2012-01-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entropi
Det är väl precis som en kontrollerad rivning, du vill att byggnaden faller rakt ned i dess egna "footprint", inte att den sprängs i luften med bitar flygandes kors och tvärs över området. Se bara på WTC 7, ett textboksexempel.
Så varför skulle man då ha på ett ämne som påstås kunna få bitar att flyga kors och tvärs?
Citera
2012-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Så varför skulle man då ha på ett ämne som påstås kunna få bitar att flyga kors och tvärs?

Ämnet används just vid kontrollerade rivningar. Att biten flög iväg är väl inget annat än ren slump, ett resultat av raset.
Citera
2012-01-26, 18:10
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackFlashad
3st intressanta videoanalyser av David Chandler (dem 2 sista länkarna är med svensktext):
Rockets at the World Trade Center (3min)
South Tower Smoking Guns (2min)
South Tower Smoking Guns Follow-up (3min)

Finns det andra hypoteser till det vi ser här eller är Chandler inne på rätt spår?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad det som skulle kunna få bråte som slungas bort från byggnaden att ändra riktning i luften utan att krocka med något, och hur det kommer sig att vi ser bråte som "faller" fortare än fritt fall?

Mycket kass videoanalys och uppenbart riktat till att förvirra den i fysik okunniga massan.

Det objektet som det påstås falla snabbare än fritt fall har faktiskt en och/eller två mycket enkla förklaringar.

1.
Detta objekt startar sitt fall något tidigare innan själva kollapsen hunnit starta... därför har detta objekt hunnit accelerera under brandröken någon eller några sekunder och därför hunnit upp i högre hastighet när det dyker upp (ner :P) utanför röken.

När objektet startar sitt fall är inte synligt därför att röken är i vägen.

2.
En annan förklaring är att man jämför detta objekts hastighet med nedre delen av den fallande byggnaden som helt uppenbart faller saktare än fritt fall. Att objektet faller om nedre delen som bromsas av motkrafter är inte konstigt utan förväntat.. Att denna del av byggnaden skulle falla i fritt fall är det bara okunniga foliehattar som påstår.

Förstår ni nu... Byggnaden kollapsar inte i fritt fall och detta är ett bevis för det.

A&E gör bort sig en ytterligare gång och visar verkligen hur oseriösa de är. Har man lite kunskap om fysik så löser man detta "problem" på 1 min vilket de uppenbarligen inte har.

Sen så är det bara puckat och saknar mening att påstå att detta objekt faller snabbare än fritt fall då det inte styrker någon konspirationsteori. De tror att de bevisar något men vräker egentligen bara ur sig en massa värdelös skit.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-01-26 kl. 18:19.
Citera
2012-01-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ämnet används just vid kontrollerade rivningar. Att biten flög iväg är väl inget annat än ren slump, ett resultat av raset.
Sen när använder man nanotermit vid rivningar? Ursäkta Flashbackklyschan, men har du en källa på det?
Citera
2012-01-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Mycket kass videoanalys och uppenbart riktat till att förvirra den i fysik okunniga massan.

1.
Detta objekt startar sitt fall något tidigare innan själva kollapsen hunnit starta... därför har detta objekt hunnit accelerera under brandröken någon eller några sekunder och därför hunnit upp i högre hastighet när det dyker upp (ner :P) utanför röken.

När objektet startar sitt fall är inte synligt därför att röken är i vägen.

2.
En annan förklaring är att man jämför detta objekts hastighet med nedre delen av den fallande byggnaden som helt uppenbart faller saktare än fritt fall. Att objektet faller om nedre delen som bromsas av motkrafter är inte konstigt utan förväntat.. Att denna del av byggnaden skulle falla i fritt fall är det bara okunniga foliehattar som påstår.

Förstår ni nu... Byggnaden kollapsar inte i fritt fall och detta är ett bevis för det.

Sen så är det bara puckat och saknar mening att påstå att detta objekt faller snabbare än fritt fall då det inte styrker någon konspirationsteori. De tror att de bevisar något men vräker egentligen bara ur sig en massa värdelös skit.

Så detta är den enda biten som faller innan kollapsen menar du? Och allt annat ovanför själva kollapsen, de bitarna hinner aldrig förbi rökmolnet?

Givetvis faller byggnaden inte lika snabbt i början, tror du fritt fall uppnås sekund 0?

Citat:
Sen när använder man nanotermit vid rivningar? Ursäkta Flashbackklyschan, men har du en källa på det?

Beklagar, trodde vi pratade om Thermite allmänt. Men skillnaden är endast storleken på partiklarna, annars är det samma ämne. Vad säger att det skulle vara det konventionella ämnet som används?
Citera
2012-01-26, 19:20
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Nanotermit vet jag inte, men termit med shape charges har använts sedan 1984.

Citat:
Remote detonation? -been around for years, but too expensive except militarily.... Steel casings? Not used. Nothing left of copper jacketed shape charges..... Thermite self consuming shape charges widely used since PATENT in 1984, leaving nothing but molten Iron[watch your step Gross]. That it is NOT necessary to load the outer columns on a steel framed construction, just the cores sometimes only, and then the bottom third to bring it down . Its all here. pop-pop-pop. The idea that ONE unheated column failing over behemoth 81 columned plan area could induce an instantaneous COMPLETE collapse AT freefall...lies beyond the scope of reason....in computer construct la-la land.

http://911blogger.com/news/2011-03-2...sive-interview

Fast detta har ju redan diskuterats i tråden.
Citera
2012-01-26, 21:31
Medlem
Citat:
Beklagar, trodde vi pratade om Thermite allmänt. Men skillnaden är endast storleken på partiklarna, annars är det samma ämne. Vad säger att det skulle vara det konventionella ämnet som används?
Frågan är väl varför man inte skulle använda det konventionella ämnet? Om resultatet ändå blir detsamma förstår jag inte varför man ska blanda in ett ämne vars tillämpning inom just rivningsområdet är ett hittills hypotetiskt antagande.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Nanotermit vet jag inte, men termit med shape charges har använts sedan 1984.
Fast detta har ju redan diskuterats i tråden.
Ja, jag vet. Jag undrade bara om jag hade missat nåt nytt om nanotermiten.
Citera
2012-01-26, 21:47
Medlem
Citat:
Frågan är väl varför man inte skulle använda det konventionella ämnet? Om resultatet ändå blir detsamma förstår jag inte varför man ska blanda in ett ämne vars tillämpning inom just rivningsområdet är ett hittills hypotetiskt antagande.

Ja, jag vet. Jag undrade bara om jag hade missat nåt nytt om nanotermiten.

Fortfarande samma ämne. Det lär vara en kraftigare reaktion då ämnet är mer finfördelat, annars har jag inte så mycket kunskap om varför. Lättare att applicera utan att det skulle upptäckas? Hur kom vi in på att det var just nanotermit?
Citera
2012-01-26, 23:46
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Så detta är den enda biten som faller innan kollapsen menar du? Och allt annat ovanför själva kollapsen, de bitarna hinner aldrig förbi rökmolnet?

Givetvis faller byggnaden inte lika snabbt i början, tror du fritt fall uppnås sekund 0?

Vad fan händer med de andra delarna då? Sen har du inte förstått vad jag skrivit.. det är uppenbart.

Det finns fler vrakdelar på andra filmer som faller snabbare än resten av byggnaden, vilket är ett bevis på att byggnaden kollapsar saktare än fritt fall och inget annat.

Fritt fall uppnås sekund 0 (utan motstånd) pga av att fritt fall är en acceleration och inte en hastighet... Byggnaden uppnår inte fritt fall och speciellt inte nedre delen som slås sönder mot den "stående" delen av byggnaden. Det finns ingen mening med att sitta och förklara basic fysik för dig... du har ju redan bestämt att du tror att en laserkanon sköt sönder byggnaderna. Jag har läst flera hundra poäng fysik på universitetsnivå så viss koll har jag... Vad har du läst?

Tuva 2 år hälsar att du inte ska slösa min tid på saker som till och med hon förstår sig på bättre än dig.
- Flygplaan.. kjascha... ramla...

Till och med hon förstår sig på orsak och verkan.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-01-26 kl. 23:48.
Citera
2012-01-26, 23:59
Bannlyst
Citat:
Tuva 2 år hälsar att du inte ska slösa min tid på saker som till och med hon förstår sig på bättre än dig.

Fråga henne detta: "Vad var du när du var stor?"

När du fått svaret av henne på den frågan så får du något du kan tugga på resten av ditt liv...
Citera
2012-01-27, 00:13
Medlem
Citat:
Det finns fler vrakdelar på andra filmer som faller snabbare än resten av byggnaden, vilket är ett bevis på att byggnaden kollapsar saktare än fritt fall och inget annat.

Jaså? Intressant bevis. Men om föremålet påverkades av en kraft, gäller ditt bevis fortfarande?

Citat:
Fritt fall uppnås sekund 0 (utan motstånd) pga av att fritt fall är en acceleration och inte en hastighet... Byggnaden uppnår inte fritt fall och speciellt inte nedre delen som slås sönder mot den "stående" delen av byggnaden. Det finns ingen mening med att sitta och förklara basic fysik för dig... du har ju redan bestämt att du tror att en laserkanon sköt sönder byggnaderna. Jag har läst flera hundra poäng fysik på universitetsnivå så viss koll har jag... Vad har du läst?

Du som har läst så otroligt många poäng fysik, kan förklara för oss ovetandes med din oerhörda kunskap vilken hastighet föremålet kommer upp i. Mått och vikt finner du i videon.

Citera
2012-01-27, 07:23
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Jaså? Intressant bevis. Men om föremålet påverkades av en kraft, gäller ditt bevis fortfarande?

Du som har läst så otroligt många poäng fysik, kan förklara för oss ovetandes med din oerhörda kunskap vilken hastighet föremålet kommer upp i. Mått och vikt finner du i videon.

Varför skulle jag förklara det? Att du tror att storlek och vikt spelar någon betydande roll visar bara på din okunnighet om grundläggande fysik? Jag tycker du ska lyssna, ställa frågor och sen ta in informationen från oss andra.

Att mäta dess hastighet behöver man inte någon större fysikkunskap för... Gör denna onödiga mätning själv om du nu är så intresserad.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-01-27 kl. 07:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in