Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nej det är styrande kretsens bibeltolkning som är den ultimata auktoriteten.
Om Bibeln inte stämmer överens med Vakttornet är det Vakttornet som gäller.
Om all litteratur står under Bibelns auktoritet hur kan det komma sig att litteraturen ändrar åsikter så ofta?
Det kan väl inte vara Bibeln som ändrats?
Jag vet av egen erfarenhet att det är tack och hej för den som tror mer på Bibeln än på Vakttornet.
Jag har läst på en del på sistone för att kunna bemöta JV här på FB, och vad jag fattat det som så är det ganska svårt att hitta direkta ställen där JV går 100% emot bibeln (eller iaf. den bibel NWT som de på sina ställen manipulerat för att stämma med doktrinerna).
Däremot gör de helt absurt vidlyftiga tolkningar av vissa bibelställen (som t.ex. att de får bibelställen i Daniels bibelbok att peka på år 1914 etc.) När man följer deras argumentation så är den full av väldigt svaga länkar.
Om ni läser JVs litteratur så var uppmärksam på formuleringar som antyder att man sluter sig till något t.ex "uppenbarligen", "tydligen" osv, så märker man ofta att det bara är ett helt tomt påstående utan substans. Kan saker tolkas på två eller flera sätt så har helt enkelt JV valt den tolkning som passar dem, och sen tvingas den på alla medlemmar. (istället för att ödmjukt lämna frågan öppen helt enkelt, om man faktiskt inte vet)
Sen har JV byggt upp ett ordförråd eller en nomenklatur som man kör med t.ex. har de något karma som handlar om "den trogne och omdömesgille slaven" och "den lilla hjorden och de andra fåren" etc. etc. Dom har tagit citat från t.ex. Jesus ofta när han kör sina liknelser och det har blivit begrepp som man generellt använder inom organisationen.
Det finns vidare exempel på hur de blandar skilda sådana begrepp och bildar helt nya konstellationer som inte alls förekommer i bibeln. Exempel:
Det talas ofta i deras litteratur om "
En stor skara av andra får" som är ett stort koncept inom religionen.
Nu kommer det intressanta:
Detta uttryck existerar inte i hela bibeln!.
JV har producerat ett eget "bibel uttryck" genom att blanda ihop 2 st bibelverser som är helt separata och inte har speciell mycket med varandra att göra, nämligen:
Citat:
"Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde." (Joh. 10:16)
och
Citat:
"Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de voro klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer." (Upp. 7:9)
Det är ganska intressant att de använder argumentet "ordet treenighet existerar inte i hela bibeln", samtidigt som de använder uttrycket "
En stor skara av andra får" som ett mycket viktigt uttryck trots att det heller inte finns i bibeln, utan är sammansatt från två helt olika bibelverser i två helt olika bibelböcker, där det ena citatet är en uppföljning till en liknelse och det andra är en vision i uppenbarelseboken.
Tala om att kasta sten i glashus!