2010-11-24, 14:00
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Varför skulle en allsmäktig gud behöva hjälp med att styra ett antal miljoner människor? Fast det är klart bibelguden misslyckades ju redan med Adam&Eva så det kanske behövs ett ordentligt gäng övervakare kan man tänka...
Jag har verkligen ingen aning varför det skulle vara så, jag tycker också att det är underligt.
Citat:
Jv stödjer sig på andra bibelställen där det står något helt annat...men det är som resten av bibeln man kan utläsa precis vad man vill bara man letar..
Jo, det är en mångfacetterad bok som är öppen för många tolkningar.
2010-11-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Som jag har förstått det så tror inte JV på ett helvete efter livet, utan att döden i sig skulle utgöra själva straffet. Helvetet står det hursomhaver ganska detaljerat om i Uppenbarelseboken, men det har dom alltså valt att rata, varför vet jag inte. I samma bok har dom däremot hämtat sin siffra över de antal människor som får stiga upp till himlen vid den yttersta dagen; satta, som ett slags änglaråd (fast ändå inte), att bistå Gud med att sköta Jorden och de som lämnats bakom.
Är jag rätt ute?

Nu vill jag ha en nätt liten motivering bakom dom orden.

Vad är det för detaljerade beskrivningar om helvetet du menar?
De som är kvar på jorden "lämnas inte bakom", utan det är meningen att de ska leva för evigt på jorden under Jesu och de 144000's styre.
2010-11-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vakttornet (JV veckotidning som säger till medlemmar vad de ska tro på)
ljuger...

denna lögnarblaska är roten till allt ont

roten till att många liv blir förstörda, ja.. till allt ont, icke.

men jag förstår hur du känner och jag är med dig i det spåret, WT är onda. Jag hade inte brytt mig ett jävla skit om denna tro om det inte vore för att alla människor som tror på den måste offra så jävla mycket... och nej, det sker inte alltid med fri vilja.. människor som är med i den föds ofta upp inom JV familjer, och det är ganska äckligt hur vissa föräldrar misshandlar sina barn psykiskt för att bli robotar till jehova.
2010-11-24, 20:39
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ursäkta, jag borde ha dubbelkollat. Jag åsyftade den där brinnande sjön, i vilken jag nyss (tack vare Wikipedia-artikeln om helvetet) kom underfund med var dit djävulen - dock inga människor - skulle kastas för att utstå eviga kval.
Citat:
De som är kvar på jorden "lämnas inte bakom", utan det är meningen att de ska leva för evigt på jorden under Jesu och de 144000's styre.
Så du menar att de "väcks upp" på den yttersta dagen för att förevigt leva i harmoni på jorden?
2010-11-24, 20:43
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Var någonstans i bibeln står det att paradiset är på jorden???
2010-11-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Var någonstans i bibeln står det att paradiset är på jorden???

Det står väl egentligen ingenstans.
Det det står om jorden är att den ska bestå evinnerligen och att den är gjord för att bebos. Kan leta reda på bibelverserna om du vill.
(Jag uttryckte i förra inlägget för övrigt endast vad JV tror, inte vad jag personligen tror.)
2010-11-25, 13:43
Medlem
Citat:
Citat lendryggh

Så du menar att de "väcks upp" på den yttersta dagen för att förevigt leva i harmoni på jorden?

Enligt JVs tro kommer det att gå till så här, i stora drag:

* Vi lever nu i de sista dagarna för den här världsordningen, Harmageddon (Guds krig) står för dörren.
* Harmageddon sätter igång. Gud dödar alla som inte är JV. De som dör i Harmageddon dör en evig död. Satan och hans demoner fängslas.
* Efter Harmageddon är det endast JV kvar på jorden och deras uppgift är nu att återställa jorden till det ursprungliga paradiset som var i Eden. Under ledning av den nya himmelska världsregeringen: Jesus och de 144000 som regerar från himlen.
* Återställandet av planeten och återgången till mänskligt fullkomligt liv (som Adam och Eva hade) tar tusen år. Därav heter tiden efter Harmageddon "Tusenårsriket" eller "Domens dag". De som väljer bort Gud under den tiden tas bort för evigt.
* Under denna "Domens dag"/ "Tusenårsrike" kommer alla som dött genom hela historien att få uppstå. Meningen är att de ska få chans att välja att följa Gud. Gör de inte det dör de igen. Den här gången för evigt. Väljer de att följa Gud får de evigt liv.
* Som avslutning på "Tusenårsriket" kommer Satan och demoner att släppas lösa för ett sista test på mänskligheten. De som vänder ryggen till Gud då, (det kommer att vara ett antal lika som sanden på en strand, rätt många alltså), kommer att tillintetgöras för evigt. Satan och anhang tas oxå bort för alltid i och med det.
* Det eviga livet på en paradisisk jord börjar på riktigt, människan är nu fullkomlig och oförmögen att synda. Gud blir allt för var och en. Människor kommer att ha ett direkt förhållande till Gud (så som Adam och Eva hade), utan Jesus eller 144000 som medlare mellan sig. Så där har regeringen i himlen gjort sitt, vad de ska göra nu vet man inte. Det står inte i Bibeln. Men det står att nya skriftrullar ska öppnas så det kanske finns nya direktiv där.

2010-11-25, 14:06
Medlem
Citat:
Enligt JVs tro kommer det att gå till så här, i stora drag:

* Vi lever nu i de sista dagarna för den här världsordningen, Harmageddon (Guds krig) står för dörren.
* Harmageddon sätter igång. Gud dödar alla som inte är JV. De som dör i Harmageddon dör en evig död. Satan och hans demoner fängslas.
* Efter Harmageddon är det endast JV kvar på jorden och deras uppgift är nu att återställa jorden till det ursprungliga paradiset som var i Eden. Under ledning av den nya himmelska världsregeringen: Jesus och de 144000 som regerar från himlen.
* Återställandet av planeten och återgången till mänskligt fullkomligt liv (som Adam och Eva hade) tar tusen år. Därav heter tiden efter Harmageddon "Tusenårsriket" eller "Domens dag". De som väljer bort Gud under den tiden tas bort för evigt.
* Under denna "Domens dag"/ "Tusenårsrike" kommer alla som dött genom hela historien att få uppstå. Meningen är att de ska få chans att välja att följa Gud. Gör de inte det dör de igen. Den här gången för evigt. Väljer de att följa Gud får de evigt liv.
* Som avslutning på "Tusenårsriket" kommer Satan och demoner att släppas lösa för ett sista test på mänskligheten. De som vänder ryggen till Gud då, (det kommer att vara ett antal lika som sanden på en strand, rätt många alltså), kommer att tillintetgöras för evigt. Satan och anhang tas oxå bort för alltid i och med det.
* Det eviga livet på en paradisisk jord börjar på riktigt, människan är nu fullkomlig och oförmögen att synda. Gud blir allt för var och en. Människor kommer att ha ett direkt förhållande till Gud (så som Adam och Eva hade), utan Jesus eller 144000 som medlare mellan sig. Så där har regeringen i himlen gjort sitt, vad de ska göra nu vet man inte. Det står inte i Bibeln. Men det står att nya skriftrullar ska öppnas så det kanske finns nya direktiv där.

Oh shit...så Jv menar alltså att efter att man slitit 1000 år med att fixa ett paradis av jorden så ska satan släppas lös för ytterligare ett test? Och då kommer många att vända bibelguden ryggen? Låter ju rimligt det här...??? Och varför behövs det så många övervakare? Är inte bibelguden allsmäktig?
2010-11-25, 17:50
Medlem
KalleGustavs avatar
Det står också att himmel och jord skall förgås. Det står ingenstans i hela bibeln att paradiset är på jorden....det står däremot om paradiset och jorden, men aldrig tillsammans.

Nej, jag förstår att du inte tror så personligen....var ändå tvungen att fråga

Citat:
Det står väl egentligen ingenstans.
Det det står om jorden är att den ska bestå evinnerligen och att den är gjord för att bebos. Kan leta reda på bibelverserna om du vill.
(Jag uttryckte i förra inlägget för övrigt endast vad JV tror, inte vad jag personligen tror.)
2010-11-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Oh shit...så Jv menar alltså att efter att man slitit 1000 år med att fixa ett paradis av jorden så ska satan släppas lös för ytterligare ett test? Och då kommer många att vända bibelguden ryggen? Låter ju rimligt det här...??? Och varför behövs det så många övervakare? Är inte bibelguden allsmäktig?

Man menar att det blir rättvisare för människor om de som styr över dem oxå har levt som människor på jorden och vet hur det är...vilka problem man kan ha osv.
(Gud vet tydligen inte det.)
2010-11-25, 18:05
Medlem
Citat:
citat KalleGustav

Det står också att himmel och jord skall förgås. Det står ingenstans i hela bibeln att paradiset är på jorden....det står däremot om paradiset och jorden, men aldrig tillsammans.

Nej, jag förstår att du inte tror så personligen....var ändå tvungen att fråga

Det där att himmel och jord ska förgås ser JV som symboliskt. Bl a just för att det i flera ställen står att "jorden ska bestå evinnerligen".
De menar att jorden som ska förgås i versen betyder det mänskliga samhället som det ser ut idag. Och himlen i versen menar man är de regeringar som finns idag. De regeringarna och den mänskliga ordningen ska bytas ut mot en ny himmel och en ny jord = en ny regering (himmelsk) och ett nytt mänskligt samhälle.
2010-11-25, 20:40
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Det där att himmel och jord ska förgås ser JV som symboliskt. Bl a just för att det i flera ställen står att "jorden ska bestå evinnerligen".
De menar att jorden som ska förgås i versen betyder det mänskliga samhället som det ser ut idag. Och himlen i versen menar man är de regeringar som finns idag. De regeringarna och den mänskliga ordningen ska bytas ut mot en ny himmel och en ny jord = en ny regering (himmelsk) och ett nytt mänskligt samhälle.
Jo det är klart att de måste se detta som symboliskt annars skulle det ju inte gå ihop......lite passande och konstigt det där med bokstavligt och symboliskt. Så fort en vers inte passar in, ja då är den symbolisk. Klassikern är ju annars:

12x12000=144 000 Här har man lyckats få till: symboliskt x symboliskt= bokstavligt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in