2010-07-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte vet jag vad det är som ska vara plågsamt...allt??

Man ska ju ha ett simpelt jobb, ett enkelt hem, inte en massa dyra prylar, inte roa sig så mkt, bara roa sig med sånt som är lämpligt...
Det enda man ska satsa på är att göra Guds vilja först...vilket innebär att gå på möten, på sammankomster, läsa JVs litteratur och Bibeln, förbereda sig för mötena så man kan svara på frågorna när man är där, göra egna tal eftersom man helst ska vara med i "skolan" på mötena, predika den mesta lediga tiden man har, gärna jobba lite mindre så man kan predika mer. Prata om sanningen överallt där man är, på jobbet, i skolan, på bussen, hos tandläkaren, med släktingar, med världsliga man känner, med grannar, med varenda kotte man stöter på var man än är.

Jag har ingen aning om när, i allt man ska göra, man hinner känna glädje och frid. Jag hann inte det iaf. Nu känner jag däremot det.

Det är nog en av de saker som jag tycker är värst med JV.
Alla dessa trevliga människor som aldrig kan njuta av verkligheten som de lever i.
De skjuter upp livet till en eventuell framtid som aldrig kommer.
2010-07-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Treenighetsläran uppfanns år 359 vid kyrkomötet i Nicaea av Krisar Konstantin den store,

Kan du i så fall förklara varför kristna talade om treenigheten 200 år innan det?

Irenaeus, student of Polycarp - 180 AD "The connection of Father and Son, of Son and the Paraclete [Holy Spirit] makes three who cohere in a dependent series. And these three are one thing; not one person." - Against Praxeas ch.25

"The Son of God is identical with God. The Spirit of God is God." - Against Praxeas ch.26

Clement of Alexandria - 190 AD "I understand nothing else than the Holy Trinity to be meant; for the third is the Holy Spirit, and the Son is the second, by whom all things were made according to the will of the Father." - Stromata, Book V ch. 14 ANTE Vol.2 p.970
2010-07-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om Jesus alltid funnits i himlen, då kan han inte ha blivit född. Har han blivit född i himlen någon gång, då har han inte alltid funnits.

Han fanns i himlen som ande. När han föddes så föddes han som människa.

Lite reinkarnation över det hela....förutom att han inte varit människa tidigare. Vad vi vet iaf. För vi vet ju så mkt om allt det här.
2010-07-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Alltså, du pratar i cirklar och argumenterar mot dig själv. Det finna mängder med bibelställen som stöder att Gud är en person och att Jesus är en annan. Det ter sig ganska naturligt när man säger Fadern OCH sonen. Hur förklarar du annars att Guds SON sändes till jorden för att dö? Var det Gud själv som kom ner till jorden och dog?

Tyvärr tror jag att du har blivit lurad av JV som ljuger om vad treenighetsläran går ut på.
Enligt katekesen är det olika personer:
"Detta är den katolska tron: att vörda en enda Gud i hans Trefaldighet och tillbedja Trefaldigheten i dess enhet, utan att blanda samman personerna och utan att dela upp Guds väsen. Faderns person är en, Sonens en annan och den helige Andes en tredje; men Fadern, Sonen och den helige Ande har en enda gudom, en och samma ära och härlighet och ett och samma eviga majestät. De gudomliga personerna är oskiljaktiga i det de är och därför också oskiljaktiga i det de gör. Men i detta enda gudomliga verk visar varje person det som utmärker just denna person i Treenigheten, särskilt i den gudomliga sändning som utgör Sonens människoblivande och Andens gåva."
2010-07-06, 15:09
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
När Jehovas Vittnen skiljer på Fadern och Sonen och därmed inte tror på att Jesus är Gud avvisar de den kristna tron på den treenige Guden. Hela den bibliska förkunnelsen om den helige Ande som Guds personliga närvaro och kärlek är borta hos dem. Deras tankar om Gud har fått ett icke kristet innehåll. Jesus Kristus som den barmhärlige frälsaren har försvunnit ur Vittnenas lära och därmed har också den kristna tron försvunnit. Lagen, gärningarna och principerna blir till grundlag för människans frälsning.
Jehovas Vittnen lära bygger på bibeln men man har en helt annan tolkning än traditionell kristna rörelser. Man erkänner inte treenigheten utan säger att det fins en Gud, Jehova, Jesus är Guds son men är inte Gud. Den Heliga Anden ser man som Guds kraft. Man anser också att det inte finns en odödlig själ. Jehovas vittnen undervisar om att Jesus är en skapad Gud och inte den allsmäktige evige Gud. Men här i Mika kan vi läsa att Messias som skulle komma utifrån Betlehem har existerat sedan forntidens dagar (eng. everlasting), alltså före sin födelse. Mika 5:2 vilken är en profetia om Messias tillkommelse:
"Men du, Bet-Lehem Efrata, som är så ringa för att vara bland Juda släkter, av dig skall åt mig utgå en som skall bliva en furste i Israel, en vilkens härkomst tillhör förgångna åldrar, forntidens dagar." Mika slutade inte med att säga att Messias härkomst var ifrån förgångna åldrar vilket kan ge utrymme för att han kan vara skapad, nej han tillägger att Han var till ifrån forntidens dagar ( everlasting), vilket betyder ifrån evighet. Jesus är, som vi kan se här lika evig som Fadern och jämställd med Fadern.
Everlasting?!? Vad babblar du om? Mika är skriven på hebreiska och inte på engelska! Den mest korrekta översättningen här är just "forntidens dagar" eller "ancient days" på engelska, vilket man tydligt kan se i och med att ordet som kan översättas med "evighet" eller engelskans "everlasting" hittas i t.ex Mika 4:5 m.fl... Och det finns inget här (Mika 5) som tydligt talar för en messias eller någon som skulle kunna frälsa människor som inte var israeler, istället nämns att det ska födas en härskare som ska kunna driva ut Assyrierna.
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Jehovas vittnen lär att Jehova är en allsmäktig Gud och att Jesus är en mäktig Gud. Men Mika visar oss att Jesus omöjligt kan vara skapad eftersom Han är evig!!! Om vi läser i Uppenbarelseboken 1:7-8 så ser vi att Jesus här kallas den Allsmäktige. Om vi sedan sammanfattar Jehovas vittnens trossystem så ser vi att där finns två olika Gudar i himmelen, en allsmäktig och en mäktig
Vart ser du att Jesus kallas den allsmäktige i Uppenbarelseboken 1:7-8? Har du verkligen läst hela Uppenbarelseboken 1, vers 7 och 8 handlar ovedersägligt om Gud (alltså Jesus pappa) och inte om Jesus vilket tydligt kan ses i Uppenbarelseboken 1:1!
2010-07-06, 15:13
Medlem
Citat:
Du tror alltså på treenigheten, förklara då den för oss.

Jag har inte sagt att jag tror på treenighetsläran.
Det jag säger är att det är dumt att gå på JV's förvrängningar om den.
Det är bättre att höra med dem som tror på den för att få veta vad den går ut på.
En katolik som jag pratade med började gapskratta när jag drog det som JV säger om den, han sa att det var lögner från början till slut.
Han borde väl veta?
Senast redigerad av Kalten 2010-07-06 kl. 15:17.
2010-07-06, 15:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Jesus som en barmhärtig frälsare,som dog för våra synder, är en av Jehovas Vittnens alla viktigaste och kärnfulla uppfattningar.

Kolosserbrevet 1:15 förklarar tydligt att Jesus är den förstfödde av all skapelse. Han är förstfödd, vilket alltså innebär att han är född. Jesus är förstfödd innan skapelsen. Gud däremot är evig och inte född alls. Att Gud och Jesus skulle vara samma person går ju då inte.

Dessutom påstås aldrig att Jesus var en gud. Det påstås att han var en absolut fullkomlig människa/ärkeängel. Han är lika mycket Gud som Satan.

Det kan också vara så att "förstfödd" betyder något helt annat, mot vad många av oss tror. Tex. så står det i Bibeln att både Israel och Efraim är Guds förstfödde son. Men sedan står det i kolosserbrevet att Kristus är den förstfödde i hela skapelsen.

Både Mose lag och profeterna vittnar om Kristus, Kristus kommer till världen för att uppfylla lagen och profeterna och Nya testamentet förkunnar om Kristus. Med andra ord så tror jag att det är såhär. Israel och Efraim är Guds förstfödde son, pga. Guds evige Son - Messias som skall komma till världen. Israel är förberedelsen för Guds frälsning till hela världen, där Messias skall födas in i. Frälsningen kom och det blev fullbordat. Därför tror jag att Kristus är Guds förstfödde Son av all skapelse.

Dessutom säger inte vi som tror på treenigheten att Kristus och Gud Fadern är samma person, utan att de är två personer men en Gud.
2010-07-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det kan också vara så att "förstfödd" betyder något helt annat, mot vad många av oss tror. Tex. så står det i Bibeln att både Israel och Efraim är Guds förstfödde son. Men sedan står det i kolosserbrevet att Kristus är den förstfödde i hela skapelsen.

Både Mose lag och profeterna vittnar om Kristus, Kristus kommer till världen för att uppfylla lagen och profeterna och Nya testamentet förkunnar om Kristus. Med andra ord så tror jag att det är såhär. Israel och Efraim är Guds förstfödde son, pga. Guds evige Son - Messias som skall komma till världen. Israel är förberedelsen för Guds frälsning till hela världen, där Messias skall födas in i. Frälsningen kom och det blev fullbordat. Därför tror jag att Kristus är Guds förstfödde Son av all skapelse.

Dessutom säger inte vi som tror på treenigheten att Kristus och Gud Fadern är samma person, utan att de är två personer men en Gud.

Det är det där som gör det så svårt....två personer men en Gud. Och bägge kan existera samtidigt oberoende av varandra? De gör varsina saker samtidigt?
Vad betyder ordet Gud så man kan säga att tre stycken kan vara en och samma Gud?

Jag vet att vi samtalat om detta förut men nu är det ju uppe igen så jag hänger på med mina frågor.
2010-07-06, 16:49
Medlem
Citat:
Han fanns i himlen som ande. När han föddes så föddes han som människa.

Lite reinkarnation över det hela....förutom att han inte varit människa tidigare. Vad vi vet iaf. För vi vet ju så mkt om allt det här.

Jag som inte är så insatt i bibliska myter kan någon förklara varför Jesus måste födas av en människa/kvinna, på tal om reinkarnation? Kunde inte guden hijackad första bästa kropp eller ännu hellre skapat en ny kropp till Jesus? Guden skapade ju Adam av lite jord eller vad det nu var?
2010-07-06, 17:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Det är det där som gör det så svårt....två personer men en Gud. Och bägge kan existera samtidigt oberoende av varandra? De gör varsina saker samtidigt?
Vad betyder ordet Gud så man kan säga att tre stycken kan vara en och samma Gud?

Jag vet att vi samtalat om detta förut men nu är det ju uppe igen så jag hänger på med mina frågor.

Hejsan Leviticus! Och det är kul att du ställer frågor, det är du välkommen att göra!

Jag tror inte att de gör olika saker, utan att de är en enhet. Sonen följer Faderns vilja, och Fadern är alltid med i det som Sonen gör. Jag tror att Faderns vilja alltid kommer först. Jag tror att Sonen har fått en gestalt vid sidan av Fadern, men han är ändå Gud eftersom han har utgått från Guds gestalt och då blev människa. Men jag tror också att Sonen kommer att ingå i Guds gestalt i framtiden, genom att underordna sig Gud Fadern så att Gud blir allt överallt.

Jag tror att Gud är en titel på en Andlig varelse som är en Allsmäktig Skapare. Och jag tror att Gud är en levande Gud, där allt i honom är levande. Tex. så är våra ord döda. Men Guds ord är levande och verksamt. Han är en levande Gud! För att försöka förklara hur jag ser på treenigheten så säger jag såhär.

Gud Fadern har en vilja.
Gud Sonen är Ordet och han följer Faderns vilja.
Gud Den helige Ande förverkligar Faderns vilja och Sonens utsägande.

Tillsammans har de skapat allting och Tillsammans frälser dem människor!

Om du känner att du inte har fått något svar, så hojta till! trots allt så är ju treenigheten lite svår att förstå och att förklara!
2010-07-06, 17:23
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Läx vad du själv skriver !

Skulle du vilja svara på varför du följer Jehovas Vittnen? Läs det jag citerar nedan!

Citat:
21 And then if any man shall say to you, `Lo, here is Christ!' or, `Lo, He is there!' believe him not;

22 for false christs and false prophets shall rise, and shall show signs and wonders to seduce, if it were possible, even the elect.

31 Heaven and earth shall pass away, but My words shall not pass away.

32 But of that day and that hour knoweth no man -- no, not the angels who are in Heaven, neither the Son, but only the Father.

33 "Take ye heed, watch and pray; for ye know not when the time is.

Ur Markusevangeliet i KJV(http://www.biblegateway.com/passage/?search=Mark+13&version=KJ21)

http://arbetarbladet.se/noje/1.1520520-snart-ar-domedagen-har Jehovas Vittnen har förutspått jordens undergång ett flertal gånger, även efter 1914. Vill minnas 1924, 1942 osv....

Här är fler tillfällen uppskrivna: http://hem.passagen.se/robbano/domedag/

Varför låter du dig ledas av falska profeter?
Senast redigerad av Bronsgreven 2010-07-06 kl. 17:48.
2010-07-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag som inte är så insatt i bibliska myter kan någon förklara varför Jesus måste födas av en människa/kvinna, på tal om reinkarnation? Kunde inte guden hijackad första bästa kropp eller ännu hellre skapat en ny kropp till Jesus? Guden skapade ju Adam av lite jord eller vad det nu var?

Ja men han skulle leva som människa. Han skulle som blivande kung åt mänskligheten veta vad det innebar att vara människa... Nu var ju han en fullkomlig sådan med skydd av Gud, men det var först vid sitt dop som han förstod vidden av vad han egentligen var.
Adam var skapad av stoft ja. Men det kanske hade blivit konstigt om Jesus blivit till av en virvelvind i en buske och knallat fram som vuxen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in