2010-07-06, 18:51
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
trots allt så är ju treenigheten lite svår att förstå och att förklara!

Det kan ju beror på att treenighetsläran är helt felaktig. Det är trots helt vanliga människor som har hittat på den, och de visste inte mer om Gud än någon annan. De hittade på denna teori, och sedan har den hängt med på grund av att det bestämdes på något kyrkomöte. Kyrkan trodde ju också att solen och planeterna roterade jorden i många hundra år. Detta var också en stollig teori, som vetenskapen till slut motbevisade.
2010-07-06, 18:57
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Det kan ju beror på att treenighetsläran är helt felaktig. Det är trots helt vanliga människor som har hittat på den, och de visste inte mer om Gud än någon annan. De hittade på denna teori, och sedan har den hängt med på grund av att det bestämdes på något kyrkomöte. Kyrkan trodde ju också att solen och planeterna roterade jorden i många hundra år. Detta var också en stollig teori, som vetenskapen till slut motbevisade.

Om man tror att Bibeln är inspirerad av Guds ande, så blir det ju rätt så problematiskt, med tanke på att Kristus själv kallas för Gud i skriften! Även Fadern och Den helige Ande kallas för Gud! Jag tror ju på treenigheten därför att jag tror att Bibeln är just inspirerad av Guds helige Ande!
2010-07-06, 19:05
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Om man tror att Bibeln är inspirerad av Guds ande, så blir det ju rätt så problematiskt, med tanke på att Kristus själv kallas för Gud i skriften! Även Fadern och Den helige Ande kallas för Gud! Jag tror ju på treenigheten därför att jag tror att Bibeln är just inspirerad av Guds helige Ande!

Men det står inte uttryckligen i Bibeln att Gud är treenig, lika lite som att det står att solen och planeterna kretsar kring jorden. Detta är teorier som har uppstått efter att Bibeln skrevs och som kyrkan accepterade. Tror du att teorin om att solen och planeterna kretsar kring jorden också var inspirerad av den helige ande?
2010-07-06, 19:12
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Men det står inte uttryckligen i Bibeln att Gud är treenig, lika lite som att det står att solen och planeterna kretsar kring jorden. Detta är teorier som har uppstått efter att Bibeln skrevs och som kyrkan accepterade. Tror du att teorin om att solen och planeterna kretsar kring jorden också var inspirerad av den helige ande?

Vart i Bibeln står det att solen och planeterna kretsar kring jorden?

Det är sant att ordet treenigheten inte finns med i Bibeln. Treenigheten är en förklaring av det som Bibeln säger, nämligen att Fadern och Sonen och Den helige Ande är Gud!
2010-07-06, 19:24
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Vart i Bibeln står det att solen och planeterna kretsar kring jorden?

Det är sant att ordet treenigheten inte finns med i Bibeln. Treenigheten är en förklaring av det som Bibeln säger, nämligen att Fadern och Sonen och Den helige Ande är Gud!

??? Jag skrev ju att det INTE står i Bibeln att solen och planeterna kretsar kring jorden. Däremot trodde kyrkan på denna teori precis som den tror på treenighetsläran. Katolska kyrkan hotade att bränna Galilei på bål när han hävdade att planeterna kretsade kring solen.

Så ibland finns det anledning att ifrågasätta kyrkans dogmer, och en sådan dogm som man kan ifrågasätta är just treenighetsläran.
2010-07-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja men han skulle leva som människa. Han skulle som blivande kung åt mänskligheten veta vad det innebar att vara människa... Nu var ju han en fullkomlig sådan med skydd av Gud, men det var först vid sitt dop som han förstod vidden av vad han egentligen var.
Adam var skapad av stoft ja. Men det kanske hade blivit konstigt om Jesus blivit till av en virvelvind i en buske och knallat fram som vuxen.

Så han mindes inget av sin tillvaro i himlen? Visst hade det varit mer imponerande om den här Jesus bara ploppat fram mitt framför folket..
2010-07-06, 22:26
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ok. Hur tänker du då? Eftersom du nu dök ner i den här tråden så kanske du vill säga ngt mer?

Leviticus, hur är det själv med din Gudstro? För visst är det väl så att du har varit ett Jehovas vittne men nu har brutit dig ifrån dem? Om jag inte misstar mig helt, så är det väl så? Har du kvar din Gudstro, eller har du blivit Agnostiker/Atheist?
2010-07-07, 00:26
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Tycker mest synd om dom. Det handlar nog bara om att känna tillhörighet snarare än att dom skulle tro på all smörja. Är man ensam så lockar sekterna vissa
2010-07-07, 00:28
Medlem
Citat:
Leviticus, hur är det själv med din Gudstro? För visst är det väl så att du har varit ett Jehovas vittne men nu har brutit dig ifrån dem? Om jag inte misstar mig helt, så är det väl så? Har du kvar din Gudstro, eller har du blivit Agnostiker/Atheist?

Jag har varit ett JV och jag är fortfarande med där.
Vet inte vad jag ska kalla mig...jag funderar...söker och är väldigt intresserad av att hitta en egen väg, där jag kan känna att hela jag är med.
2010-07-07, 00:34
Bannlyst
Citat:
Jag har varit ett JV och jag är fortfarande med där.
Vet inte vad jag ska kalla mig...jag funderar...söker och är väldigt intresserad av att hitta en egen väg, där jag kan känna att hela jag är med.

Kör på det, organiserad religion är knepig! Jag är för att folk har sina egna "gudar" eller liknande. Organiserad religion är korrupt och sjuk.

Om du har en personlig gud som får dig att känna dig trygg, fine by me! Hålla på som molnig och Fläxbärt. Det är bara sinnessjukt!

Hitta din egen väg, det är bättre!
2010-07-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Kör på det, organiserad religion är knepig! Jag är för att folk har sina egna "gudar" eller liknande. Organiserad religion är korrupt och sjuk.

Om du har en personlig gud som får dig att känna dig trygg, fine by me! Hålla på som molnig och Fläxbärt. Det är bara sinnessjukt!

Hitta din egen väg, det är bättre!

Håller med...organiserad religion sabbar så mkt och den tar bort individens förmåga att använda hjärnan.
2010-07-07, 08:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Aha...tack ska du ha! =)

Så lite så, min gode herre. Varför springa och kolla i en BOK när man sitter vid datorn? :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in