2008-02-02, 19:44
Medlem
kakburkens avatar
Det otäcka är ju ändå hur sofistikerat och samtidigt simpelt man hela tiden förklarar bort oerhört allvarliga doktriner genom att säga "Vi sa inte nå´t om 1975, NÅGRA trodde osv"...När man bara året innan uppmanade medlemmar att inte studera då slutet skulle komma.

Eller som när de under tidigt 1900-tal påstod att patriarkerna skulle komma åter 1925, ja inte ens bara anade utan man sa att det var utan tvekan så att de skulle komma då.

Det gick så långt att man byggde Beth-Sarim, furstarnas hus i San Diego där Abraham och grabbarna skulle bo. Man gjorde sig lustig över hur de skulle uppleva ny tidens tekniska saker...

Detta vill man nog inte kännas vid numera men visst behagade Jehova att skämta aprilio när han först givit information om att det skulle ske detta med patriarkerna och sen höll han dem kvar i sina tyglar till förtret för Yrande Kretsen....

Leviticus o MalmoHenke, har ni hört talas om detta med patriarkerna?

Låter det inte lite korkat att Jehova tillåter sin organisation att gång efter annan bli till åtlöje för att han inte tänt lampan ordentligt?
2008-02-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Jag trodde inte att du behövde ha hela historien för att ha en åsikt om huruvida det är rätt eller fel att en kvinna inte tillåts skilja sig från en man som misshandlar henne.
Jag ber om ursäkt och lovar att försöka vara mer tydlig i framtiden.

Men när det gäller exemplet med den fiktive leversjuke mannen kan du väl ändå ha en åsikt? Det var ju ganska detaljerat?

Ja, vad ska jag säga. Kan inte minnas att jag hört talas om detta och jag har inte själv så gamla publikationer. (Såg att Kakburken vidareutvecklade det hela). Måste leta i biblioteket på Rikets Sal. Jag vill inte yttra mig innan jag vet mer. Om det ens finns ngt jag kan säga som ändrar nånting, i så fall.
2008-02-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Det otäcka är ju ändå hur sofistikerat och samtidigt simpelt man hela tiden förklarar bort oerhört allvarliga doktriner genom att säga "Vi sa inte nå´t om 1975, NÅGRA trodde osv"...När man bara året innan uppmanade medlemmar att inte studera då slutet skulle komma.

Eller som när de under tidigt 1900-tal påstod att patriarkerna skulle komma åter 1925, ja inte ens bara anade utan man sa att det var utan tvekan så att de skulle komma då.

Det gick så långt att man byggde Beth-Sarim, furstarnas hus i San Diego där Abraham och grabbarna skulle bo. Man gjorde sig lustig över hur de skulle uppleva ny tidens tekniska saker...

Detta vill man nog inte kännas vid numera men visst behagade Jehova att skämta aprilio när han först givit information om att det skulle ske detta med patriarkerna och sen höll han dem kvar i sina tyglar till förtret för Yrande Kretsen....

Leviticus o MalmoHenke, har ni hört talas om detta med patriarkerna?

Låter det inte lite korkat att Jehova tillåter sin organisation att gång efter annan bli till åtlöje för att han inte tänt lampan ordentligt?

Vad byggde dom sa du och vad grundar du det på?
2008-02-02, 22:08
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad byggde dom sa du och vad grundar du det på?

De byggde ett hus, Beth Sarim i San Diego, sök på Google om detta!

Visst talade Vakttornet sant om följande?

Scriptures definitely fix the facts … As we have heretofore stated, the great jubilee cycle is due to begin in 1925. At that time the earthly phase of the kingdom shall be recognized.... Therefore we may confidently expect that 1925 will mark the return of Abraham, Isaac, Jacob and the faithful prophets of old,...”
"“...the old order of things....is ending and is therefore passing away...and that 1925 will mark the resurrection of the faithful worthies of old....it is reasonable to conclude that millions of people now on earth will still be on earth in 1925. Then....we must reach the positive and indisputable conclusion that millions now living will never die”."
1920, "Millioner"

No doubt many boys and girls who read this book will live to see Abraham, Isaac, Jacob, Joseph, Daniel, and those other men of old come forth in the glory of their better resurrection, of perfect in mind and body. It will not take long for Christ to appoint them to their post of honor and authority as his earthly representatives. The world and all the present conveniences will seen strange to them at first, but they will soon become accustomed to the new methods. They may have some amusing experiences at first; for they never saw telephones, radios, automobiles, electric lights, aeroplanes, steam engines, and many other things so familiar to us.”
1924, The Way to Paradise, s 226

Vad tycks om dessa uttalanden, väldigt många SÄKRA och otvivelaktiga saker Tornet beskrev eller?

Jehova själv verkar vilja skämta med Brooklyn eller?

Var gömmer sig Abraham, Isac, Jacob o de andra grabbarna? De har ju varit här sen 1925 och mig veterligen inte synts till ännu...

Texten tagen från http://besked.se/?p=falseprophet

Gå in där, studera noga vad VT o styrande kretsen själva har sagt genom tiderna!

Hur många ggr får en profet ha fel?

5 Mos 18:20-22:
"Och den profet som är så förmäten att han i mitt namn förkunnar något som jag inte har befallt honom att säga, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö.” Kanske tänker du: ”Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren?” När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom."

Står det att profeten får tala om saker som ska ske och när det sen inte sker får profeten skylla på att lampan tänts?

Nope, Det står uttryckligen i bibeln att budskapet INTE kommer fr Herren. Var alltså inte rädda för dem, styrande kretsen och organisationen i detta fallet.

Det bästa sättet att närma sig dessa frågor är ju att använda organisationens EGET material för att visa på de otaliga falska profetiorna som uttalats.

Då kan ingen säga att organisationen aldrig sagt så när det finns på pränt.
Senast redigerad av kakburken 2008-02-02 kl. 22:17.
2008-02-02, 22:40
Medlem
Loamigads avatar
kan bara tillägga att vi hade en bild lärare när jag gick i 7-9:an
Hon var jävligt soft faktiskt, nämnde aldrig nått om att hon var jehovas vittne, men vet det för att hon bodde i en liten håla där jag gick i lågstadiet innan hon flytta.

Men iaf en jävligt soft lärare, var gift med en ojehovisk snubbe, om jag kommer ihåg rätt. (dom skildes pga att det inte gick ihop sig med att inte vara jehova,->(lära barnen massa, men men.)<- rykten
Tror inte hon var så strikt men vad vet jag.

Iaf, är verkligen inte insatt, men är ateist, har polare som är kristen, inte lika starkt enligt min mening som hans föräldrar / syskon (försökte alltid predika på nått sett för mig när jag var mindre, lol)
Så är ingen religions hatare per say, Men religion har varit ett verktyg att styra folk. Vad jag har hört om jehovas vittnen är dom inte bättre, sen allt det här med den skumma ekonomin, ropar sekt i mina öron iaf.
(Skumm som att man inte vet vart pengarna går)
Lite halvt offtopic detta, men men.

Som sagt religion är ett verktyg för ett litet antal folk, att styra en folk grupp / land.
Som när vi konverterade från den barbariska läran (asatron) så förbjöds den. (Sett på wiki, kommer från kristna källor om jag kommer ihåg rätt)
Kan tänka mig att det är liknande det som händer om man går ur jehovas (hoppas nån kan se min parallell)

Anser att det inte ska vara någon form av påtryckningar om man går ur ett samfund (utfrysning, mobbning, kalla det vad du vill)

(Sorry att detta var ett väldigt rörigt inlägg, tror knappt nån kommer orka gå igenom det, men kritik på mina påståenden uppskattas.)

Sen får folk tro vad dom vill, jag tror på stenar, dom kommer rädda oss en dag, nån som vill starta en sekt? Tror starkt på detta.
Senast redigerad av Loamigad 2008-02-02 kl. 22:55.
2008-02-03, 12:09
Medlem
Streethouses avatar
Ja där ser man! Därmed var JV med råge överbevisade och väldigt många saker har kommit fram svart på vitt som JV inte kan förklara bort. Mycket bra!
2008-02-03, 13:21
Medlem
kakburkens avatar
Grejen är ju den att de slår FULLSTÄNDIGT fast att inget av detta var något att ens tveka , diskurera eller liknande.

Kom inte o säg kära JV´n att texten i tidigare inlägg ger minsta möjlighet av olika tolkningar.

Yrande Kretsen måste ha fått ett tilltal av Jehova eftersom inget tvivel fanns. Patriarkerna SKULLE komma, eller hur? Eller var det fantasiprofetia?

Hur var det nu med detta att följa en falsk profet, ska man eller ska man inte?

Kan jag få ett svar på det och isåfall vill jag veta exakt hur många fel en profet får ha enligt bibeln. Är det 0 eller 5, 8 eller 300???
2008-02-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Ja där ser man! Därmed var JV med råge överbevisade och väldigt många saker har kommit fram svart på vitt som JV inte kan förklara bort. Mycket bra!

Lugna ner er nu.
Jag personligen har inget att förklara bort. Om det nu är så att det begåtts misstag och antagits saker osv så är det kanske inte så lyckat. Mycket av detta har jag inte hört ngt om förut, bara så ni vet.
MEN i mina ögon är inte den styrande kretsen några högre stående varelser som har direktkontakt med Gud, dom studerar bibeln och ber om vägledning av Gud precis som jag själv kan göra när jag söker svar.
Att JV sen alltid varit snabba med att gå ut med vad dom funnit i bibeln, innan dom själva kanske riktigt förstått, det beror väl på iver och det faktum att det ska predikas enligt Jesu befallning. Och ska man kunna följa det, så måste man gå ut med det man har.
Liknar man det vid en del bibelskribenter så fick dom syner och drömmar om det dom skulle skriva ner, men dom förstod inte alltid meningen i det dom skrev. Jesu lärjungar misstog sig oxå om saker och Jesus fick tillrättavisa dom mer än en gång.
Jag kan inte, hos något annat kristet samfund, hitta en tro som faktiskt stämmer med vad bibeln lär. Oavsett vad som hänt och vad som sagts tidigare så är det så.
Jag tror på en Gud (för jag anser bl a att evolutionen är fullständigt ologisk) och jag tror att människor kan hitta sanningen om honom och om hans uppsåt med oss och skapelsen, i bibeln. Bibeln är då den grund som måste finnas och som ska leda tron, och JV har, trots det ni hakar upp er på, en fast tro på att det är Guds ord.
Om vi nu säger att Gud vill ha människor som vill tjäna honom, av hela sitt hjärta, och om vi nu säger att bibeln är hans ord...vilka skulle ni föreslå som kandidater? Inga hela samfund eller religioner nu utan enskilda människor...för mig är det kanske såna som för det första erkänner hans existens -det är nog en bra grej, och om man då tror på att det är hans ord som är på bibelns blad är väl oxå en förutsättning. Och om man kommit så långt att man läser bibeln, tror att den är Guds ord och i den finner att det är saker i ens liv som inte stämmer med vad Gud verkar vilja...är det bra att låta Gud få rätten att leda mig då? Är det det han vill? Är det månne därför han gett massor av råd och principer i sitt ord? Och så försöker man leva så "rätt" det bara går, med ett ärligt motiv och en ren önskan att följa honom. Men många ggr misslyckas man och man knölar till det för sig och man kanske begår allvarliga fel...men man ångrar sig djupt, ber Gud om förlåtelse och tar nya tag i en ny riktning -för det som var fel vill man inte fortsätta med, oavsett om det var ngt som kanske lockade väldigt. Man ändrar sig för att önskan att tjäna Gud är starkare än ngt annat.
Vad ser Gud när han blickar ner på mänskligheten?
Är alla människors levnadssätt godtagbart för honom?

Jag har inga förklaringar till det ni sagt, jag har ögnat igenom de länkar som presenterats av er, men jag har inga egna publikationer från den tiden att tillgå just nu, så det jag skriver är bara lite personliga funderingar som kommit upp.
Allt är inte svart eller vitt, allt har inte enkla svar, och man kan inte bara förkasta något utan att först se helheten.
2008-02-03, 14:55
Medlem
Loamigads avatar
Vill inte "klippa" isär hela ditt inlägg, ingen anledning till det
Men du tycker att evolutions teorin (det är ju inte mer en än terori för att vara ärlig) är ologisk? Så du tycker inte att man tror på ett väsen och hans små hjälprede väsen, är ologiskt?

evolutions teorin är för mig iaf, väldigt slött naturligt urval, våra kära dinosaurier dog ut för att dom inte kunde anpassa sig..
Vi människor påskyndar ju evolutionen i jordbruket tex, väljer dom starkaste tjurarna att para sig, avlivar dom svagaste (lr vad man nu gör är ingen bonde så vet inte) Odlar fram starkare växter som tål vissa "sjukdommar" osv.
Tycker själv att detta är ett rätt stort bevis på sitt sätt om att evolutionen funkar, arter som kan anpassa sig överlever, och ger man det tillräckligt lång tid så har dom anpassat sig såpass långt från sina dåvarande egenskaper att det är en ny art.

Men tro du på liv efter döden om det får dig att känna dig tryggare med närvaron.
2008-02-03, 15:34
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
Men du tycker att evolutions teorin (det är ju inte mer en än terori för att vara ärlig) är ologisk? Så du tycker inte att man tror på ett väsen och hans små hjälprede väsen, är ologiskt?

evolutions teorin är för mig iaf, väldigt slött naturligt urval, våra kära dinosaurier dog ut för att dom inte kunde anpassa sig..
Vi människor påskyndar ju evolutionen i jordbruket tex, väljer dom starkaste tjurarna att para sig, avlivar dom svagaste (lr vad man nu gör är ingen bonde så vet inte) Odlar fram starkare växter som tål vissa "sjukdommar" osv.
Tycker själv att detta är ett rätt stort bevis på sitt sätt om att evolutionen funkar, arter som kan anpassa sig överlever, och ger man det tillräckligt lång tid så har dom anpassat sig såpass långt från sina dåvarande egenskaper att det är en ny art.

Men tro du på liv efter döden om det får dig att känna dig tryggare med närvaron.

Håller helt med om evolutionsteorin innehåller så mycket bevismaterial och logiska slutsatser att det därmed blir oerhört svårt att tro på de delar i bibeln som har andra teorier. Sen är ju inte bibeln den enda religiösa skriften så vi ställs ju alltid inför dilemmat vilken skrift / religion som vi ska tro på, om vi nu ska tro alls. JV som organisation och språkrör för Gud ser vi med all tydlig önskvärdhet är en stor bluff. Icke trovärdigt. Kvar har vi hur riktigt det är att tolka bibeln bokstavligt. Har gjort min åsikt klar ang det tidigare. Tänk om medlemmarna i JV åtminstone kunde inse JV-organisationen som en farlig och missledande organisation och enbart själva ha sin bibeltro! Då skulle vi genast få en mycket bättre situation.

Jag har svårt för detta med att organisara sig i sin tro, bilda samfund, sekter osv. Varför inte ha sin egen relation till det man tror på? Alla dessa felaktiga influenser som föds och tokig organisationsutveckling som vi ser i alla religioner leder oss snett i vår tro. Vi ser det ju så uppenbart gång efter gång. Krig, ekonomisk vinning, förvirring, hjärntvätt, psykiskt lidande osv.

Ang liv efter detta så tror ju inte JV på det och inte du som ateist heller. Jag vet att det ger en mycket större trygghet att veta att andevärlden existerar och att vi visst har ett liv efter döden. Sen ger det oss som har en verklig kontakt med andevärlden en större inblick om livet och kunskaper om såväl jordeliv som andevärld. Så när det gäller den saken har jag väldigt svårt att förstå hur någon kan hävda att andevärlden / liv efter "döden" inte finns.
2008-02-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad

Jag har inget mer att tillägga om evolutionsteorin, det var inte det som mitt inlägg gällde. Vill du diskutera det finns det under tråden "Hur troligt är det med en Gud".
2008-02-03, 19:17
Medlem
kakburkens avatar
Leviticus, jag har full respekt för din personliga tro. Jag är "troende" själv dock utan formell anknytning till något samfund. Dock är jag skapligt påläst om de olika inriktningar som finns.

Så jag är ingen anhängare av evolutionen.

MEN, kan du återgå till mina tidigare inlägg och beskriva hur det känns när du ser hur fel sällskapet profeterat och hur det påverkar dig i din syn på sällskapet som Jehovas språkrör på jorden.

Med tanke på det jag skrev om vad bibeln talar om falska profeter.

Det BORDE kännas jobbigt eller funkar även nu "Nytt Ljus"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in