2010-02-20, 19:41
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jag hade valt den "sida" som har presenterat bevis, inte den sida som skriker sig hesa om vad de tycker/tror men inte kan bevisa.

Jag tror att jag står på de anhörigas "sida" som söker svar, svar som de aldrig får. Jag står samtidigt på ingens sida men tycker det finns grova konstigheter som det också finns runt hela detta spektakel, londonbombningarna, krigen, lagarna, utredningarna etc.

Om du i detta fallet syftar på NIST och bland annat deras brandsimulering så är det bevis utan underlag dem har.

Citat:
Du har väl läst om hans thermite fynd? Som blev thermate. Som blev nanothermite. Fortfarande är det bara enstaka ämnen han hittat men gör om dessa.. När han presenterar något vettigt skulle jag absolut inte tjafsa emot men för tillfället är hans påståenden enbart korkade.

Ja, det har jag. Det är delade åsikter runt rapporten, jag är inte övertygad åt något håll.

Citat:
Förstår vad du menar, dock måste man inse att frånvaro av bevis inte bevisar något. Varför kunde jones analysera om ingen annan kunde det är ju även en viktig aspekt. Sedan att man forslade bort allt ras så fort som möjligt är ju inget konstigt i sig, det måste väl vara standard att så fort som möjligt städa upp? Priset säger ju ingenting heller, beror på många faktorer som hur snabbt man måste sälja, hur mycket och vilken kvalitet.

Självklart inte, men ser du inte idiotin? Det ser ju tämligen skumt ut också. Jones tog vad jag kan minnas egna stålflagor från WTC, detta klagade "vakthundarna" på i månader och att han skulle ha tagit dem från någon annanstans vilket jag antar att dem ville påvisa. Det andra stålet fick som sagt inte utredare tillåtelse att bevara och undersöka.

Nej, det är nog inget konstigt i att det forslades bort.. men för att väldigt snart, en tid då fortfarande ground zero kokade redan ha smälts ned och skeppats iväg till Kina och Indien. Jag är inte insatt i stålindustrin, det är säkert inte du heller men prisskillnaden verkar ganska stor, och varför skulle inte stålet i WTC vara av kvalité?

Citat:
Han har ju inte fel i det han säger?

Nej, inte direkt. Men det är självklart där bevisen finns också, vad man nu ska ha bevis för vad gäller kollapsen.

Citat:
The hangar, which reportedly holds one five-hundredth of the "total debris field", is off-limits to the public.

Här talar man om stället där "fan och hans moster" inte kommer åt farbror_barbro, och där alltså det mesta eller enda av WTCs stålbalkar finns kvar.

söderb och farbror_barbro, dodgar ni min undran längst ned i förra inlägget?

Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Jag har aldrig sett ett svar på denna fråga som ställts många gånger; Hur kunde WTC7s bärande delar släppa exakt samtidigt av en brand och falla som det gör? Bara en undran..
Citera
2010-02-20, 20:01
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Jag tror att jag står på de anhörigas "sida" som söker svar, svar som de aldrig får. Jag står samtidigt på ingens sida men tycker det finns grova konstigheter som det också finns runt hela detta spektakel, londonbombningarna, krigen, lagarna, utredningarna etc.

Vad säger vi till dem som är noplaners då? De anhöriga som förlorade någon i planen.. Hur är det med dem?

Citat:
Om du i detta fallet syftar på NIST och bland annat deras brandsimulering så är det bevis utan underlag dem har.

Bara rent generellt har nist visat att bomber/thermite inte är troligt, samtidigt som man visat hur det gick till. Sålänge ingen motbevisar detta eller helt enkelt bevisar bomber så tror jag på detta.

Citat:
Självklart inte, men ser du inte idiotin? Det ser ju tämligen skumt ut också. Jones tog vad jag kan minnas egna stålflagor från WTC, detta klagade "vakthundarna" på i månader och att han skulle ha tagit dem från någon annanstans vilket jag antar att dem ville påvisa. Det andra stålet fick som sagt inte utredare tillåtelse att bevara och undersöka.

Jag tror ärligt talat att när man har så mycket rasmassor som det fanns där att man bara vill få bort allt så snabbt som möjligt, anser du att det är skumt att man inte hann undersöka dessa är det ändå inte bevis för någonting. Jag tror även att man inte hade en tanke på att checka rasmassorna efter bomber direkt eftersom det var så uppenbart att det var plan och ett ras som hände, jag tror verkligen inte att man räknade med massa påhitt ala LooseChange och att folk skulle blint tro detta men det är bara min åsikt..

Citat:
Nej, det är nog inget konstigt i att det forslades bort.. men för att väldigt snart, en tid då fortfarande ground zero kokade redan ha smälts ned och skeppats iväg till Kina och Indien. Jag är inte insatt i stålindustrin, det är säkert inte du heller men prisskillnaden verkar ganska stor, och varför skulle inte stålet i WTC vara av kvalité?

Priserna i sig behöver ju inte vara lika från år till år, jag har ingen aning om detaljerna i det där men stålet lär ju inte varit "rent" eftersom det blandades med massa skit i raset. Sedan som sagt, vill man bli av med varor snabbt i stor mängd får man räkna med att det inte blir till ett högt pris.

Citat:
söderb och farbror_barbro, dodgar ni min undran längst ned i förra inlägget?

Jag har aldrig sett ett svar på denna fråga som ställts många gånger; Hur kunde WTC7s bärande delar släppa exakt samtidigt av en brand och falla som det gör? Bara en undran..

Såg bara barbros namn så läste inte vidare.

Dels släpper ju inte alla bärande delar samtidigt, vilket det första raset visar (east penthouse?). När denna del väl fallit så börjar ju huset "knaka" och det som förr burit lättare får för mycket och fel balanserat, så rasar även nästa del. Detta sker ju givetvis väldigt snabbt då direkt sektion1 inte kan hålla mer flyttas vikten över till nästa osv. Därav faller huset i lägre acceleration till en början och når en peak i mitten av raset när motståndet är så gott som borta för att sedan sakta in när det börjar träffa botten eller vad man nu kan kalla det.
Citera
2010-02-20, 20:04
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
5-7 våningar högt tror jag är vanligaste uppgiften, med intakta trapphus:

http://911stories.googlepages.com/NTstairwell.jpg/NTstairwell-full.jpg

Jag hittade en siffra på 15 meter:

http://www.uwgb.edu/dutchs/pseudosc/911NutPhysics1.HTM

Den här bilden har jag inte sett förut, och har väl inget med just det hrä att göra, men den visar vad det verkar hur hög del av kärnan som stod kvar (några sekunder) efter att övriga huset hade rasat:

http://1.bp.blogspot.com/_aJeegFsC3nY/ScY5RdeL42I/AAAAAAAABHo/eAy4n7dk7b8/s400/superimp.spire.wtc1.jpg

Hur går detta ihop med "pannkakseffekten" då? Bör inte den allra största kraften varit i slutet, och hur i helvete lyckades dessa stå mot isf men inte de övre delarna?
Citera
2010-02-20, 20:17
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Vad säger vi till dem som är noplaners då? De anhöriga som förlorade någon i planen.. Hur är det med dem?

Jag tror till och med att jag har sagt till någon no-planer att det kanske är lite respektlöst mot de anhöriga till de i planen att säga att de aldrig existerade någon gång när personen i fråga gjorde något uttalande. Förstår förresten inte vad du vill diskutera.

Citat:
Bara rent generellt har nist visat att bomber/thermite inte är troligt, samtidigt som man visat hur det gick till. Sålänge ingen motbevisar detta eller helt enkelt bevisar bomber så tror jag på detta.

Okej.

Citat:
Jag tror ärligt talat att när man har så mycket rasmassor som det fanns där att man bara vill få bort allt så snabbt som möjligt, anser du att det är skumt att man inte hann undersöka dessa är det ändå inte bevis för någonting. Jag tror även att man inte hade en tanke på att checka rasmassorna efter bomber direkt eftersom det var så uppenbart att det var plan och ett ras som hände, jag tror verkligen inte att man räknade med massa påhitt ala LooseChange och att folk skulle blint tro detta men det är bara min åsikt..

Jasså, det TROR DU.. och då väldigt snabbt ända till Kina och Indien? Du förstår fortfarande inte helheten, det är inte bara för att utreda om sprängämnen användes utan också tornets kollaps oavsett vad som bidrog till kollapsen.

Citat:
Priserna i sig behöver ju inte vara lika från år till år, jag har ingen aning om detaljerna i det där men stålet lär ju inte varit "rent" eftersom det blandades med massa skit i raset. Sedan som sagt, vill man bli av med varor snabbt i stor mängd får man räkna med att det inte blir till ett högt pris.

Hur blandades stålet med "massa skit"? Medger du att stål smälte under händelserna och blandades med annat, något som "vakthundarna" har förkastat under alla år?

Okej, så du tror inte att saker som stål säljs i så stora mängder samtidigt annars? Spekulera mera.

Citat:
Såg bara barbros namn så läste inte vidare.

Dels släpper ju inte alla bärande delar samtidigt, vilket det första raset visar (east penthouse?). När denna del väl fallit så börjar ju huset "knaka" och det som förr burit lättare får för mycket och fel balanserat, så rasar även nästa del. Detta sker ju givetvis väldigt snabbt då direkt sektion1 inte kan hålla mer flyttas vikten över till nästa osv. Därav faller huset i lägre acceleration till en början och når en peak i mitten av raset när motståndet är så gott som borta för att sedan sakta in när det börjar träffa botten eller vad man nu kan kalla det.

Okej, allt utom den delen som är placerad över resten av byggnaden.. Hur kunde byggnaden falla så symmetriskt? Bör inte någon del, kanske till och med någonstans inuti huset kollapsat lite här och var? Det släpper, på varje våningsplan nästan samtidigt över hela ytan på våningsplanen, också samtidigt, för att sedan komma i fritt fall osv. Det ser och låter ju minst sagt lustigt ut.
Citera
2010-02-20, 21:29
Medlem
Pads avatar
Citat:
Hur går detta ihop med "pannkakseffekten" då? Bör inte den allra största kraften varit i slutet, och hur i helvete lyckades dessa stå mot isf men inte de övre delarna?

För att det inte fanns något kvar att komprimera. Det mesta av tornen var ju givetvis luft, men det byggmaterial som faktiskt fanns tar ju upp en viss volym. Nu blev det en hög på sisådär 15 meter (egentligen mer, det fanns ett antal våningar under markplanet också), alltså blir det svårt att ramla igenom den högen (för var skulle materialet bli av?). När man väl slår i backen så blir det ju i princip statiskt, för jorden ruckar vi inte på (eller, det gör ju seismiska avtryck, men i övrigt händer inte så mycket).

Eller missuppfattade jag dig? Pratade du om sista bilden på den inre kärnan som stod kvar?
Senast redigerad av Pad 2010-02-20 kl. 21:45.
Citera
2010-02-20, 23:00
Medlem
söderbs avatar
[quote=Kuvolski]Jag tror till och med att jag har sagt till någon no-planer att det kanske är lite respektlöst mot de anhöriga till de i planen att säga att de aldrig existerade någon gång när personen i fråga gjorde något uttalande. Förstår förresten inte vad du vill diskutera.

Menar bara att utöver den officiella storyn finns massor av teorier, ingen är bevisad på något sätt och du sa något om att du var på de anhörigas sida och det var därför jag tog upp detta med noplaners då de anhöriga även de måste ljuga om den teorin ska stämma. Antar dock att du inte är en noplaner så whatever..

Citat:
Jasså, det TROR DU.. och då väldigt snabbt ända till Kina och Indien? Du förstår fortfarande inte helheten, det är inte bara för att utreda om sprängämnen användes utan också tornets kollaps oavsett vad som bidrog till kollapsen.

Alltså snabbt och snabbt, man röjde ju flera flera veckor. Du nämde något om 80% försvann, har man inte kollat de andra 20 då? Är inte särskilt insatt i den biten, men som på många andra punkter finns inte bevis för något utan enbart spekulationer om att det är skumt.

Citat:
Hur blandades stålet med "massa skit"? Medger du att stål smälte under händelserna och blandades med annat, något som "vakthundarna" har förkastat under alla år?

Okej, så du tror inte att saker som stål säljs i så stora mängder samtidigt annars? Spekulera mera.

Jag är säker på att stålet inte smälte, men i ett ras hamnar allt huller om buller, du har skit överallt och jag ställer mig tveksam till att någon har lekt plockepin och rensat stål osv. Hursom... stora mängder man ville bli av snabbt = lägre pris i alla branscher.

Citat:
Okej, allt utom den delen som är placerad över resten av byggnaden.. Hur kunde byggnaden falla så symmetriskt? Bör inte någon del, kanske till och med någonstans inuti huset kollapsat lite här och var? Det släpper, på varje våningsplan nästan samtidigt över hela ytan på våningsplanen, också samtidigt, för att sedan komma i fritt fall osv. Det ser och låter ju minst sagt lustigt ut.

Varför läser du inte bara wtc7 final draft? Du får ju i detalj beskrivet vad som hände och varför. Det kunde säkert ha tippat över åt något håll, det kunde säkert stått kvar under andra omständigheter men i detta fall föll den såhär. Att bärande pelare brister och snabbt flyttar vikt till andra pelare som i sin tur brister är ju ganska självklart, att det går snabbt är även det självklart. När väl raset börjar gåre ju bara nedåt av de kraft som bildas.
Citat:
Bör inte någon del, kanske till och med någonstans inuti huset kollapsat lite här och var?
Var ju precis det som hände och startade första raset vilket i sin tur ledde till en större kollaps.
Citera
2010-02-21, 01:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
Steven Jones säger ju att han hittat sprängämnen, hur ligger hans trovärdighet och varför är den (vad jag misstänker enligt dig) låg?
...
Man smälte alltså ned stålet och sålde det till Kina och Indien billigare än tidigare års stål, betalat av vanliga stålförsäljare..
...
Nej på det med fan och hans moster, resonerar du så? Annars får du gärna citera eller skriva när jag har gjort det.
...
Tre kommentarer till delar av ditt inlägg där de sista rör din replik till mig:

1. Du har vid pass ett halvdussin tillfällen kallat mig för lögnare för att jag hävdar att det inte finns bevis för CD vid WTC. Det vore väl då lämpligt att backa upp det med mer än "Steve Jones säger"?
En källa, är det för mycket?

2. Ditt inlägg är ett fint exempel på den omvända bevisföring du tycker är rimlig i fallet 9-11:
vi skall anse det så mystiskt att man gjorde sig av med 80% av stålet (har dU funderat över hur mycket stål det fanns i WTC?), eller att man sålde stål från en massmords-plats under marknadspris, att vi skall dra slutsatsen att det är en hund begraven, dvs CD. Eller hur menar du?
3. Till sist kommer du med en relevant fråga om varför WTC7 rasade som det gjorde.
Personligen har jag varit mer intresserad av WTC1-2 eftersom deras kollaps är mer känd, spektakulär och tekniskt intressant.
I fallet WTC7 (som ju beskrivs i detalj i den NIST-rapport du läst) så förelåg okontrollerad brand i ett jätte-hus i flera timmar. Om du sedan drar en parallell till WTC1-2 så räcker det att en våning kollapsar med ett antal över sig för att knäcka underliggande våningar. I WTC1-2 så var den kinetiska energin en 10-potens högre än vad ett underliggande våningsplan kunde hantera (se t.ex. Bazant 2002, 2008 eller NIST 2005). Det innebär att fallet bromsas endast obetydligt (90% av den kinetiska energin finns kvar i de fallande toppoen som sedan för ett tillskott på +100% innan det träffar nästa våningsplan, etc.)
Om vi då återgår till WTC7 så var den kinetiska energin mindre men branden hade å andra sidan försvagat alla våningsplan. Bazant 2008 refererar till NIST 2005 m.fl. och slår fast att ståls hållfasthet ( mer precist: flytgräns) minskar med upp till 50% vid 250 C.
Sammantaget är då svaret på din fråga att de av brand försvagade bärande delarna endast obetydligt kan bromsa kollapsen när den väl fått fart.
Citera
2010-02-21, 11:02
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Men nu byter du ämne igen. Jag frågade specifikt om den "cutter charge för nano-thermite" som du beskrev en bit bak i tråden. Det är helt uppenbart att du inte vill ge ett rakt svar på den frågan, men jag tänker inte släppa det. Vill du att jag skall svara på dina frågor så förväntar jag mig faktiskt att du rakryggat går till botten med den här makapären och antingen visar upp en sådan eller medger att du faktiskt hittade på och hoppades komma undan med det.

Så är du intresserad av att komma framåt eller inte? Bollen är din (den ligger bredvid bevisbollen som du fortfarande inte gjort något med).
SLOB var ju så snäll och gav mig den här videon där en Cutter charge byggd av AMATÖRER kapar vertikalt:
http://www.youtube.com/watch?v=Wn-MCCZ3O1M
Lägg till 50 NSA och CIA experter sen är saken biff.

Svara nu på mina frågor:
Vad som dock är oklart är dessa frågor:
Ursprungligen postat av Thaddeus
Den officiella versionen har inga bevis, men det är ändå den som gäller.

Den officiella innehåller:
WTC7 föll långsammare i rapporten än i verkligheten.

NISTs simuleringar stämmer inte överrens med verkligheten.
Jag trodde liksom att man utgår från verkligheten och inte en simulering när man skriver en rapport, har jag fel?

NIST vill inte lämna ut beräkningar, antaganden och in-data till sina simuleringar. Varför?

Detta är som att jag skulle kunna åtala dig för mord och skapa en simulering i min dator där du mördar någon.

Sen drar jag slutsatsen från en bevakningskamera som visar att någon annan gjorde det att det visst var du som gjorde det.

Sen när folk frågar hur jag kom fram till att det var du som gjorde det, så vill jag inte berättar.
Citera
2010-02-21, 11:05
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Skälet till att ingen åtalats för ett inside job är att det inte finns något en åklagare skulle ha kunnat bygga ett åtal på. Det är inte svårare än så. Det är därför Jones och Harrit fortfarande letar termit - det hade om det påträffats kunnat användas i ett eventuellt åtal.

Dessutom, om NIST, som sysslar med byggnormer, skulle ha kallats som vittne i en rättegång så hade det i sig varit ett tecken på hur svagt det åtalet hade varit.
jaså du är expert på juridik också?

Du har gjort bort dig två gånger. Först när du gav mig en "lösning" på problemet med wtc7 som innefattade att tillintetgöra NIST rapporten. Och sen när du gav mig exakt vad jag behövde i form av bevis på att vertikal termitkapning var möjlig.
Citera
2010-02-21, 11:08
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nu skrev jag inte NIST utan "de officiella bevisen". En lista över de bevis som lades fram i rättegången mot Moussai kan du hitta här:

http://www.vaed.uscourts.gov/notablecases/moussaoui/exhibits/prosecution.html

Måste varit en usel advokat som inte visade att hans klient måste var oskyldig för att den officiella versionen inte höll... Det är ju gott om dokumentation över händelsen.

NIST hade ett helt annat uppdrag, de undersöker hur man kan förbättra byggnormer, och därför är inte varenda liten rapport från dem intressant i rättegången. Däremot har de officiella bevisen faktiskt redan använts i en riktig rättegång och befunnits giltiga. Tror du att rätten skulle köpa ditt påstående på ett internetforum om att NIST mätt fel som ett giltigt bevis eller tror du att de skulle peka mot utgången?
Om NIST nu ska förvbättra byggnormen så hade det kanske vart bra för framtida byggingenjörer att få reda på HURFAN byggnaden kunde falla och inte bara få se en litet 3 sekunder långt fallförlopp som inte ens LIKNAR verkligheten det MINSTA!!

Inga siffror inga antaganden INGENTING!
Citera
2010-02-21, 11:10
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Nej.
Det kommer inte spela någon roll. Jag känner på mig att ingen truther kommer acceptera en annan slutsats än att det var ett Inside-job.
Skulle du göra det?
Det finns över 1000 ingenjörer i A&E for 9/11 truth som vill ha en ny utredning. Det är inte bara "foliehattar" som vill ha en ny och oberoende utredning.

En oberoende utredning är inte mer än rätt. Att NIST fick sin lön av Bush är något som borde skapa misstankar hos varenda tänkande människa.
Citera
2010-02-21, 11:22
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är fortfarande otydlig. "inget strukturellt motstånd" är ekvivalent med fritt fall. Den tiden skulle inte varit 11s. Jag gav dig en referens dom säger 7-8s medan den verkliga falltiden var 11-12s (eftersom det fanns ett "strukturellt motstånd"). Om du har en annan uppfattningen, ge oss en källa.

Spela dum, tja, i betraktarens öga är det säkert möjligt.
Återigen, vad menar du med bevarande av rörelsemängd?
Rörelsenängden hos den fallande delen av WTC ökar ju ända tills den når marken.
Kan du en gång för alla förklara vad du menar?
Det var faktiskt du som fick mig in på det spåret, det ska du ha tack för.

Om varenda del av wtc1&2 börjat falla samtidigt, dvs foten av tornen gått sönder i samma takt som toppen och resten av tornet så hade den översta delen av tornet försatts i fritt fall där endast luftmotståndet behövdes ta hänsyn till. Detta hade resulterat i en falltid på 7-8 sekunder.

Men när tornen föll som det gjorde och hela tiden är tvungna att dela upp sin rörelsemängd på den nya materian det stöter på så kommer hastigheten inte bli fritt fall där det fallande materialet endast stöter på luft.

Men om man gör så att man antar att varje våning av WTC tornen hängde fritt i luften och bara väntade på att massan skulle komma ovanifrån och accelera den, så får man ut en falltid på ungefär 11 sekunder. Detta innebär att det inte fanns nåt struktuellt motstånd i byggnaden.

Du förstår ju att om jag har en sten som magiskt svävar i luften och som direkt kommer försättas i fritt fall om den minsta kraft försöker accelera den träffas av en annan sten som faller med fritt fall acceleration så kommer den första stenens rörelsemängd när den träffar den andra stenen att dela upp sin rörelsemängd över de två stenarna. Stenen som kom ovanifrån kommer ha en lägre hastighet, men den (tillsammans med den andra stenen) är åter i fritt fall direkt efter att rörelsemängden fördelats, ända tills de båda stenarna träffar på nästa sten som magiskt svävar i luften för att försättas i fritt fall då minsta kraft påverkar den.

Du kan ju antingen tro att våningarna i WTC1&2 magiskt hängde i luften, eller så kan du förstå att det fanns något som såg till att det inte fanns något struktuellt motstånd i byggnaden när rasmassorna krossade byggnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in