2010-07-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Om man nu inte vill eller kan tro på en Skapare, ja då är det så.

Men om det finns en skapare så är vi väl beroende av hans vilja och då vore det logiskt att Han meddelat sig till oss om sin vilja.

Ok...om man nu inte kan tro på en Skapare...då är man en sån person som inte kan det. En sån personlighet.
Man är kanske född så eller så man har kanske blivit uppfostrad i en "ateistisk" anda.

Ska en sådan person straffas med döden i Harmageddon?
2010-07-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Anspråk på inspiration

Ordet inspiration definieras i Sällskapet Vakttornets uppslagsverk Insight on the Scriptures som "egenskapen eller tillståndet att drivas av eller frambringas under direkt ledning av en ande från en övermänsklig källa". (Vol. 1, sid. 1202) Som artikeln sedan visar behöver detta inte alltid innebära direkt, ordagrann diktamen. Gud kunde tala genom profeterna "på många sätt". (Hebr. 1:1) En människa som gör anspråk på "inspiration" menar ofta inte att hennes uttalanden ordagrant har dikterats för henne, utan snarare att Guds ande på något sätt har "påverkat" eller "väglett" henne till att framföra ett visst budskap.

Det är visserligen sant att Vakttornets ledare ibland, särskilt när det stått klart att deras förutsägelser slagit fel, har urskuldat sig med att de inte är inspirerade. Men vad betyder dessa få medgivanden, när de samtidigt oupphörligt påstår sig vara Guds enda "kanal" och "språkrör" på jorden, hans "trogne och omdömesgille slav", som man måste gå till för att kunna förstå bibeln? I den ovannämnda artikeln citeras ännu ett "medgivande" som gjordes i Vakttornet för den 15 juni 1981:

"De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)" (Sidan 17)

Men redan i nästa stycke på samma sida betonar artikelförfattaren att "vi kan inte finna den bibliska vägledning vi behöver utanför den 'trogne och omdömesgille slavens' organisation."

Man kan därför fråga: Om Vakttornets ledare inte anser sig vara inspirerade, hur kan de då hävda att den bibliska vägledning en människa behöver bara finns i deras organisation och ingen annanstans?

Medgivandet i det ovan citerade Vakttornet från 1981, att "det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev", står i skarp kontrast till det anspråk på inspiration som framfördes redan året därpå, i Vakttornet för den 1 oktober 1982 på sidan 10:

"I våra dagar finns en kvarleva av denne trogne slav ännu kvar på jorden. ... De innehar en ställning som liknar den Paulus och hans medarbetare innehade, då denne apostel sade följande om de underbara sanningar Gud ger sitt folk: 'För oss är det ju som Gud har uppenbarat det genom sin ande.' (1 Korintierna 2:9,10)"

I själva verket anser Sällskapets ledare att det bara är Vakttornets organisation som vägleds av Guds heliga ande:

"Tänk också på det förhållandet att på hela jorden är det bara Jehovas organisation som vägleds av Guds heliga ande eller verk-samma kraft." - Vakttornet, 15 nov. 1973, sid. 520...........
Källa http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/fprofet.htm
mycket intressant sida.

Bra där! Tack för detta inlägg!
2010-07-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om det stämmer att Jehovas Vittnen inte accepterar andra kyrkor, då är de mer intoleranta än Livets Ord. Livets Ord accepterar även andra kyrkor. De anser att medlemmar i andra kyrkor också kan bli frälsta och komma till paradiset. Livets Ord anser sig inte vara den enda rätta kyrkan vilket Jehovas Vittnen verkar göra.

Så är det. De andra samfunden kan jobba ihop på ett sätt som JV inte vill vara med på.
JV vill inte beblanda sig med falsk religion.
2010-07-04, 21:58
Medlem
Citat:
Att bli frälst/räddad är inget sim människan kan styra över, det är ändast Gud som kan rädda och godkänna och dessutom kan det inte ske förrän efter de 10000 åren då Jesus fört fram människan till fullkomlighet.

1 Korinthierna 15:24, 26
”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Så vad ni än spekulerar om så är dert Gud som avgör.

Ni som tror sig veta så mycket är välkommen att prata om det direkt med oss.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

10000 år!?

Vad menar du med att det endast kan ske efter tusenårsriket?
Det är redan vid Harmageddon som vissa blir räddade och resten tillintetgjorda.
2010-07-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Oj vad jag känner igen det du skriver.
Känner du också en blandning av vemod och skön tillfredsställelse?
Hoppas du kan få göra allt i din egen takt utan att "herdarna" lägger sig i ditt liv.

Inte ngt vemod alls faktiskt....

Jag känner mig bara säker, stark och nyfiken på allt möjligt nytt som jag kan göra och lära mig...och det känns roligt att umgås med "vanliga" människor...du vet, såna där världsliga galningar...
Och "herdarna" håller sig på behörigt avstånd från det här fåret.

Hur känns det för dig nuförtiden då, du har ju tagit alla steg ut?
Senast redigerad av Leviticus 2010-07-04 kl. 22:07.
2010-07-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vem är det som ränner omkring i forumet och leker överlägsen medan han ylar om att han "minsann kommer till himlen, det gör inte ni!"?

Är inte detta egoism? Det är närmre bilden jag har av satanism än from tro iaf.

Vem kommer till himlen, bara Gud vet det, jag vet bara att jag inte kommer dit, har ingen som helst önskan till himmelskt liv, trivs bra på jorden, men under ätt annat styre som styr med rättvisa om nu Gud godkänner en det vill säga.
2010-07-04, 22:30
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Jag kan bara svara för mig själv och jag var ateist och hatade religionen.
Jag träffade ett vittne som köpte huset mittemot och mitt mål var att avslöja honom och Bibeln.
Att kristenheten inte gjorde som Bibeln säger det såg jag snart, men Bibeln Guds ord fann jag som sann och att grannen hade den sanna tron, men det tig många år att inse det.

OK, tack för svaret. Jag undrar då en annan sak, hur har din personliga relation till övrig familj, släkt och vänner blivit, efter att du blivit ett vittne?
2010-07-04, 22:30
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Jo det gör man, han har alltid samma taktik och spela på egoismens strängar, att själv bestämma vad som är Guds vilja, men då gör man som Jesus när satan vill ge honom makten över alla världens rike, helt enkelt säga i sitt hjärta att det är Bibelns Gud men namnet JHVH man ska lyda.

folk kommer bli lurade av falska profeter med, detta varnade Jesus för, står i Bibeln om du nu läst det, falska profeter precis som styrande kretsen i jv som kommer med falska profetior om många saker. Vakna!
2010-07-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
OK, tack för svaret. Jag undrar då en annan sak, hur har din personliga relation till övrig familj, släkt och vänner blivit, efter att du blivit ett vittne?

Den är bara bra, talar inte mycket med släkten i o f s men ibland träffas vi och då har vi roligt, men så respekterar jag att de inte vill prata om bibeln.
Nu har jag flyttat mer än 50 mil p g a arbete så jag har fått nya vänner här.
2010-07-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
folk kommer bli lurade av falska profeter med, detta varnade Jesus för, står i Bibeln om du nu läst det, falska profeter precis som styrande kretsen i jv som kommer med falska profetior om många saker. Vakna!

Du tar ju din ståndpunkt och gör dina val, allt i din fria vilja.
2010-07-05, 08:08
Medlem
fotos avatar
Citat:
Du tar ju din ståndpunkt och gör dina val, allt i din fria vilja.

Med det menar du alltså att du med öppna ögon och fri vilja valt att följa falska profeter?
Okej, det är ditt val som du kommer att få göra räkenskap för.
2010-07-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Med det menar du alltså att du med öppna ögon och fri vilja valt att följa falska profeter?
Okej, det är ditt val som du kommer att få göra räkenskap för.

Det är du som ser det så och ja jag har valt och låter nu framtiden visa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in