2010-07-02, 22:19
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag vet att det finns barn till Jehovas Vittnen som lämnat efter att de fyllt 18, och som avvisas av sina föräldrar.

Jag undrar en annan sak. Om ett Jehovas Vittne hoppar av och istället går med i en annan kristen kyrka, t ex Pingstkyrkan eller Baptisterna, är han ändå en avfälling?

Om man är med i en annan kristen kyrka och är frälst så borde man ju fortfarande räknas som kristen och kunna komma in i paradiset en dag.
kristna kommer till paradiset, inte Jv, de kommer få sin dom och blir inte nådig den.
2010-07-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hebréerna 6:4-6

En avhoppare får ju det de vill ha och varför då klaga.
T o m Sven Olle (svin olle) i Sjöbo, blev utesluten av sina egna parmedlemmar.

Sedan att man bryter med sina barn är inte riktigt så, det beror helt på vad de gjort och vilken ålder de är i.

Minns ett JV-möte jag var på för väldigt länge sedan. Kanske 40 år, eller ännu mer, sedan.
Det handlade om EMPATI. Ett nytt ord för mig på den tiden.

Och jag minns att jag redan då insåg att empati är en bristvara bland JV.

Att säga att:
"En avhoppare får ju det de vill ha och varför då klaga" är ju verkligen brist på empati!

Nej, en avhoppare får i allmänhet inte alls vad de vill ha.
Om du, och andra JV, hade haft ett uns av empati, så hade ni insett det också.

En avhoppare VILL knappast förlora all kontakt med sina närmaste.
Men vad ska en människa göra som inte längre tror på Sällskapets förklaringar av Bibeln?

1. Stanna kvar, och därmed bli en skrymtare?

2. Stanna kvar, men bli mer och mer overksam, med risk att äldstekretsen börjar intressera sig för personen, och ställa obekväma frågor, som kanske kan leda till uteslutning?

3. Eller lämna en organisation som h-n inte längre tror på, och därmed vara ärlig mot både sig själv och församlingen? Och Gud.
Trots brutna familjeband.

Upprepar, att påstå att avhoppare får det de vill ha är brist på empati.
2010-07-03, 00:26
Medlem
Citat:
Hebréerna 6:4-6

En avhoppare får ju det de vill ha och varför då klaga.

T o m Sven Olle (svin olle) i Sjöbo, blev utesluten av sina egna parmedlemmar.

Sedan att man bryter med sina barn är inte riktigt så, det beror helt på vad de gjort och vilken ålder de är i.

"T o m Sven Olle (svin olle) i Sjöbo, blev utesluten av sina egna parmedlemmar."

Ja, men knappast med samma följder som en som blir utesluten ur JV.

Nu blandar du dessutom ihop avhoppare och uteslutna igen, försök lära dig att skilja på dessa begrepp!

Men åter till Sven Olle, tror knappast att hans forna partikamrater och vänner var lika hårda mot honom som JV är mot sina uteslutna.
Att tex hans barn, om de nu var med i partiet, uppmanades att inte ha mer med Sven Olle att göra!
Nej, knappast!

"Sedan att man bryter med sina barn är inte riktigt så, det beror helt på vad de gjort och vilken ålder de är" ¨

Vad de gjort??
Nu var det fråga om avhoppare, inte uteslutna, fortfarande två helt olika saker!
Och avhoppare har i allmänhet inte gjort något, frånsett att de inte längre tror på Sällskapet!

Och ang ålder, jag känner till 12-14-åringar som har behandlats som pest av sina egna föräldrar, när de sagt att de inte vill vara JV längre.
Ja, de var döpta i MYCKET ung ålder!
2010-07-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ja, det är Gud som styr och Hans namn är JHVH och alla vittnens namn är officiella.

Det är inte alls Gud som styr bland Jehpvas vittnen. Det är herrarna i den styrande kretsen som gör det. Hade Gud styrt skulle det inte bli några fel i lära och förkunnelse, men det har blivit åtskilliga fel. Så påståendet att Gud styr är falskt.
2010-07-03, 00:45
Medlem
Citat:
Svarar på seriösa ting och med Bibliska svar, men inte på skitprat och hån, och det kan du inget göra åt.

Ingen kan hindra mig att försvara sanningen och även Jesus blev anklagad av sina belackare, även om han var fullkomlig, så varför skulle hans efterföljare slippa ifrån.

De som är av den rätta sorten lyssnar, så också här.
Hade jag inte fått massor av privata mall skulle jag försvinna härifrån på direkten.
Så fortsätt ni att håna så ärliga får upp ögonen och frågar mig ärligt.

Det är bevis på en oerhörd självöverskattning från din sida att du tror att du försvarar sanningen. Du gör din tro och din organisation en stor björntjänst genom att agera som du gör. Om ledningen visste vem FlexBärt är skulle de ha ett samtal med dig för att få dig att sluta skriva här. Du får rörelsen att framstå i en löjlig dager, och det beror på din oförmåga.
2010-07-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är inte alls Gud som styr bland Jehpvas vittnen. Det är herrarna i den styrande kretsen som gör det. Hade Gud styrt skulle det inte bli några fel i lära och förkunnelse, men det har blivit åtskilliga fel. Så påståendet att Gud styr är falskt.

Du har ju uteslutit dig själv i praktiken.
2010-07-03, 08:48
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Du har ju uteslutit dig själv i praktiken.

Får man som Jehovas Vittne inte lov att ifrågasätta den styrande kretsen?

Tänk om den styrande kretsen inte alls styrs av Gud JHVH. Den styrande kretsen kanske går emot Guds vilja ibland.
2010-07-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Får man som Jehovas Vittne inte lov att ifrågasätta den styrande kretsen?

Tänk om den styrande kretsen inte alls styrs av Gud JHVH. Den styrande kretsen kanske går emot Guds vilja ibland.

Varföt skulle man ifrågasätta den styrande kretsen, de framför enbart det som Bibeln säger och de säger inget man inte själv kan kontrolledera, de t ex bara uppmuntrar oss till at visa agapekärlek o s v.

Nu är det bara så att Gud använder ofullkomliga människor för att styra sin organisation, och förstår du inte det, kommer du inta att förstå JHVH Gud.
2010-07-03, 10:11
Medlem
Citat:
Varföt skulle man ifrågasätta den styrande kretsen, de framför enbart det som Bibeln säger och de säger inget man inte själv kan kontrolledera, de t ex bara uppmuntrar oss till at visa agapekärlek o s v.

Nu är det bara så att Gud använder ofullkomliga människor för att styra sin organisation, och förstår du inte det, kommer du inta att förstå JHVH Gud.

De framför inte alls bara det som Bibeln säger.
Tex när de tryckte massor av litteratur, som visade att det tusenåriga riket skulle börja 1975, så var det givetvis inte något de fick från Bibeln.
Jag levde nära JV då, och jag har kvar litteraturen från den tiden, så jag vet vad de så då.

Och på grund av detta, och andra misstag den styrande kretsen har gjort, är det absolut på sin plats att kritiskt granska, och även ifrågasätta, det som kommer därifrån.

Det fanns också de JV som ifrågasatte detta med 1975, och de blev ganska utfrusna kan jag tala om.
Trots att de alltså hade rätt.
Och den styrande kretsen hade fel.
2010-07-03, 10:41
Medlem
Citat:

Att man bör ifrågasätta vad som kommer från den styrande kretsen, precis som man bör ifrågasätta information som kommer från andra håll, visas kanske bäst när det gäller blodfrågan.

Den styrande kretsen har ändrat sig i frågan ett flertal gånger.
Har Bibeln ändrat sig? Knappast.

Nu har jag inte tid att plocka fram litteraturen just nu, så därför skriver jag inte ut årtal,men det kan ske senare vid behov.

I korthet var det först så att det var tillåtet med blod, sedan kom förbudet (1940-talet tror jag).

Sedan dess har man ändrat sig många gånger, från helförbud som innefattande även olika typer av vaccineringar, sedan tillåta sådana, sedan även tillåta Faktor VIII, som blödarsjuka behöver, sedan tillåta fler och fler blodbeståndsdelar, medan andra är förbjudna.
Det senaste är att man tom godkänner användande av 'skalade' röda blodkroppar.

Alla dessa ändringar har den styrande kretsen inte något verkligt stöd för i Bibeln.

Glöm inte heller att det först var tillåtet med transplantationer, sedan blev det förbjudet, för att sedan åter bli tillåtet.

Och organisationen kräver lojalitet av 'vännerna', även när det gäller hälsan.
Så om du var blödarsjuk, så fick du inte lov att ta emot blödarpreparat förrän Sällskapet sa att du fick.
Och när de plötsligt ändrade sig och godkände dessa preparat, var det kanske för sent.

Om du behövde en njurtransplantation, och erbjöds en sådan, så var du tvungen att tacka nej.
Och sedan kanske läsa i Vakttornet månaden efter att det INTE var emot Bibelns principer med en sådan transplantation.

Självklart måste man få ifrågasätta denna styrande krets.
2010-07-03, 10:49
Medlem
Blackra1ns avatar
Falska profeter, precis sådana som Jesus varnade för.
2010-07-03, 11:06
Medlem
Citat:

Hur kan en människa utveckla en egen stark tro från hjärtat när man blir kontrollerad in i små detaljer ang hur man ska leva sitt liv?

Det enda JVs tro handlar om är att göra rätt i fråga om vad Den Styrande Kretsen bestämt.
Alla har en egen Bibel, men även där (ner i minsta detalj) har alla JV fått de "rätta" tolkningarna serverade för att sväljas. Tuggade eller otuggade.
När är det meningen att man själv ska komma fram till vad Bibeln säger? Har inte alla fått den gåvan och det ansvaret av Gud?
Är inte var och en av oss människor individer med olika personligheter? Inom JV är man en grå massa som ska röra sig enat åt vilket håll DSK än beordrar.

Livet fungerar inte så. Vi är inte skapta så! Vi är skapta med våra egna hjärnor som är utrustade med tankeförmåga, samvete, vilja att lära -en fantastisk förmåga att kunna lära -hur mkt som helst!
Gud, om nån, vet det...det är han som snickrat ihop oss

Är då Guds mening med mänskligheten och livet vi har att klumpa ihop människor -krypa in i alla vrår av deras liv och bestämma, förmana, ändra, hota och muta för att få alla dessa olika personligheter att blir utsuddade och bli lika...till en formbar massa?

Varför vill han göra så när han vet hur vi är gjorda? Vet han inte att det inte går? Att många inte kommer att ha hjärtat med sig!?

Är det inte just det han vill enligt Bibeln? Att man som människa ska älska honom av hela sitt sinne, hela sin själ och hela sitt hjärta....?

Som medlem i Organisationen har man inte rum för att hitta sig själv -älska sig själv-älska sin nästa -älska Gud...det måste gå i den ordningen.
"Älska din nästa...som dig själv"

I Organisationen blir man kvävd av regler, uppgifter, möten, sammankomster, krav på enkla jobb och liv -vilket i sin tur kan försvåra de första fyra för att pengarna inte alltid räcker...
Och till slut blir ngn utbränd...fysiskt eller/och dukar under av ett så dåligt samvete för att man känner sig otillräcklig och för att man hela tiden lever med oron att man inte gör "så mkt man kan, efter ens omständigheter"...det kan innebära att man inte blir godkänd av Gud -han ser nämligen då inte att man älskar honom tillräckligt.

Flexbärt....jag önskar du kunde tänka igenom det jag skrivit nu. Jag har varit ett JV i många år och jag har oxå varit väldigt nitisk under perioder...mindre ibland men jag har alltid varit lojal mot Organisationen (vi pratar alltså om tiden innan Flashback eftersom jag inte anser att det är lojalt att hänga här ), jag trodde STENhårt, in i benen i min kropp, att JV hade SANNINGEN. Det VAR verkligen Sanningen! Och jag levde efter minsta lilla regel även utom synhåll för mina medtroende, det satt helt enkelt i hela mitt väsen.
Så jag har varit som du...jag vet det du vet om att vara ett JV och jag vet hur det blir allt man har -en annan värld från alla andras världsliga värld. Jag minns att jag inte ville lämna Sammankomsterna, för jag tyckte det var så härligt att vara bland rättfärdiga människor...ärliga människor...glada och vänliga människor...jag avskydde att behöva åka hem och fortsätta vardagen med alla oärliga, spydiga, ovetande världsliga människor runt omkring mig.

Och jag VISSTE att jag aldrig skulle lämna JV.

Trots allt det är det nu som det är. Gud är så mkt större än allt en mänsklig Organisation kan komma på.
"Mina tankar är inte era tankar" står det i Bibeln att Gud säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in