Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är det där som gör det så svårt....två personer men en Gud. Och bägge kan existera samtidigt oberoende av varandra? De gör varsina saker samtidigt?
Vad betyder ordet Gud så man kan säga att tre stycken kan vara en och samma Gud?
Jag vet att vi samtalat om detta förut men nu är det ju uppe igen så jag hänger på med mina frågor.

Hejsan Leviticus!

Och det är kul att du ställer frågor, det är du välkommen att göra!
Jag tror inte att de gör olika saker, utan att de är en enhet. Sonen följer Faderns vilja, och Fadern är alltid med i det som Sonen gör. Jag tror att Faderns vilja alltid kommer först. Jag tror att Sonen har fått en gestalt vid sidan av Fadern, men han är ändå Gud eftersom han har utgått från Guds gestalt och då blev människa. Men jag tror också att Sonen kommer att ingå i Guds gestalt i framtiden, genom att underordna sig Gud Fadern så att Gud blir allt överallt.
Jag tror att Gud är en titel på en Andlig varelse som är en Allsmäktig Skapare. Och jag tror att Gud är en levande Gud, där allt i honom är levande. Tex. så är våra ord döda. Men Guds ord är levande och verksamt. Han är en levande Gud! För att försöka förklara hur jag ser på treenigheten så säger jag såhär.
Gud Fadern har en vilja.
Gud Sonen är Ordet och han följer Faderns vilja.
Gud Den helige Ande förverkligar Faderns vilja och Sonens utsägande.
Tillsammans har de skapat allting och Tillsammans frälser dem människor!
Om du känner att du inte har fått något svar, så hojta till!

trots allt så är ju treenigheten lite svår att förstå och att förklara!