Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Kör på det, organiserad religion är knepig! Jag är för att folk har sina egna "gudar" eller liknande. Organiserad religion är korrupt och sjuk.
Om du har en personlig gud som får dig att känna dig trygg, fine by me! Hålla på som molnig och Fläxbärt. Det är bara sinnessjukt!
Hitta din egen väg, det är bättre!
Ang organiserad religion...din tråd kastades ju i korgen så jag hann precis inte få in det här inlägget...men du tar ju upp det lite här oxå, så jag slänger in det här ist.
Det var ngn som skrev att alla religiösa inte beter sig illa, det är bara en liten grupp av fundamentalister som gör det...
Och det är ju sant, alla går ju inte och självmordsbombar ihjäl andra hela dagarna, och alla begår inte massjälvmord etc.
Men min åsikt är ändå att alla som är insyltade i organiserad religion ändå tappar delar av medkänslan, förståelsen och toleransen mot de som inte tillhör deras egen grupp.
Många blir som robotar...vilket förstör familjerelationer och de blir oxå socialt inkompetenta.
De program jag sett på tv där de intervjuvat kristna (speciellt kanske i USA) har de visat på en gräslig inställning till alla som har andra åsikter...de är rentav aggressiva. Inte alls särskilt fromma och Kristuslika. Väldigt dömande och självrättfärdiga.
Det är väl samma sak med religiösa i Sverige, de kanske bara är liiiite mer nedtonade i hur de uttrycker sig.
Så jag tycker nog att alla/majoriteten av religiösa beter sig illa mot andra människor...men på olika nivåer och olika sätt.
Sen finns det ju alltid undantag...men de är få.