Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
James Fetzer (Scholars for 911 truth) och Mark Roberts (Loose Change guide) debatterade i Hardfire 17 april:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5692853335910175330
/S
Jag tycker det är häpnadsväckande att en professor (oavsett ämne) kan vara så totalt okritisk. Han vågar inte ens säga det
var flygplan som träffade WTC, utan bara
tror det. Är det sina 15 minuter i rampljuset han är ute efter, eller är det bara en allmän dårfink. Som vanligt bemöter man i god konspiratorisk anda inte de fakta som presenteras för en, utan slänger ur sig nya grundlösa påståenden.
Sedan var
Elgiganten inne på en intressant reflektion. När vi har en uppenbar, får vi väl anta, konspiration i fallet med den mördade ryska journalisten Anna P.. så är det knäpptyst hos konspirationsteoretikerna. Detta är faktiskt oerhört intressant. Är det magnituden av brottet som bestämmer ifall det är intressant, eller måste det ske i ett land där man har intresse av att kritisera makten? Jag tror att det bottnar i ett storebrorkomplex (de ska inte kunna tro de kan styra mig), och en allmän avog politisk inställning. Sedan är det bara se till att hitta brister eller oklarheter, och det kan man hitta i precis allt.
Som en sista reflektion som jag tror att jag tidigare har varit inne på.
Malmoesoldier m.fl. har med bestämdhet påstått att det finns tydliga bevis på att såväl bomber, thermite samt missiler i planet. Utöver detta har ett plan (militärplan förståss) träffat WTC - fulladdat med jetbränsle! Då är min första reflektion; Hur svårt ska USA ha för att riva två byggnader? Hade det inte räckt med planet och ett par bomber inne i det? Varför inte också träffa WTC lite längre ner (det borde då vara enklare att förklara ett ras p.g.a. tyngden uppifrån), det andra planet var t.o.m. nästan nära att missa! Samt en sista fråga. Varför var det så viktigt för WTC att rasa? Terrorattacken i sig hade säkert varit tillräckligt för att gå i krig mot terrorismen i Afghanistan! En sak som också är intressant är att med tiden är det fler som kopplar ihop kriget i USA med 9/11 och att det var en förevändning för att skicka soldater till Irak. Det finns ingen sådan koppling. Inga kapare hade kopplingar till Saddam, och Saddam har inte varit med och sponsrat eller ens i efterhand finansierat terroristernas familjer som han gjort med självmordsbombare i Palestina.
Frågan är då vad USA tjänat på att attackera sig själv (om vi nu leker med tanken att så är fallet), för vi vet att:
- UBL är fortfarande inte tillfångatagen. Man kunde här ha hitta på att man i varje fall har dödat honom (om man nu har hittat på hans identitet). Vissa påstår att de vill hålla honom vid liv för att ibland skrämma upp den amerikanska befolkningen med nya hot. Men detta håller inte. USA har kritiserat Al- Jazira för att de har visat filmerna, och vi vet att UBLs hot har fungerat som rekryteringsbränsle bland unga muslimska fundamentalister.
- Media i USA har vunnit stor mark med deras kritiska rapportering från kriget i Irak. Människorna i USA har blivit mer medvetna. Vilket också har bidragit till att......
- ..... Bush har förlorat majoriteten i kongressen och representanthuset till demokraterna, vilket i praktiken har fråntagit honom makten i USA.
- Stora ekonomiska förluster. Irakkriget har visat sig kostat mer än det smakat vilket har lett bråda tider på hemmaplan.
- Man har förlorat anseende i Europa, mycket mer än tidigare.
Vad har man vunnit?