2010-07-08, 19:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ok, du bestämmer vad du vill tro.
Jesus är herre och gud.
Ordet gud är en titel. även satan omnämns som en gud,

Jesus är inte en gud! Han är vår Herre och vår Gud! Till och med Nya världens översättning säger: "Tomas svarade och sade till honom: ”Min Herre och min Gud!”"

Dessutom finns det ju andra ställen som bekräftar att Kristus är Gud! Markus 1:1-3 Läs den texten och fundera ett tag. Vad är det som Markus där säger? Jo han börjar med att säga: "Här börjar glädjebudskapet om Jesus Kristus* Guds son. Som det står skrivet hos profeten Jesaja: Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för DIG. En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör hans stigar raka.

Fadern säger till Sonen: Jag sänder min Budbärare före dig. Han skall bereda vägen för dig. Och Johannes döparen är den Budbäraren. En röst ropar i Öknen: Bana väg för Herren, gör hans stigar raka. Och det är för Kristus som rösten ropar för.

Jesus säger om Johannes döparen: Ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han. Matteus 11:11 Johannes i sin tur sade såhär om Kristus: "Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er med Helig Ande och eld." matt 3:11

Johannes är den störste som fötts av en kvinna, men Johannes säger att han inte är värd att knyta av Kristus hans sandaler, vad säger det om Kristus? Jo att han är Gud själv!

Sakarias profeterar om sin son Johannes döparen och säger bland annat:

"Och du, mitt barn, skall kallas den Högstes profet, ty du skall gå före Herren och bana väg för honom. Så skall hans folk få veta att frälsningen är här med förlåtelse för deras synder. genom vår Guds barmhärtighet och mildhet. Han skall komma ner till oss från höjden," Luk 2:76-78

Vad är det här som Sakarias säger? Johannes Döparen skall gå före Herren Jesus och bana vägen för honom. Guds folk skall veta att frälsningen är här med förlåtelse för deras synder, genom vår Guds barmhärtighet och mildhet. Gud skall komma ner till oss från höjden. "

och det gjorde han när Kristus Jesus föddes. Kristus vars namn är underbar i råd, Väldig Gud, evig Fader, fridsfursten! Han var namn är Emanuel = Gud med oss!
Änglarna som visade sig för herdarna kallade detta barn för Frälsare och Herren!

Kristus är inte en gud, han är Gud! Kristus är inte ärkeängeln Mikael, han är Jehova Gud!
2010-07-08, 19:29
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ok, du/ni bestämmer vad du/ni vill tro.
Jesus är herre och gud.

Ordet gud är en titel. även satan omnämns som en gud

2 Kor 4:4 Folkbibeln
” Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.”

Jag tänkte ta upp lite fler härliga bibelverser som bevisar att Jesus är Gud.

I gamla testamentet så står det att Israel är Guds brud.

Jesaja 54:1-8 Jerusalem är Guds ungdomsbrud. Och Gud är Jerusalems man. v. 5

Hosea 2:2 Jerusalem är inte längre Guds hustru, och Gud är inte längre Jerusalems man. Hon hade varit otrogen genom att tillbe Baal, med andra ord så tillbad hon en avgud och inte Den Ende Sanne och Levande Guden. Men i vers 16 säger Gud:" Och det skall ske att på den dagen, säger Herren, att du skall ropa: "Min man!" och inte mer ropa:" Min Baal!" Ja, Baalernas namn skall jag skaffa bort ur hennes mun, så att de inte mer skall nämnas vid namn." I vers 19-20 så säger Gud att han skall trolova sig med Jerusalem för evig tid. Läs här vad han säger:

"Och jag skall trolova mig med dig för evig tid, jag skall trolova mig med dig i rättfärdighet och rätt, i nåd och barmhärtighet. Ja, i trofasthet skall jag trolova mig med dig, och du skall så lära känna Herren. Och det skall ske på den dagen att jag skall bönhöra, säger Herren, jag skall bönhöra himmelen, och den skall bönhöra jorden, och jorden skall bönhöra säden, likaså vinet och oljan och de skall bönhöra Jisreel. Och jag skall plantera henne åt mig i landet och förbarma mig över Lo-Ruhama och säga till Lo-Ammi: "Du är mitt folk" och det skall svara: "Du är min Gud."

Detta påminner väldigt mycket om Jeremia 31:31-34

Läs nu vad Jesus säger i Matteus 9:15

"Inte kan väl bröllopsgästerna sörja sålänge brudgummen är hos dem. Men det skall komma en tid då brudgummen skall tas ifrån dem, och då kommer de att fasta."

Paulus skriver i andra korintherbrevet 11:2

"Jag vakar ju över er lika svartsjukt som Gud, jag har ju trolovat er med en enda man, Kristus, och vill överlämna en ren jungfru till honom.

Upp 21:9-10

"Och en av de sju änglarna med de sju skålarna som var fyllda med de sju plågorna kom och talade till mig och sade: "Kom, Jag skall visa dig bruden, Lammets hustru. och han förde mig upp i anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner ur himlen från Gud."

I Gamla testamentet så är Gud den som Jerusalem och Israel skall trolova sig med för evig tid. I Nya testamentet är Kristus den som skall trolova sig med Kyrkan och den himmelske staden Jerusalem.

jag tror verkligen att man här kan se Jesu Gudomlighet. Om Kristus inte är Gud, så blir det otrohet här. Då blir det att Kyrkan gifter sig med en avgud, och det tror inte jag att Gud skulle tillåta.
2010-07-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag .......

Eftersom den ofattbart store Guden Jehova inte ens får plats i himlarnas himmel, hur kunde Han då få plats i Jesu lilla kropp? (Se 1 Kungaboken 8:27)

1 Kungaboken 8:27
”Men bor Gud verkligen på jorden? Se! Himlen, ja himlarnas himmel kan inte rymma dig, änmindre detta hus som jag har byggt.”

Vems ögon vakade över alla onda och goda människor när Jesus endast var ett litet embryo i Marias moderliv? (Se Ordspråksboken 15:3)

Ordspråksboken 15:3
”Jehovas ögon är överallt, de vakar över de onda och de goda.”

Hosea 11:9
”Ty jag är Gud och icke en människa den Heliga i din mitt ….”

1 Timoteus
Ty en enda är Gud, och en enda är medlare emellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus,

2 Timoteus 1:24, 25
23 Vidare skall du avvisa dåraktiga och oförnuftiga spörsmål då du ju vet att de framkallar stridigheter. 24 Men en Herrens slav bör inte strida,, utan bör vara mild och vänlig mot alla, kvalificerad att undervisa, i det de behärskar sig under onda förhållanden 25 och med mildhet visar dem till rätta som inte gynnsamt instämda, då Gud kanske kan ge dem sinnesändring som leder till exakt kunskap sanningen, 26 och de kan sitt förnuft igen och komma Djävulens snara, eftersom de fångade levande, av honom

Skriftstället 1 Kor 15:24-28 profeterar om att Sonen skall överlämna kungariket till Fadern.
Om Fadern och Sonen är samma person, hur kan man då överlämna något till sig själv?
Måste inte minst två personer vara inbegripna i ett överlämnande?

Matt 26:39
”Och sedan han hade gått ett litet stycke framåt, föll han ner på sitt ansikte, bad och sade: Min Fader, om det är möjligt, så låt denna bägare gå mig förbi. Men ändå inte som jag vill, utan som du vill.”

Detta visar att Fadern och Sonen är olika personer

Vem sa vid hans dop:
(Matteus 3:17) . . .”Denne är min Son, den älskade, som jag har godkänt.”

Johannes 1:18
”Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.”

2 Moseboken 33:20
"Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"

1 Korinthierna 15:28 2003
”Men när allt har lagts under honom, då skall Sonen själv också underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt för alla.”

1 Korinthierna 15:28 2000
”Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt under honom, så att Gud blir allt överallt.”

Man kan fråga sig hur grov personlighetsklyvning som egentligen krävs hos en varelse för att kunna sitta till höger om sig själv. Det finns även en hel del andra frågetecken kring den treenigheten 1+1+1=1,

Om Sonen sitter till höger om Fadern så är det två personer
man talar om. Fadern sitter då till vänster om Sonen.

Om Du bjudit hem en gäst på middag och placerar denne till
höger om Dig, är Ni en eller två personer samlade då
?

Romarna 8:6
”Att man håller sinnet inriktat på köttet betyder nämligen död, men att man håller sinnet inriktat på anden, betyder liv och frid.”
2010-07-08, 19:59
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Man kan fråga sig hur grov personlighetsklyvning som egentligen krävs hos en varelse för att kunna sitta till höger om sig själv. Det finns även en hel del andra frågetecken kring den treenigheten 1+1+1=1,

Om Sonen sitter till höger om Fadern så är det två personer
man talar om. Fadern sitter då till vänster om Sonen.

Om Du bjudit hem en gäst på middag och placerar denne till
höger om Dig, är Ni en eller två personer samlade då
?

Romarna 8:6
”Att man håller sinnet inriktat på köttet betyder nämligen död, men att man håller sinnet inriktat på anden, betyder liv och frid.”

Vi som tror på treenigheten tror inte att Fadern och Sonen och Den helige Ande är en och samma person. Vi tror är Fadern och Sonen och Den helige Ande är tre personer men en Gud. Jehova Gud! Så Sonen bad inte till sig själv, han satte sig inte vid sig själv, utan han bad till Fadern och satte sig på Faderns högra sida! Men Kristus är och var Gud därför att han hade utgått från Gud och kommer från Gud.
2010-07-08, 20:01
Medlem
Citat:
Vi som tror på treenigheten tror inte att Fadern och Sonen och Den helige Ande är en och samma person. Vi tror är Fadern och Sonen och Den helige Ande är tre personer men en Gud. Jehova Gud! Så Sonen bad inte till sig själv, han satte sig inte vid sig själv, utan han bad till Fadern och satte sig på Faderns högra sida! Men Kristus är och var Gud därför att han hade utgått från Gud och kommer från Gud.

Så om det stämmer med Bibeln spelar ingen roll.
2010-07-08, 20:06
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Så om det stämmer med Bibeln spelar ingen roll.

Det är ju vad det gör! Både Fadern och Sonen och Den helige Ande kallas för Gud i Bibeln! men däremot står det ingenstans att Kristus är ärkeängeln Mikael! Så jag tycker faktiskt att ni däremot tror på något som inte stämmer överens med vad Bibeln säger!
Senast redigerad av Rottweilern 2010-07-08 kl. 20:09.
2010-07-08, 20:17
Medlem
Citat:
Det är ju vad det gör! Både Fadern och Sonen och Den helige Ande kallas för Gud i Bibeln! men däremot står det ingenstans att Kristus är ärkeängeln Mikael! Så jag tycker faktiskt att ni däremot tror på något som inte stämmer överens med vad Bibeln säger!

Säger du så, så är det så för dig, gärna för mig, jag håller mig till Bibelns ord.
2010-07-08, 20:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Säger du så, så är det så för dig, gärna för mig, jag håller mig till Bibelns ord.

Vart står det i Bibeln att Jesus är ärkeängeln Mikael då?
2010-07-08, 20:29
Medlem
Citat:
Vart står det i Bibeln att Jesus är ärkeängeln Mikael då?

Namnet Mikael förekommer endast fem gånger i Bibeln. Den härliga anandevarelsen
som bär det namnet omtalas som "en av de förnämsta furstarna", som "den store
fursten som står som försvarare för din (Daniels) landsmän" och som "ärkeängeln". (Daniel. 10:13; 12:1: Jud. v 9; 1981) Mikael betyder "Vem är lik Gud?"

Namnet anger tydligt att Mikael är den som tar ledningen i att försvara Jehovas suveränitet och tillintetgöra Guds fiender.
I Första Tessalonikerna 4:16 (1981) beskrivs Jesu Kristi befallning att uppståndelsen skall börja som "ärkeängelns röst", och i Judas, vers 9, sägs det att ärkeängeln är Mikael. Skulle det vara lämpligt att likna Jesu befallande rop vid ropet från någon annan med mindre myndighet?

Ärkeängeln Mikael måste därför rimligt vara Jesus Kristus. (Det är intressant att uttrycket "ärkeängel" aldrig förekommer i pluralis i Bibeln, vilket alltså visar att det finns bara en sådan.) i Uppenbarelseboken 12:7 - 12 sägs det att Mikael och hans änglar skulle föra krig mot Satan och slunga ut honom och hans onda änglar ur himlen i samband med att Kristus blev bemyndigad att tjäna som kung.

Längre fram framställs Jesus som den som leder himlens härar i kriget mot världens nationer, (Uppenbarelseboken 19:11 - 16) Är det inte rimligt att tänka att Jesus också skulle vara den som skulle gå till aktion mot dem som han beskrev som "den här världens härskare", Satan, Djävulen? (Johannes 12:31)

I Daniel 12:1 (1982) förbinds den tid då Mikael skulle" träda upp" för att handla med myndighet med "en tid av nöd, vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till och ända till den tiden".
Detta kommer helt visst att stämma in på det som nationerna kommer att få erfara, när Kristus som himmelsk skarprättare går till aktion mot dem.
Vittnesbörden visar således att Guds Son var känd som Mikael innan han kom till jorden och att han också har varit känd under det namnet sedan han återvände till himlen, där han visats som Guds förhärligade ande son.

Mikael = "Vem är lik Gud?"
I Judas vers 9 kallas han "Ärkeängeln Mikael".

1 Tessalonikerna 4;16 talar Paulus om ("Ärkeängelns röst) Titeln "Ärkeängel" betyder "den förnämste av Änglarna".

Uppenbarelseboken talar om "Mikael och hans Änglar". Andra ställen där bibeln omnämner änglar som är underordnade en rättfärdig Guds tjänare har avseende på Jesus. Det är därför som Paulus talar om "Herren Jesu uppenbarelse från himmelen med `sina' mäktiga änglar". - " Tess 1:7; se också Matteus 24:30, 31; 25:31.

I början av 1800 talet förklarade bibelforskaren Useph Bensn att bibelns beskrivning av Mikael "uppenbarligen pekar på Mesiaszz”. Den på 1800 talet verksamme lutheranen E.W. Hängstenberg höll med om att "Mikael inte är någon annan än Kristus". Likaså skrev teologen J.P. Lange i en kommentar till Uppenbarelseboken 12:7 "Vi utgår från att Mikael ... från början är Kristus uppställd till strid mot Satan." Stöder bibeln denna identifiering?

Eftersom Mikael kallas Ärkeängeln, tycker somliga att detta att han identifierad som Jesus på något sätt förringar Jesu värdighet eller rang.(Judas vers 9) Men trots att de ovan nämnda forskarna i kristenheten förmodligen trodde på treenigheten, så ledde bevismaterialet för denna identifiering dem ändå till att inse att Mikael var Jesus.
2010-07-08, 20:34
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Namnet Mikael förekommer endast fem gånger i Bibeln. Den härliga anandevarelsen
som bär det namnet omtalas som "en av de förnämsta furstarna", som "den store
fursten som står som försvarare för din (Daniels) landsmän" och som "ärkeängeln". (Daniel. 10:13; 12:1: Jud. v 9; 1981) Mikael betyder "Vem är lik Gud?"

Namnet anger tydligt att Mikael är den som tar ledningen i att försvara Jehovas suveränitet och tillintetgöra Guds fiender.
I Första Tessalonikerna 4:16 (1981) beskrivs Jesu Kristi befallning att uppståndelsen skall börja som "ärkeängelns röst", och i Judas, vers 9, sägs det att ärkeängeln är Mikael. Skulle det vara lämpligt att likna Jesu befallande rop vid ropet från någon annan med mindre myndighet?

Ärkeängeln Mikael måste därför rimligt vara Jesus Kristus. (Det är intressant att uttrycket "ärkeängel" aldrig förekommer i pluralis i Bibeln, vilket alltså visar att det finns bara en sådan.) i Uppenbarelseboken 12:7 - 12 sägs det att Mikael och hans änglar skulle föra krig mot Satan och slunga ut honom och hans onda änglar ur himlen i samband med att Kristus blev bemyndigad att tjäna som kung.

Längre fram framställs Jesus som den som leder himlens härar i kriget mot världens nationer, (Uppenbarelseboken 19:11 - 16) Är det inte rimligt att tänka att Jesus också skulle vara den som skulle gå till aktion mot dem som han beskrev som "den här världens härskare", Satan, Djävulen? (Johannes 12:31)

I Daniel 12:1 (1982) förbinds den tid då Mikael skulle" träda upp" för att handla med myndighet med "en tid av nöd, vars like inte har funnits, allt ifrån den dag då människor blev till och ända till den tiden".
Detta kommer helt visst att stämma in på det som nationerna kommer att få erfara, när Kristus som himmelsk skarprättare går till aktion mot dem.
Vittnesbörden visar således att Guds Son var känd som Mikael innan han kom till jorden och att han också har varit känd under det namnet sedan han återvände till himlen, där han visats som Guds förhärligade ande son.

Mikael = "Vem är lik Gud?"
I Judas vers 9 kallas han "Ärkeängeln Mikael".

1 Tessalonikerna 4;16 talar Paulus om ("Ärkeängelns röst) Titeln "Ärkeängel" betyder "den förnämste av Änglarna".

Uppenbarelseboken talar om "Mikael och hans Änglar". Andra ställen där bibeln omnämner änglar som är underordnade en rättfärdig Guds tjänare har avseende på Jesus. Det är därför som Paulus talar om "Herren Jesu uppenbarelse från himmelen med `sina' mäktiga änglar". - " Tess 1:7; se också Matteus 24:30, 31; 25:31.

I början av 1800 talet förklarade bibelforskaren Useph Bensn att bibelns beskrivning av Mikael "uppenbarligen pekar på Mesiaszz”. Den på 1800 talet verksamme lutheranen E.W. Hängstenberg höll med om att "Mikael inte är någon annan än Kristus". Likaså skrev teologen J.P. Lange i en kommentar till Uppenbarelseboken 12:7 "Vi utgår från att Mikael ... från början är Kristus uppställd till strid mot Satan." Stöder bibeln denna identifiering?

Eftersom Mikael kallas Ärkeängeln, tycker somliga att detta att han identifierad som Jesus på något sätt förringar Jesu värdighet eller rang.(Judas vers 9) Men trots att de ovan nämnda forskarna i kristenheten förmodligen trodde på treenigheten, så ledde bevismaterialet för denna identifiering dem ändå till att inse att Mikael var Jesus.

Mannen "i linnekläder" nyckeln till rätt förståelse

Den avgörande pusselbiten i denna diskussion finns i Dan 10:5,6. Denna text lyder:

"När jag såg upp fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder. Han hade ett bälte av guld från Ufas kring sina höfter. Hans kropp tycktes vara av krysolit, hans ansikte var som en blixt, hans ögon som eldsfacklor och hans armar och fötter som glänsande koppar. Ljudet av hans tal var som ett väldigt dån." (Folkbibeln)

Det är denne man "klädd i linnekläder" med "ett bälte av guld från Ufas" kring sina höfter som är huvudpersonen i Daniels bok från och med kapitel 10. Han nämns uttryckligen också i Dan. 10:16,18 och 12:6,7 och av allt att döma även i Dan. 8:16. Alla profetior som omtalas från och med Dan. 10:11 till och med Dan. 12:13 uttalas av denne man "klädd i linnekläder; en himmelsk budbärare! Och här finns avgörandet rörande Mikaels identitet! Denne man "klädd i linnekläder" är nämligen själv just Guds Son i en föremänsklig uppenbarelse!

Edward Young observerade: "Beskrivningen ser emellertid ut att visa att den majestätiske Person som presenteras här inte är någon annan än Herren Själv. Uppenbarelsen är därför en teofani, en föremänsklig uppenbarelse av den evige Sonen. Detta bevisas av den påfallande liknande beskrivningen (Upp. 1:13-15) av den som Johannes ser vandra mitt ibland de sju gyllene ljusstakarna." (A COMMENTARY ON DANIEL, s. 225)

C.F. Keil och E. Delitzsch gjorde samma iakttagelse. De skrev att den som Daniel såg "var ingen vanlig änglafurste, utan en manifestation av Jehova, d v s Logos. Detta förs bortom allt tvivel genom en jämförelse med Upp. 1:13-15, där den gestalt av Människosonen som Johannes ser gå mitt bland de sju gyllene ljusstakarna beskrivs som de härliga uppenbarelser som sågs av Hesekiel och Daniel." (COMMENTARY IN THE OLD TESTAMENT, Vol. 9:3, S 410)

Mikael kan inte vara Kristus!

Detta får konsekvenser! För mannen i "linnekläder" talar om Mikael i tredje person i Dan 10:13,21 och 12:1! Han talar om Mikael som någon annan! Om alltså mannen "klädd i linnekläder" är identisk med den föremänsklige Jesus kan Mikael inte vara det!

Och nog beskrivs Mikael i Dan. 10:13 på ett sätt som inte skulle göra Guds enfödde Son rättvisa. Mikael kallas där "en av de förnämsta furstarna" (1917, Folkbibeln). Så kan en änglafurste bland andra korrekt beskrivas, men absolut inte den person genom vilken alla dessa andefurstar skapats! (Kol. 1:16) Edward Young avvisade också Calvins identifiering av Mikael med Kristus och framhöll att Mikael i stället är "Kristi representant". (s 255)

Det finns mer som visar detta! I Jud. v. 9 sägs att Mikael inte "vågade" uttala någon smädande dom över djävulen när han tvistade med denne om Moses kropp. (Folkbibeln) Att säga att detta gällde Kristus skulle återigen vara att förringa Guds Son! T o m när han var på jorden uttalade sig Jesus kraftfullt mot djävulen. I Matt. 4:10 befallde han: "Gå bort, Satan" (1917, FOLKBIBELN) Att Mikael inte "vågade" uttala någon smädande dom över djävulen visar klart att han är en person med avsevärt mindre myndighet än Guds Son!

"Ärkeängelns röst" i i Tess. 4:16

Ett av JVs argument för att Mikael är Jesus är hämtat från 1 Tess. 4:16: "I Första Thessalonikerna 4:16 (1981) beskrivs Jesu Kristi befallning att uppståndelsen skall börja som ärkeängelns röst', och i Judas, vers 9, sägs det att ärkeängeln är Mikael. Skulle det vara lämpligt att likna Jesu befallande rop vid ropet från någon annan med mindre myndighet? Ärkeängeln Mikael måste därför rimligen vara Jesus Kristus." (RESONERA MED HJÄLP AV SKRIFTERNA, s. 197)

Men detta är en förhastad slutsats. Ordet "överängel" saknar artikel i grekiskan. En ordagrann översättning lyder därför: "ty herren sjelf skall vid kommandorop, vid öfverängels rop och vid Guds basun stiga ned från himmelen, och de döda i Kristus skola uppstå först." (WALDENSTRÖMS översättning. Stockholm 1894). Texten skall utan tvekan förstås så som den återges i Folkbibeln: "Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen."

Här identifieras inte Kristus med ärkeängeln! Eftersom Jesus själv sade att han vid sin ankomst skulle ha sällskap med änglar som han skulle "sända ut"(Matt.13:41; 24:31, 1917, Folkbibeln), är det knappast anmärkningsvärt om han låter "en ärkeängel" ropa ut den stora händelsen. 1 Tess 4:16 bevisar därför inte att Jesus är Mikael!

Vi avslutar denna studie med ett längre citat från THE APOCALYPSE av den lutherske prästen J.A. Seiss (GRAND RAPIDS, repr.1981). Seiss gjorde följande kommentarer till Upp. 12:7:

"Vem är då Mikael? Många svarar Herren Jesus Kristus och påstår att det skulle motsäga den dignitet och de privilegier som Kristus har att tillskriva allt som inbegrips här en blott och bar ängel, hur upphöjd denne ängel än månde vara.
Fastän Herren Jesus har sina änglar, bevisar det på inget sätt att en ärkeängel inte också kan ha änglar. Satan har sina änglar, så varför skulle inte Mikael också kunna ha det?
Den ängel som kommunicerade med Daniel kallar Mikael 'en av de förnämsta furstarna', vilket förutsätter existensen av andra med liknande ställning. (Dan 10:13 ). Han talar om Mikael som 'stöder honom' och inte att han stöder Mikael, som uttryckssättet skulle vara om Mikael vore densamme som Guds Son.

Vadhelst som görs av ett ombud görs av uppdragsgivaren. Och att Kristus har utsett änglar att betjäna dem som skall ärva frälsning och till att ha sådan del i den stora administrationen som lämpligen kan tilldelas dem, det är en del av Skriftens klara undervisning.

Mikael är åtskild från den Gudomlige Sonen i Daniels bok. Den general som genomför ett fälttåg till seger är inte av det skälet den kung som resultatet från den framgången tillhör.

'Ärkeängeln Mikael' disputerade i frågan gällande `Moses kropp' (Jud. v. 9) , men det sägs där om honom att 'han inte vågade fälla någon klandrande dom mot djävulen...' Detta visar en klar skillnad mellan Mikael och Herren. Jesus kunde säga: 'Se till att komma bakom mig, Satan', men Mikael vågade inte tala så. Bibeln talar förvisso rikligen om Jehovas ängel, som helt klart inte är någon annan än Guds enfödde Son. Men det finns inga bevis för att denne Jehova-ängel någonsin kallas Mikael." (s 305,306)

Källa: http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/mikael.htm
2010-07-08, 20:46
Medlem
Citat:
Mannen "i linnekläder" nyckeln till rätt förståelse

Det här passar in lika bra som svar

Kvinnan skapades av ett revben från mannen.
Inte från hans huvud, för att råda över honom.
Inte från hans fötter för att trampas på,
utan hon skapades från hans sida för att vara komplement,
nära hans arm för att vara beskyddad, nära hans hjärta för att bli älskad.
2010-07-08, 20:48
Medlem
Goonslaps avatar
Flexbärt:
Om du kunde möta argumenten istället för att komma med nya "sanningar" så hade du tillfört mycket mer, låtit mer trovärdig och inte framstått som så hjärntvättad. Jag vet att ni inte gillar det ordet, hjärntvättad. På samma sätt som ni inte gillar att bli kallad sekt. Men se vad du själv gör. Du gör urdrag ur litteratur författad av Jehovas Vittnen. Du använder inte ditt förnuft för att svara på en enda fråga. Det är inte friskt att förlita sig så uteslutande på tankar som någon annan skrivit åt dig. Om du lägger undan den lilla bruna fuskboken (jag kommer inte ihåg vad den heter) och bara möter våra motargument en gång. Du kan väl börja med det inlägget jag skrev som svar angående ärkeängeln Mikael, där jag svarade på ditt urdrag ur vad jag förmodar är den lilla bruna boken. Det postades 18:20 på sida 52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in