Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Det jag menade är väl att jag önskar att det fanns ett "springa-alternativ", som mormonerna har. När de är tonåringar ska de få chansen att leva ute i "världen" en tid så att när de är mogna att fatta detta livsavgörande beslut ska få chansen att göra det. Alla trosinriktningar har väl den möjligheten att välja hur man vill ha det. Vittnena är det enda undantaget, såvitt jag vet. Det som däremot gör mig beklämd är att om ett barn föds med en sjukdom och en blodtransfusion, som den här gången måste göras med riktigt blod, måste göras - då anser Sällskapet Vakttornet ha rätt att bestämma huruvida detta barn skall få leva eller inte. Allt för "Sanningens" skull. Jag såg en intervju med ett vittne som råkat ut för just detta. De äldste kom till sjukhuset och ville - naturligtvis i all välvilja - smuggla ut barnet. Läkarna hade nämligen sagt att barnet inte fick lämna sjukhuset utan blodtransfusion. När detta vittne sa att han tänker låta barnet överleva, vänder sig en av de äldste om och säger: "Jag hoppas din dotter dör i Hepatit B". Så talar en djupt hjärntvättad människa. Detta hände i början på 80-talet, och de kanske har mjuknat något i sin hårdnackade övertygelse, men jag vet inte.
Tror att du blandar ihop Mormoner med Amish här, det är de som har "springa" för ungdomarna.
Amish-folket lever i allmänhet i slutna samhällen, och därför anser de att ungdomar ska ut i det vanliga samhället, springa, innan de bestämmer sig för om de vill leva sina liv som Amish.
Det påstås att de flesta återvänder hem till Amish.
Alla troende föräldrar blir väl bedrövade om deras barn väljer att inte följa den väg som de själva anser vara den rätta. Oavsett om dessa föräldrar är Mormoner, Pingstvänner, Katoliker, Muslimer eller JV.
Men det är inte i många sammanhang som det valet kan få så stora konsekvenser som för JV.
Har också sett filmen du skrev om, ja, man ryser när man hör ett sådant uttalande.