2009-10-05, 22:00
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
För det första förstår jag varför han inte svarar på denna "fråga", är ju bara lulllull dåligt formulerat. Svaret är ganska enkelt, ponera att tornen är 10block. Nu tar man bort block 6 (den delen kan inte längre ge motstånd utan ger vika). Toppen kommer nu rasa i fritt fall, dvs block 7-10 rasar i frittfall. Tills det stöter på block5, som nu inte kan göra något vidare motstånd vilket bromseffekten är uträknad för. Så när det ger vika faller huset fritt tills att det når den punkt där det inte gett vika.
Det är inte lullull det är en direkt specifik fråga som någon som vet svaret på borde kunna ge rakt utan ursäkter eller försök till slingring vilket förekommer mkt i denna tråd.

Det sagt för att svara på din kommentar:

hahaha
Var tog friktionen vägen sa du?????

Citat:
Han hävdar inte något om någon megabomb, du är för ignorant för ditt bästa. Input = output. Kraften som krävs för att riva skulle ha synts/hörts på film om det existerad bomber av denna sort.
Joho då!! Detta har jag dessutom gett flera exempel på varav ett var filmen han arogant postade för att ge intrycket av denna megabomb eller megabomber. Det är en fördel om du faktiskt läser bådas poster innan du kritiserar någon part som inte har med dig att göra över huvud taget.

Citat:
Det enda som var grundtanken från nist var väl att ta reda på anledningen VARFÖR huset rasade. När det väl börjat rasa är det orelevant att veta vad som händer och varför eftersom detta inte ger något. För kaotiskt och skulle man ens kunna moddelera detta skulle det som sagt inte utveckla något. Nu antar jag att man gick igenom detta ändå eftersom alla mindre begåvade människor påstår alla dessa ogrundade påståenden. Så de försökte nog inte ge något intryck utan vad som händer efter det väl börjat var oviktigt och jag tvivlar på att man gjorde detta helhjärtat just därför.
Men snälla ... Var nära att ta delete på denna del för så dålig var den. Om NISTs syfte var att ta reda på varför en byggnade rasar så måste den förklaringen hålla rakt igenom för att man ska kunna ta den som fakta. Nu kan inte NIST förklara frifallet och dessutom gjorde de från början fel i sina beräkningar med 40 jävla % !!! Inte 3 eller 6 % utan 40 % !!! Få in det genom din skalle och fråga dig själv varför de ljög. Det finns ingen logisk förklaring varför en solid stålstruktur kan falla i frifall med 0 friktion, ingen som helst.

Citat:
Ok..
Ditt huvud; 5stenblock. Står stabilt?
Ditt huvud; 5stenblock släpps 1och1 från 10m. Ditt huvud gör en rörelse neråt. (bortse från dödsrisk osv)
Ditt huvud; 5stenblock släpps tillsammans från 10m på ditt huvud. Vilken av dessa kommer skapa minst motstånd hos dig tror du? Tänk samma exempel med 10block staplade på dig, ryck snabbt bort block6. Block 7-10 får nu med alla sin kraft även de andra blocken att trycka så mycket att du inte kommer lklara att hålla uppe dem som du gjorde.

Nu pratar vi för fan inte om några stenblock som släpps på asfalt (vilka iofs suklle förbli åtminstone till större delen intakta http://www.utsidan.se/obj/photo/7f/7f7a048f20e6269500e6dd730b9e742e.jpg men du menade nog tegelblock) utan om intakt stålstruktur med otrolig hållfasthet. Du hävdar att denna struktur inte ens skulle bromsa in fallet oavsett rörelseenergi vilket trotsar all logik.

Citat:
Nu wtc, om en del ger vika, dvs inget motstånd så faller ovandelen i frittfall. När det sedan träffar något hållbart har den redan för högkraft för att den fasta delen ska kunna ge mer motstånd än 6%. Vilket är 0.6s på 100.
Vad du missar är att fallet sker i frifall omedelbart och sen rakt ner i 2.5 sekunder. Alltså 0 friktion under denna period. I denna period ingår återigen intakt solid stålstruktur + andra bärande delar. O s håller inte för att det fanns inget motstånd över huvud taget när det borde funnits det. Den intakta stålstrukturen kan inte bara försvinna och det kan inte den som enligt o s skadats heller. Ändå ser man inga tecken på friktion.

När kommer du börja inse bristen i din fullkomligt ologiska berättelse?
Var får du förresten denna siffra på att byggnaden skulle bromsa in 6 % naturligt (och inte de 40% NIST från början ljög om) i en solid stålstruktur om den börjar kollapsa utan fördröjning?

Citat:
70% intakt, vad får du detta ifrån ens? Vilketsom, detta är inte orimligt. Det faller i frittfall när en del under slutar ge motstånd.

Det är ju här skon klämmer. Den skulle INTE falla omedelbart i frifall. Nu tar jag inte med alla andra orimligheter som att all kraft skulle naturligt ha kunnat riktats mer eller mindre spikrakt ner. Den skulle mer rimligt falla åt något håll som ett träd. Hur som helst den faller OMEDELBART i frifall! Om en struktur skulle naturligt ge vika så skulle den långsamt brista för att sedan långsamt accelerera till en viss hastighet som inte är högre än byggnadens friktion. Frifallet visar att det fanns 0 friktion i 2.5 sekunder. Vad är det du inte fattar?

Citat:
När den sådan når något stabilt är kraften redan för hög för att den ska stoppa den, det lilla motstånd som skapas finns där man ack så litet.
Ok möjligtvis inte stoppa den även om jag finner det högst orimligt. Men att inte sakta ner den, inte en chans.

Citat:
Om en pelare står i en vertikal riktning, nerifrån och upp. Om denna nu ska av måste man skära/spränga den horisontellt. Eftersom thermite inte kan göra detta så kan man inte använda argumentet "men det kan ha varit thermite".
Så du är helt säker på att ett rejält lager nanothermite inte kunnat försvaga balken allvarligt på något sätt?
Om så länka och förklara varför. Ge även en lista på alla nanothermite typer som existerar, alltså alla dessa hemlighetsstämplade typer, och vad olika appliceringsmetoder skulle ge för olika resultat så kan vi diskutera frågan sen. Annars så tror jag du hittar på och spekulerar utifrån vad du hört från media vilket du förmodligen gör också.

Citat:
Varför argumenterar du ens om ting som inget vet existerar ens?
För det första så vet vi att nanothermite finns i WTC dammet.

Citat:
Och varför skulle thermite ens vara anledningen till detta smälta metall (som inte bevisats)? Påstår du att thermite kan hålla metall varmt i veckor nu med och är ingen kort reaktion? Isåfall krävs det bokstavligt talet tusen och åter tusentals med ton av thermite.
Det är mycket möjligt. De lämnar heller inga uppenbara spår efter sig förutom om de ej brunnit upp, vilket Jones klart och tydligt visat.

Citat:
En omöjlighet påstår du alltså? Eller är det vad du tycker det borde vara igen?
Omöjligt och garanterat helt ologiskt. Heller ingen kontring så jag antar att du även på nån nivå inser bristen i den officiella storyn. Lufttrycket skulle ha varit störst precis under fallande våning och inte 20 våningar ner!! Ändå ser man squibs där av någon mystisk anledning
Det andra har jag redan gett en rimlig förklaring till som håller långt mkt längre än att skräp låg och brann i veckor utan direkt luftflöde och i extremt höga temperaturer.

Citat:
Så argumentet precis som en CD kan vi alltså sluta använda nu. Denna helt nya thermite som ligger och smälter under flertalet timmar, är denna av någon chans totalt obevisad och något du bara hittat på/gissar? (trodde väl det..)
Om det är ett tunt lager varför skulle den inte kunna ligga och smälta efter antändning? Eller kanske den smälter lite och snabbt i etapper är en bättre liknelse. Omöjligt att veta exakt hur de gick till väga. Jag bara säger att du har inga belägg för att utesluta de tekniker som existerar och som är hemlighetsstämplade och de är mer rimliga att ta in när ingen annan förklaring håller, vilket är fallet här. Nanothermite fanns i dammet. Denna nanothermite är inte tillgänglig för kommersiellt bruk, med andra ord ENBART militären hade kunnat ha tillgång till den i princip. Om du inte räknar in att bin laden smög in som en ninja helt oupptäckt och snodde ton av denna nanothermite.
Senast redigerad av MaxDL 2009-10-05 kl. 22:08.
Citera
2009-10-05, 22:03
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Kan en explosion förflytta en stålbalk på några ton så behöver jag inte räkna på om tryckvågen klarar av att krossa ett fönster 67.2 meter (din siffra) bort. Lika lite som jag behöver räkna på om jag kommer att dö om jag faller ned i asfalten från hundra meters höjd.
Nej det var inte hans siffra det var min. Den siffran dedikerar jag härmed till din berömda megabombsteori.

Kommer några svar föresten?
Citera
2009-10-05, 22:10
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
1. Ursäkta, jag har nog fått det om bakfoten. Du ser däremot i filmen ihopsmälta metaller liknande lavastenar, vad skulle detta rimligtvis vara annars?

Alltså vad det är är det väl inte sån stor debatt om, är väl snarare hur de kan ha kommit till. Hur de har kommit till har jag inte kollat särskilt noga på då detta känns som något som mycket möjligt kan finnas vid brand/husras/flygkrash på detta vis.

Citat:
1. Här i denna video som MaxDL precis länkade ser du rinnande metall som åker ut ur WTC: http://www.youtube.com/watch?v=_tBNpDOpq3A

2. Följdfråga: Även om man inte såg flytande metall i filmen jag länkade, tror du att brandmännen och människorna i filmen ljuger? Och varför var det som en enda stor jävla kokpunkt på platsen i flera veckor efter? På grund av bränder i tornet som rimligtvis bör ha släckts i raset?

1. Vad innebär då detta? Precis där planet flygit in känns det väl inte som en omöjlighet att det bildas smält aluminum tex. Vad det nu är är väl omöjligt att säga, några poster sen fastställdes väl att samma temperatur ger samma färg, så att utesluta stål/alu går alltså inte bara genom en titt.

2. De påstår sig ha sett något rött flytande, vilket kan tex varit aluminium. Detta är inte omöjligt alls i ett kontorshus anser jag. Varför det var varmt i efterhand togs väl upp i samband med detta, en teori var väl att det bildats någon form av masugn (osäker på ordvalet där alltså..) men principen alltså den man använde förr för smältning, hål i marken och tillföra syre (vilken kan ha tilkommit via någon kanal eller likandne)

Citat:
Det vet jag inte, jag kom bara och sa att det visst fanns flytande metall då du sade motsatsen. Jag vet dock att det skulle vara oroande ifall detta visades vara stål.

I rasmassorna hittade man inget smält, direkt där planet flygit in rinner det ut något, vad det är exakt kan man inte säga antar jag. Nu har det ju aldrig visats vara stål så vi behöver inte oroa oss än över dessa spekulationer.

Citat:
Det är ju samtidigt som huset faller.

Vilket stämmer bra överens med hur det borde se ut vid en kollaps.

Först rasar ena hörnet som inte syns på den vinkeln filmer visar.
Det går 8sekunder.
Nu börjar resten av huset rasa. Efter toppen redan börjat rasa uppstår dessa luftpuffar, inte innan. Utan efter raset startat och under rasets gång. Så litet ras, +8s, stort ras, luftpuffar. Alltså var det inte någon som gav en tryckvåg som orsaka tornet att börja rasa.
Citera
2009-10-05, 22:12
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Alltså vad det är är det väl inte sån stor debatt om, är väl snarare hur de kan ha kommit till. Hur de har kommit till har jag inte kollat särskilt noga på då detta känns som något som mycket möjligt kan finnas vid brand/husras/flygkrash på detta vis.
haha nej
inte metall pysen
Citera
2009-10-05, 22:44
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ok, så när du skrev att MaxDL framfört, hur skrev du, "bevisat att det fanns nanothermite i WTC", något åt det hållet, så menade du inte att du trodde på det? För för mig låter det som du håller med honom. Och det gör du naturligtvis. Av någon anledning verkar du inte vilja gå i klinch utan står mest vid sidan om och tycka att andra har fel, utan att själv tycka något.
Har du lust kan du ju säga vad du har för åsikt.

Bra Kim, plocka fram det är du snäll Sitt inte och ljug mig rakt upp i ansiktet. Jag sa att vid nanothermite-theorin som MaxDL lagt fram så behöver det inte smälla sönder fönster och trumhinnor. Märker du nu att du gör just det jag skrev? Du tillskriver folk teorier och placerar in dem i fack, det är rent av patetiskt att se. Jag försöker få tråden framåt så gott jag kan genom att lägga fram fakta som folk efterfrågar eller tillrättavisa folk, är detta fel? Måste jag ha en agenda för att skriva här? Jag blir lagom irriterad på dig, men det är ju det du är ute efter som vanligt, du vill inte diskutera något viktigt.

Citat:
Fast problemet är att fysik inte är en åsikt. Du har en åsikt. Jag tycker inte att det skall bli tryckvågor vid en explosion. Det spelar liksom ingen roll vad du och jag tycker, lagarna är desamma oavsett. Jag kan bara förklara vad fysiken säger oss.

Jag sade precis NYSS att jag VET ATT DET BLIR TRYCKVÅGOR VID EXPLOSIONER, har jag i något inlägg sagt att JAG INTE TROR ATT DET BLIR DET, VAR VÄNLIG PLOCKA FRAM DETTA. Full av skit är det enda du är.

Citat:
Kan en explosion förflytta en stålbalk på några ton så behöver jag inte räkna på om tryckvågen klarar av att krossa ett fönster 67.2 meter (din siffra) bort. Lika lite som jag behöver räkna på om jag

Är du full eller bara allmänt förvirrad? Jag har aldrig pratat om detta.

Citat:
Visserligen, men jag tror inte att det skulle ändra din åsikt ett dugg eller hur? Men om du berättar hur stor mängd konventionella sprängmedel det fanns i tornen så kan vi ju räkna på det tillsammans och jämföra.

Precis, det hade du inte. Alltså kan du inte säga något säkert. För fjärde gången, jag har inte påstått att det finns en stor mängd sprängmedel.

Citat:

Jag är lat och har bråttom, vad är smältpunkten för aluminium? Kom branden upp i detta?

Citat:
1. Vad innebär då detta? Precis där planet flygit in känns det väl inte som en omöjlighet att det bildas smält aluminum tex. Vad det nu är är väl omöjligt att säga, några poster sen fastställdes väl att samma temperatur ger samma färg, så att utesluta stål/alu går alltså inte bara genom en titt.

Detta vet jag, men nu pratade jag om flytande metall.
Citat:
2. De påstår sig ha sett något rött flytande, vilket kan tex varit aluminium. Detta är inte omöjligt alls i ett kontorshus anser jag. Varför det var varmt i efterhand togs väl upp i samband med detta, en teori var väl att det bildats någon form av masugn (osäker på ordvalet där alltså..) men principen alltså den man använde förr för smältning, hål i marken och tillföra syre (vilken kan ha tilkommit via någon kanal eller likandne)

Jag förstår principen, har dock inga kunskaper på detta område så jag förstår inte riktigt. Men sex veckor?

Citat:
Vilket stämmer bra överens med hur det borde se ut vid en kollaps

Okej, jag ska kolla videos och jämföra när jag orkar/har tid.
Senast redigerad av Kuvolski 2009-10-05 kl. 23:05.
Citera
2009-10-05, 23:02
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det är inte lullull det är en direkt specifik fråga som någon som vet svaret på borde kunna ge rakt utan ursäkter eller försök till slingring vilket förekommer mkt i denna tråd.

Var tog friktionen vägen sa du?????

Vad förstår du inte? Klart det blir en omedelbar frittfall när det brister. När det sen når en viss nivå bromsas det upp, bromseffekten läste jag om i vederlagda teorier för länge sen. Kolla om det finns kvar vettja.
Citat:
Nu kan inte NIST förklara frifallet och dessutom gjorde de från början fel i sina beräkningar med 40 jävla % !!! Inte 3 eller 6 % utan 40 % !!! Få in det genom din skalle och fråga dig själv varför de ljög. Det finns ingen logisk förklaring varför en solid stålstruktur kan falla i frifall med 0 friktion, ingen som helst.

Som jag sa var utredningen till en början till för att ta reda på varför det rasade. När det börjar rasa och vad som händer då är inte intressant ur forskningssynpunkt, det var väl anledningen till att man inte brydde sig om detta till en början. Var står det att de gjort fel med 40%, och hur vet vi att de inte gjort fel helt enkelt? Om de var en konspiration skulle de väl för det första inte gå ut med att de ljugit osv..

Citat:
Nu pratar vi för fan inte om några stenblock som släpps på asfalt (vilka iofs suklle förbli åtminstone till större delen intakta http://www.utsidan.se/obj/photo/7f/7f7a048f20e6269500e6dd730b9e742e.jpg men du menade nog tegelblock) utan om intakt stålstruktur med otrolig hållfasthet. Du hävdar att denna struktur inte ens skulle bromsa in fallet oavsett rörelseenergi vilket trotsar all logik.

Jag tog ett exempel för att försöka få dig att förstå skillnaden på dynamisk och statisk kraft, vilket du uppebarligen inte förstår dig på. Jag använde stenblock för att få in en enkel målande förklaring, självklart väljer du att agera idiot och länka den där bilden.

Jag hävdar inte det du skriver, jag hävdar att det givetvis börjar i fritt fall, eftersom det bärande nu inte längre bär. Sedan när det når en mindre skadad del den vanliga bromseffekten vilket motsvarar 6% enligt uträkning. (kolla om detta ligger kvar i vederlagda teorier annars är det bara att söka)

Citat:
Vad du missar är att fallet sker i frifall omedelbart och sen rakt ner i 2.5 sekunder. Alltså 0 friktion under denna period. I denna period ingår återigen intakt solid stålstruktur + andra bärande delar. O s håller inte för att det fanns inget motstånd över huvud taget när det borde funnits det. Den intakta stålstrukturen kan inte bara försvinna och det kan inte den som enligt o s skadats heller. Ändå ser man inga tecken på friktion.

För det första är det omöjligt att avgöra den lilla friktion som skulle upptså, att det faller i exakt frittfall är även det till 100% omöjligt att avgöra. De filmer som finns, går det till 100% att avgöra om det finns 0 i friktion menar du?

Gjorde en liten målning i paint; http://data.fuskbugg.se/skalman01/Frittfallras.JPG

Citat:
När kommer du börja inse bristen i din fullkomligt ologiska berättelse?
Var får du förresten denna siffra på att byggnaden skulle bromsa in 6 % naturligt (och inte de 40% NIST från början ljög om) i en solid stålstruktur om den börjar kollapsa utan fördröjning?

Läste om dessa 6% för väldigt länge sen i vederlagda teorier, uträkning och annat smått och gott tillhör samma post. (Var står det att bromseffekten är 40% i deras rapport?)

Citat:

Det är ju här skon klämmer. Den skulle INTE falla omedelbart i frifall. Nu tar jag inte med alla andra orimligheter som att all kraft skulle naturligt ha kunnat riktats mer eller mindre spikrakt ner. Den skulle mer rimligt falla åt något håll som ett träd. Hur som helst den faller OMEDELBART i frifall! Om en struktur skulle naturligt ge vika så skulle den långsamt brista för att sedan långsamt accelerera till en viss hastighet som inte är högre än byggnadens friktion. Frifallet visar att det fanns 0 friktion i 2.5 sekunder. Vad är det du inte fattar? ---
Ok möjligtvis inte stoppa den även om jag finner det högst orimligt. Men att inte sakta ner den, inte en chans. ---

Pumpa en ballong med en trave böcker på. Vad händer när ballongen inte längre kan bära dessa? Böckerna rasar i frittfall tills de når marken. Kolla det ypperligt fina bilden.

Den skulle verkligen inte falla över, detta visar bara din brist på förståelse kring konstruktion. Säg att du har 6 pelare enligt 6an på en tärning. Alla bär lika stor vikt. När nu någon av dessa går sönder av plan och brand kommer trycket på dessa hela öka. När det tillslut inte går att hålla upp detta kommer alla dessa bärande pelare att vika samtidigt. Det blir inte 1och1, det går samtidigt.

Sluta påstå saker jag inte säger. Frittfall först, sedan bromseffekten. Det är vad jag säger inget annat.

Spoiler på resten så det inte blir så länga inlägg..
Citera
2009-10-05, 23:25
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Är du full eller bara allmänt förvirrad? Jag har aldrig pratat om detta.
hahaha jag tror jag svimmar av skratt !!
Citera
2009-10-06, 00:29
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Vad förstår du inte? Klart det blir en omedelbar frittfall när det brister. När det sen når en viss nivå bromsas det upp, bromseffekten läste jag om i vederlagda teorier för länge sen. Kolla om det finns kvar vettja.

Jag vet inte vad jag ska säga. Tror inte det är så mycket utav det jag säger som lyckas ta sig igenom ditt tjocka pannben - no offense. 2.5 s fall och 0 friktion.
Det är inte ett litet mikrofall vi pratar om här på .2 s.
Citat:
blabla Var står det att de gjort fel med 40%, och hur vet vi att de inte gjort fel helt enkelt? Om de var en konspiration skulle de väl för det första inte gå ut med att de ljugit osv..
http://www.youtube.com/watch?v=Vz43hcKYBm4

Se ej om du vill ha kvar ditt nuvarande men fragila trossystem ang. 911.

Tror vi kan stanna där.

p.s. Jag tyckte bilden passade bra jag

Citera
2009-10-06, 07:29
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska säga. Tror inte det är så mycket utav det jag säger som lyckas ta sig igenom ditt tjocka pannben - no offense. 2.5 s fall och 0 friktion.
Det är inte ett litet mikrofall vi pratar om här på .2 s.

Så vad borde fallhastigheten ha legat på om det inte varit osynlig och ljudlös superhemlig UFO-thermit då?
Citera
2009-10-06, 11:55
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Bra Kim, plocka fram det är du snäll Sitt inte och ljug mig rakt upp i ansiktet. Jag sa att vid nanothermite-theorin som MaxDL lagt fram så behöver det inte smälla sönder fönster och trumhinnor.
Du har helt rätt, jag blandande ihop dig med Azzabrazza. My bad och jag står naturligtvis upp för mitt misstag.
Citat:
Märker du nu att du gör just det jag skrev? Du tillskriver folk teorier och placerar in dem i fack, det är rent av patetiskt att se. Jag försöker få tråden framåt så gott jag kan genom att lägga fram fakta som folk efterfrågar eller tillrättavisa folk, är detta fel? Måste jag ha en agenda för att skriva här? Jag blir lagom irriterad på dig, men det är ju det du är ute efter som vanligt, du vill inte diskutera något viktigt.
Visst, det står dig fritt att stå utan en uttalad åsikt och bara ifrågasätta de som inte tror på sprängmedel och missiler. JAQ:ing brukar det kallas.
Du skulle naturligtvis framstå som mer objektiv om du ifrågasatte båda sidor.

Citat:
Jag sade precis NYSS att jag VET ATT DET BLIR TRYCKVÅGOR VID EXPLOSIONER, har jag i något inlägg sagt att JAG INTE TROR ATT DET BLIR DET, VAR VÄNLIG PLOCKA FRAM DETTA. Full av skit är det enda du är.
Jag förstod det första gången du skrev det. Och jag förklarade för dig varför de tryckvågor sprängmedlen MÅSTE skapat skulle orsakat oerhört värre skador på omgivningen. Du kan inte säga att jag har fel eftersom vi inte vet. Jag vet och jag har förklarat för dig varför jag kan vara så tvärsäker, 100% korrekt.
Vill du utifrån det fortfarande ifrågasätta att det skulle vara omöjligt med sprängmedel så har du inte förstått fysiken.

Citat:
Jag Är du full eller bara allmänt förvirrad? Jag har aldrig pratat om detta.
Jag får glädja dig med att jag skrev fel igen, det skulle stått (MaxDLs siffra) som jag tog för att det var ett av de måtten vi tidigare diskuterat. Och nej, jag var helnykter. Lite trött däremot.

Citat:
Precis, det hade du inte. Alltså kan du inte säga något säkert. För fjärde gången, jag har inte påstått att det finns en stor mängd sprängmedel.
Jo det kan jag. Gå tillbaks till den där videon från mythbusters där 454 kg sprängmedel detonerar. Hör hur det låter.
Man kan naturligtvis dela upp sprängmedlet i så små delar man vill. Problemet är att om du delar upp 454 kg C4 i 1 gram styck får du tusentals små smällare, men tillsammans kommer de inte att kunna orsaka större skada än lite sot och en brand. Och delar du upp dem i 1 g styck och smäller alla exakt samtidigt kommer smällen visserligen att bli något lägre (dock fortfarande öronbedövande hög). Men de kommer inte att orsaka sådana skador att huset rasar. Fanns det sprängmedel i husen måste de, för att vara till nytta, vara i rätt stora laddningar.
Citera
2009-10-06, 15:23
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Vad innebär då detta? Precis där planet flygit in känns det väl inte som en omöjlighet att det bildas smält aluminum tex. Vad det nu är är väl omöjligt att säga, några poster sen fastställdes väl att samma temperatur ger samma färg, så att utesluta stål/alu går alltså inte bara genom en titt.

660,33 °C är smältpunkten för aluminium, alltså är det möjligt att det är aluminium som rinner ur tornet. Jag antar att branden tillsammans med flygplansbränslet kom upp i dessa grader? Sedan vet jag inte om detta förklarar resten av den flytande metall som med största sannolikhet verkar ha funnits, men att det är detta som åker ur tornet på filmen är ju rimligt.

Citat:
Visst, det står dig fritt att stå utan en uttalad åsikt och bara ifrågasätta de som inte tror på sprängmedel och missiler. JAQ:ing brukar det kallas.

Härligt, då JAQ:ar jag.. synd för mig.

Citat:
Du kan inte säga att jag har fel eftersom vi inte vet.

Precis, detta har jag sagt i tre inlägg nu men du (och jag) spyr fortfarande ur skit.
Senast redigerad av Kuvolski 2009-10-06 kl. 15:26.
Citera
2009-10-06, 17:14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Fanns det sprängmedel i husen måste de, för att vara till nytta, vara i rätt stora laddningar.
Berätta gärna vidare om dina gedigna erfarenheter från nanothermiten och vilken olika effekt den har beroende på mängd och appliceringsteknik.
Annars kan du gärna fantisera vidare i din megabombsteori. Du kan omöjligtvis veta om 1 kg specialsprängämnen (ex. av nanothermite) kunnat sprängas på många ställen i snabb följd. Det finns flera som hörde dessa bomber http://www.youtube.com/watch?v=QZGbb6QsZ3I
http://www.youtube.com/watch?v=y2A8VMg_B64&feature=related <-- brandmännen boomboomboomboom

( haha är denna fejkad lr??
http://www.youtube.com/watch?v=qIUvzS0YeYU
aldrig sett den. )

Men ignorera du denna post så du kan leva vidare i din fantasivärld, precis som du gjort hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in