2008-03-29, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Detta är det som JV har svårast med att få mig att förstå - hur kan man tvinga ett barn att vara med och knacka dörr, från två veckors ålder? Det ska böjas i tid, det som hjärntvättat ska bli. För djävligt helt enkelt. Skönt att hon mår bra i alla fall.

Fast å andra sidan: Ska JV lämna sina bebisar ensamma hemma då? Undrar hur det skulle tas emot av sociala myndigeheter...

Katoliker tar med sina barn på mässan.
Medlemmar i Svenska kyrkan tar med sina barn på gudstjänster.

Alla som är troende tar med sig sina barn till sina olika högmässor och gudstjänster, det är väl inget märkligt med det?

Då tycker jag i så fall det är värre med de som tvingar sina späda barn att bli medlemmar i någon kyrka, genom att döpa dem när de är bara några månader gamla. Det om något är väl hjärntvätt?

(Fast jag ska erkänna att själv låtit döpa båda mina söner... )
2008-03-29, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Du skiver upp i din egen anteckningsbok vilka du har besökt och om dom var intresserade eller inte.

När du lämnar in distriktet följer dessa anteckningar INTE med.

Detta är pga att det kan dröja ett tag innan nästa broder/syster tar tag i distriktet ifråga, och då kan det finnas personer som har ändrat uppfattning och nu är intresserade (Jo, det händer faktiskt )

Sen skulle det som sagts i tidigare inlägg bryta mot PUL och diverse andra lagar om vi skulle sparat det i en databas

När jag var odöpt förkunnare (1996-98 ca) så lämnade jag alltid över mina anteckningar när jag bytte distrikt. Antar att det ändrats sedan dess.

Jo, självklart skulle det bryta mot PUL. Men håll med om att det skulle vara praktiskt?
2008-03-29, 12:00
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Hjärntvättning kan vara olika saker. Men, det blir väldigt svårt att gå ur rörelsen när man väl är i den eftersom man har alla sina kompisar, släktingar osv i den. Föräldrarna som indoktrinerar sina barn i läran tror att de gör det bästa för sina barn. Fast de flesta religiösa samfund gör detta, så det är inget ovanligt.

Enligt Hjälpkällan använder en sekt sig av manipulation med psykologiska metoder, såkallad Mind-control vid värvning av medlemmar och som indoktrineringsmetod. Jehovas vittnen använder sig av psykologiska metoder för att värva medlemmar, värvarna använder sig av ett system vilket Roger Carlsson från Hjälpkällan redogjorde. Systemet går i stora drag ut på att man först ger den värvade mycket uppmärksamhet såkallad Love-bombing, man uppmuntrar till ifrågasättande men allt efter tiden går så blir kraven på anpassning till församlingens moral större och till slut stöter man bort eventuella ifrågasättanden genom att ifrågasätta medlemmens tro och lojalitet gentemot församlingen. Jag anser det som psykologisk manipulation då systemet går ut på ändra och kontrollera människors tankeuppfattningar, genom att ifrågasätta medlemmarnas lojalitet menar jag att man får människor att tänka utifrån församlingen istället för sig själva. De utnyttjar hot om uteslutning som innebär total social utfrysning från församlingen. Vilket i ditt fall var familj och vänner.
2008-03-29, 16:35
Medlem
lar_berts avatar
Det jag menade är väl att jag önskar att det fanns ett "springa-alternativ", som mormonerna har. När de är tonåringar ska de få chansen att leva ute i "världen" en tid så att när de är mogna att fatta detta livsavgörande beslut ska få chansen att göra det. Alla trosinriktningar har väl den möjligheten att välja hur man vill ha det. Vittnena är det enda undantaget, såvitt jag vet. Det som däremot gör mig beklämd är att om ett barn föds med en sjukdom och en blodtransfusion, som den här gången måste göras med riktigt blod, måste göras - då anser Sällskapet Vakttornet ha rätt att bestämma huruvida detta barn skall få leva eller inte. Allt för "Sanningens" skull. Jag såg en intervju med ett vittne som råkat ut för just detta. De äldste kom till sjukhuset och ville - naturligtvis i all välvilja - smuggla ut barnet. Läkarna hade nämligen sagt att barnet inte fick lämna sjukhuset utan blodtransfusion. När detta vittne sa att han tänker låta barnet överleva, vänder sig en av de äldste om och säger: "Jag hoppas din dotter dör i Hepatit B". Så talar en djupt hjärntvättad människa. Detta hände i början på 80-talet, och de kanske har mjuknat något i sin hårdnackade övertygelse, men jag vet inte.
2008-03-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Det jag menade är väl att jag önskar att det fanns ett "springa-alternativ", som mormonerna har. När de är tonåringar ska de få chansen att leva ute i "världen" en tid så att när de är mogna att fatta detta livsavgörande beslut ska få chansen att göra det. Alla trosinriktningar har väl den möjligheten att välja hur man vill ha det. Vittnena är det enda undantaget, såvitt jag vet. Det som däremot gör mig beklämd är att om ett barn föds med en sjukdom och en blodtransfusion, som den här gången måste göras med riktigt blod, måste göras - då anser Sällskapet Vakttornet ha rätt att bestämma huruvida detta barn skall få leva eller inte. Allt för "Sanningens" skull. Jag såg en intervju med ett vittne som råkat ut för just detta. De äldste kom till sjukhuset och ville - naturligtvis i all välvilja - smuggla ut barnet. Läkarna hade nämligen sagt att barnet inte fick lämna sjukhuset utan blodtransfusion. När detta vittne sa att han tänker låta barnet överleva, vänder sig en av de äldste om och säger: "Jag hoppas din dotter dör i Hepatit B". Så talar en djupt hjärntvättad människa. Detta hände i början på 80-talet, och de kanske har mjuknat något i sin hårdnackade övertygelse, men jag vet inte.

Tror att du blandar ihop Mormoner med Amish här, det är de som har "springa" för ungdomarna.
Amish-folket lever i allmänhet i slutna samhällen, och därför anser de att ungdomar ska ut i det vanliga samhället, springa, innan de bestämmer sig för om de vill leva sina liv som Amish.
Det påstås att de flesta återvänder hem till Amish.

Alla troende föräldrar blir väl bedrövade om deras barn väljer att inte följa den väg som de själva anser vara den rätta. Oavsett om dessa föräldrar är Mormoner, Pingstvänner, Katoliker, Muslimer eller JV.
Men det är inte i många sammanhang som det valet kan få så stora konsekvenser som för JV.

Har också sett filmen du skrev om, ja, man ryser när man hör ett sådant uttalande.
2008-03-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tror att du blandar ihop Mormoner med Amish här, det är de som har "springa" för ungdomarna.
Amish-folket lever i allmänhet i slutna samhällen, och därför anser de att ungdomar ska ut i det vanliga samhället, springa, innan de bestämmer sig för om de vill leva sina liv som Amish.
Det påstås att de flesta återvänder hem till Amish.

Alla troende föräldrar blir väl bedrövade om deras barn väljer att inte följa den väg som de själva anser vara den rätta. Oavsett om dessa föräldrar är Mormoner, Pingstvänner, Katoliker, Muslimer eller JV.
Men det är inte i många sammanhang som det valet kan få så stora konsekvenser som för JV.

Har också sett filmen du skrev om, ja, man ryser när man hör ett sådant uttalande.

Oj, glömde att skriva att det egentligen heter "rumspringa".
2008-03-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
När jag var odöpt förkunnare (1996-98 ca) så lämnade jag alltid över mina anteckningar när jag bytte distrikt. Antar att det ändrats sedan dess.

Jo, självklart skulle det bryta mot PUL. Men håll med om att det skulle vara praktiskt?

Jo, nog kunde vara praktiskt alltid. Grejen är bara den att vissa besökta ändrar sig från tid till annan.

Tackar du nej till ett traktat den ena gången ngn broder/syster ringer på kan du ju fakriskt ha ändrat dig till nästa gång det kommer nån och knackar på. Skulle du då stå som "Ej intresserad" i ett register, skulle Jv aldrig få reda på att du kanske tots allt är intresserad.

Ofta kan det också bero på vem som står där vid dörren. Även om två olika bröder/systrar tar upp samma ämne till diskussion, finns det två olika sätt att lägga fram det på.
2008-03-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie

På den tiden jag gick med " i tjänsten", det ligger ännu längre tillbaka än din tid som odöpt förkunnare, var det självklart att anteckningarna följde med distriktet!
Ev har man ändrat på detta senare, efter att det har fått en viss uppmärksamhet, och kan anses strida mot lagen.

Men förr gjorde man absolut så att man lät anteckningarna följa distriktet, kommer ihåg att jag fick lära mig att detta var viktigt.
2008-03-30, 13:39
Medlem
Doxologys avatar
Har medlemmarna några ekonomiska förpliktelser gentemot organisationen, betalar de var tionde till Jehovas Vittne eller är det inget krav på ekonomiska bidrag?
2008-03-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Har medlemmarna några ekonomiska förpliktelser gentemot organisationen, betalar de var tionde till Jehovas Vittne eller är det inget krav på ekonomiska bidrag?

Hela verksamheten bygger på FRIVILLIGA bidrag. Det finns bössor uppsatta i Rikets salarna där var och en kan lägga efter vad den har råd till, men det finns INGET krav på att du skall lägga en viss summa per månad.
2008-03-30, 19:18
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Hela verksamheten bygger på FRIVILLIGA bidrag. Det finns bössor uppsatta i Rikets salarna där var och en kan lägga efter vad den har råd till, men det finns INGET krav på att du skall lägga en viss summa per månad.

Okej, då vet jag.
2008-03-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnl
Enligt Hjälpkällan använder en sekt sig av manipulation med psykologiska metoder, såkallad Mind-control vid värvning av medlemmar och som indoktrineringsmetod. Jehovas vittnen använder sig av psykologiska metoder för att värva medlemmar, värvarna använder sig av ett system vilket Roger Carlsson från Hjälpkällan redogjorde. Systemet går i stora drag ut på att man först ger den värvade mycket uppmärksamhet såkallad Love-bombing, man uppmuntrar till ifrågasättande men allt efter tiden går så blir kraven på anpassning till församlingens moral större och till slut stöter man bort eventuella ifrågasättanden genom att ifrågasätta medlemmens tro och lojalitet gentemot församlingen. Jag anser det som psykologisk manipulation då systemet går ut på ändra och kontrollera människors tankeuppfattningar, genom att ifrågasätta medlemmarnas lojalitet menar jag att man får människor att tänka utifrån församlingen istället för sig själva. De utnyttjar hot om uteslutning som innebär total social utfrysning från församlingen. Vilket i ditt fall var familj och vänner.

De är svårt att inte använda psykologiska metoder, tycker man krångla till det när man klär det i sådana termer, det är vuxna människor vi tala om och om deras metoder vore så farliga som du vill ge sken av varför är det då inte mer som blir jv i sverige? ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in