I
tråden om professor Jones artikel
svarade jag på ett inlägg från Azzabrazza, där jag citerade NISTs FAQ.
MaxDL ifrågasatte det, men för att slippa glida OT flyttar jag över vidare diskussion hit.
Det här inlägget utgör starten och där skriver alltså MaxDL:
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Så NIST säger att eftersom kollapsen började där planen träffade tornen så kunde explosiva ämnen inte ha kunnat användas, trots att det finns typer av nanothermite som är brandtåligt under vissa perioder med brand (eller andra isolerade sprängämnen).
Jag svarade att nej, det säger de inte. De säger, och jag delar upp det i två delar för att göra det tydligare, samt lägger till fetstil:
Citat:
Ursprungligen postat av NIST
NIST’s findings also do not support the “controlled demolition” theory since there is conclusive evidence that:
the collapse was initiated in the impact and fire floors of the WTC towers and nowhere else
Det här är alltså ett sammanfattande svar i en FAQ - Frequently Asked Question. Det de säger är att de i sin undersökning av vad som initerade, startade, raset, inte fann något stöd för att raset startade någon annanstans i byggnaden. Raset initerades där planen träffade och där det brann - ingen annanstans.
Då tar vi del två av citatet:
Citat:
the time it took for the collapse to initiate (56 minutes for WTC 2 and 102 minutes for WTC 1) was dictated by (1) the extent of damage caused by the aircraft impact, and (2) the time it took for the fires to reach critical locations and weaken the structure to the point that the towers could not resist the tremendous energy released by the downward movement of the massive top section of the building at and above the fire and impact floors.
Utifrån sin undersökning drog NIST slutsatsen att när raset väl påbörjats, så kunde inte byggnanden under stå emot kraften ("could not resist the tremendous energy released") av raset.
Det är en förklaring som inte kräver nanotermit - det räckte med den inneboende kraften i raset. I det här svaret säger NIST ingenting överhuvudtaget om "nanotermite
kunde ha använts" (De säger fö heller inget om huruvida små kärnvapen
kunde ha använts, eller heller laservapen från rymden, eller högkomprimerad ost).
De säger att det inte behövdes för att förklara raset.
Jag är förresten lite intresserad av den där brandresistenta nanotermiten. Berätta gärna mer.