2010-02-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
ABC News släppte idag (inatt) nya bilder från den 9/11 efter en ganska lång FOIA-process.
http://abcnews.go.com/Politics/slideshow?id=9763032. Totalt fick man tillgång til 2779 nya bilder.

Den som vill (oavsett vilken åsikt om 9/11 man företräder) kan alltid hävda att bilderna har manipulerats.
Man kan inte motbevisa ett sådant påstående.

En duktig photoshoppare kan göra underverk.
EXIF-data går givetvis att manipulera. (Jag gör det själv i ett projekt, om än inte i något ont syfte)

OT: man skulle faktiskt kunna tänka sig ett system där man i kameran utför digital signering av den digitala bilden. Då skulle man kunna bevisa att bilden är opåverkad. Jag känner dock inte till något sådant integrerat system.
Jag har själv skrivit kod som signerar DV-data (från en videokamera) i realtid, och det låter sig faktiskt göra. Signeringen görs då i en PC som kameran matar.

/T
Citera
2010-02-11, 12:05
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Swoooosh!!! Jag frågade alltså vad du grundade ditt påstående att cd får byggnader att falla långsammare än vid brand på. Du kan välja att svara alt. att inte svara, men att gå på som en mindre vetande är ju bara meningslöst.

Jag sa aldrig något om att byggnader i brand faller långsammare än i en cd.

En cd sprängs alla bomber av innan huset rasar, vilket hörs och syns.
Citera
2010-02-11, 12:23
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Den som vill (oavsett vilken åsikt om 9/11 man företräder) kan alltid hävda att bilderna har manipulerats.

EXIF-data går givetvis att manipulera. (Jag gör det själv i ett projekt, om än inte i något ont syfte)

OT: man skulle faktiskt kunna tänka sig ett system där man i kameran utför digital signering av den digitala bilden. Då skulle man kunna bevisa att bilden är opåverkad. Jag känner dock inte till något sådant integrerat system.
Jag har själv skrivit kod som signerar DV-data (från en videokamera) i realtid, och det låter sig faktiskt göra. Signeringen görs då i en PC som kameran matar.

/T
Ja det går ju alltid att hävda och det har ju förekommit, denförsvunne" Trotskij är väl det mest kända exemplet. Och när skedde det? 192humhum någonting.
Skillnaden nu är att här bör ju rimligtvis fotograferna ha originalen kvar. En eventuell redigering går ju att jämföra med ursprungskopian.
Vi pratar ju i det här faller - antar jag - ett antal olika fotografer.
Hoppas det kommer mer bilder i vilket fall.
Citera
2010-02-11, 13:04
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
För att mätningen gäller när "huvud"raset sker. Frågan är ändå densamma, hur tolkar du att husets topp blir till himmel? Att huset börjat sjunka/kollapsa eller att det inte gjort det?

Nej nu hittar du på.. Ditt program går ju förövrigt baklänges vilket inte är en bra metod.

hur tolkar du att husets topp blir till himmel? Att huset börjat sjunka/kollapsa eller att det inte gjort det? Pratar alltså om det avslutande raset som sänker huset, kan det bli mer tydligt att du undviker g på g.

Frifall bevisar egentligen inget men om man ska dra något av det så skulle snarare en explosion bromsa fallet inte skynda på det, speciellt om man möter taklinjen eftersom alla explosioner måste ske under den.
haha, att ni orkar. Hur tolkar du när den första grejen till vänster på hustaket blir himmel 4 sekunder innan resten av huset rasar?
Citera
2010-02-11, 13:09
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det roliga här är att NIST presenterat en hel del uträkningar och gedigna utredningar, du själv har inte presenterat någonting alls. Det är därför inte särskilt konstigt om jag fortfarande har bra mycket mer förtroende för dem än för dig eller någon annan i "sannings"rörelsen (för såvitt jag vet har ingen så här långt lagt fram något sammanhängande av substans?). Så jag gissar att det är VAFAN jag håller på med. Om du tycker det är förmätet av mig så kan du ju peka ut någon med en alternativ teori som är ens i närheten av NIST när det gäller att lägga fram sina belägg och förklaringar.

Jag skriver dessutom rakt upp och ner att det självklart inte ökar förtroendet för en simulering om man inte kan granska indatan. Jag fick en rak fråga och gav ett rakt svar, det gör inte ont. Du borde prova det själv någon gång.
Jaså det ökar alltså inte förtroendet? det var ju konstigt. Det hade faktiskt inte förvånat mig om ni på något sätt fått det så att det ökade förtroendet.

Kanske hade kunnat säga att sekretess tyder på att det är ärliga antaganden som görs eller nåt?
Bara tipsar.
Citera
2010-02-11, 13:16
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Vi är som sagt kvar vid min lista över spekulationer.

Eftersom du är världsmästare på missuppfatnningar så kollar jag nu en extra gång bara för att vara säker, du är medveten om att jag inte skrev hur det är utan hur det KUNDE vara? Arthur Dent gav mig nämligen följdfrågan vad jag TRODDE att det berodde på att datan var hemligstämplad. Det var frågan jag svarade på, alltså vilka skäl jag kunde tänka mig skulle ligga till grund för ett sådant beslut, och detta givet att indatan faktiskt ÄR hemligstämplad (något som verkar en smula oklart just nu, men det vore intressant att få reda på).

När du skriver det så där rakt av, vilka andra av NISTs utredningar har du jämfört med?

Du är för härlig. Det här är EN av MÅÅÅÅÅÅNGA saker som NIST har gjort och du beskriver omedelbart det hela som att deras indata är hemlig? Nja, snarare så att deras indata till just den här simuleringen inte är publik. NIST har som sagt presterat tusenfalt mer än vad du har (faktiskt oändligt mycket mer eftersom du inte fått fram en endaste liten futtig uträkning).

Jag tänker på framtiden ganska ofta... Min värsta mardröm är om min son växer upp i en värld där källkritik lyser med sin frånvaro och youtube och google låter foliehattar mata fårskocken med trams och sålda "sanningar". För mig är det helt obegripligt att folk kan få för sig att lita på vad Alex Jones eller David Icke säger, särskilt om man tittar på deras träffprocent...

Skolan har ett enormt ansvar att lära ut vetenskapligt tankesätt och kritiskt tänkande. Jag gör vad jag kan för att dra mitt strå till stacken, så sent som idag fick min klass bita i frågan om huruvida månlandningarna ägt rum och fundera på hur de skulle tolka och bedöma den uppsjö av påståenden och teorier de kan hitta på Internet. Jag tror dessbättre att det var en nyttig lektion för många av dem.

Hmm, sakligt du... men jag är inte förvånad.
http://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY
http://www.youtube.com/watch?v=E58u3_8oHsY
Jag antar att JFK och eisenhower också var foliehattar?

Den officiella historien går inte ihop och det börjar folk förstå.

regeringar runt om i världen har börjat censurera regeringskritiska åsikter. Jag antar att du inte är för yttrandefrihet?

NIST lämnar inte ut sin in-data i modellen, samtidigt som modellen är uppenbarligen felaktig då förloppet som visas i den inte ens är likt verkligheten.

Försök #2 vad är det som driver dig?
Citera
2010-02-11, 13:18
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Jag tolkade hans svar som att om man bränner av en maxipuff i mitten av huset någonstans så kommer den att ha sprängverkan runt om, alltså UTÅT från explosionen. Därför kommer smällen att trycka den del av huset som ligger ovanför uppåt av tryckvågen och på så vis bromsa upp fallet.

När fallet väl är igång borde det ju däremot gå som vanligt eftersom allt material är borta. Men jag tolkar det som den momentana kraften uppåt i samband med tryckvågen.

(och bara för att vara tydlig, jag tror att en sådan tryckverkan också skulle vara neglierbar, ovanstående är alltså bara min tolkning av vad söderb menade)
tolkningar och antaganden om verkligheten utan någon som helst uppbackning av NÅGONTING. Men jag är inte förvånad, kan man köpa hela NIST rapporten utan att höja på ögonbrynen så äter man vafan för skit som helst.

Bara titta på en implosion:
http://www.youtube.com/watch?v=HEJbInxwAe8

Sprängs den åt alla sidor???
Citera
2010-02-11, 13:19
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Ett kul experiment att göra vore ju att ta en eller ett par youtubevideos av kända CDs och mäta och räkna på hur de faller. Faller de i fritt fall eller långsammare? Hur mycket långsammare? Nån som känner sig manad? Jag är uppriktigt intresserad av svaret.
Om de föll långsammare än WTC7 vad skulle det säga dig?

Med dumstrut logik så betyder det INTE CD.
Citera
2010-02-11, 13:22
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Enligt Thaddeus så faller ALLA CDs långsammare än WTC7 som föll fritt. Det är därför WTC7 är en CD eftersom den är annorlunda ööh mot alla andra uhm CDs och det är ett bevis(??) för att den är...uhm... en CD. Typ.
VA? det är ju ni som tar att CD inte alltid faller med fritt fall som ett bevis på att WTC7 inte var CD.

Om ni inte har fakta så kan ni iaf vara konsekventa.
Citera
2010-02-11, 13:22
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302

/T
Och varför skulle dessa bilder vara arbetade på?
Citera
2010-02-11, 13:23
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jag sa aldrig något om att byggnader i brand faller långsammare än i en cd.

En cd sprängs alla bomber av innan huset rasar, vilket hörs och syns.
SURPRISE! Det finns folk som vittnar om bomber och explosioner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2010-02-11, 14:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus
SURPRISE! Det finns folk som vittnar om bomber och explosioner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Allt som låter som explosioner är inte bomber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

Om det var bomber:

1. Hur mycket bomber gick det åt?
2. Hur många personer jobbade med att placera ut dessa sprängämnen, slå ut väggar, borra hål, dra kablar osv osv inför demoleringen?
3. Hur lång tid tog det? En vanlig mindre byggnad tar ett par veckor att preparera inför en kontrollerad demolering.
4. Vilken typ av sprängämnen användes?
5. Hur kom det sig att branden i WTC7 tilläts rasa så länge som den gjorde och vad var det för typ av superkabel/sprängämnen som användes eftersom de inte påverkades vare sig av branden eller av de två fallande tornen?
6. Varför har ingen trätt fram och berättat i detalj om hur det gick till? Det måste ha varit tusentals personer inblandade. En handfull personer var inblandade i Watergate och den lilla klicken personer läckte information som ett såll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in