2009-04-05, 17:24
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
De knallar man hör kan vara bränslecisterner som exploderar, motorer, brandgasexplosioner inne i husen, fallande hissar, kollapsande våningsplan, etc.

Visst kan det vara så. Det kan också vara så att uppgifter från FBI om planterade bomber i byggnaden, uppgifter från brandmän om bomber i byggnaden, explosioner från byggnaden och en byggnad som kolappsar är starka indicier på att det var bomber i byggnaden. Men som sagt, det kan även vara hissar.

Citat:
Med tanke på att truther-folk tidigare har klippt, redigerat och ändrat i ljud- och bildmaterial så kan också frågor om videoupptagningens och ljudspårets äkthet resas.

Visst kan det vara så, men då ska man också ha i åtanke att även regeringar kan fara med osanning.
Citera
2009-04-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nystart
Du gissade helt fel.
Jo och jag skrev att dom går tillbaka men ytterst lite men dom smätter inte iväg som om du beskriver det, jag tror inte hela byggnaden är gjord av fjäderstål.
Stegar brukar vara gjorda av aluminium och om nu du gör en stege av vanligt svartstål så sviktar det lite (beror ju på hur tjockt matreal och vilkrën vikt man har) men det krävs inte mycket kraft för att den skall böjas.
Sen är nog varje balk i hela Wtc fastsvetsad eller bultad så jag finner det otroligt att båda fogarna skulle släppa för att sen skjutas iväg.

Nu vet inte jag på vilken våning dom här balkarna på dom andra husen hamnade och det är mycket möjligt att dom kan ha fallit och slagit i något och stuckit iväg men att dom viker sig och smätter som en linjal tror jag inte ett smack på.

Vad du tror väger noll i denna sak. Du har inte kunskap nog i saken helt enkelt.

Inget säger att balkarna som farit iväg måste ha suttit fast när de blev belastade. De kan ha gjort så, men de kan lika gärna ha varit med i raset och då studsat emot något eller kommit i kläm så de flexat och studsat iväg, eller bara fallit nedåt och träffat nåt bastant så de ändrat riktning.

Jag personligen jobbar med enormt stora stål och betong konstruktioner och har så gjort i många år. Och nu snackar vi om konstruktioner som kan vara lika stora som WTC-tornen. Jag har sett stålbalkar som har rasat ner och slagit i backen från 50 m höjd, och de studsar riktig bra kan jag lova, och kan hamna lite varstans från nedslagsplatsen.

Alla metaller har en viss elastisitet, och fjädrar tillbaka efter att man har böjt det. Hur mycket man kan böja det innan sk. plastisk deformation inträffar (alltså att materialen inte återgår till utsprunglig form) beror på materialet. Bly är väldigt mjukt och stannar nästan direkt dit man böjt det. Men järn och stål kan böjas mycket och ändå så går det tillbaka till ursprunglig form. Ja så länge det inte handlar om bara glödgat material, stålbalkar fjädrar mycket innan de ger sig.

Aluminium är mycket stummare och fjärdar mycket mindre än stål.

Enkel fysik och materialkunskap, vilket du uppenbarligen har stora luckor i....

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Visst kan det vara så. Det kan också vara så att uppgifter från FBI om planterade bomber i byggnaden, uppgifter från brandmän om bomber i byggnaden, explosioner från byggnaden och en byggnad som kolappsar är starka indicier på att det var bomber i byggnaden. Men som sagt, det kan även vara hissar.

Det var ju knappast uppgifter från FBI, utan enskilda personer på plats som hörde eller rapporterade om saker.

Varför skulle en kollaps vara en indicie för bomber?
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-04-05 kl. 17:41.
Citera
2009-04-05, 17:36
Medlem
Arthur Dents avatar
Arbetslöshet verkar vara något man får räkna med om man avviker från bibelns (NIST) trosläror.

Citat:
Ursprungligen postat av therawstory

Some of the authors of the paper have lost their jobs at universities and chemistry labs for their outspoken breakdown of what happened at the World Trade Center on 9/11. Kevin Ryan lost his job as a lab director after writing a letter to the National Institute for Standards and Technology(NIST was conducting an investigation into 9/11 at the time) challenging the common theory that burning jet fuel weakened the steel supports holding up the 110-story skyscrapers. Ryan claims that the owner of his laboratory subsidiary "was the company that certified the steel components used in the construction of the WTC buildings,” according to the South Bend Tribune. Dr. Steven E. Jones, a physicist at Brigham Young University, presented a paper in 2005 discussing alternative theories to the commonly accepted 'jet fuel' reasoning. In September 2006 he was placed on paid administrative leave and his paper was removed from the BYU database.

Håll utkik efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av therawstory

Parts of the report mention other studies being conducted by the scientists that will come out soon.

http://rawstory.com/news/2008/Scientists_find_active_superthermite_in_WTC_0404.h tml
Citera
2009-04-05, 17:45
Medlem
Nystarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad du tror väger noll i denna sak. Du har inte kunskap nog i saken helt enkelt.

Inget säger att balkarna som farit iväg måste ha suttit fast när de blev belastade. De kan ha gjort så, men de kan lika gärna ha varit med i raset och då studsat emot något eller kommit i kläm så de flexat och studsat iväg, eller bara fallit nedåt och träffat nåt bastant så de ändrat riktning.

Jag personligen jobbar med enormt stora stål och betong konstruktioner och har så gjort i många år. Och nu snackar vi om konstruktioner som kan vara lika stora som WTC-tornen. Jag har sett stålbalkar som har rasat ner och slagit i backen från 50 m höjd, och de studsar riktig bra kan jag lova, och kan hamna lite varstans från nedslagsplatsen.

Alla metaller har en viss elastisitet, och fjädrar tillbaka efter att man har böjt det. Hur mycket man kan böja det innan sk. plastisk deformation inträffar (alltså att materialen inte återgår till utsprunglig form) beror på materialet. Bly är väldigt mjukt och stannar nästan direkt dit man böjt det. Men järn och stål kan böjas mycket och ändå så går det tillbaka till ursprunglig form. Ja så länge det inte handlar om bara glödgat material, stålbalkar fjädrar mycket innan de ger sig.

Aluminium är mycket stummare och fjärdar mycket mindre än stål.

Enkel fysik och materialkunskap, vilket du uppenbarligen har stora luckor i....

Dr Tinnitus
Om vi nu går tillbaka till din linjal som jag reagerade på kan du säga nu då att om man har ett plattjärn som man orkar böja för hand, om man då pressar dom så att deras ändar möts ,smäts då plattjärnet iväg som det skulle göra med en linjal? Nej det gör det inte det kanske blir kanske en springa mellan ändarna på högst 1 cm, en linjal smätts iväg och blir som vanligt igen eller så har den gått av.
Citera
2009-04-05, 18:07
Medlem
Citat:
Om vi nu går tillbaka till din linjal som jag reagerade på kan du säga nu då att om man har ett plattjärn som man orkar böja för hand, om man då pressar dom så att deras ändar möts ,smäts då plattjärnet iväg som det skulle göra med en linjal? Nej det gör det inte det kanske blir kanske en springa mellan ändarna på högst 1 cm, en linjal smätts iväg och blir som vanligt igen eller så har den gått av.

Vad är det för totalt irrelevant nonsens du kommer dragande med? Du bevisar ju bara hur in i helvete fel du tänker och hur okunnig du är....

För det första.

Har någon någonsin påstått att balkarna som hamnade långt bredvid tornen, böjdes så deras ändar möttes? Nej, och vad i helvete har då det du skrev ovan med saken att göra??

För det andra.

Ser balkarna i WTC ut som plattjärn? Nej, det gör de inte, vilket även det gör att hela ditt inlägg ovan blir totalt irrelevant.

För det tredje.

Varför tror du balkar i allmänhet inte ser ut som plattjärn?? Förklara varför de ser ut som de gör och hur det påverkar balkens egenskaper.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-05, 18:11
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det var ju knappast uppgifter från FBI, utan enskilda personer på plats som hörde eller rapporterade om saker.

Från nyhetsrapporteringar;

"I spoke with some policeofficials moments ago Chris, and they told me that they have reasons to belive that one of the explosion at the WTC may have been caused by a van parked in the building that may have had some type of explosive in it."

"That the FBI most likely thinks that there was a car or a truck packed with explosives underneath the building which also exploded at the same time and brought both of them down."

"I spoke to the chief of safety for the New York fire department, he recieved word of a posibillity of a secondary device, that is another bomb going off, there was another explosion which took place. According to his theory he thinks that there were acctually devices that were planted in the building."

Citat:
Varför skulle en kollaps vara en indicie för bomber?

Nej, utgår man från att planen ensamma kunde orsaka byggnadernas kolapps är det ju inte det kanske, men det finns människor som är av en annan åsikt.
Citera
2009-04-05, 18:12
Medlem
Nystarts avatar
Det va du som skrev det "Men, om några tusen ton pressar på nedåt så kan en sådan balk komma i mellan och påverkas av en enorm kraft (tusentals ton som pressar nedåt av rasmassorna) och tryckas ihop som en linjal mellan hand och bordyta och sen fjädra ut och flyga iväg i sidled med stor kraft trots sin egna stora vikt. Balkarna kan även helt enklet ha fallit vertikalt av egen tyngd och sen slagit emot nåt oxch ändrat rikning"
Citera
2009-04-05, 18:14
Medlem
Nystarts avatar
Nu har vi kommit fram till att du hade fel och jag hade rätt! 1-0 till mig portföljsnisse!
Citera
2009-04-05, 18:17
Medlem
Citat:
Det va du som skrev det "Men, om några tusen ton pressar på nedåt så kan en sådan balk komma i mellan och påverkas av en enorm kraft (tusentals ton som pressar nedåt av rasmassorna) och tryckas ihop som en linjal mellan hand och bordyta och sen fjädra ut och flyga iväg i sidled med stor kraft trots sin egna stora vikt. Balkarna kan även helt enklet ha fallit vertikalt av egen tyngd och sen slagit emot nåt oxch ändrat rikning"

Ja, men vad har det att göra med det du yrade om i ditt förra inlägg??????

Sa jag att balkarna i WTC såg ut precis som linjaler?? Nej det gjorde jag inte.

Sa jag att balkarna trycktes ihop så deras ändar möttes?? Nej det gjorde jag inte.

Så varför yrrar du om detta, det är ju totalt oväsentligt?? Driver du med mig/oss, eller är du bara totalt okunnig i sakfrågorna?

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-05, 18:24
Medlem
Citat:
Nu har vi kommit fram till att du hade fel och jag hade rätt! 1-0 till mig portföljsnisse!

Var detta menat till mig?

Om så, i vad väsentligt i det vi diskuterar har du haft rätt och jag fel?

Och i så fall, varför kallar du mig för portföljnisse?

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-05, 18:55
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Arbetslöshet verkar vara något man får räkna med om man avviker från bibelns (NIST) trosläror.

Kevin Ryan fick sparken för att han offentligt utgav sig för att representera Underwriters Laboratories, när han i själva verket bara representerade sig självt. Det är lagligt skäl för uppsägning.

Varför Steven Jones gick i förtidspension är inte offentligt eftersom det var en överenskommelse mellan universitetet och honom själv. Men det är väl rimligt att tro att det hade att göra med att han publicerade alster på universitetets offentliga hemsidor, alster som inte genomgått den prövning som universitetet kräver för att de ska få publiceras. Om jag minns rätt suspenderades han för den tid som det skulle ta för universitetet att göra en sådan prövning, men eftersom de kom överens om annat under tiden blev det aldrig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in