Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Varföt skulle man ifrågasätta den styrande kretsen, de framför enbart det som Bibeln säger och de säger inget man inte själv kan kontrolledera, de t ex bara uppmuntrar oss till at visa agapekärlek o s v.
Nu är det bara så att Gud använder ofullkomliga människor för att styra sin organisation, och förstår du inte det, kommer du inta att förstå JHVH Gud.
Hur kan en människa utveckla en egen stark tro från hjärtat när man blir kontrollerad in i små detaljer ang hur man ska leva sitt liv?
Det enda JVs tro handlar om är att göra rätt i fråga om vad Den Styrande Kretsen bestämt.
Alla har en egen Bibel, men även där (ner i minsta detalj) har alla JV fått de "rätta" tolkningarna serverade för att sväljas. Tuggade eller otuggade.
När är det meningen
att man själv ska komma fram till vad Bibeln säger? Har inte alla fått den gåvan och det ansvaret av Gud?
Är inte var och en av oss människor individer med olika personligheter? Inom JV är man en grå massa som ska röra sig enat åt vilket håll DSK än beordrar.
Livet fungerar inte så. Vi är inte skapta så! Vi är skapta med våra egna hjärnor som är utrustade med tankeförmåga, samvete, vilja att lära -en fantastisk förmåga
att kunna lära -hur mkt som helst!
Gud, om nån, vet det...det är han som snickrat ihop oss
Är då Guds mening med mänskligheten och livet vi har att klumpa ihop människor -krypa in i alla vrår av deras liv och bestämma, förmana, ändra, hota och muta för att få alla dessa olika personligheter att blir utsuddade och bli lika...till en formbar massa?
Varför vill han göra så när han
vet hur vi är gjorda? Vet han inte att det inte går? Att många inte kommer att ha hjärtat med sig!?
Är det inte just det han vill enligt Bibeln? Att man som människa ska
älska honom av hela sitt sinne, hela sin själ och
hela sitt hjärta....?
Som medlem i Organisationen har man inte rum för att hitta sig själv -älska sig själv-älska sin nästa -älska Gud...det måste gå i den ordningen.
"Älska din nästa...
som dig själv"
I Organisationen blir man kvävd av regler, uppgifter, möten, sammankomster, krav på enkla jobb och liv -vilket i sin tur kan försvåra de första fyra för att pengarna inte alltid räcker...
Och till slut blir ngn utbränd...fysiskt eller/och dukar under av ett så dåligt samvete för att man känner sig otillräcklig och för att man hela tiden lever med oron att man inte gör "så mkt man kan, efter ens omständigheter"...det kan innebära att man inte blir godkänd av Gud -han ser nämligen då inte att man älskar honom tillräckligt.
Flexbärt....jag önskar du kunde tänka igenom det jag skrivit nu. Jag har varit ett JV i många år och jag har oxå varit väldigt nitisk under perioder...mindre ibland men jag har
alltid varit lojal mot Organisationen (vi pratar alltså om tiden innan Flashback eftersom jag inte anser att det är lojalt att hänga här

), jag trodde STENhårt, in i benen i min kropp, att JV hade SANNINGEN. Det VAR verkligen Sanningen! Och jag levde efter minsta lilla regel även utom synhåll för mina medtroende, det satt helt enkelt i hela mitt väsen.
Så jag har varit som du...
jag vet det du vet om att vara ett JV och jag vet hur det blir allt man har -en annan värld från alla andras världsliga värld. Jag minns att jag inte ville lämna Sammankomsterna, för jag tyckte det var så härligt att vara bland rättfärdiga människor...ärliga människor...glada och vänliga människor...jag avskydde att behöva åka hem och fortsätta vardagen med alla oärliga, spydiga, ovetande världsliga människor runt omkring mig.
Och jag VISSTE att jag aldrig skulle lämna JV.
Trots allt det är det nu som det är. Gud är så mkt större än allt en mänsklig Organisation kan komma på.
"Mina tankar är inte era tankar" står det i Bibeln att Gud säger.