Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Johannesevangeliet 20:28 Tomas kallar Jesus för "Min Herre och min Gud" vad vid Jesus svarar: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men tror ändå." Om Jesus inte hade varit Herre och Gud så hade han där tillrättavisat Tomas. Men det gjorde han inte.
Vad menade Tomas när han sade till Jesus: ”Min Herre och min Gud”?
När Jesus visade sig för Tomas och de andra apostlarna och skingrade Tomas tvivel beträffande Jesu uppståndelse från de döda, vände sig den överbevisade Tomas till Jesus och utbrast: ”Min Herre och min Gud [ordagr.: ”Herren min och Guden (ho Theọs) min”]!” (Joh 20:24–29) Vissa kännare uppfattar detta som ett utrop av förvåning som uttalades inför Jesus men som var riktat till Gud, hans Fader.
Men andra anser att den grekiska ordalydelsen är sådan att orden måste ha riktats till Jesus. Även om detta är fallet måste uttalandet ”min Herre och min Gud” vara i harmoni med de inspirerade Skrifterna i övrigt.
Skildringen visar att Jesus tidigare hade sänt följande budskap till lärjungarna: ”Jag far nu upp till min Fader och er Fader och till min Gud och er Gud.” (Joh 20:17) Därför finns det ingen anledning att tro att Tomas menade att Jesus var den allsmäktige Guden. Efter att ha berättat om Tomas möte med den uppståndne Jesus säger skribenten själv, Johannes, om denna och andra skildringar: ”Men dessa har skrivits ner för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni, därför att ni tror, skall ha liv genom hans namn.” (Joh 20:30,*31)
Tomas kan alltså ha kallat Jesus ”min Gud” i den bemärkelsen att Jesus var ”en gud”, men inte den allsmäktige Guden, ”den ende sanne Guden”, som Tomas ofta hade hört Jesus be till. (Joh 17:1–3) Han kan också ha kallat Jesus ”min Gud” på ett sätt som påminde om hur hans förfäder hade tilltalat himmelska sändebud, vilket det berättas om i de hebreiska skrifterna, som Tomas kände väl till. Vid flera av de tillfällen då Jehova sände en ängel till människor på jorden blev ängeln tilltalad eller omtalad som om han vore Jehova Gud själv. (Jfr 1Mo 16:7–11, 13; 18:1–5, 22–33; 32:24–30; Dom 6:11–15; 13:20–22.)
Detta beror på att ängeln agerade som Jehovas representant, talade i hans namn och kanske talade i första person singular och till och med sade: ”Jag är den sanne Guden.” (1Mo 31:11–13; Dom 2:1–5)
Tomas kan därför ha tilltalat Jesus med orden ”min Gud” i denna bemärkelse och därmed erkänt Jesus som den sanne Gudens representant och talesman.
Oavsett hur det förhåller sig, var Tomas ord givetvis inte i strid med det tydliga uttalande som han hade hört Jesus göra: ”Fadern är större än jag.” (Joh 14:28)
Jmf:
Jesaja 9:6
"Ty ett barn har fötts åt oss, en son har getts åt oss; och det furstliga herradömet skall vila på hans skuldra. Och hans namn skall vara Underbar rådgivare, Väldig gud, Evig fader, Fredsfurste."
Johannes 1:1
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud."
Johannes 1:18
"Ingen människa har någonsin sett Gud; den enfödde guden, som befinner sig på platsen vid Faderns bröst, denne har utförligt beskrivit honom.
Johannes 14:28
"Ni hörde att jag sade till er: Jag går nu bort, och jag skall komma tillbaka till er. Om ni älskade mig, skulle ni glädja er över att jag nu går min väg till Fadern, eftersom Fadern är större än jag."
Johannes 20:17
"Jesus sade till henne: ”Sluta med att klamra dig fast vid mig, för jag har ännu inte farit upp till Fadern. Men bege dig till mina bröder och säg till dem: ’Jag far nu upp till min Fader och er Fader och till min Gud och er Gud.’”
Johannes 20:31
"Men dessa har skrivits ner för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni, därför att ni tror, skall ha liv genom hans namn."