Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Du menar att ange ett vittne som tar emot blod? Inbegrips de av sekretessen/tystnadsplikten då? Tycker att det är ett gränsfall, men jag förstår din tanke helt klart!
Detta är väldigt långt ifrån ett gränsfall!
Sekretesslagen ska vara ett skydd, i detta fall för patienter och andra vårdtagare.
Därför får den som ska jobba i vården skriva under på att man förstår att man har tystnadsplikt i allt som rör patient/vårdtagare.
Om du hade sökt jobb i vården, och sagt att detta var ett gränsfall, så hade du blivit utan jobb. Jag lovar!
Enligt sekretesslagen får du inte ens tala om för utomstående att en viss pat. finns på din avdelning!
Och det gäller inte alls bara frågan om att ta emot blod.
Det kan gälla abort, test om man har någon könssjukdom, kanske ett JV ser hyckleriet i blodfrågan och blir blodgivare osv.
Det kan även gälla "mindre" saker, tex på äldreboenden och instutioner, som att delta i julfirande, sjunga julsånger, inte ha talat om att man inte äter mat som innehåller blod. Eller gå till sjukhuskyrkan och lyssna på prästen.
Att sjunga för den som fyller år!
Nåja, jag behöver väl inte ta fler exempel.
Inget av allt detta får alltså ett JV som jobbar på avdelningen föra vidare, enligt sekretesslagen.
Men Sällskapet säger att den som får vetskap om något sådant är skyldig att gå till de äldste, ev efter att först ha talat med den berörda personen.
Därför borde egentligen JV vara så ärliga att de tackar nej till alla sådana jobb!
Men tyvärr, väldigt många JV jobbar i vården.
Läkarsekreterare verkar ha blivit ett populärt JV-yrke.
Och det är skrämmande med tanke på patientsäkerheten!
OBS, det finns sekretessregler inom flera områden, som polis och post tex.

Spännande tider !!