2010-07-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronsgreven
Någon ur Jehovas Vittnen som kan svara på det? Fick inget svar innan

Tyvärr lär du inte få nåt svar från dem.
Det där är sånt som JV undviker att ta reda på.
De som tar reda på det lämnar oftast JV.
2010-07-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
JV pekar bara på det som är negativt i berättelserna.
I fallet med Josef visar de bara på att en snubbe blev avrättad av Farao.
Guds Israel avrättade också folk och JV anser att det var rättvist.
Varför blir det fel om Farao gör samma sak?
JV struntar också i att den andra blev benådad och fick tillbaka sitt jobb och att hela historien gjorde att Josef kunde bli fri och få en maktställning i Egypten.
Troligen passar inte det in i den negativa bild de vill ha.

Därför att Farao inte är Gud?
2010-07-07, 20:03
Medlem
Citat:
Precis och då faller bröllopsdagarna också.
Det kan väl inte vara skillnad på om man firar en person eller två?

Nej det borde inte vara ngn som helst skillnad.

Att det ska vara så otroligt svårt att förstå.
2010-07-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Därför att Farao inte är Gud?

Men JV säger att världsliga myndigheter har rätt att stifta lagar och döma efter dem.
Det står inget i Bibeln om vad han som blev avrättad hade gjort.
Han kan t.ex ha försökt förgifta Farao.
När vi inte vet orsaken varför ska JV ändå använda det som argument mot födelsedagsfirande?
2010-07-07, 20:23
Medlem
Citat:
Men JV säger att världsliga myndigheter har rätt att stifta lagar och döma efter dem.
Det står inget i Bibeln om vad han som blev avrättad hade gjort.
Han kan t.ex ha försökt förgifta Farao.
När vi inte vet orsaken varför ska JV ändå använda det som argument mot födelsedagsfirande?

Nej det ska de ju inte.
Men det har de väl (oxå) förbisett.
Ju mer man pratar om alla JVs ideér desto mer konfunderad blir jag över att ingen ser hur det står till...!!
Visserligen gjorde jag det inte själv heller (jo till viss del), men av så många medlemmar...att det inte är fler som vaknar...
2010-07-07, 20:29
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej det ska de ju inte.
Men det har de väl (oxå) förbisett.
Ju mer man pratar om alla JVs ideér desto mer konfunderad blir jag över att ingen ser hur det står till...!!
Visserligen gjorde jag det inte själv heller (jo till viss del), men av så många medlemmar...att det inte är fler som vaknar...

tycker fortfarande det varit häftigt att följa ditt uppvaknande här på FB, Lev.
Minns när du benhårt höll fast vid kreationism, syndaflod och annat roligt.
2010-07-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
tycker fortfarande det varit häftigt att följa ditt uppvaknande här på FB, Lev.
Minns när du benhårt höll fast vid kreationism, syndaflod och annat roligt.

Hehehe...jo jo....för ett tag sen kollade jag igenom gamla JV-tråden för att se hur jag "lät" när jag började skriva här. Och för att jämföra det med Flexbärt och Bordeline.
Det var jobbigt. Pinsamt. Och väldigt intressant...det fanns likheter i sätt att avsluta samtal och en del "jag vet och du fattar inte"-attityd...även om jag nog försökte svara på alla frågor och "påhopp" (som jag kunde tycka då kanske).

Det är människor i min närhet som oxå sett en förändring...såna som känt mig många år och som bara tycker att mitt sätt blivit så mkt mer glatt och positivt efter att jag lämnat JVpressen bakom mig.
Det är verkligen en bubbla man lever i när man är ett JV...en bubbla full med måsten och krav. Och hela tiden känslan av att man inte gör tillräckligt.

Diskussionerna om syndafloden glömmer jag inte i första taget! Det var nog det där med pyramiderna som kom som en enorm aha-upplevelse. Jag förstod inte att jag inte tänkt på det förut...eller att ingen annan inom JV tänkt på det förut...
Och sen att det skulle vart drygt 6000 år sen Adam skapades...kändes lite tajt med tiden fram till nu när man började fundera på det, på riktigt.
Och en hel massa annat...ska nog gå tillbaka och kolla igen nån dag tror jag. Lite kul!
2010-07-08, 02:46
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Någon ur Jehovas Vittnen som kan svara på det? Fick inget svar innan
Det betyder att den fastställda tidpunkten för harmageddon (domens dag) inte är konkret känd för någon utom gud.
Ser du i något gammalt vakna eller vakttorn att "harmageddon SKA komma -insert time here-"
2010-07-08, 02:55
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det betyder att den fastställda tidpunkten för harmageddon (domens dag) inte är konkret känd för någon utom gud.
Ser du i något gammalt vakna eller vakttorn att "harmageddon SKA komma -insert time here-"

Vad menar du? De har tjatat om det flera gånger de senaste 100 åren! En gång byggde de till och med en stor villa där Jesus skulle hålla till.

Ingen utom Herren kan veta när domedagen kommer, säger Bibeln. Utger man sig inte för att vara en profet när man hävdar att man vet när undergången ska komma?
2010-07-08, 03:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Vad menar du? De har tjatat om det flera gånger de senaste 100 åren! En gång byggde de till och med en stor villa där Jesus skulle hålla till.

Ingen utom Herren kan veta när domedagen kommer, säger Bibeln. Utger man sig inte för att vara en profet när man hävdar att man vet när undergången ska komma?
Men du........................... Kan du hänvisa till typ nån artikel eller så så jag slipper leta själv
2010-07-08, 03:40
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Men du........................... Kan du hänvisa till typ nån artikel eller så så jag slipper leta själv

http://arbetarbladet.se/noje/1.1520520-snart-ar-domedagen-har

http://hem.passagen.se/robbano/domedag/

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080210224519AA1fHim

http://www.1timothy4-13.com/files/bible/art01.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100627172702AAA2Sg8

Håll till godo

Falska profeter

Eller bär de bara falskt vittne? Vart går gränsen emellan dessa?
Senast redigerad av Bronsgreven 2010-07-08 kl. 03:43.
2010-07-08, 03:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Aaaargh goddamnit!!! Jag har Watchtower Library på datorn men det finns bara publikationer från 1970 och framåt!!! Den med att harmageddon typ skulle komma 75 är inte med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in