.info/index.php?itemid=63#more

Manhattan Demolition filmades på området innan någon av byggnaden hade rasat.

Avslutningsvis så tror jag att WTC7 demolerades med thermit ja, jag tror också att Silverstein avsåg en kontrollerad rivning med sitt "pull it". Detta känns troligt eftersom "pull it" är en term som används just vid kontrollerade rivningar. Om den används enbart vid rivningar med hjälp av vajrar vet jag inte, vet Silverstein? Visste Silverstein hur en eventuell kontrollerad rivning skulle gå till? Finns det exempel när pull it används i syfte att kalla tillbaka räddningspersonal? Pull out eller pull back kan jag tänka mig men pull it?
Silverstein ansåg alltså att byggnaden ådragit sig för stora skador, eller att han faktiskt tog beslutet för att rädda liv, och Silverstein ger då rådet till brandchefen att dra tillbaka sina mannar genom att säga pull it? Vid den tiden fanns det inga brandmän i byggnaden och är det verkligen upp till en person som Silverstein att medverka vid sådana beslut?
  • "No manual firefighting actions were taken by FDNY." [Fema Report]
  • "There was no firefighting in WTC 7." [Popular Mechanics]
  • "By 11:30 a.m., the fire commander in charge of that area, Assistant Chief Frank Fellini, ordered firefighters away from [WTC 7] for safety reasons." [New York Times]
Citera
2013-01-15, 21:50
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Jag har inte satt någon på ignore men dels ogillar jag när diskussion inleds med en person om en eller två specifika ämnen för att plötsligt inbegripa fem personer där alla ska diskutera olika saker och allt som oftast oväsentligheter, därför väljer jag att svara på inlägg jag tycker tillför något nytt. Och gärna inlägg där ord inte läggs i min mun. Dessutom föredrar jag att mina inlägg citeras i sin helhet, att stycka upp inläggen för ofta med sig att vissa partier utelämnas.

osv osv osv osv osv osv...
Stycken verkar kunna utelämnas hur man än väljer att göra. Ungefär som att du lyckades utelämna att svara på ett väldigt intressant stycke i Silverax inlägg.

Citat:

Annars är väl "pull it-argumentet" ett sådant argument som man helt enkelt får tolka som man vill, för där kommer vi ju inte längre. Man får helt enkelt fråga sig själv om brandmännen medvetet väljer att ljuga, eller åtminstone hålla tyst, för att inte avslöja konspirationen? En konspiration som nu alltså resulterade i att flera av deras kollegor dog. Låter det troligt? Eller är det mera troligt att historier från människor som Kevin McPadden och Indra Singh helt enkelt inte stämmer?

När det gäller Larry Silverstein och hans "pull it-citat" så tolkar jag hans ord väldigt tydligt som att dra tillbaka brandmännen. Det verkar mest logiskt. Varför skulle han få för sig att avslöja hela demolera-WTC7-planen i TV? "Pull it" kan helt enkelt betyda att dra tillbaka operation.

Silverstein ansåg inte att byggnaden ådragit sig för stora skador. Han fick ett samtal från brandchefen som förklarade situationen med byggnaden vilket ledde till att Silverstein också fick ta del av informationen om en eventuell kollaps som flera av brandmännen tidigare uttryckt oro över. Han föreslog då att det smartaste kanske vore att dra tillbaka brandmännen, som befann sig i området, för att inte flera personer skulle dö. (Det här styrks också av vittnesmål från brandmän). Silverstein medverkade heller inte i beslutet. Han gav helt enkelt sina two cents om situationen. Brandmännen, speciellt brandchefen Daniel Nigro, tog senare beslutet om att dra sig tillbaka.

Om man läser hela Silversteins citat och brandmännens vittnesmål så målas det upp en väldigt tydlig och sammanhängande bild kring enorma bränder, strukturella skador, knakande, lutande och en redan förutspådd kollaps som man inte ville skulle leda till att flera personer dog.

Det blir en tydlig bild. Mycket tydligare än spekulationer kring lastbilar som nu råkar ha WTC-tornen och ett flygplan avbildade. Mycket tydligare än hissreparatörer/elektriker/asbentsanerare som inte kan kopplas till attackera då ingen verkar ha sett eller hört något som kan tänkas göra dessa till misstänka gärningsmän. Mycket tydligare än en lastbil som ses åka runt på gatorna i Manhattan utan att varken köra mot eller ifrån tornen.

Citat:
  • "No manual firefighting actions were taken by FDNY." [Fema Report]
  • "There was no firefighting in WTC 7." [Popular Mechanics]
  • "By 11:30 a.m., the fire commander in charge of that area, Assistant Chief Frank Fellini, ordered firefighters away from [WTC 7] for safety reasons." [New York Times]
Jag har tidigare förklarat att skribenten för New York Times troligtvis sitter på fel information då vittesmål från brandchefen Daniel Nigro visar på att det var han som tog det slutgiltiga beslutet om att dra tillbaka brandmännen pga. risken för kollaps, samt att detta beslut togs mycket senare.

Du har även lyckats utelämna en viktig del ur FEMA:s citat. FEMA säger: "WTC 7 collapsed approximately 7 hours after the collapse of WTC 1. Preliminary indications were that, due to lack of water, no manual firefighting actions were taken by FDNY."

Ord som "preliminära indikationer" tyder på att dessa uppgifter inte nödvändigtvis behöver stämma, och så är också fallet. Genom flera vittnesmål från brandmännen och NIST kan man fastslå att brandmän befann sig i WTC7 och att man tog beslutet om att dra sig tillbaka mycket senare.

Citat:
One Battalion Chief coming from the building indicated that they had searched floors 1 through 9 and found that the building was clear.390 In the process of the search, the Battalion Chief met the building’s Fire Safety Director and Deputy Fire Safety Director on the ninth floor. The Fire Safety Director reported that the building’s floors had been cleared from the top down. By this time, the Chief Officer responsible for WTC 7 reassessed the building again and determined that fires were burning on the following floors: 6, 7, 8, 17, 21, and 30.391 No accurate time is available for these actions during the WTC 7 operations; however, the sequence of event indicates that it occurred during a time period from 12:30 p.m. to approximately 2:00 p.m.

The Chief Officer then met with his command officer to discuss the building’s condition and FDNY’s capabilities for controlling the building fires. A Deputy Chief who had just returned from inside the building reported that he had conducted an inspection up to the 7th or 8th floor.392 He indicated that the stairway was filling with smoke and that there was a lot of fire inside the building. The chiefs discussed the situation and the following conditions were identified: 393, 394

• The building had sustained damage from debris falling into the building, and they were not sure about the structural stability of the building.

• The building had large fires burning on at least six floors. Any one of these six fires would have been considered a large incident during normal FDNY operations.

• There was no water immediately available for fighting the fires.

• They didn’t have equipment, hose, standpipe kits, tools, and enough handie talkies for conducting operations inside the building.

At approximately, 2:30 p.m., FDNY officers decided to completely abandon WTC 7, and the final order was given to evacuate the site around the building. 395, 396 The order terminated the ongoing rescue operations at WTC 6 and on the rubble pile of WTC 1. Firefighters and other emergency responders were withdrawn from the WTC 7 area, and the building continued to burn. At approximately 5:20 p.m., some three hours after WTC 7 was abandoned the building experienced a catastrophic failure and collapsed.

390 FDNY Interview 26, winter 2004.
391 FDNY Interview 3, winter 2004.
392 FDNY interview 14, winter 2004.
393 FDNY Interview 3, winter 2004.
394 FDNY Interview 14, winter 2004.
395 FDNY Interview 3, winter 2004.
396 FDNY interview 14, winter 2004.

The Emergency Response Operations
Page 111
http://wtc.nist.gov/pubs/NISTNCSTAR1-81.pdf
Källa: http://www.911myths.com/html/wtc7_pulled.html

Citat:
"Then approximately I guess maybe two hours before number 7 came down, we went into Ground Zero and helped dig around and was there when they located Chief Feehan and one of the chiefs pulled us all out because they said 7 was going to come down. –Firefighter Kevin Quinn"
Källa: http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/9110339.PDF

Citat:
They pulled us all back at that time, almost an hour before it, because they were sure -- they knew it was going to come down, but they weren't sure. So they pulled everyone back, and everybody stood there and we actually just waited and waited until it went down, because it was unsafe. They wouldn't let anyone next to I guess the two piles, we would call them, where one and two was. We stood back. We waited. –EMT Joseph Fortis
Källa: http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/9110200.PDF

Citat:
I do remember us being pulled off the pile. ...We were down by the pile to search or looking around. 7 World Trade Center was roaring. I remember being pulled off the pile like just before. It wasn't just before. It was probably an hour before 7 came down. –Firefighter Kevin Howe
Källa: http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/nyregion/20050812_WTC_GRAPHIC/9110469.PDF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in