Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Skulle tippa på, som du säger, aluminium eller någon annan legering med lägre smältpunkt än stål. Tror inte lekmän kan se skillnad på olika sorters smälta järnlegeringar. Jag skulle då inte kunna det i alla fall!
Har läst igenom lite gamla kommentarer kring detta i denna tråd (har antagligen inte hittat 1/10 av allt sagt kring detta dock) och man hittar lite olika förklaringar, bla någon slags ugnseffekt nämns som en
möjlig anledningen till att det blev varmt under men det verkar inte finnas något som riktigt debunkar detta citat från brandmännen.
Nu är det även så att personen i fråga jag diskuterar med utanför flashback är väldigt insnöad och bara viftat bort "bevis" hittills så när han hittade detta citat där de verkligen säger "molten steel" funkar ingenting, jag hävdar att de inte kan se skillnad på alu/järn men det kan de enligt honom, är det någon som vet om man kan hitta intervjun med dessa brandmän där man får höra mer än 10sekunder? Eller rent av en intervju i efterhand där man frågat om de verkligen såg stål och liknande frågor?
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=30OVAvg1aGQ här får man ju se flytande alu, direkt det nuddar pannan blir det inte längre "lysande rött", vad beror det på? Om nu brandmännen såg flytande röd metall ("like lava") borde ju omgivningen var så in i helvete varmt att aluminumet inte ändrar färg till en mindre lysnade (mot silverfärgen) som det borde göra när det kommer i kontakt med en mindre varm yta som det då antas göra om det rinner.
Samma tänk då angående järn, någon med kunskaper om detta kanske kan förklara. Om järn rinner, vilka temperaturer ändrar det färg? Vilken temepratur slutar det lysa osv. Samma tankebana som alu här ovan fast med järn då. (Hittar inte någon sådan film på tuben).