2010-07-07, 10:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har varit ett JV och jag är fortfarande med där.
Vet inte vad jag ska kalla mig...jag funderar...söker och är väldigt intresserad av att hitta en egen väg, där jag kan känna att hela jag är med.

okey! Ja det kan jag förstå! Om du vill så kan jag be för dig, att Gud hjälper dig och vägleder dig till en väg i vägen där du kan känna att hela du är med!
2010-07-07, 12:10
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Håller med...organiserad religion sabbar så mkt och den tar bort individens förmåga att använda hjärnan.

Absolut. Det ligger en stor fara i organiserad religion. Det dröjer inte länge förrän man försöker rätta till gruppmedlemmar som sticker ut. Det kan röra sig om musiksmak, klädsel, piercingar osv...
2010-07-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Så lite så, min gode herre. Varför springa och kolla i en BOK när man sitter vid datorn? :P

Ingen aning egentligen....gillar kanske känslan av papper mellan fingrarna...nostalgitripp...
2010-07-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
okey! Ja det kan jag förstå! Om du vill så kan jag be för dig, att Gud hjälper dig och vägleder dig till en väg i vägen där du kan känna att hela du är med!

Tack Rottweilern, det märks på ditt sätt att du hittat din väg iaf.
2010-07-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Kör på det, organiserad religion är knepig! Jag är för att folk har sina egna "gudar" eller liknande. Organiserad religion är korrupt och sjuk.

Om du har en personlig gud som får dig att känna dig trygg, fine by me! Hålla på som molnig och Fläxbärt. Det är bara sinnessjukt!

Hitta din egen väg, det är bättre!

Ang organiserad religion...din tråd kastades ju i korgen så jag hann precis inte få in det här inlägget...men du tar ju upp det lite här oxå, så jag slänger in det här ist.

Det var ngn som skrev att alla religiösa inte beter sig illa, det är bara en liten grupp av fundamentalister som gör det...

Och det är ju sant, alla går ju inte och självmordsbombar ihjäl andra hela dagarna, och alla begår inte massjälvmord etc.
Men min åsikt är ändå att alla som är insyltade i organiserad religion ändå tappar delar av medkänslan, förståelsen och toleransen mot de som inte tillhör deras egen grupp.
Många blir som robotar...vilket förstör familjerelationer och de blir oxå socialt inkompetenta.

De program jag sett på tv där de intervjuvat kristna (speciellt kanske i USA) har de visat på en gräslig inställning till alla som har andra åsikter...de är rentav aggressiva. Inte alls särskilt fromma och Kristuslika. Väldigt dömande och självrättfärdiga.
Det är väl samma sak med religiösa i Sverige, de kanske bara är liiiite mer nedtonade i hur de uttrycker sig.

Så jag tycker nog att alla/majoriteten av religiösa beter sig illa mot andra människor...men på olika nivåer och olika sätt.
Sen finns det ju alltid undantag...men de är få.
2010-07-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
I Bibeln berättas om en ärkeängel som kallas Mikael, och man antar att denna ärkeängel är Jesus, dvs ledaren, den högste av alla änglar. Han står alltså över änglarna men under Gud. Jesus var känd som Mikael innan han kom till Jorden.

Vad jag vet är det nästan bara JV som numera kopplar ihop Mikael med Jesus.
Andra kristna anser att det är en förolämpning mot Jesus för att enligt Bibeln är Mikael bara en av flera av samma slag.
Dan 10:13: "Fursten över Persiens rike stod emot mig under tjugoen dagar. Då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, till min hjälp, och jag blev kvar där hos Persiens kungar."
Hur kan Guds enfödde son bara vara "en av de förnämsta furstarna"?
Borde han inte vara ensam i sitt slag?

Det finns bra förklaringar på varför JV's lära strider mot Bibeln, t.ex:
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/mikael.htm
2010-07-07, 15:35
Medlem
Citat:
Håller med...organiserad religion sabbar så mkt och den tar bort individens förmåga att använda hjärnan.

Jag tyckte det var lite kul när jag läste att Russell starkt var mot att hans rörelse skulle organiseras.
Han ansåg att det i längden bara skulle bli till skada.
Han hade rätt i det iaf.
2010-07-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag tyckte det var lite kul när jag läste att Russell starkt var mot att hans rörelse skulle organiseras.
Han ansåg att det i längden bara skulle bli till skada.
Han hade rätt i det iaf.

Ja Russel var definitivt ingen sektbyggare men det blev andra bullar när den diktatoriska Rutherford tog över. Jv som det ser ut idag är en skapelse av Rutherford...
2010-07-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja Russel var definitivt ingen sektbyggare men det blev andra bullar när den diktatoriska Rutherford tog över. Jv som det ser ut idag är en skapelse av Rutherford...

Rutherford och nytt ljus.
2010-07-07, 17:01
Medlem
Goonslaps avatar
Jag är uppväxt som JV, aldrig döpt men mycket aktiv, och tog avstånd vid 16 års ålder.

JV är väldigt duktiga på att svara övertygande vid frågor om deras trosuppfattningar. Eller är de det? Jag har inte diskuterat med ett JV sedan jag tog avstånd så det kanske bara verkade övertygande då eftersom jag var mitt i skiten? Men hur som helst, de har alltid något sorts svar. Men en fråga som jag aldrig fick något bra svar på fast jag tog upp den många gånger med olika "bröder och systrar" är frågan om födelsedagar. De firar ju inte födelsedagar, som jag antar alla vet.

Som jag har förstått det är deras starkaste argument att det aldrig nämns i bibeln att Jesus och hans lärjungar firade födelsedagar. Och de två gånger födelsedagar nämns i bibeln över huvud taget är det i negativa sammanhang. Bland annat då Johannes döparens huvud blir födelsedagsgåva åt Herodes dotter Salome.

Men varför skulle detta berättiga ett förbud mot födelsedagar? Jämför med till exempel bröllopsdagar (alltså årsjubileum) som är helt ok enligt de flesta JV. Vari ligger skillnaden? Det nämns väl aldrig att Jesus eller hans lärjungar firade någons bröllopsdag. Däremot var de på bröllop, men det är inte samma sak.

Ett till argument som jag just kom på att jag hört är att man inte ska upphöja någon annan än gud. Men det faller ju med samma jämförelse med bröllopsdagar. Eller studenten. Jag har för övrigt aldrig hört talas om att Jesus var på studentfest.

Är det någon som har hört något vettigare argument för att de inte firar födelsedagar?

Och om det är något JV som läser detta, tycker du att de argumenten jag har nämnt tidigare i inlägget är genuina? Något att grunda ett förbud på?
2010-07-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Jag är uppväxt som JV, aldrig döpt men mycket aktiv, och tog avstånd vid 16 års ålder.

JV är väldigt duktiga på att svara övertygande vid frågor om deras trosuppfattningar. Eller är de det? Jag har inte diskuterat med ett JV sedan jag tog avstånd så det kanske bara verkade övertygande då eftersom jag var mitt i skiten? Men hur som helst, de har alltid något sorts svar. Men en fråga som jag aldrig fick något bra svar på fast jag tog upp den många gånger med olika "bröder och systrar" är frågan om födelsedagar. De firar ju inte födelsedagar, som jag antar alla vet.

Som jag har förstått det är deras starkaste argument att det aldrig nämns i bibeln att Jesus och hans lärjungar firade födelsedagar. Och de två gånger födelsedagar nämns i bibeln över huvud taget är det i negativa sammanhang. Bland annat då Johannes döparens huvud blir födelsedagsgåva åt Herodes dotter Salome.

Men varför skulle detta berättiga ett förbud mot födelsedagar? Jämför med till exempel bröllopsdagar (alltså årsjubileum) som är helt ok enligt de flesta JV. Vari ligger skillnaden? Det nämns väl aldrig att Jesus eller hans lärjungar firade någons bröllopsdag. Däremot var de på bröllop, men det är inte samma sak.

Ett till argument som jag just kom på att jag hört är att man inte ska upphöja någon annan än gud. Men det faller ju med samma jämförelse med bröllopsdagar. Eller studenten. Jag har för övrigt aldrig hört talas om att Jesus var på studentfest.

Är det någon som har hört något vettigare argument för att de inte firar födelsedagar?

Och om det är något JV som läser detta, tycker du att de argumenten jag har nämnt tidigare i inlägget är genuina? Något att grunda ett förbud på?

Hej,
jo det är de där argumenten som finns för att "förbjuda" födelsedagsfirande.
Jag har själv tyckt att det varit underligt att bröllopsdgr varit så väldigt ok att uppmärksamma och fira...och nuförtiden oxå studenten (nu går ju faktiskt många i gymnasiet).

Jag tycker inte att det håller att bara förbjuda födelsedagsfirande...fattar egentligen inte heller varför man gjort så?
Vad är "farligt" med det?
2010-07-07, 17:13
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Jag tycker inte att det håller att bara förbjuda födelsedagsfirande...fattar egentligen inte heller varför man gjort så?
Vad är "farligt" med det?

Nej vem kom på den idén? Det var väl ok från början, var det inte? Det känns som att det borde blivit ett jävla rabalder när förbudet kom, på så svaga grunder. Jag menar det är inte lätt att säga till sin 10-åriga unge att detta året blir det inga presenter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in