2012-10-11, 00:43
Medlem
William Hainess avatar
Innan jag glömmer bort - här har vi två exempel på hur två byggnader faller samman utan brand, utan flygplan och utan bomber på grund av strukturella fel:

Seconds From Disaster: Singapore Hotel Collapse

Seconds From Disaster: Department Store Collapse

De föll rakt ned på grund av strukturella fel (på grund av ni vet, gravitationen). Inte helt olikt WTC efter stora skador på deras struktur.
Citera
2012-10-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Innan jag glömmer bort - här har vi två exempel på hur två byggnader faller samman utan brand, utan flygplan och utan bomber på grund av strukturella fel:

Seconds From Disaster: Singapore Hotel Collapse

Seconds From Disaster: Department Store Collapse

De föll rakt ned på grund av strukturella fel (på grund av ni vet, gravitationen). Inte helt olikt WTC efter stora skador på deras struktur.

Här finns det mer om byggnader som kollapsat helt eller delvis p g a brand.

http://www.debunking911.com/firsttime.htm

Eller denna byggnad i Europa som kollapsade efter brand 2008.

http://www.youtube.com/watch?v=A4aKQXJtBdE

http://www.youtube.com/watch?v=1h9TOFP7ViY
Citera
2012-10-11, 19:10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Jag ser det snarare som att man inte hittade något överhuvudtaget under räddningsarbetet som tydde på att sprängmedel användes. Om man däremot hade funnit något så hade man säkerligen gjort mera djupgående tester kring sprängmedel. Nu menar jag alltså innan allting fraktades bort, och ja, att man borde kunna se tydliga skillnader i rasmassorna om man jämför en strukturell kollaps och en demolering.

Jag förstår inte, är det så här du tror det går till vid brottsutredningar? Om ambulanspersonal inte ser någon pistol när de hämtar den döde mannen så bryr sig polisen inte om att undersöka? Var det så här NIST genomförde sin utredning, de frågade räddningstjänsten om de såg några stubiner eller annat misstänkt, men vänta nu, brandpersonal som var på plats gav ju vittnesmål som kunde indikera att explosivt material funnits i byggnaden men ändå testade inte NIST för explosivt material, där ser man.

Citat:
NIST nämner bl.a. att de analyserade stålbitar samt utförde test i laboratorium. Nu är det svårt att veta vad för sorts tester det handlar om men via dessa två punkter borde det inte vara helt omöjligt att se huruvida sprängmedel användes eller inte.

Tja, den stålbit FEMA inte fann någon förklaring till valde NIST att inte undersöka. Och enligt NIST själva så testade man inte för explosivt material.

Citat:
Där ser man.

Tycker du att den vetskapen ger mycket stöd till teorierna om att thermite användes vid 11 september-attackerna? Denna vetskap ger oss ingen information om hur rasmassorna såg ut vid The SkyRide Towers blev demolerade, dvs. hur en demoleringsplats med thermite ska se ut. Det blir svårt att jämföra kollapserna. Det enda vi vet är att "det går att fälla ett torn med thermit".

Vid 11 september attackerna är bevisen för thermite inte 100%. Det som Harrit, Jones mfl ser som bevis har även förklarats på andra sätt.

Ja alltså, nu var det ju inte jag som använde mig av tidigare demoleringar med thermit som vare sig argument eller stöd för någonting utan det var du som efterfrågade källa på att thermit använts vid demoleringar tidigare. Förmodligen var du inte medveten om att det använts tidigare och tänkte använde det som argument för din sak, du tycker alltså förmodligen att om thermit inte hade använts tidigare hade det gett mycket stöd till din teori om att thermit inte användes, men det motsatta gäller förstås inte?

Citat:
Jag har svårt att tänka mig att thermite skulle göra det enklare, oavsett om det är samma material eller inte. Det krävdes säkert, som du också medger, jättemycket jobb. Borde inte ett sådant jobb ha dragit till sig väldigt mycket uppmärksamhet från människor som jobbade i tornen, kanske speciellt efter attackerna?

Kan du utveckla och ge en källa på man utförde arbeten via hiss-schakten strax innan?

Jag tror det drog ganska mycket uppmärksamhet till sig, minns ett vittnesmål jag läste som hade reagerat på att det stod beväpnade vakter utanför hissarna under underhållsarbetet, folk uppmärksammade vita omarkerade skåpbilar som körde in och ur WTC, det mycket märkliga israeliska konstprojekt som tydligen utspelade sig i WTC väckte uppmärksamhet, det ständiga arbetet med att sanera asbest väckte så klart uppmärksamhet, ett stort strömavbrott väckte också uppmärksamhet där alla säkerhetskameror slogs ut vilket betyder att underhållsjobbarna var helt obevakade.

Förstår inte riktigt vad det är du vill att jag ska utveckla angående underhållsarbete i hiss-schakten. men källor finns så klart.

http://usatoday30.usatoday.com/news/...tor-usat_x.htm

"Eighty elevator mechanics were on duty in the towers that morning, many just a few steps from people who needed rescue. However, the mechanics, fearing for their safety, evacuated on their own initiative when the south tower was struck at 9:03 a.m. A supervisor from the Port Authority of New York and New Jersey, which owned the World Trade Center, radioed the mechanics about 45 minutes later to say firefighters needed their help. The south tower collapsed as two supervisors were on their way back."

http://web.archive.org/web/200804220...TNCSTAR1-8.pdf

Elevators 6A and 7A were out of service for modernization.

Citat:
Det har jag inte uppmärksammat. Poäng till dig där. Men, likt händelsen med The SkyRide Towers så tycker jag inte att "det går att göra" är tillräckligt för att bevisa att det faktiskt gjordes under 11 september.

Jag tror inte vi diskuterar bevis här, eftersom detta är ett diskussionsforum och inte en rättegång kan vi ju avfärda varandras bevis så som vi tycker passar oss bäst, vi kanske ska släppa den biten. Men återigen, det var du som hävdade att det inte går att kapa balkar med thermit och använde det som ett argument för att thermit inte kan ha använts, när jag sedan bevisar för dig att det går att kapa balkar med thermit så avfärdar du det som argument för att thermit kan ha använts, någonstans brister det i logik här. När något talar till din åsikts fördel är det ett giltigt argument men när det visar sig att du har fel är det plötsligt inte längre ett giltigt argument, måste säga att du är en väldigt oärlig debattör.

Citat:
Efter att ha sökt lite märkte jag att 9/11 Mysteries även tar upp det här argumentet. Biten är, som du säger, oförklarad men det är inte samma sak som att stålbiten är 100% bevis för thermit.

9/11 Mysteries Viewers Guide:

Hur skulle det vara om du funderar lite själv över dessa saker och låter det värdelösa 9/11 Mysteries Viewers Guide vara ifred lite, de behöver säkert lite tid att rätta till alla sina misstag. Det är också lite tråkigt att hela tiden bli hänvisad dit när vi diskuterar, hade jag varit intresserad om vad de tror hade jag läst där, men jag vill diskutera, okej?

Citat:
Jag håller med om att det är ett mysterium, men inte om att det behöver vara bevis för thermite/thermate. Jag såg nyligen när Jonathan Cole, som du länkat till tidigare, gjorde ett experiment för att försöka bevisa sin ståndpunkt. Enligt honom själv lyckas han genom sitt experiment bevisa att det inte kommer från byggnaden. Därefter tar han annat som han anser vara bevis, dvs. det som syns rinna ur ena tornet, sfären, NASA-bilderna och röd/gråa chipsen, och får det till att thermite/thermate användes. Alla dessa "bevis" är som sagt väldigt omdiskuterade.

Självklart är de omdiskuterade, anser du att det är bevis för att det du påstår inte är bevis faktiskt inte är bevis? Är ditt bevis i så fall 100%?

Citat:
Vilken term man använder spelar väl ändå roll eftersom det är olika saker?

Det är ju samma saker fast i olika form, VOLVO är en bil, SAAB också.
Senast redigerad av Arthur Dent 2012-10-11 kl. 19:30.
Citera
2012-10-12, 17:18
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Innan jag glömmer bort -[...]

Glöm inte detta heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Pull måste väl användas i ett sammanhang när räddningsbranschen använder termen, säger de "pull out" eller "pull it"? Har du exempel på när frasen används? Jag antar att det är i samband med att manskapet lämnar byggnaden.
Citera
2012-10-14, 13:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Well-known Canadian scientist and mathematician A. K. Dewdney, who for many years had written a column for Scientific American, reported early in 2003 on experiments showing that these difficulties would have rendered impossible at least most of the reported cell phone calls from the 911 airliners.27 His experiments involved both single- and double-engine airplanes.
Dewdney found that, in a single-engine plane, successful calls could be counted on only under 2,000 feet. Above that altitude, they became increasingly unlikely. At 20,000 feet,
“the chance of a typical cellphone call making it to ground and engaging a cellsite there is less than one in a hundred…. [T]he probability that two callers will succeed is less than one in ten thousand.”
The likelihood of 13 successful calls, Dewdney added, would be “infinitesimal.”28 In later experiments using a twin-engine plane, which has greater mass and hence provides greater insulation from electronic signals, Dewdney found that the success rate decayed to 0 percent at 7,000 feet.29 A large airliner, having much greater mass, would provide far more insulation – a fact, Dewdney added, that “is very much in harmony with many anecdotal reports …that in large passenger jets, one loses contact during takeoff, frequently before the plane reaches 1000 feet altitude.”30 Dewdney concluded, therefore, that numerous successful cell phone calls from airliners flying above 30,000 feet would have been “flat out impossible.”31
Such calls would become possible only several years later. In 2004, Qualcomm announced a successful demonstration of a fundamentally new kind of cell phone technology, involving a “picocell,” that would allow passengers “to place and receive calls as if they were on the ground.” American Airlines announced that this new technology was expected to be commercially available in 2006.32 This technology, in fact, first became available on commercial flights in March 2008.33
In light of the fact that the 9/11 attacks occurred many years before this technology was available, the FBI faced a serious problem.

http://www.globalresearch.ca/phone-c...-11-airliners/
Så var det då dags att ge sig ut i verkligheten och krossa det här fjanteriet också. Tidigare i veckan riskerade jag mitt och mina medpassagerares liv för att finna sanningen genom att ha mobiltelefonen på under flygning. (Egentligen är det ingen risk och en del flygbolag har tagit bort den restriktionen.)

Vid inrikesflygning i ungefär en timma över vårt avlånga fosterland loggade jag mobilsignalens styrka med en särskild app för detta ändamål. Jag var lite feg och hade luren avstängd under start tills skylten med säkerhetsbältet släckts, därav den initiala dippen på kurvan. Jag sket dock i att stänga av den vid landning och loggningen fortgick tills jag var ute i terminalen, det är där vi ser hur signalen åker upp på slutet.

Hoppas allas webläsare kan visa png-bilder, annars kan jag lägga upp annat format. Här är kurvan: http://i47.tinypic.com/dwe891.png

Lite fakta:
Flygplanstyp: Boeing 737-600
Placering i flygplanet: Fönsterplats
Telefon: Samsung Galaxy SIII (fan vad bra den är)
Mobiloperatör: Telia
Loggningsprogram: GSM Signal Monitor
Max flyghöjd ~10 000 m

Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.

Att mobiltelefoner inte fungerar i flygplan är alltså en myt som härmed är krossad.
Citera
2012-10-14, 14:10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.

Att mobiltelefoner inte fungerar i flygplan är alltså en myt som härmed är krossad.

Du är medveten om att attacken och de påstådda mobil-samtalen ägde rum 2001? Såvida du inte reste i tiden för att utföra ditt experiment är resultatet helt ointressant. Det är väl ingen som påstår att det idag inte går att ringa, det står ju tom i texten du citerat.

Such calls would become possible only several years later. In 2004, Qualcomm announced a successful demonstration of a fundamentally new kind of cell phone technology, involving a “picocell,” that would allow passengers “to place and receive calls as if they were on the ground.” American Airlines announced that this new technology was expected to be commercially available in 2006.32 This technology, in fact, first became available on commercial flights in March 2008.33
In light of the fact that the 9/11 attacks occurred many years before this technology was available, the FBI faced a serious problem.
Citera
2012-10-14, 14:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du är medveten om att attacken och de påstådda mobil-samtalen ägde rum 2001? Såvida du inte reste i tiden för att utföra ditt experiment är resultatet helt ointressant. Det är väl ingen som påstår att det idag inte går att ringa, det står ju tom i texten du citerat.

Det är du som missuppfattar. Det som refereras till på slutet är en repeater som förstärker signalen ombord. Det plan jag flög med hade inte någon sådan vilket kan ses på den varierande och stundom svaga signalstyrkan. Alltså var min mätning fullständigt relevant. Samtal direkt via mobilmast på marken utan repeater ombord är fullt möjlig och gsm-täckningen på marken är inte mycket bättre idag än 2001.

Det har vidare påståtts i tråden att mottagningen i stort sett försvinner så snart planet lättat. Detta ser vi är fullständigt bullshit.

Vi tar väl en extra länk i onödan som styrker att planet jag flög med (jepp, det var SAS) inte hade någon repeater: http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20110405/sas-satter-stopp-for-mobiler-pa-flyget om någon skulle kunna låta bli att förstå det trots grafen jag bifogade nyss.
Senast redigerad av skunkjobb 2012-10-14 kl. 14:37.
Citera
2012-10-14, 14:36
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Det är du som missuppfattar. Det som refereras till på slutet är en repeater som förstärker signalen ombord. Det plan jag flög med hade inte någon sådan vilket kan ses på den varierande och stundom svaga signalstyrkan. Alltså var min mätning fullständigt relevant. Samtal direkt via mobilmast på marken utan repeater ombord är fullt möjlig och gsm-täckningen på marken är inte mycket bättre idag än 2001.

Det har vidare påståtts i tråden att mottagningen i stort sett försvinner så snart planet lättat. Detta ser vi är fullständigt bullshit.

Dewdney slog ju fast att samtal gick att göra på upp till 600 meters höjd, och de två samtal FBI hävdade gjordes från mobiler ska ha skett på låg höjd. Alla andra samtal ska ha skett med flygplanstelefonen.
Citera
2012-10-14, 14:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Dewdney slog ju fast att samtal gick att göra på upp till 600 meters höjd, och de två samtal FBI hävdade gjordes från mobiler ska ha skett på låg höjd. Alla andra samtal ska ha skett med flygplanstelefonen.
Och jag slog fast att samtal går att göra på alla flyghöjder, över Sverige idag utan repeater i flygplanet. 10 000>>600 OK?

Flygplanstelefonen är förstås en möjlighet som jag vet att du har accepterat redan men nu talar jag om det felaktiga påståendet att en vanlig mobiltelefon inte fungerar i ett flygplan. Det påståendet är helt enkelt fel oavsett om det finns speciella telefoner ombord eller ej.
Citera
2012-10-14, 14:49
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Och jag slog fast att samtal går att göra på alla flyghöjder, över Sverige idag utan repeater i flygplanet. 10 000>>600 OK?

Flygplanstelefonen är förstås en möjlighet som jag vet att du har accepterat redan men nu talar jag om det felaktiga påståendet att en vanlig mobiltelefon inte fungerar i ett flygplan. Det påståendet är helt enkelt fel oavsett om det finns speciella telefoner ombord eller ej.

Idag ja, och Dewdney slog fast att det inte gick 2001 i USA. Jag har inte blivit övertygad om att Dewdney ljuger eller gjort fel i sin undersökning så trots att din mobil fungerar på hög höjd i Sverige idag så håller jag Dewdneys undersökning för trovärdig. Och eftersom FBI inte längre påstår att samtal gjordes från hög höjd med mobil har det hela blivit en icke-fråga.
Citera
2012-10-14, 16:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Idag ja, och Dewdney slog fast att det inte gick 2001 i USA. Jag har inte blivit övertygad om att Dewdney ljuger eller gjort fel i sin undersökning så trots att din mobil fungerar på hög höjd i Sverige idag så håller jag Dewdneys undersökning för trovärdig. Och eftersom FBI inte längre påstår att samtal gjordes från hög höjd med mobil har det hela blivit en icke-fråga.
Det är ingen ickefråga då påståenden gjorts i tråden som är uppenbart felaktiga och som syftade till att mystifiera den allmänt vedertagna historieskrivningen.

Du skjuter nu desperat in dig på tidsluckan idag kontra 2001 utan att kommentera att jag redan bemött det då jag såg det komma redan när jag skrev tidigare inlägg. Om man hade god täckning på marken i USA 2001 så var det fullt möjligt att även ringa från flygplan. Det är poängen och den står sig oavsett vad du vill.
Citera
2012-10-14, 21:32
Medlem
Citat:
Det är ingen ickefråga då påståenden gjorts i tråden som är uppenbart felaktiga och som syftade till att mystifiera den allmänt vedertagna historieskrivningen.

Du skjuter nu desperat in dig på tidsluckan idag kontra 2001 utan att kommentera att jag redan bemött det då jag såg det komma redan när jag skrev tidigare inlägg. Om man hade god täckning på marken i USA 2001 så var det fullt möjligt att även ringa från flygplan. Det är poängen och den står sig oavsett vad du vill.
Så.. Skunkjobb har mottagning med sin Samsung Galaxy S3 i ett plan ovanför Sverige år 2012. Det betyder alltså att John Doe har mottagning med sin nokia 3310 ovanför USA år 2001. The science, checks out.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in