2010-01-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nej! Kort men fel.

Enligt JV räcker det inte med att leva efter bibelns principer.
(Det är ju det jag säger. Har du ändrat dig?)

Ni säger att man måste vara ett döpt Jehovas vittne.
Det.. är något HELT annat.

Hm...det är verkligen underligt hur klart man ser saker nu när man fått distans till org.

Det du skriver stämmer helt och fullt.
2010-01-07, 19:15
Medlem
Som JV får man alltid höra att det är de ute i världen som har en slöja över sina ögon så de inte ser "sanningen"....men jag känner nu att det var när jag var aktivt vittne som slöjan...eller snarare filten...var lindad runt hela huvudet.
Varken såg eller hörde nånting.

2010-01-07, 19:44
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Som JV får man alltid höra att det är de ute i världen som har en slöja över sina ögon så de inte ser "sanningen"....men jag känner nu att det var när jag var aktivt vittne som slöjan...eller snarare filten...var lindad runt hela huvudet.
Varken såg eller hörde nånting.

Så hur får man andra vittnen att ta bort filten?
2010-01-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Så hur får man andra vittnen att ta bort filten?

Jaa du....det går bara med de som har kvar någon egen tankeförmåga...

Eller så behöver de vara med om ngt omvälvande i livet som ställer allt på ända...äh...jag vet faktiskt inte...

Man behöver nog tänka igenom logiken i det som lärs ut och hur det verkligen är bland "vännerna" i församlingarna, hur man egentligen behandlar varann...och hur det borde vara, med tanke på alla fina ord som sägs från podiena och vad som "lärs" ut till människor i tjänsten.
Men för det måste man öppna ögonen och våga se...och det kan ta lång tid om det öht taget händer.
Det handlar väl om vilka egna erfarenheter man har oxå, vad man sett och hur man uppfattar att allt fungerar, nåt som e sant för en behöver inte vara det för ngn annan.

Eller så är en del ämnade att vara med i JV...de är nöjda och glada med det (?!).
Men det betyder inte att de som inte kan leva sitt liv så har fel. Skulle önska att JV kunde förstå det. Bli mer öppna och inte så tillslutna, fyrkantiga och dömande.

Har du själv ngt förslag på din fråga?
2010-01-08, 08:35
Medlem
schabo-labos avatar
Nej jag har inget bra förslag, tänkte om du hade det. Har problem med en anhörig som är djupt "insyltad", så vi har mycket långa diskussioner om rätt och fel. Men han tar ingen skada av org så det gör mig inget att han är med. Tvärtom det gör honom viss nytta eftersom han har alla vänner osv där. Däremot har jag brutit med en av mina bästa vänner pga evigt tvistande om "sanningen", han orkade inte med våra diskussioner. Men det är bara att bita ihop.
2010-01-08, 09:14
Medlem
Citat:
Nej jag har inget bra förslag, tänkte om du hade det. Har problem med en anhörig som är djupt "insyltad", så vi har mycket långa diskussioner om rätt och fel. Men han tar ingen skada av org så det gör mig inget att han är med. Tvärtom det gör honom viss nytta eftersom han har alla vänner osv där. Däremot har jag brutit med en av mina bästa vänner pga evigt tvistande om "sanningen", han orkade inte med våra diskussioner. Men det är bara att bita ihop.

Du får aldrig Sanningen genom diskussioner utom av ett resonerande, en viss skillnad.
2010-01-08, 10:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du får aldrig Sanningen genom diskussioner utom av ett resonerande, en viss skillnad.
Resonera med er litteratur? Eller resonera med all litteratur, fakta och information. En viss skillnad.
2010-01-08, 10:45
Medlem
Citat:

Det e nog svårt att få ett JV att ändra åsikt genom att diskutera. Jag antar att du tagit upp allt du tagit upp här?
JVn som diskuterar ser ju sig själva som de som VET och som ska HJÄLPA den andre att se sanningen...så alla försvarsargument och "predika-för-den-här-personen-det-gäller-dens-liv!" attityden är laddade vid såna tillfällen.

Sen skriver du att han inte tar skada av att vara med i org. Vem tar skada? Ingen tar väl egentligen skada...det e väl bara när man behöver blod som det kan bli knöligt och det behöver man ju inte varje dag, förhoppningsvis aldrig.
2010-01-08, 10:47
Medlem
Citat:

Vad är skillnaden?
Bägge innebär väl att människor öppnar munnen och formar ord av sina tankar och byter dem mot ngn annans tankar??
Samma sak, olika benämningar.
2010-01-08, 11:18
Medlem
Citat:

Ett resonerande med hjälp av Sällskapets litteratur, menar du väl?
2010-01-08, 11:37
Medlem
Citat:
Resonera med er litteratur? Eller resonera med all litteratur, fakta och information. En viss skillnad.

Man resonerar med Bibeln.
2010-01-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ett resonerande med hjälp av Sällskapets litteratur, menar du väl?

Oj, såg inte att schabo redan skrivit nästan samma sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in