2009-05-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Du menar att ange ett vittne som tar emot blod? Inbegrips de av sekretessen/tystnadsplikten då? Tycker att det är ett gränsfall, men jag förstår din tanke helt klart!

Detta är väldigt långt ifrån ett gränsfall!

Sekretesslagen ska vara ett skydd, i detta fall för patienter och andra vårdtagare.

Därför får den som ska jobba i vården skriva under på att man förstår att man har tystnadsplikt i allt som rör patient/vårdtagare.

Om du hade sökt jobb i vården, och sagt att detta var ett gränsfall, så hade du blivit utan jobb. Jag lovar!

Enligt sekretesslagen får du inte ens tala om för utomstående att en viss pat. finns på din avdelning!

Och det gäller inte alls bara frågan om att ta emot blod.

Det kan gälla abort, test om man har någon könssjukdom, kanske ett JV ser hyckleriet i blodfrågan och blir blodgivare osv.

Det kan även gälla "mindre" saker, tex på äldreboenden och instutioner, som att delta i julfirande, sjunga julsånger, inte ha talat om att man inte äter mat som innehåller blod. Eller gå till sjukhuskyrkan och lyssna på prästen.
Att sjunga för den som fyller år!

Nåja, jag behöver väl inte ta fler exempel.

Inget av allt detta får alltså ett JV som jobbar på avdelningen föra vidare, enligt sekretesslagen.

Men Sällskapet säger att den som får vetskap om något sådant är skyldig att gå till de äldste, ev efter att först ha talat med den berörda personen.

Därför borde egentligen JV vara så ärliga att de tackar nej till alla sådana jobb
!

Men tyvärr, väldigt många JV jobbar i vården.
Läkarsekreterare verkar ha blivit ett populärt JV-yrke.
Och det är skrämmande med tanke på patientsäkerheten!

OBS, det finns sekretessregler inom flera områden, som polis och post tex.
2009-05-05, 15:42
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Mmm...får återkomma om det.
Fick fullt upp med mina sk trosfränder här.

Så det är så det låter .. tackar för det
2009-05-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag ser det. Kan bara beklaga.

För mig blir allt detta ännu ett bevis på hur långt ifrån all form av sanning de är.
De talar om "kärlek inbördes" som ett kännetecken på sin tro när verkligheten visar att det bara handlar om att klia ryggen på den som kliar tillbaks. Deras kärlek sträcker sig inte till alla deras bröder. Det är bara fejk.
Den "kärleksfulla omtanke" som de brukar skryta med borde bjuda dem att försöka hjälpa en broder som de anser vara svag. Istället börjar de "slå" sin broder.
Det är mycket avslöjande men inte desto mindre väldigt smärtsamt att se sånt.

Det är väl så jag oxå tänker om det.

Och tyvärr så är dessa två inte de enda.

Varifrån kommer denna hårda attityd??
2009-05-05, 15:48
Medlem
Citat:
Så det är så det låter .. tackar för det

Jo men den lilla meningen var nog verkligen det värsta som skrivits de senaste inläggen...!

Och dessutom var det från hjärtat!
Senast redigerad av Leviticus 2009-05-05 kl. 15:51.
2009-05-05, 16:01
Bannlyst
Citat:
Har vänner där som inte har mat för dagen, de får inga jobb för att den första frågan som ställs är -Ställer du upp på att skydda företaget även om det innebär att ljuga? ...

Nog rycker det och drar i "vindarna" .. tur att änglarna "håller tillbaka" .. Men när d väl släpper så behöver vi bara vara iskalla och stå stilla o se Guds Krig Spännande tider !!

Coolt för er som sitter och dömer andra...du vet, det där som bara Jehova skulle göra? Som du tjatar om i ungefär vart tredje inlägg? Medan du dömer andra hej vilt...

Ja då. Jehova kommer nog vara så nöjd så med den lilla hycklande BattleBitch. Särskilt ditt nick här kommer Han nog uppskatta!

"Döm ej, på det att ni inte skall bli dömda". Känns det igen, möjligen...?
2009-05-05, 16:15
Medlem
Jag blir alldeles matt.

Här va de livat så det räcker.
2009-05-05, 16:16
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Coolt för er som sitter och dömer andra...du vet, det där som bara Jehova skulle göra? Som du tjatar om i ungefär vart tredje inlägg? Medan du dömer andra hej vilt...

Ja då. Jehova kommer nog vara så nöjd så med den lilla hycklande BattleBitch. Särskilt ditt nick här kommer Han nog uppskatta!

"Döm ej, på det att ni inte skall bli dömda". Känns det igen, möjligen...?

Alla dömer vi oss själva med vårt sätt att handla
2009-05-05, 16:17
Medlem
Citat:

Och med de orden ser man att man inte ska döma andra.

"alla dömer vi oss själva"
2009-05-05, 16:19
Bannlyst
Citat:

Oj då. *Pekar mot utvisningsbåset* Det blir nog mer än två minuter för din del, BB!
2009-05-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är väl så jag oxå tänker om det.

Och tyvärr så är dessa två inte de enda.

Varifrån kommer denna hårda attityd??

Jag har tänkt jättemycket på det där.
Hur kommer det sig att ju mer trogen mot organisationen en person anser sig vara desto mer fördömande är de mot alla andra?
Varför är oftast de som ibland anses vara lite mer "liberala" också de som visar verklig omtanke och kärlek mot andra?
Vad är det för sort av människor som denna religion skapar?

Den första gruppen borde ta sig en allvarlig funderare på dessa skriftställen:

"Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt." - Matt 7:20

"Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också?" - Matt 5:46,47

"Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek,
vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.
Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter
och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek, så vore jag ingenting.
Och om jag delade ut allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp till att brännas,
men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna." - 1 Kor 13:1-3
2009-05-05, 18:39
Medlem
Areyoulosts avatar
Jag hoppar hit istlt.

Är det inte ngt om att om en medlem har cancer elr ngn annan dödlig sjukdom så ska den inte botas för att det är guds vilja?
Rätt hårt isof
2009-05-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Areyoulost
Jag hoppar hit istlt.

Är det inte ngt om att om en medlem har cancer elr ngn annan dödlig sjukdom så ska den inte botas för att det är guds vilja?
Rätt hårt isof

Om du menar Jv så nej de har inte den åsikten.
Läkarvård anses vara bra så länge det inte innefattar blodtransfusion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in