2010-11-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
är Jesus Gud?
falska profeter
Jesus är inte Gud. Bibeln säger att Jesus är den förstfödde av all skapelse. Gud är per definition ofödd och oskapad, alltså kan Jesus omöjligen vara en del av Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
jag söker "vittnen" var är ni?
Studerade med Jehovas Vittnen under ett års tid. Har upphört med detta pga andra saker som tog min tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Paaer
Va snackar du om? Alla vet att Jesus är Jehovas son..
Och nej JHV är itne en sekt. Sekter är små grupper som är konstiga.
Jehovas vittnen är i allra högsta grad en sekt, eftersom de uppfyller alla kriterier för att kallas sekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vem bestämmer vad ett JV får tycka?
Bibeln är den ultimata auktoriteten. Du måste hålla med Bibeln i allt den tycker, annars har Satan influerat dig och påverkat dina åsikter. Under Bibelns auktoritet står all JVs litteratur och dessutom de lärde och äldste. Man får i varje fall inte bestämma själv vad man får tycka. Håller man sig inte till läran så är det tack och hej.
2010-11-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Ok, jag tar då ett direkt exempel, om du själv kan jämföra i kingdom interlinear:
*text*
JV pockade alltså in lite hjälpord för att det skulle stödja deras uppfattning i NWT, trots att det inte stöds av grekiska texten. Snyggt jobbat.
Hm, ja detta var faktiskt intressant. Skall ta upp detta vid nästa bibelmöte. Notera att jag själv inte är Jehovas Vittne, inte heller troende. Jag har läst med dem i ett år, för att verkligen ge Gud och Bibeln en chans. Hatar religion tio gånger mer nu än innan, och tycker synd om alla människor i sekten. Jag har sett hur organisationen ser ut på insidan, och det är tragiska grejer.

Min personliga uppfattning om bibelöversättningarna är att de är alla felvinklade och redigerade för att passa religionernas gängse uppfattningar. Dock cirkulerar mantrat i JV-kretsarna att Nya Världens översättning är den enda korrekta och sanna översättningen.

Grymt av dig att du kom med de här argumenten, skall kasta detta i de äldstes ansikten nästa gång
2010-11-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Bibeln är den ultimata auktoriteten. Du måste hålla med Bibeln i allt den tycker, annars har Satan influerat dig och påverkat dina åsikter. Under Bibelns auktoritet står all JVs litteratur och dessutom de lärde och äldste. Man får i varje fall inte bestämma själv vad man får tycka. Håller man sig inte till läran så är det tack och hej.

Nej det är styrande kretsens bibeltolkning som är den ultimata auktoriteten.
Om Bibeln inte stämmer överens med Vakttornet är det Vakttornet som gäller.

Om all litteratur står under Bibelns auktoritet hur kan det komma sig att litteraturen ändrar åsikter så ofta?
Det kan väl inte vara Bibeln som ändrats?

Jag vet av egen erfarenhet att det är tack och hej för den som tror mer på Bibeln än på Vakttornet.
2010-11-13, 16:11
Medlem
Citat:

Om all litteratur står under Bibelns auktoritet hur kan det komma sig att litteraturen ändrar åsikter så ofta?

Jag vet av egen erfarenhet att det är tack och hej för den som tror mer på Bibeln än på Vakttornet.

Jag har läst på en del på sistone för att kunna bemöta JV här på FB, och vad jag fattat det som så är det ganska svårt att hitta direkta ställen där JV går 100% emot bibeln (eller iaf. den bibel NWT som de på sina ställen manipulerat för att stämma med doktrinerna).

Däremot gör de helt absurt vidlyftiga tolkningar av vissa bibelställen (som t.ex. att de får bibelställen i Daniels bibelbok att peka på år 1914 etc.) När man följer deras argumentation så är den full av väldigt svaga länkar.

Om ni läser JVs litteratur så var uppmärksam på formuleringar som antyder att man sluter sig till något t.ex "uppenbarligen", "tydligen" osv, så märker man ofta att det bara är ett helt tomt påstående utan substans. Kan saker tolkas på två eller flera sätt så har helt enkelt JV valt den tolkning som passar dem, och sen tvingas den på alla medlemmar. (istället för att ödmjukt lämna frågan öppen helt enkelt, om man faktiskt inte vet)

Sen har JV byggt upp ett ordförråd eller en nomenklatur som man kör med t.ex. har de något karma som handlar om "den trogne och omdömesgille slaven" och "den lilla hjorden och de andra fåren" etc. etc. Dom har tagit citat från t.ex. Jesus ofta när han kör sina liknelser och det har blivit begrepp som man generellt använder inom organisationen.

Det finns vidare exempel på hur de blandar skilda sådana begrepp och bildar helt nya konstellationer som inte alls förekommer i bibeln. Exempel:

Det talas ofta i deras litteratur om "En stor skara av andra får" som är ett stort koncept inom religionen.
Nu kommer det intressanta: Detta uttryck existerar inte i hela bibeln!.
JV har producerat ett eget "bibel uttryck" genom att blanda ihop 2 st bibelverser som är helt separata och inte har speciell mycket med varandra att göra, nämligen:

Citat:
"Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde." (Joh. 10:16)

och

Citat:
"Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de voro klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer." (Upp. 7:9)

Det är ganska intressant att de använder argumentet "ordet treenighet existerar inte i hela bibeln", samtidigt som de använder uttrycket "En stor skara av andra får" som ett mycket viktigt uttryck trots att det heller inte finns i bibeln, utan är sammansatt från två helt olika bibelverser i två helt olika bibelböcker, där det ena citatet är en uppföljning till en liknelse och det andra är en vision i uppenbarelseboken.

Tala om att kasta sten i glashus!
2010-11-13, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej JV tror inte att Jesus är Gud.
De tror att Jesus är en egen person och son till Gud. Den som Gud skapade först av allt. Och sedan var Jesus med och skapade resten/allt med sin Fader.

Tanken har aldrig slagit dem att Jesus kan vara en helt egen person, Guds son och ändå Gud? Gud är ingen person utan en titel vilket framgår ganska tidigt i Bibeln. Jehova och Jesus är däremot unika separata personer som tillsammans med helige ande bildar titeln Gud. En arbetstitel som består av tre helt olika personer, dessa tillsammans bildar titeln Gud. Fadern är Jehova, sonen Jesus, därför kallas Jesus för Guds son, för det är precis vad han också är. Lägg märke till att det står att ordet "var Gud", inte att ordet var "en Gud". Således finns det bara en enda Gud, som består av tre olika personer.

Fattar man inte ens en sån sak kan man lika gärna lägga ned Bibelläsandet eller lyssna på de som läst och förstått.
2010-11-14, 12:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej JV tror inte att Jesus är Gud.
De tror att Jesus är en egen person och son till Gud. Den som Gud skapade först av allt. Och sedan var Jesus med och skapade resten/allt med sin Fader.

Isåfall kan de väl inte tro på Jesaja 44:24, där Gud säger: "Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: »Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det är ju hur tydligt som helst här - att Gud skapade allting ensam och utan någons hjälp, Om Jesus skulle vara någon annan vid sidan av Gud så kan man väl inte tro på denna bibelvers som ett vittne?
2010-11-14, 12:14
Medlem
Citat:
JV ser dem inte som profetior. De är bara förutsägelser, baserade på skriften. Och eftersom människan är felbar (till skillnad från Skriften) så kan hon misstolka skriften och därmed komma fram till en oriktig förutsägelse. JV har aldrig påstått att dessa förutsägelser är Jehovas Ord, eller på något sätt inspirerade. De är bara beräknade förutsägelser som JVs lärde har kommit fram till genom bibelstudier. Varför många har varit felaktiga skyller de alltså på människans felbarhet, inte Skriftens.

Å andra sidan menar JV att det finns otaliga andra profetior, från Bibeln, som har kommit i uppfyllelse. Bland annat profetiorna som handlar om "De Sista Dagarna", och andra profetior som förutspått historiska händelser som sedan inträffat. Bland annat första världskriget.

Men när dessa förutsägelser har presenterats, så har det inte funnits plats för något "kanske".
Slutet SKULLE komma 1925 och 1975. Ev tidigare, eftersom RIKET skulle vara upprättat dessa år.
Så tydligen var inte JVs lärde så lärda!
Och de JV som inte riktigt trodde på 1975 betraktades som olojala.

Berätta gärna var första världskriget är förutsagt i Bibeln.
2010-11-14, 12:19
Medlem
Citat:
Många bibelöversättningar har, precis som du säger, redigerats i efterhand för att passa översättarens och dåtidens kristna motiv. Man har medvetet översatt felaktigt, bland annat för att styrka felaktiga läror såsom treenigheten och för att anpassa texten till nyare tider.

Nya Världens översättning, JVs egen bibelöversättning, är direkt översatt från originalskriften och är den bästa översättningen. För den har inte blivit redigerad eller ändrad på något sätt. Den är det närmaste man kan komma att läsa Bibeln så som den ursprungligen var.

.

En inte obetydlig ändring i NW är att man har satt in Guds namn i NT, trots att det inte finns i några handskrifter av NT
Alltså verkligen ändrad och redigerad, och inte alls som NT ursprungligen var!
2010-11-14, 12:23
Medlem
Citat:
Vad gäller profetiorna, eller som du säger "JVs egna tolkningar" så är det flera som har gått i uppfyllelse. Bibeln säger om de sista dagarna (tiden innan Den sista domen, undergången) att världen skall drabbas av svält, fattigdom, smittsamma sjukdomar, naturkatastrofer, internationella krig och moralisk dekadens. Jehovas Vittnen anser att dessa profetior gått i uppfyllelse och att Undergången alltså är nära.

Kan du tala om när världen INTE har varit drabbad av dessa "tecken"?
2010-11-14, 12:28
Medlem
Citat:
För att bevisa att JVs bibel är felöversatt måste man ju självklart jämföra den med urkunden från vilken den är översatt, eller hur? Att jämföra med en alternativ översättning hjälper inte det allra minsta.

Att JVs översättning inte stämmer överens med de andra översatta versionerna beror på att de versionerna är felöversatta/redigerade/ändrade. Visa ett exempel på att JVs bibel är felöversatt från GRUNDTEXTEN, så erkänner jag gärna nederlag.

Återigen, man har fört in Guds namn i NT, där det inte finns i urkunden från vilken den är översatt.
Där har du ett exempel på at JVs bibel är felöversatt från GRUNDTEXTEN.
Vilket Sällskapet faktiskt också har erkänt.

Nå, erkänner du ditt nederlag?
2010-11-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Berätta gärna var första världskriget är förutsagt i Bibeln.
Vet inte vart det är förutsagt i Skriften, men JV förkunnade att 1914 så skulle Harmageddon kulminera och Satan kastas ned på Jorden. Det skulle bli en strid mellan Jesus och Satan och deras respektive änglar. År 1914 började första världskriget. Första världskriget är alltså en manifestation av Satans och Jesus kamp på Jorden. Hela världen var ett slagfält, precis som förutspåtts.

Citat:
En inte obetydlig ändring i NW är att man har satt in Guds namn i NT, trots att det inte finns i några handskrifter av NT
Alltså verkligen ändrad och redigerad, och inte alls som NT ursprungligen var!
Du syftar på att de skrivit Jehova istället för HERREN? Tvärtom så står JHWH med i grundskriften, men andra bibelöversättare felöversatte medvetet till HERREN, av flera anledningar.
1. Guds namn är så heligt att det inte går att uttala, därför ersätts det med titeln HERREN.
2. I en annan vers kallas Jesus för HERREN, därför har man ersatt Jehova med ordet HERREN för att det skall framstå som att Gud och Jesus är EN (a.k.a. treeinigheten).

Citat:
Kan du tala om när världen INTE har varit drabbad av dessa "tecken"?
Det har den alltid varit, men på senare tid så har all dessa drabbningar ökat i oroväckande hastighet. Det har blivit värre, så att säga.

Citat:
Nå, erkänner du ditt nederlag?
Tills du kan komma med källor erkänner jag inte någonting
2010-11-14, 15:55
Medlem
Citat:

Styrande kretsens bibeltolkning är synonymt med Bibeln. Alla JVs läror, all litteratur hänvisar till Skriften och står under dess absoluta auktoritet. Tror man inte på deras bibeltolkning, då tror man inte på Bibeln. Lyder man inte JVs ledare, då lyder man heller inte Skriften och därmed inte heller Jehova.

Den som anser att han tror mer på Bibeln än Vakttornet har förmodligen stött på en felaktig lära eller en vilseledande tolkning. JVs bibellära är den enda rätta.

Att litteraturen ändrar sig kan väl bero på att vi lär oss mer och mer om Bibeln och dess budskap, för varje år som går. Budskapet blir klarare och klarare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in