2010-07-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ok. då var detta sista svaret du fick av mig.

Hmmm "sista svaret"
Har väl knappast fått några svar av dig.

Du vägrar ju att svar på frågor!
2010-07-02, 14:32
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ja inte debarkerar, bara resonerar med hjälp av Guds ord Bibeln.

Finns det något stöd i Bibeln för att Jehovas Vittnen ska bryta kontakten med avhoppare? Skulle vara intressant om du kunde svara på det, med tanke på att en del föräldrar i Jehovas Vittnen t o m bryter kontakten med sina egna barn om de hoppar av.
2010-07-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Finns det något stöd i Bibeln för att Jehovas Vittnen ska bryta kontakten med avhoppare? Skulle vara intressant om du kunde svara på det, med tanke på att en del föräldrar i Jehovas vittnen t o m bryter kontakten med sina egna barn om de hoppar av.

Hebréerna 6:4-6
"Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse"

Romarna 16:17
"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem"

En avhoppare får ju det de vill ha och varför då klaga.

T o m Sven Olle (svin olle) i Sjöbo, blev utesluten av sina egna parmedlemmar.

Sedan att man bryter med sina barn är inte riktigt så, det beror helt på vad de gjort och vilken ålder de är i.
2010-07-02, 17:51
Medlem
Citat:

Sedan att man bryter med sina barn är inte riktigt så, det beror helt på vad de gjort och vilken ålder de är i.

En avhoppare blir av med bördan att ha en Organisation som dikterar varje rörelse man gör. Och det kan man ju inte klaga över att bli av med. Och det tror jag inte ngn gör heller...då skulle man ju inte hoppa av.
MEN att bli av med vänner och familj är inget man väljer. Det är ngt man får stå ut med pga att Organisationen bestämt att det ska vara så. (Den bördan låter de en inte slippa. Hur de nu kan rättfärdiga det när nu Gud till och med gett var och en friheten att välja).

Det sägs klart och tydligt från podiet att om det är så att barnet flyttat hemifrån så ska kontakten dras ner till obefintlig.
Bor barnet hemma ska man inte prata om några som helst religiösa saker med honom/henne. (Är det för att Org vet att en utesluten kanske hittat vettiga argument mot JV??)
2010-07-02, 20:42
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Jag har kontakt med mina barn , en av dem valde att inte bli ett vittne och vi träffas ofta.
Han har altså inte lämnat jv, han var aldrig med ,vilket var det samtalsämnet handlade om
2010-07-02, 21:21
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Hebréerna 6:4-6
"Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse"

Romarna 16:17
"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem"

Jag vet att det finns barn till Jehovas Vittnen som lämnat efter att de fyllt 18, och som avvisas av sina föräldrar.

Jag undrar en annan sak. Om ett Jehovas Vittne hoppar av och istället går med i en annan kristen kyrka, t ex Pingstkyrkan eller Baptisterna, är han ändå en avfälling?

Om man är med i en annan kristen kyrka och är frälst så borde man ju fortfarande räknas som kristen och kunna komma in i paradiset en dag.
2010-07-02, 21:23
Medlem
Citat:
Jag vet att det finns barn till Jehovas Vittnen som lämnat efter att de fyllt 18, och som avvisas av sina föräldrar.

Jag undrar en annan sak. Om ett Jehovas Vittne hoppar av och istället går med i en annan kristen kyrka, t ex Pingstkyrkan eller Baptisterna, är han ändå en avfälling?

Om man är med i en annan kristen kyrka och är frälst så borde man ju fortfarande räknas som kristen och kunna komma in i paradiset en dag.

Det där har iaf jag svarat på tidigare idag... Du kanske missade det? Eller så vill du ha fler svar...

#288....där fanns mitt inlägg
2010-07-02, 21:37
Medlem
Negersmurfens avatar
Ja det var många inlägg idag, så jag har inte hunnit med att läsa alla så noga.

Vet du förresten vilka det är som styr i Jehovas Vittnen? Är deras namn officiella?
2010-07-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ja det var många inlägg idag, så jag har inte hunnit med att läsa alla så noga.

Vet du förresten vilka det är som styr i Jehovas Vittnen? Är deras namn officiella?

Styrande Kretsen? Ja deras namn är inte hemliga. De finns på bild oxå.
2010-07-02, 21:49
Medlem
cdg347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Det jag inte förstår med Jehovas Vittnen är deras syn på sex och homosexualitet.

Deras syn på HBT bryter direkt mot de mänskliga rättigheterna. Alla ska få utöva sin sexualitet, de som säger emot detta är otroligt fördomsfulla och orättvisa, det är fan på gränsen till kriminellt.

Är även kritisk mot deras syn på onani, som ger varenda tonårsvittne extrem ångest någon gång i livet. Att få ta på sig själv är något som de allra flesta väldigt gärna gör, och det är mycket illa att skapa ännu mer ångest, skam och samvete över detta än vad det redan är! Ungdomar och vuxna ska inte må dåligt över att de vill ta på sig själva, eller för att de vill ha sex. Inte ok!

Och att man inte skall ha sex innan giftermål är ju helt absurdt, behöver inte ens motivera varför.

Dessa tre "principer" har Jehovas Vittnen fortfarande stångna av den enkla anledningen att "GUD säger så". De själva håller säkert inte med, men det spelar ingen roll eftersom GUD säger så.

Deras syn på HBT strider mot mänskliga rättigheter, men det spelar ingen roll jämfört med Guds vilja. Alltså står Guds vilja över traditionen, lagen, de mänskliga rättigheterna.
Det finns med andra ord inga gränser för vad JV kan göra, eftersom motiveringen Gud vill det, kan få dem att bryta mot mänskliga rättigheter och göra vafan som helst.

Jehovas är en primitiv fundamentalistisk rasistisk sekt som isolerar sig och manipulerar sina medlemmar tills de slutar tänka själva helt, eftersom Guds ord är allt som betyder något!

De är en samhällsfara!

Vet inte om du har läst bibeln någon gång?
Den förbjuder homosexulaitet iaf.

Känns väl ganska uppenbart att guds vilja står över all mänskliglag, särskilt mänskliga rättigheter som definierats av FN, vilket JV identifierar som vilddjuret i uppenbarelseboken.
2010-07-02, 22:03
Medlem
Citat:
Är deras namn officiella?

Ja, det är Gud som styr och Hans namn är JHVH och alla vittnens namn är officiella.
2010-07-02, 22:18
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Han ????
Ok, Hon, ber om ursäkt för det, att du haka upp dig på det och inte kontentan av det jag skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in