2009-04-05, 19:04
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Här har du ett exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=F8XBxw7k8rk&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Edisclo se%2Etv%2Fforum%2Fviewtopic%2Ephp%3Ff%3D3%26t%3D30 29%26view%3Dunread&feature=player_embedded

Nu har jag tvingats genomlida så många kackiga truthersyoutubevideos att jag tänker stödja mig på Fbs krav på debattörer att faktiskt debattera själva och inte bara posta länkar, och be dig vara oerhört specifik. Vilka personer, sa vad, i vilket sammanhang, när och var.

Jag läste rubriken och redan där är det fel:

"Proof Explosives Witness Reports 9/11 U can Hear the BOMBS!"

Ingen har sagt att vittnen inte talat om explosioner eller trodde att det var bomber. Om man accepterar alla dessa som sanna så var det förutom bilbomber, källarbomber, och en lastbilsbomb, också en bomb i högstadieskolan i närheten. Vilket det bevisligen inte var. Dessutom kan man hävda att det var en helikopter som kraschade in i Pentagon för det kom vittnesmål om det också. Om än inte särskilt många.

Citat:
Den videon är borttagen, men en kvinna som bor i ett höghus vid tornen filmade allt och hade riktigt bra uppsikt över hela händelsen säger klart och tydligt att det var ett militärplan som flög in i tornet. Nu hittar jag som sagt inte filmen så du kan avfärda detta som lögn om du vill.

Jag är övertygad om att hennes eventuella vittnesmål inte står och faller med en youtubevideo. Hitta citatet. Vem var det, vad såg hon, när och i vilket sammanhang.
Senast redigerad av SLOB 2009-04-05 kl. 19:08.
Citera
2009-04-05, 19:08
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Från nyhetsrapporteringar;

"I spoke with some policeofficials moments ago Chris, and they told me that they have reasons to belive that one of the explosion at the WTC may have been caused by a van parked in the building that may have had some type of explosive in it."

"That the FBI most likely thinks that there was a car or a truck packed with explosives underneath the building which also exploded at the same time and brought both of them down."

"I spoke to the chief of safety for the New York fire department, he recieved word of a posibillity of a secondary device, that is another bomb going off, there was another explosion which took place. According to his theory he thinks that there were acctually devices that were planted in the building."

Nej, utgår man från att planen ensamma kunde orsaka byggnadernas kolapps är det ju inte det kanske, men det finns människor som är av en annan åsikt.

Brandkår och polis trodde det var en bomb i Styuvesant Highschool också och media rapporterade om att en helikopter kört in i Pentagon. Det rapporterades mycket under timmarna efter attackerna, så sker alltid. Dina citat är ju dessutom fulla av " a possibillity of a secondary device", "reasons to belive ", "that may have had ", "thinks that there was". Det är knappast tvärsäkra uttalande eller hur? Dessutom gjorda inte 10 år efter det att en bilbomb faktiskt exploderade i källaren i WTC.
Senast redigerad av SLOB 2009-04-05 kl. 19:11.
Citera
2009-04-05, 19:25
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Brandkår och polis trodde det var en bomb i Styuvesant Highschool också och media rapporterade om att en helikopter kört in i Pentagon. Det rapporterades mycket under timmarna efter attackerna, så sker alltid. Dina citat är ju dessutom fulla av " a possibillity of a secondary device", "reasons to belive ", "that may have had ", "thinks that there was". Det är knappast tvärsäkra uttalande eller hur? Dessutom gjorda inte 10 år efter det att en bilbomb faktiskt exploderade i källaren i WTC.

Du har helt rätt, men jag svarade på detta inlägg av ThisIsSparta
Citat:
Det var ju knappast uppgifter från FBI, utan enskilda personer på plats som hörde eller rapporterade om saker.

Mina citat visar att detta var uppgifter från bla. FBI. Citatet "reasons to belive" är väl intressant, blir du inte nyfiken på vad dessa orsaker är? Eller du utgår ifrån att orsaken är att det var en bomb i byggnaden tio år tidigare? Och citatet "most likely"? De säger most likely för att det tio år tidigare var så? Visst kan det vara så, men jag tror de hade information eller såg något som gjorde att de gick ut med denna information.
Citera
2009-04-05, 19:43
Medlem
Citat:
Mina citat visar att detta var uppgifter från bla. FBI.

Nej, dina citat visade ju mycket tydligt att det inte var officiella uppgifter från FBI, utan utsagor från personer.

"I spoke with some policeofficials", enskilda personer

"chief of safety for the New York fire department", en person

"That the FBI most likely thinks", oklart vad som menas.
Citera
2009-04-05, 19:56
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Nej, dina citat visade ju mycket tydligt att det inte var officiella uppgifter från FBI, utan utsagor från personer.

"I spoke with some policeofficials", enskilda personer

"chief of safety for the New York fire department", en person

"That the FBI most likely thinks", oklart vad som menas.

Det där inlägget kändes bra skitnödigt.
Citera
2009-04-05, 20:03
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Fast jag undrar fortfarande vilka vittnen du syftar till som var där och inte såg några plan.
Om jag förstod dig rätt, menade du att det finns vittnen som inte såg några plan trots att de var på en sådan plats att de oundviklingen inte kunde undgå att se planen?
Citera
2009-04-05, 20:08
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Du har helt rätt, men jag svarade på detta inlägg av ThisIsSparta

Mina citat visar att detta var uppgifter från bla. FBI. Citatet "reasons to belive" är väl intressant, blir du inte nyfiken på vad dessa orsaker är? Eller du utgår ifrån att orsaken är att det var en bomb i byggnaden tio år tidigare? Och citatet "most likely"? De säger most likely för att det tio år tidigare var så? Visst kan det vara så, men jag tror de hade information eller såg något som gjorde att de gick ut med denna information.

Frågan är vad trutherörelsen, som alltså hela tiden drar upp de där oerhört tidiga uttalandena, har gjort för att få reda på vilka orsakerna var. Utifrån min horisont är det enklaste svaret att det rådde kaos den dagen. Tror du att det var en bomb i skolan?
Citera
2009-04-05, 20:10
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Ur en grundläggande källkritisk synvinkel så har Sparta en jättepoäng. Det är i bästa fall andrahansrapporter, förmodligen även tredjehands.

Men det går ju att hitta videofilmer på poliser som skriker "There is a bomb in the building, you gotta get back!", om högstadieskolan jag envisas med att dra upp. Det är en förstahandskälla. Tror du att det var en bomb i skolan?
Citera
2009-04-05, 20:14
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Jag är övertygad om att hennes eventuella vittnesmål inte står och faller med en youtubevideo. Hitta citatet. Vem var det, vad såg hon, när och i vilket sammanhang.

Jo, alltså, kvinnan bodde cirka 500 meter ifrån WTC högt upp i ett höghus. Hon filmade hela händelsen och i filmen hörde man henne säga att det var ett militärplan, precis efter kraschen. Kan ha förvirrat genom att använda ordet "vittnesmål", menar inte att hon vittnat i rätten, menar att hon bevittnade händelsen och delgav vad hon såg, i filmen.
Citera
2009-04-05, 20:15
Medlem
Citat:

Det var snarare ett högst relevant inlägg. Du menade att FBI hävdat olika saker. Så var inte saken. Däremot hade olika personer från FBI gjort en del utsagor. Skillnaden mellan att en organisation officiellt påstår någonting och att en enskild person gör det är milsvid, och din bristande förståelse för detta bekräftar bara återigen att den så kallade "truther-rörelsen" som du tillhör knappast är seriös.
Citera
2009-04-05, 20:18
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Tror du att det var en bomb i skolan?

Nej.

Citat:
Tror du att det var en bomb i skolan?

Nej.
Citera
2009-04-05, 20:19
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Nej.

Nej.

Då blir ju den självklara följdfrågan, varför inte? Poliserna på platsen inte bara hojtade om det, de föste ju dessutom bort folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in