2008-02-03, 19:24
Bannlyst
Leviticus: "Att JV sen alltid varit snabba med att gå ut med vad dom funnit i bibeln, innan dom själva kanske riktigt förstått, det beror väl på iver och det faktum att det ska predikas enligt Jesu befallning. Och ska man kunna följa det, så måste man gå ut med det man har."

Men just detta kritiserar ju JV hos andra religioner! När andra religioner gör så, så är det bevis för att de är falska. Men när JV gör det är det alltså ett bevis för att de gör rätt...? Jag får inte ihop det!

Om det bara gällde att man inte får be utan att ha ett huckle på huvudet och det sedan ändrades, eller något annat mindre allvarligt, skulle jag inte säga något. Men när folk mister livet pga att "styrande kretsen" plötsligt får nytt ljus, och sedan nytt ljus igen...det är oförsvarbart.

Och det här med 1975. Du kommer aldrig få ett ärligt svar av dina äldste. De kommer hävda att det var "några" bröder som "förivrade sig", när det i själva verket var så att uppmuntrades från podiet att man skulle sälja sitt hus för att kunna sluta jobba och bara predika de sista månaderna som var kvar.

Och JV har kommit med många felaktiga påståenden om att Harmageddon varit nära, det skulle ju komma redan 1925, bland annat. Visste du att unga vittnen uppmuntrades att inte gifta sig och skaffa barn? Ändens tid var ju nära, man skulle inte skaffa barn nu utan vänta med det tills jorden var det Paradis som Jehova utlovat. Följden blev att många lät bli att gifta sig, och fick leva många år som ogifta.
Harmageddon har inte kommit än...

Jag skulle känna mig så grundlurad och så genombesviken om jag vore ett vittne! Jag är så glad att jag fick upp ögonen i tid och lät bli att döpa mig! Och jag är så ledsen att jag kastade bort så många timmar på att gå på möten, gå i tjänst och försöka få andra människor att tro på alla dumheter...
Senast redigerad av LadyDoOrDie 2008-02-03 kl. 19:30.
2008-02-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Leviticus, jag har full respekt för din personliga tro. Jag är "troende" själv dock utan formell anknytning till något samfund. Dock är jag skapligt påläst om de olika inriktningar som finns.

Så jag är ingen anhängare av evolutionen.

MEN, kan du återgå till mina tidigare inlägg och beskriva hur det känns när du ser hur fel sällskapet profeterat och hur det påverkar dig i din syn på sällskapet som Jehovas språkrör på jorden.

Med tanke på det jag skrev om vad bibeln talar om falska profeter.

Det BORDE kännas jobbigt eller funkar även nu "Nytt Ljus"?

Jag tycker nog att jag i det senaste inlägget ovan förklarade hur jag ser på dem.
Det sätt vi bör se på dem är att de inte är inspirerade av Gud. Vore dem det i ordens fulla betydelse och att det innebär att Gud ger dem klara direkta direktiv, skulle det inte nångång finnas behov att tillrättalägga någonting med tiden. Det säger sig självt.
2008-02-03, 20:01
Medlem
kakburkens avatar
Men Leviticus....

Om du läser på vad Vakttornet sagt om sig själv, de har flera ggr gjort anspråk på att vara profeter. Eller hur?

Ok, då är vi överens om detta eftersom de själva skrivit profetior som enligt dem INTE kan ifrågasättas. Då är det ingen teori utan EN PROFETIA.

Ok, vad var det bibeln sa om någon profeterar i Guds namn och det inte inträffar?

SKA MAN DÅ FÖLJA DEN PROFETEN????

Ja eller nej, ska man följa profeter som snackar strunt bara för att de sen hävdar nytt ljus?
2008-02-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Leviticus: "Att JV sen alltid varit snabba med att gå ut med vad dom funnit i bibeln, innan dom själva kanske riktigt förstått, det beror väl på iver och det faktum att det ska predikas enligt Jesu befallning. Och ska man kunna följa det, så måste man gå ut med det man har."

Men just detta kritiserar ju JV hos andra religioner! När andra religioner gör så, så är det bevis för att de är falska. Men när JV gör det är det alltså ett bevis för att de gör rätt...? Jag får inte ihop det!

Om det bara gällde att man inte får be utan att ha ett huckle på huvudet och det sedan ändrades, eller något annat mindre allvarligt, skulle jag inte säga något. Men när folk mister livet pga att "styrande kretsen" plötsligt får nytt ljus, och sedan nytt ljus igen...det är oförsvarbart.

Och det här med 1975. Du kommer aldrig få ett ärligt svar av dina äldste. De kommer hävda att det var "några" bröder som "förivrade sig", när det i själva verket var så att uppmuntrades från podiet att man skulle sälja sitt hus för att kunna sluta jobba och bara predika de sista månaderna som var kvar.

Och JV har kommit med många felaktiga påståenden om att Harmageddon varit nära, det skulle ju komma redan 1925, bland annat. Visste du att unga vittnen uppmuntrades att inte gifta sig och skaffa barn? Ändens tid var ju nära, man skulle inte skaffa barn nu utan vänta med det tills jorden var det Paradis som Jehova utlovat. Följden blev att många lät bli att gifta sig, och fick leva många år som ogifta.
Harmageddon har inte kommit än...

Jag skulle känna mig så grundlurad och så genombesviken om jag vore ett vittne! Jag är så glad att jag fick upp ögonen i tid och lät bli att döpa mig! Och jag är så ledsen att jag kastade bort så många timmar på att gå på möten, gå i tjänst och försöka få andra människor att tro på alla dumheter...

Vad menar du att JV kritiserar hos andra religiösa med tanke på detta?
Jag försöker se helheten i hela tron och inte fastna i saker som hänt tidigare.
Även om jag kan tycka att vissa saker som nu kommit upp här verkar snurrigt så återkommer jag ändå till JVs tro på bibeln, som skiljer sig på så många punkter från andra samfunds "läror". Så länge jag ser att det hela tiden är bibeln som ligger till grund för trosfrågorna och att jag verkligen själv kan se att det är så, så förblir detta min övertygelse. Jag förstår om man i och med såna här saker kan känna besvikelse & frustration, men jag ser alla som varit och är med i JV som ofullkomliga människor, vilken uppgift de än har eller haft i församlingarna.
Det finns en Gud som ser allt som händer och som jag måste lita på tar hand om det som behövs till slut. Jag kan inte göra mer.
För mig är fortfarande inte bibeln dumheter. Människor kan göra fel, små och stora fel, men bibeln och Gud finns alltjämt kvar.
2008-02-03, 20:13
Medlem
Citat:
Men Leviticus....

Om du läser på vad Vakttornet sagt om sig själv, de har flera ggr gjort anspråk på att vara profeter. Eller hur?

Ok, då är vi överens om detta eftersom de själva skrivit profetior som enligt dem INTE kan ifrågasättas. Då är det ingen teori utan EN PROFETIA.

Ok, vad var det bibeln sa om någon profeterar i Guds namn och det inte inträffar?

SKA MAN DÅ FÖLJA DEN PROFETEN????

Ja eller nej, ska man följa profeter som snackar strunt bara för att de sen hävdar nytt ljus?

Jag är nog inte med på att det står att dem utnämner sig själva till profeter och att deras profetiatolkningar är det slutgiltigt korrekta.
Under min tid har jag inte sett något sådant uttalande.
Nej man ska inte följa så kallade profeter som pratar strunt.
Men jag kan inte hålla med om att det är det det handlar om här.
2008-02-03, 21:00
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag är nog inte med på att det står att dem utnämner sig själva till profeter och att deras profetiatolkningar är det slutgiltigt korrekta.

Okej, då går vi tillbaka och studerar frågan OM Organisationen utgett sig för att vara en profet.

Here we go! Från www.besked.se

Vakttornet 1972, 1 april är sannolikt det tydligaste exemplet på anspråket om att man är en profet. I artikeln med rubriken "De skall veta att en profet var ibland dem" berättar man att Gud har olika sätt på vilka Han uppenbarar sig. Ett av dessa sätt är genom sina profeter: "Ett tredje sätt att lära känna Jehova Gud är genom hans representanter. ... Så har Jehova en profet för att hjälpa dem, för att varna dem för farar och för att förutsäga händelser som skall inträffa?"

Denna fråga besvaras under rubriken: "Identifiera profeten". Svaret är: "Dessa frågor kan besvaras jakande." och fortsätter: "Denna profet var inte en människa utan var en kropp av män och kvinnor. ... Idag är de kända som Jehovas kristna vittnen.". Notera hur artikeln fortsätter: "Det är lätt att säga att denna grupp agerar som en Guds profet. Det är en annan sak att bevisa det. Det enda sätt som det låter sig göras är genom att gå igenom historien. Vad visar historien?"

Just det Leviticus....

Här görs ett direkt anspråk på att vara en profet. Okej min vän. Då har vi gått till JV´s EGEN litteratur. Inte nå´t från motståndare och avhoppare utan just till EGNA uttalanden.

Fråga 1. Gör JV anspråk på att vara profet?

Fråga 2. OM nu Brooklyn är en profet så bör ju i konsekvensens namn det som kommit därifrån under åren varit profetior, eller hur?

Fråga 3. Gick profetian om patriarkerna vi nämnt tidigare in?

Fråga 4. Om inte så är de en falsk profet och den enda logiska slutsatsen torde då vara att följa Guds eget ord om vad man ska göra med en sån, FÖLJ DEM INTE!!

Efter detta HUR kan du fortfarande lita på JV?
2008-02-03, 21:13
Medlem
kakburkens avatar
Vi kastar in lite mer anspråk medans vi ändå är på G.

1941 årsbok, 19 sep: "Sällskapet Vakttornet agerar under ledning av Herren Jesus Kristus, och så är Guds synliga organisation. Befallningarna till organisationen kommer från Herren och inte från någon människa, även om människor används för sprida befallningarna till andra i organisationen. Herren styr de minsta detaljerna, även valet av årstexterna som används av hans folk."

Precis som en profet som uttalar Herrens befallningar så uttalar sällskapet Herrens befallningar. Till och med årstexterna styrs av Gud, påstår man.
2008-02-03, 21:17
Bannlyst
Citat:
Vad menar du att JV kritiserar hos andra religiösa med tanke på detta?
Jag försöker se helheten i hela tron och inte fastna i saker som hänt tidigare.
Även om jag kan tycka att vissa saker som nu kommit upp här verkar snurrigt så återkommer jag ändå till JVs tro på bibeln, som skiljer sig på så många punkter från andra samfunds "läror". Så länge jag ser att det hela tiden är bibeln som ligger till grund för trosfrågorna och att jag verkligen själv kan se att det är så, så förblir detta min övertygelse. Jag förstår om man i och med såna här saker kan känna besvikelse & frustration, men jag ser alla som varit och är med i JV som ofullkomliga människor, vilken uppgift de än har eller haft i församlingarna.
Det finns en Gud som ser allt som händer och som jag måste lita på tar hand om det som behövs till slut. Jag kan inte göra mer.
För mig är fortfarande inte bibeln dumheter. Människor kan göra fel, små och stora fel, men bibeln och Gud finns alltjämt kvar.

Har du läst Människans sökande efter Gud? Har du läst vad din egen religion säger om andra kyrkor/läror/religioner? Alla andra är falska. Delvis på grund av att de uttalat felaktiga profetior...Precis som JV. Men när JV gör det är det tydligen bevis för att JV är den sanna religionen?

Om JV kunde ärligt och rakryggat säga "JA, vi har gjort fel, JA, vi har uttalat felaktiga profetior och vi är ledsna över detta. JA, vi har genom vårt agerande orsakat onödiga lidanden och till och med dödsfall." Då skulle jag ha en helt annan respekt för JV.

Jag tycker verkligen inte att Bibeln är dumheter, jag har stor respekt för Bibeln och jag har en djup kristen tro. Men det JV lär ut är inget annat än dumheter i mina ögon. JV:s tro baseras inte på Bibeln, utan på vad en samling äldre män i Brooklyn anser att Bibeln säger. Det är stor skillnad.
2008-02-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Har du läst Människans sökande efter Gud? Har du läst vad din egen religion säger om andra kyrkor/läror/religioner? Alla andra är falska. Delvis på grund av att de uttalat felaktiga profetior...Precis som JV. Men när JV gör det är det tydligen bevis för att JV är den sanna religionen?

Om JV kunde ärligt och rakryggat säga "JA, vi har gjort fel, JA, vi har uttalat felaktiga profetior och vi är ledsna över detta. JA, vi har genom vårt agerande orsakat onödiga lidanden och till och med dödsfall." Då skulle jag ha en helt annan respekt för JV.

Jag tycker verkligen inte att Bibeln är dumheter, jag har stor respekt för Bibeln och jag har en djup kristen tro. Men det JV lär ut är inget annat än dumheter i mina ögon. JV:s tro baseras inte på Bibeln, utan på vad en samling äldre män i Brooklyn anser att Bibeln säger. Det är stor skillnad.

Det handlar till största delen om vad de andra religionerna lär ut som JV brukar ta upp. Deras trosuppfattningar, och där finns många brister. Främst de som påstår sig följa bibeln.
Hur praktiserar du din tro?
Tillhör du ngt samfund?
Anser du att treenighetsläran är biblisk?
2008-02-03, 22:01
Medlem
Citat:
Okej, då går vi tillbaka och studerar frågan OM Organisationen utgett sig för att vara en profet.

Here we go! Från www.besked.se

Vakttornet 1972, 1 april är sannolikt det tydligaste exemplet på anspråket om att man är en profet. I artikeln med rubriken "De skall veta att en profet var ibland dem" berättar man att Gud har olika sätt på vilka Han uppenbarar sig. Ett av dessa sätt är genom sina profeter: "Ett tredje sätt att lära känna Jehova Gud är genom hans representanter. ... Så har Jehova en profet för att hjälpa dem, för att varna dem för farar och för att förutsäga händelser som skall inträffa?"

Denna fråga besvaras under rubriken: "Identifiera profeten". Svaret är: "Dessa frågor kan besvaras jakande." och fortsätter: "Denna profet var inte en människa utan var en kropp av män och kvinnor. ... Idag är de kända som Jehovas kristna vittnen.". Notera hur artikeln fortsätter: "Det är lätt att säga att denna grupp agerar som en Guds profet. Det är en annan sak att bevisa det. Det enda sätt som det låter sig göras är genom att gå igenom historien. Vad visar historien?"

Just det Leviticus....

Här görs ett direkt anspråk på att vara en profet. Okej min vän. Då har vi gått till JV´s EGEN litteratur. Inte nå´t från motståndare och avhoppare utan just till EGNA uttalanden.

Fråga 1. Gör JV anspråk på att vara profet?

Fråga 2. OM nu Brooklyn är en profet så bör ju i konsekvensens namn det som kommit därifrån under åren varit profetior, eller hur?

Fråga 3. Gick profetian om patriarkerna vi nämnt tidigare in?

Fråga 4. Om inte så är de en falsk profet och den enda logiska slutsatsen torde då vara att följa Guds eget ord om vad man ska göra med en sån, FÖLJ DEM INTE!!

Efter detta HUR kan du fortfarande lita på JV?

Ok, jag har förstått vad du tycker om det hela, du har varit väldigt tydlig med det. Jag har oxå försökt förklara min ståndpunkt och det börjar kännas som om jag inte kan förklara det på ett tydligare sätt.
Jag litar på vad som står i bibeln och jag anser att JV har den bästa förståelsen om vad den innehåller.
Du glömmer att det finns en Gud som alla individuellt får stå till svars inför och det är på den nivån jag får lägga detta.
Har du själv ngn åsikt om vilket annat samfund som följer bibeln på ett bättre sätt? Eller är det enligt dig inte nödvändigt att tillhöra ngt överhuvudtaget?

Jag har för övrigt släktingar som var med före 1975 och som fortfarande är kvar. Ska höra hur dem uppfattade sällskapets sk säkra påståenden om att Harmageddon skulle starta då. Alla JV borde ju vid den tidpunkten varit hyfsat uppjagade.
Senast redigerad av Leviticus 2008-02-03 kl. 22:31.
2008-02-03, 22:59
Medlem
Loamigads avatar
angående mitt förra inlägg, så har Förnekande av evolutionsteorin med jehovas att göra så var inte helt offtopic.

Sen att jehovas har gjort många felaktiga profetior går inte att förneka, vad kallar du att förutspå Harmageddon, inte en profetia?
[Skämt på bekostnad av jehovas, tål du inte, läs inte.]
Hade jag varit kristen hade jag varit kritiska mot jehovas, när dom tvingar en att tatuera in 666 då kommer jag börja stocka upp supplies iaf.

[Halvt offtopic, kolla ej om du inte vill]
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Ang liv efter detta så tror ju inte JV på det och inte du som ateist heller. Jag vet att det ger en mycket större trygghet att veta att andevärlden existerar och att vi visst har ett liv efter döden. Sen ger det oss som har en verklig kontakt med andevärlden en större inblick om livet och kunskaper om såväl jordeliv som andevärld. Så när det gäller den saken har jag väldigt svårt att förstå hur någon kan hävda att andevärlden / liv efter "döden" inte finns.
Om jag hade haft nån sorts tro på högre makter hade den varit liknande din,
Läsa tex biblen, göra sina egna slutfattningar...
Har svårt att förstå hur nån kan hävda det, med våran nuvarande kunskap om hur allt fungerar (teoretiskt sätt) ser jag inget som pekar på det.
Intressant faktiskt, men men. Du har en sund syn på detta i vilket fall.
Med nuvarande fakta kan man inte neka evolutionen, men med nuvarande fakta kan man inte heller neka ett liv efter döden, men du kan inte styrka det heller. (Visa mig ett slutgiltigt beslut att vi tex inte har en själ, finns mkt i tex hjärnan vi inte fattar än, men visa mig ett bevis för att livet bortom detta finns, dött lopp at the moment huh?)

-
Folk som blir besökta av tex änglar, enda gången jag vet om är ju som sagt islams grundare, men han var ute i öknen i 40 dagar, då börjar man lungt att se i syner, det borde frästa på kroppen så som han drack / åt.

En annan intressant sak som jag inte kan förklara är folk som snackar i tungor, har inte en teori om det, kanske är som hypnos, du kanske snackar skit som ligger långt in i det undermedvetna (är ju aldrig nån som fattar vad du säger, right?) Men hur man lyckas lura kroppen kan jag inte säga. Tror inte det är medvetet dock. (Om man råkar göra det, lr om det är nån ande av nått slag, vill jag inte säga, kan inte bevisa det ena eller det andra)

Men det är skoj att snacka teorier med en religös person som inte är helt inbiten på en tro.

Hoppas alla har haft en go helg iaf.

//Loami
2008-02-04, 00:36
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ett vanligt möte i Rikets sal går ungefär till såhär: Inleds med sång och bön. Sedan är det ett föredrag - materialet kommer från Brooklyn. Därefter sång (kisspaus ). Sedan Vakttornsstudier, man förväntas ha gått igenom detta hemma och strykit under allting, sedan läser man ett kapitel och svarar på frågorna - allt enligt Brooklyns anvisningar.

Det är inte på tal om att komma med avvikande svar, eller framförallt något ifrågasättande, utan svaren hämtas från Vakttornet. Det var väldigt intressant att höra detta om som Kakburken skrev om organtransplantationer. Du riskerar ditt liv och lägger det i Brooklyns händer, du förväntas köpa allt som står där och inte göra något emot det. Såhär fint säger de om sig själva:

"Det finns ingen annan organisation som utför Guds vilja eller som ger människor undervisning får evigt liv" (Vt 15 nov 1973). De som vill bli accepterade av Gud måste enligt Sällskapet Vakttornet erkänna och underordna sig denna myndighet. "Som Jesu Kristi lärjungar erkänner de också Jehovas synliga organisation och Jesu Kristi myndighet såsom den utövas genom 'den trogne och omdömesgille slaven'. " (Tjänsten för Guds rike maj 1986)

Den "trogne och omdömesgille slaven" utövar enligt Sällskapet Vakttornet ingen vanlig mänsklig myndighet. Denne slav gör alltså, precis som påven i Rom, anspråk på att vara "Kristi ställföreträdare" på jorden . Att trotsa den som anses utöva Kristi egen myndighet på jorden är naturligtvis mycket allvarligt. JVs varnas för att ifrågasätta och kritisera slavens tolkningar och illvägagångssätt: "Akta dig för dem som försöker komma med sina egna avvikande uppfattningar" (VT 15 mars 1986)

Men detta var ju hårda ord från dem - över 20 år sedan, de gäller nog inte längre, gissningsvis har slaven en mjukare approach numera och väljer sina ord rätt, de får ju räkna med att i teknologins tidevarv bli citerade på internet. Jag väntar fortfarande med iver med att de kommer fram till att 144 000 bara är en symbolisk siffra. Men JVs ska ha cred för vissa saker, bla de kan förklara varför det finns ondska på jorden - med bibelns hjälp - har inte hört några vettiga motargumentationer, dvs Satan styr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in