2012-10-08, 20:58
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Div svammel...
Vittnen som rapporterar om knallar likt pistolskott och balkar som buktar utåt är ytterligare argument för att förekomsten av sprängmedel, i detta fall thermit, borde ha undersökts.

http://www.youtube.com/watch?v=LNOM_U5UM6Q

Thermit är inget sprängmedel, det är metallpulver som brinner oerhört varmt och därmed med lätthet snabbt smälter metaller som tex järn, stål, aluminium etc.

Och att det skulle finnas balkar som buktar utåt är knappast konstigt. Järn/stål är böjbart, särskilt vid höga temperaturer. Vid en kollaps kan således metallbalkar böjas utåt såväl som inåt av tyngden ovanifrån.
Dessutom kan man aldrig vara säker på att rasera en sådan stor byggnad med sprängmedel som endast "demolerar" med tryckvåg (som alltså då skulle kunna böja balkar utåt). Utan för att rasera en sådan stor byggnad så krävs i princip att man använder sprängmedel som "klipper av" alla bärande balkar inom ett område stort nog att hela byggnaden kan raseras.

Med detta sätt så är det inte själva sprängkraften som utnyttjas utan sprängmedlet smälter V-formad metall tex koppar och skickar den smälta kopparen med hög fart och högt tryck mot tex en balk. Det är alltså den smälta kopparen som smälter sig igenom järnbalken, detta kallas "shaped charge" och används bla till att bekämpa stridsvagnar: http://en.wikipedia.org/wiki/Shaped_charge

Så, till dina ideer säger jag:
Citera
2012-10-08, 21:31
Medlem
Citat:
Att vittnen, i detta fall brandmän, tror sig både ha hört och upplevt explosioner som de tror kommer från inplanterat explosivt material är en mycket god grund för att undersöka om det förekom sprängämnen, detta gjordes inte. Istället förnekade och förvrängde man dessa vittnesmål, och eftersom man aldrig undersökte förekomsten av sprängämnen är det inte konstigt att de heller inte hittade något.

Normalt sett gör man alltid dessa undersökningar, med eller utan vittnesmål, kan du förklara för mig varför? Och varför man inte gjorde det 11/9 2001?

Vittnen som rapporterar om knallar likt pistolskott och balkar som buktar utåt är ytterligare argument för att förekomsten av sprängmedel, i detta fall thermit, borde ha undersökts.

http://www.youtube.com/watch?v=LNOM_U5UM6Q

Nu far du med osanning...

Man undersökte visst om det hade förekommit sprängämnen men fann inga tecken på att det skulle ha förekommit. Står klart och tydligt i NIST rapport.

Varför skulle balkar som buktar utåt vara ett argument för att det var sprängämnen? Kan inte balkar ha buktats utåt av ett otal andra helt naturliga orsaker i WTC1,2,7??
Citera
2012-10-08, 21:44
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Att en del av vittnesmålen kommer från brandmän behöver nödvändigtvis inte göra vittnesmålen mera pålitliga. Deras vittnesmål kan, i vissa fall, användas av konspirationsteoretikerna på oärliga och ogenomtänkta sätt. Många av er, kanske inte just du, brukar till exempel gärna vilja använda brandmannen Oreo Palmers rapporteringar från den 78:e våningen som ett bevis på att temperaturerna inte alls var så höga som NIST påstår, eftersom brandmännen kunde ta sig så nära platsen där planen kraschade.

Det argumentet är givetvis missledande och felaktigt, men det är i alla fall ett exempel på hur fel det kan bli oavsett om det gäller brandmän eller inte.

Ett mera passande exempel är brandmannen John Schroeders vittnesmål som Dylan Avery och hans vänner använder använder i Loose Change: Final Cut för att bevisa att sprängmedel användes. (Intervjun med Schroeder: http://www.youtube.com/watch?v=XwZEzhB8yMA).

Jag kan förstå Schroeders förvirring och att han tror att sprängmedel användes. Anledningen till att jag förstår det är för att Dylan Avery håller honom förvirrad genom att mata honom med skitsnack istället för hur det egentligen gick till. Schroeder tror att det han hörde och upplevde i tornet var resultatet av en bomb när det i själva verket var kollapsen av det andra tornet, vilket också var anledningen till att lobbyn var "sprängd", som han nämner.

Är Schroeders vittnesmål en mycket god grund för att undersöka om det förekom sprängmedel, eller är hans vittnesmål ett resultat av väldigt förståelig och förekommande förvirring, samt lite inblandning av konspirationsteoretikerna Dylan Avery and Friends?

Andra vittnesmål behöver självklart inte vara lika oärligt upplagda av konspirationsteoretiker som just Schroeders vittnesmål men det bevisar ändå min poäng lite grann. Att en brandman nämner bomber och explosioner gör inte automatiskt att det blir starkare bevis för sprängmedel. Deras upplevelser kan lika gärna handla om det jag nämnde i mitt förra inlägg:

"Något så enkelt som en sprayburk som exploderar kan vissa uppfatta som en bomb och andra uppfatta som ett vapenskott.

Vidare talar frasen "terrorists planted explosives" absolut inte sitt tydliga språk. Det är väl snarare självklart att människor som befinner sig i mitt i en terroristattack kan få för sig att det även finns bomber i byggnaderna om de hör explosioner runtomkring sig, explosioner som kan kopplas till helt andra normala saker i samband med en brand."

Vad är "normalt sett" i det här fallet? När gör man alltid dessa undersökningar, med eller utan vittnesmål?

Tyvärr kan jag inte förklara varför. Jag vet inte om dina påståenden om hur man medvetet ignorerat just vittnesmålen som nämner explosioner stämmer, men jag utgår ifrån att du talar sanning. Däremot delar jag inte din teori om att man ignorerat sådana vittnesmål enbart för att man varit inblandade, eller blivit betalade för att hålla tyst om, i att plantera ut sprängmedel i tre byggnader, kraschat fjärrstyrda flygplan, fejkat telefonsamtal och en rad andra saker. Det måste helt enkelt finnas en annan mera logisk förklaring.

Du nämner också att det inte är konstigt att man inte hittade några rester eftersom man aldrig undersökte förekomsten av sprängmedel. Min åsikt i den frågan är som sagt att det inte spelar någon roll om man medvetet letade eller inte. Jag länkar ännu en gång ett citat från Brent Blanchard som jobbar inom demoleringsbranschen och som själv städade vid Ground Zero efter attackerna. Men enligt dig var han väl inhyrd, betalad, hotad och/eller en del av konspirationen. Undra hur han sover om kvällarna med den gärningen på sitt samvete:

Om vittnen rapporterat om knallar likt pistolskott, är det då enligt dig i så fall bevis för thermit?

Utveckla gärna också vad du menar med "balkar som buktar utåt".

Du verkar missa målet något, nej, vittnesmål från brandmän behöver nödvändigtvis inte vara mer pålitliga än andra. Ska jag tolka det som att du tycker att vittnesmål från brandmän ska avfärdas för att de nödvändigtvis inte är mer pålitliga än andras? Tycker du inte själv att du lyckats med ett logiskt felslut här?
Både NIST och FEMA satte stor tilltro till brandmännens vittnesmål eftersom de är vana vid miljön, man använde dessa för att i sina rapporter beskriva strukturella skador och skador på människor mm, vittnesmålen om explosioner förnekade och förvrängde man däremot.
Schroeders vittnesmål är absolut en god grund för att undersöka förekomsten av sprängmedel/thermit, men det är inte poängen. Det behövs inga vittnesmål om explosioner för att en undersökning ska göras. Det finns uppsatta regler för hur en undersökning ska gå till redan innan händelsen skett. Man ska bara följa protokollet.
På det sätt byggnaderna rasade, vittnesmålen, Harrits mfl. fynd, förhandsinformationen osv understryker bara hur felaktigt det var att först inte göra någon undersökning alls för att efter massiva påtryckningar göra en undermålig undersökning där något så elementärt som att leta efter sprängmedel inte görs, häpnadsväckande!
Men du menar alltså att bara för att 118 brandmän kan ha fel ska man förutsätta att de har fel? Menar du då att om ingen vittnat om explosioner så skulle man undersökt? Vad är din förklaring till att man inte undersökte, förnekade vittnesmålens existens, förvrängde vittnesmål osv.
Citera
2012-10-08, 21:57
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Du verkar missa målet något, nej, vittnesmål från brandmän behöver nödvändigtvis inte vara mer pålitliga än andra. Ska jag tolka det som att du tycker att vittnesmål från brandmän ska avfärdas för att de nödvändigtvis inte är mer pålitliga än andras? Tycker du inte själv att du lyckats med ett logiskt felslut här?
Både NIST och FEMA satte stor tilltro till brandmännens vittnesmål eftersom de är vana vid miljön, man använde dessa för att i sina rapporter beskriva strukturella skador och skador på människor mm, vittnesmålen om explosioner förnekade och förvrängde man däremot.
Schroeders vittnesmål är absolut en god grund för att undersöka förekomsten av sprängmedel/thermit, men det är inte poängen. Det behövs inga vittnesmål om explosioner för att en undersökning ska göras. Det finns uppsatta regler för hur en undersökning ska gå till redan innan händelsen skett. Man ska bara följa protokollet.
På det sätt byggnaderna rasade, vittnesmålen, Harrits mfl. fynd, förhandsinformationen osv understryker bara hur felaktigt det var att först inte göra någon undersökning alls för att efter massiva påtryckningar göra en undermålig undersökning där något så elementärt som att leta efter sprängmedel inte görs, häpnadsväckande!
Men du menar alltså att bara för att 118 brandmän kan ha fel ska man förutsätta att de har fel? Menar du då att om ingen vittnat om explosioner så skulle man undersökt? Vad är din förklaring till att man inte undersökte, förnekade vittnesmålens existens, förvrängde vittnesmål osv.
Nej, du har nog missuppfattat mig. Jag tog upp just brandmännens vittnesmål eftersom du skrev:

"Att vittnen, i detta fall brandmän, tror sig både ha hört och upplevt explosioner som de tror kommer från inplanterat explosivt material är en mycket god grund för att undersöka om det förekom sprängämnen, detta gjordes inte."

Jag uppfattade det snarare som att du anser att brandmännens vittnesmål är mycket mer pålitliga än andra "vanliga" vittnen som nämnt explosioner och bomber. Min poäng är att många av dem kan handla om förvirring samt att explosionerna kan kopplas till helt andra saker, oavsett om det är en brandman eller inte. Och jag anser inte att Schroeders vittnesmål är en god grund för att undersöka förekomsten av sprängmedel då allt handlar om förvirring som enkelt kan klaras upp för honom. Loose Change hade helt kunnat skippa intervjun och att använda hans vittnesmål som ett argument då det är allt annat än ärligt från deras sida.

Och nu nämnde Dr Tinnitus att man tydligen har undersökt förekomsten av sprängmedel? Jag kan tyvärr inte ta den diskussionen med dig men jag antar Dr Tinnitus kan det eftersom han verkar vara mera påläst kring den frågan. Det enda jag kan säga är att jag starkt betvivlar att vittnesmål ignorerats pga. ett inside job som du hävdar. Det måste som sagt finnas en mera logisk förklaring (om det nu stämmer att man ignorerat och förvrängt i den den utsträckningen som du påstår), och Dr Tinnitus eller någon annan kanske kan ta den diskussionen med dig.

Du får dock gärna svara på det andra jag frågade om i mitt förra inlägg:

"Om vittnen rapporterat om knallar likt pistolskott, är det då enligt dig i så fall bevis för thermit?

Utveckla gärna också vad du menar med "balkar som buktar utåt"."
Citera
2012-10-08, 23:26
Medlem
Citat:

Och nu nämnde Dr Tinnitus att man tydligen har undersökt förekomsten av sprängmedel? Jag kan tyvärr inte ta den diskussionen med dig men jag antar Dr Tinnitus kan det eftersom han verkar vara mera påläst kring den frågan.
[/i]

Japp, NIST har undersökt om det kan ha funnits sprängmedel med i bilden.

Citat:
NIST found no corroborating evidence for alternative hypotheses suggesting that the WTC towers were brought down by controlled demolition using explosives planted prior to September 11, 2001. NIST also did not find any evidence that missiles were fired at or hit the towers. Instead, photographs and videos from several angles clearly showed that the collapse initiated at the fire and impact floors and that the collapse progressed from the initiating floors downward, until the dust clouds obscured the view.

För att komma till den slutsatsen så har man ju självklart gjort div. research.

Källa: http://www.nist.gov/el/disasterstudies/wtc/wtc_about.cfm Ungefär mitt på sidan.
Citera
2012-10-09, 17:17
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Nej, du har nog missuppfattat mig. Jag tog upp just brandmännens vittnesmål eftersom du skrev:

"Att vittnen, i detta fall brandmän, tror sig både ha hört och upplevt explosioner som de tror kommer från inplanterat explosivt material är en mycket god grund för att undersöka om det förekom sprängämnen, detta gjordes inte."

Jag uppfattade det snarare som att du anser att brandmännens vittnesmål är mycket mer pålitliga än andra "vanliga" vittnen som nämnt explosioner och bomber. Min poäng är att många av dem kan handla om förvirring samt att explosionerna kan kopplas till helt andra saker, oavsett om det är en brandman eller inte. Och jag anser inte att Schroeders vittnesmål är en god grund för att undersöka förekomsten av sprängmedel då allt handlar om förvirring som enkelt kan klaras upp för honom. Loose Change hade helt kunnat skippa intervjun och att använda hans vittnesmål som ett argument då det är allt annat än ärligt från deras sida.

Och nu nämnde Dr Tinnitus att man tydligen har undersökt förekomsten av sprängmedel? Jag kan tyvärr inte ta den diskussionen med dig men jag antar Dr Tinnitus kan det eftersom han verkar vara mera påläst kring den frågan. Det enda jag kan säga är att jag starkt betvivlar att vittnesmål ignorerats pga. ett inside job som du hävdar. Det måste som sagt finnas en mera logisk förklaring (om det nu stämmer att man ignorerat och förvrängt i den den utsträckningen som du påstår), och Dr Tinnitus eller någon annan kanske kan ta den diskussionen med dig.

Du får dock gärna svara på det andra jag frågade om i mitt förra inlägg:

"Om vittnen rapporterat om knallar likt pistolskott, är det då enligt dig i så fall bevis för thermit?

Utveckla gärna också vad du menar med "balkar som buktar utåt"."

Det finns väldigt mycket vittnesmål från alla möjliga och omöjliga personer så för att förtydliga vilka vittnesmål jag pratade om skrev jag det. Däremot tycker jag deras vittnesmål är intressanta eftersom de befann sig inne i byggnaderna och har erfarenhet från andra bränder där det smäller och lever om. När jag skrev att du verkar ha missat målet menade jag att diskussionen inte borde handla om ifall brandmän är pålitliga eller inte, utan om varför eventuell förekomst av srprängmedel/thermit aldrig undersöktes.

Din första kursiverade fråga verkar lite korkad, självklart är knallar inte bevis för någonting. Men när man gör en brottsplatsundersökning tar man normalt sett upp vittnesmål och försöker därefter bekräfta/dementera dessa genom teknisk undersökning, man gömmer inte undan vittnesmål och hoppar över den tekniska biten.

"Balkar som buktar utåt" kan du se i länken jag gav dig några inlägg bakåt, vet inte vad som kan orsaka en fyrkantsbalks alla sidor att bukta utåt på det viset, en kraftig energiutlösning inuti balken kanske?
Citera
2012-10-09, 17:29
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Japp, NIST har undersökt om det kan ha funnits sprängmedel med i bilden.

För att komma till den slutsatsen så har man ju självklart gjort div. research.

Källa: http://www.nist.gov/el/disasterstudi.../wtc_about.cfm Ungefär mitt på sidan.

De har tittat på bilder alltså. När jag skriver att de inte undersökt så menar jag just det. Så här gick konversationen mellan en reporter och Michael Newman.

“[W]hat about that letter where NIST said it didn’t look for evidence of explosives?”

Newman replied: “Right, because there was no evidence of that.”

“But,” asked the reporter “how can you know there’s no evidence if you don’t look for it first?”

Newman replied: “If you’re looking for something that isn’t there, you’re wasting your time . . . and the taxpayers’ money.”

http://www.globalresearch.ca/the-mys...-of-wtc-seven/
Citera
2012-10-09, 17:49
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Din första kursiverade fråga verkar lite korkad, självklart är knallar inte bevis för någonting. Men när man gör en brottsplatsundersökning tar man normalt sett upp vittnesmål och försöker därefter bekräfta/dementera dessa genom teknisk undersökning, man gömmer inte undan vittnesmål och hoppar över den tekniska biten.
Nej, inte alls korkat. Vad skulle knallar likt pistolskottat i så fall antyda? Att thermit användes? Att "konventionella sprängmedel" användes? (ditt ordval tidigare i tråden)

Citat:
"Balkar som buktar utåt" kan du se i länken jag gav dig några inlägg bakåt, vet inte vad som kan orsaka en fyrkantsbalks alla sidor att bukta utåt på det viset, en kraftig energiutlösning inuti balken kanske?
Balkar som buktar utåt, böjda balkar, deformerade balkar... Nja, en kraftig energiutlösning inuti balken är nog inte orsaken. Ännu ett bevis på att sprängmedel eller thermit användes alltså, enligt dig? Du har inte funderat på att själva kollapsen av byggnaderna kan lika bakom det? Sofia Shafquat använde samma argument i 9/11 Mysteries.

Några citat från 9/11 Mysteries Viewers Guide som motbevisar Shafquat förklarar dock att:

Citat:
9/11 Mysteries completely ignores the forces provided by 200,000 tons of falling structure in its twisted steel analysis. It assumes that simply because fire alone could not have caused the damage, then explosives must have. This is a “false dilemma” logical fallacy, on top of the “fire alone” straw man argument. It is almost as if the creators of the film expected to see perfectly straight steel beams in place with perfectly intact floors at Ground Zero. Falling buildings cause severe damage to steel; particularly steel already pre-weakened by fire. That is just plain common sense.

Citat:
Explosives can deform steel. However, the shaped charges that 9/11 Mysteries identifies as the “culprit” earlier in the film, cut steel.
In demolitions, shaped charges are used to fire a directional blast at a single column. Never does any demolition company use explosives that will provide so much power they can deform, twist and compact other sections of steel.
9/11 Mysteries claims that the “force of the gas can easily bend a large steel column”. No calculations, sources, or evidence are provided to back up this assertion. Rather, it is based purely on speculation.

Citat:
Seeing as how 9/11 Mysteries has completely ignored the ability of a falling 100 story building to destroy and mangle objects, we can only assume they are claiming that explosives, rather than the falling structure, are responsible for both:

- a lack of remains; and
- deformed steel.

The sheer amount of explosives that would be required to cause this is not an amount that could be hidden within an occupied office building.

9/11 Mysteries makes no attempt to concede that the falling structure would have pulverized humans, soft materials (dry-wall, concrete. etc) and office materials. They simply blame explosives for destroying everything within the Twin Towers. Our argument is that the amount of explosives that would be required to do that could not be hidden before, during and after their detonations.
http://www.911mysteriesguide.com/21.php
Citera
2012-10-09, 18:12
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Nej, inte alls korkat. Vad skulle knallar likt pistolskottat i så fall antyda? Att thermit användes? Att "konventionella sprängmedel" användes? (ditt ordval tidigare i tråden)

Att det vittnas om knallar liknande pistolskott i byggnaden antyder att det förekommit knallar liknande pistolskott i byggnaden. Thermit kan när det brinner knalla likt pistolskott. Brottsplats-undersökningen borde inkluderat tester för att se om thermit förekom.

Citat:
Balkar som buktar utåt, böjda balkar, deformerade balkar... Nja, en kraftig energiutlösning inuti balken är nog inte orsaken. Ännu ett bevis på att sprängmedel eller thermit användes alltså, enligt dig? Du har inte funderat på att själva kollapsen av byggnaderna kan lika bakom det?

Nog? Dåså, du håller med om att det borde undersökts? Jag vet inte om kollapsen i sig kan få alla sidor i en fyrkantsbalk att bukta på det viset, jag vet att thermit kan det. Möjligtvis orsakade raset utåtbuktande balkar, men eftersom inga tester gjorts så vet vi inte.
Citera
2012-10-09, 19:15
Medlem
Citat:
De har tittat på bilder alltså. När jag skriver att de inte undersökt så menar jag just det. Så här gick konversationen mellan en reporter och Michael Newman.

“[W]hat about that letter where NIST said it didn’t look for evidence of explosives?”

Newman replied: “Right, because there was no evidence of that.”

“But,” asked the reporter “how can you know there’s no evidence if you don’t look for it first?”

Newman replied: “If you’re looking for something that isn’t there, you’re wasting your time . . . and the taxpayers’ money.”

http://www.globalresearch.ca/the-mys...-of-wtc-seven/

Vad är detta för idiotpåstående...?

Jag sa inget om att de hade tittat på bilder, utan att de undersökte om det hade kunna förekomma sprängämnen. Men då de inte kunde hitta några som helst tecken på det, när de undersökte det, så konstaterade de att det inte hade varit sprängämnen med i det hela. Fattar du nu?

Den konversation du citerar är väl helt logisk, att de inte undersökt vidare om det förekommit sprängämnen för de kunde inte se några tecken på att det skulle ha varit det. Då är det bortkastad tid och medel att göra vidare undersökningar.

Ett exempel.
Låt säga att någon frågar om man undersökt om det varit elefanter i ett hus. Nej det har man inte för man kunde inte se några tecken på att det varit elefanter i huset, därför är det bortkastat att undersöka det närmare.

Det kan ju då vara så att husen har ingångar som är så små att inte ens en elefantunge har en chans att ta sig igenom, det ser man direkt och då är det väl rätt korkat att lägga energi på att undersöka det mer om det varit elefanter i huset. Bättre då att lägga energi och pengar på annat som är viktigare att utreda.

Du ser ju att NIST uppger att de undersökt om sprängämnen förekommit, men inte hittat några tecken på det. Ditt påstående om att de inte undersökt det är alltså felaktigt.
Citera
2012-10-09, 19:52
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är detta för idiotpåstående...?

Jag sa inget om att de hade tittat på bilder, utan att de undersökte om det hade kunna förekomma sprängämnen. Men då de inte kunde hitta några som helst tecken på det, när de undersökte det, så konstaterade de att det inte hade varit sprängämnen med i det hela. Fattar du nu?

Den konversation du citerar är väl helt logisk, att de inte undersökt vidare om det förekommit sprängämnen för de kunde inte se några tecken på att det skulle ha varit det. Då är det bortkastad tid och medel att göra vidare undersökningar.

Ett exempel.
Låt säga att någon frågar om man undersökt om det varit elefanter i ett hus. Nej det har man inte för man kunde inte se några tecken på att det varit elefanter i huset, därför är det bortkastat att undersöka det närmare.

Det kan ju då vara så att husen har ingångar som är så små att inte ens en elefantunge har en chans att ta sig igenom, det ser man direkt och då är det väl rätt korkat att lägga energi på att undersöka det mer om det varit elefanter i huset. Bättre då att lägga energi och pengar på annat som är viktigare att utreda.

Du ser ju att NIST uppger att de undersökt om sprängämnen förekommit, men inte hittat några tecken på det. Ditt påstående om att de inte undersökt det är alltså felaktigt.

Idiotpåståendet kommer från idiotcitatet du själv postade men tydligen inte läste.

Citat:
NIST found no corroborating evidence for alternative hypotheses suggesting that the WTC towers were brought down by controlled demolition using explosives planted prior to September 11, 2001. NIST also did not find any evidence that missiles were fired at or hit the towers. Instead, photographs and videos from several angles clearly showed that the collapse initiated at the fire and impact floors and that the collapse progressed from the initiating floors downward, until the dust clouds obscured the view.

Om vi tittar på vad The Guide for Fire and Explosion Investigations säger så ska man leta bevis efter explosiva ämnen om förödelsen är stor, om material slungats iväg och om material blivit finfördelat, NIST erkänner att material slungats iväg eftersom det är så man förklarar att branden i WTC7 uppstod. Att förödelsen var stor kan ingen förneka. Men trots stor förödelse, ivägslungat material, krossat och klyvt byggnadsmaterial, total kollapps, vittnesmål om explosioner osv så kom NIST fram till att tester huruvida explosivt material förekom inte var nödvändigt, efter att ha tittat på bilder och filmer.
Citera
2012-10-09, 20:03
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Att det vittnas om knallar liknande pistolskott i byggnaden antyder att det förekommit knallar liknande pistolskott i byggnaden. Thermit kan när det brinner knalla likt pistolskott. Brottsplats-undersökningen borde inkluderat tester för att se om thermit förekom.
Att det vittnas om knallar liknande pistolskott i byggnaden antyder att det förekommit knallar liknande pistolskott i byggnaden. Pistolskott kan knalla likt pistolskott. Man borde ha undersökt huruvida någon i byggnaden sköt vilt omkring sig.

Det räcker alltså inte med att man inkluderat tester för sprängmedel och undersökt olika teorier om varför byggnaderna kollapsade? Thermit är ingenting som i vanliga fall används för att demolera byggnader.

Citat:
NIST conducted an extremely thorough three-year investigation that included consideration of a number of hypotheses for the collapses of the WTC towers.

"Some 200 technical experts—including about 85 career NIST experts and 125 leading experts from the private sector and academia—reviewed tens of thousands of documents, interviewed more than 1,000 people, reviewed 7,000 segments of video footage and 7,000 photographs, analyzed 236 pieces of steel from the wreckage, performed laboratory tests, and created sophisticated computer simulations of the sequence of events that occurred from the moment the aircraft struck the towers until they began to collapse.
Based on its comprehensive investigation, NIST concluded that the WTC towers collapsed according to the scenario detailed in the response to Question 6."
http://www.nist.gov/el/disasterstudies/wtc/faqs_wtctowers.cfm

Citat:
Nog? Dåså, du håller med om att det borde undersökts? Jag vet inte om kollapsen i sig kan få alla sidor i en fyrkantsbalk att bukta på det viset, jag vet att thermit kan det. Möjligtvis orsakade raset utåtbuktande balkar, men eftersom inga tester gjorts så vet vi inte.
Nej, det håller jag inte med om. Mitt "nog" var inte fullt seriöst.

Hur ska du ha det? Du förespråkar ju Steven Jones "thermite cutter-charge" teori. Citaten från 9/11 Mysteries Viewers Guide förklarar tydligt att sprängmedel kan orsaka böjningar, deformeringar och utbuktningar. Problemet är att thermit inte spränger stålet och skapar sådana krafter. Citaten förklarar också vilken otrolig kraft en rasande byggnad faktiskt har och att det mycket väl kan orsaka dessa deformeringar, speciellt nu när stålet redan var försvagat pga. bränderna. Ändå säger du att du inte vet om "kollapsen i sig kan få alla sidor i en fyrkantsbalk att bukta på det viset".

Läs igenom citaten tills du förstår att försvagat stål tillsammans med en kollaps mycket väl kan orsaka alla dessa deformeringar och böjningar, vilket sprängmedel/thermit inte kan. Balkar som buktar utåt är väl i så fall snarare ett bevis för att det inte användes.

Ytterligare ett tydligt citat från 9/11 Mysteries Viewers Guide:

Citat:
"9/11 Mysteries seems to think that not only could explosives cause this damage without buckling or cracking the metal, but also that the forces provided by the collapsing structure could not. The simple fact here is that the structure collapsing provides much more energy than a shaped charge. In the earlier sections of the film, 9/11 Mysteries claimed that shaped charges were used in conjunction with thermite to bring the World Trade Center buildings down. The truth is, for steel to be bent in a “horse shoe” fashion, something much larger than a shaped charge is needed. By this, we mean something that could not be simply hidden from office workers, microphones of nearby cameras upon detonation, and that could certainly not be hidden from seismographs.
The claim that the forces provided by the intense heat within the towers - in conjunction with the collapse of the structures - caused steel to bend and deform at the World Trade Center, is far more plausible and far more believable than the vague and unsupported notion of pre-planted explosives presented by 9/11 Mysteries."
http://www.911mysteriesguide.com/21.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in