Citat:
Ursprungligen postat av Nystart
Du gissade helt fel.
Jo och jag skrev att dom går tillbaka men ytterst lite men dom smätter inte iväg som om du beskriver det, jag tror inte hela byggnaden är gjord av fjäderstål.
Stegar brukar vara gjorda av aluminium och om nu du gör en stege av vanligt svartstål så sviktar det lite (beror ju på hur tjockt matreal och vilkrën vikt man har) men det krävs inte mycket kraft för att den skall böjas.
Sen är nog varje balk i hela Wtc fastsvetsad eller bultad så jag finner det otroligt att båda fogarna skulle släppa för att sen skjutas iväg.
Nu vet inte jag på vilken våning dom här balkarna på dom andra husen hamnade och det är mycket möjligt att dom kan ha fallit och slagit i något och stuckit iväg men att dom viker sig och smätter som en linjal tror jag inte ett smack på.
Vad du tror väger noll i denna sak. Du har inte kunskap nog i saken helt enkelt.
Inget säger att balkarna som farit iväg måste ha suttit fast när de blev belastade. De kan ha gjort så, men de kan lika gärna ha varit med i raset och då studsat emot något eller kommit i kläm så de flexat och studsat iväg, eller bara fallit nedåt och träffat nåt bastant så de ändrat riktning.
Jag personligen jobbar med enormt stora stål och betong konstruktioner och har så gjort i många år. Och nu snackar vi om konstruktioner som kan vara lika stora som WTC-tornen. Jag har sett stålbalkar som har rasat ner och slagit i backen från 50 m höjd, och de studsar riktig bra kan jag lova, och kan hamna lite varstans från nedslagsplatsen.
Alla metaller har en viss elastisitet, och fjädrar tillbaka efter att man har böjt det. Hur mycket man kan böja det innan sk. plastisk deformation inträffar (alltså att materialen inte återgår till utsprunglig form) beror på materialet. Bly är väldigt mjukt och stannar nästan direkt dit man böjt det. Men järn och stål kan böjas mycket och ändå så går det tillbaka till ursprunglig form. Ja så länge det inte handlar om bara glödgat material, stålbalkar fjädrar mycket innan de ger sig.
Aluminium är mycket stummare och fjärdar mycket mindre än stål.
Enkel fysik och materialkunskap, vilket du uppenbarligen har stora luckor i....
Dr Tinnitus