2009-05-20, 22:00
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Förövrigt togs de inte "från wtc tornen", utan från områden runt omkring.
nähe?

Citat:
..eftersom han inte känner till nanotermit
(en egenskap han delar med Jones och Harrit)

Jones känner uppenbarligen till nanothermite även om personen du refererar till inte gör det, varför han förmodligen uttalar sig som han gör. Jones nämner och beskriver vad som särskiljer just nanothermite från kommerciell thermite åtskilliga gånger. Tro du att det hela är fejk om det gör att du kan sova lättare på natten du.. Jag vill i alla fall tro på sanningen.

Citat:
Däremot säger han att det som Jones och Harrit hittat är vanliga ämnen som hittas i byggnadsbränder.
Det är just det Jones visar att nanothermite ämnet hittat i wtc dammet inte är. Som sagt läs rapporten.
Citera
2009-05-20, 22:02
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Märkligt motkrav, först vill du ha en ny utredning. Men nu så ska jag göra en också? Jag har inga problem med den utredning som skett och känner mig personligen ganska övertygad om vem som låg bakom.

Nån gång ska jag förstå trutherlogik men just nu går det fan inte bra.
Mycket märkligt, men notera hur den nya utredningen plötsligt handlade om "ansvar". Det är inte nya rön de vill åt, det är helt ointressant eftersom de vet att de har fel, de vill ha någons huvud på ett fat.
Citera
2009-05-20, 22:06
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jones känner uppenbarligen till nanothermite även om personen du refererar till inte gör det, varför han förmodligen uttalar sig som han gör. Jones nämner och beskriver vad som särskiljer just nanothermite från kommerciell thermite åtskilliga gånger. Tro du att det hela är fejk om det gör att du kan sova lättare på natten du.. Jag vill i alla fall tro på sanningen.

Kan du alltså peka på de tester med riktig nanotermit som Jones har gjort? Eller hans dokumenterade erfarenhet av ämnet?
Citera
2009-05-20, 23:09
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Kan du alltså peka på de tester med riktig nanotermit som Jones har gjort? Eller hans dokumenterade erfarenhet av ämnet?
jag tror inte man behöver dokumenterad erfarenhet från ett ämne för att kunna se likheter/olikheter mellan två dokumenterade ämnen, hur de beter sig under hög temperatur etc. Nanothermiten som hittades i wtc dammet betedde sig inte som vanlig kommerciell Thermite då dess temperatur vid antändning översteg denna radikalt. Det finns inget tvivel om att det rör sig om en speciell typ av icke kommerciell Thermite pga detta.
Citera
2009-05-21, 00:43
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
jag tror inte man behöver dokumenterad erfarenhet från ett ämne för att kunna se likheter/olikheter mellan två dokumenterade ämnen, hur de beter sig under hög temperatur etc. Nanothermiten som hittades i wtc dammet betedde sig inte som vanlig kommerciell Thermite då dess temperatur vid antändning översteg denna radikalt. Det finns inget tvivel om att det rör sig om en speciell typ av icke kommerciell Thermite pga detta.

Så Jones har alltså ingen dokumenterad erfarenhet av nanotermit och har alltså inte testat nanotermit överhuvudtaget.

Så här skriver Andy Horsewell när jag mailade honom:

Citat:
Men, fortolkningen af disse resultater har netop ikke udelukket de mange andre mulige kemiske sammensætninger der kunne stamme fra alt andet end termit eller nanotermit.

Han vidhåller alltså det jag sa, att Jones inte lett i bevis att det inte kan vara något annat än nanotermit.

Frågan är nu varför Jones et al, som alltså påstår sig ha funnit den rykande pistolen, envisas med att bara hålla på och diskutera på internet, istället för att lämna in sina rön till riktiga vetenskapliga tidningar och kanske till och med polisanmäla.

Svaret är ju såklart, av samma skäl som de betalade för att få publicerat en fullständigt vetenskapligt ointressant artikel: för att få sin stund i rampljuset. Kan man inte bli känd i vanliga världen, så kan man passa på att få lite uppmärksamhet från en liten subkultur på interwebs.
Citera
2009-05-21, 01:13
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Så Jones har alltså ingen dokumenterad erfarenhet av nanotermit och har alltså inte testat nanotermit överhuvudtaget.

Så här skriver Andy Horsewell när jag mailade honom:
Jones har som sagt sett likheter/olikheter mellan olika dokumenterade thermite ämnen.

Horsewell säger likt Jones att den exakta ämnessammansättningen av det funna nanothermite ämnet inte än är fasställt. Men att det rör som om någon typ av ovanlig thermite, väldigt likt kända nanothermite typer, är helt känt.

Alltså säger Horsewell inte mkt alls och även om han sa någon så visar Jones att det bortom allt tvivel rör sig om någon typ nanothermite substans.

(dina personliga bortförklaringar av fyndet i wtc dammet tycker jag du kan hålla för dig själv.)
Citera
2009-05-21, 06:57
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jones har som sagt sett likheter/olikheter mellan olika dokumenterade thermite ämnen.

Horsewell säger likt Jones att den exakta ämnessammansättningen av det funna nanothermite ämnet inte än är fasställt. Men att det rör som om någon typ av ovanlig thermite, väldigt likt kända nanothermite typer, är helt känt.

Alltså säger Horsewell inte mkt alls och även om han sa någon så visar Jones att det bortom allt tvivel rör sig om någon typ nanothermite substans.

Han pekar på det faktum att Jones et al inte följt grundläggande vetenskapligt metodik när de dragit sina slutsatser. Jag förstår att trutherrörelsen inte tycker det är något problem. Det är också skälet till att trutherrörelsen inte kommit någonstans på snart åtta år.

Citat:
(dina personliga bortförklaringar av fyndet i wtc dammet tycker jag du kan hålla för dig själv.)

Det är klart att du tycker.
Citera
2009-05-21, 11:17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Han pekar på det faktum att Jones et al inte följt grundläggande vetenskapligt metodik när de dragit sina slutsatser. Jag förstår att trutherrörelsen inte tycker det är något problem. Det är också skälet till att trutherrörelsen inte kommit någonstans på snart åtta år.
Knappast. Du vill så gärna tro att rapporten är fejk, men i nuläget kan du tyvärr inte dra en sådan slutsats utan att ignorera faktan som rapporten ger. Nanothermite användes med största sannolikhet vid kollapsen av byggnaderna på något sätt. Det är därför de faller nära frifallhastighet och den nedre delen av byggnaderna inte tycks ge något motstånd alls i kollapsen, som att det bara fanns luft där.

Citat:
Det är klart att du tycker.
Absolut för det är ganska desperat och har inget med sakfrågorna i sig att göra.
Citera
2009-05-21, 11:51
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Knappast. Du vill så gärna tro att rapporten är fejk,

Jag tror inte att den är fejk, jag pekar på att de drar slutsatser som de inte underbyggt på ett korrekt sätt. Eller ens på ett inkorrekt sätt. De har inte testat ämnet de hävdar att de hittat. De har inte redovisat om de testat andra referensämnen och i så fall hur dessa testades. De har, som Andy Horsewell påkerar, hittat ämnen som generellt är vanligt förekommande i byggbränder.

Detta, igen, är grundläggande när man vetenskapligt ska bevisa något - jag vet inte hur mycket mer tydlig jag kan vara. Kanske krävs det vetenskapsteoretisk bakgrund för att förstå, men faktum är att den rapport Jones gjort inte bevisar att nanotermit användes.

Vill man vara snäll kan man säga att resultaten visar att man inte kan utesluta att nanotermit fanns i proverna, men det är också allt.
Senast redigerad av SLOB 2009-05-21 kl. 12:00.
Citera
2009-05-21, 12:06
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Mycket märkligt, men notera hur den nya utredningen plötsligt handlade om "ansvar". Det är inte nya rön de vill åt, det är helt ointressant eftersom de vet att de har fel, de vill ha någons huvud på ett fat.
Så skuldfrågan är helt ointressant för dig? Du anser dig alltså vara nöjd så länge som det inte går att bevisa en insider koppling. Då blir det väl för dig att hålla tummarna för att någon aldrig finner någon sådan. Sedan att de inte går att säga vem som egentligen gjorde vad spelar ju om jag ska förstå dig rätt ingen roll.
Citera
2009-05-21, 14:11
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Märkligt motkrav, först vill du ha en ny utredning. Men nu så ska jag göra en också? Jag har inga problem med den utredning som skett och känner mig personligen ganska övertygad om vem som låg bakom.

Nån gång ska jag förstå trutherlogik men just nu går det fan inte bra.
Vad baserar du den övertygelsen på?
Citera
2009-05-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Vad baserar du den övertygelsen på?
Att 19 araber med AQ-kopplingar flög in flygplan i hus? Usama har tagit på sig dådet. Jag väljer att tro på honom. Jag väljer även att lita på säkerhetsrådet samt de nyhetskällor som pratat om samma sak.

Jag förstår inte varför du är så intresserad av det här. Skulle inte ni utreda varför/hur husen föll nyss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in