2008-01-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Gå in på Hjälpkällans hemsida och läs om vilka tragedier din s.k religion ställt till med.
Ta du då reda på vad pingströrelsen som du så väl framhåller har ställt till med genom hisorien Knutby etc...
2008-01-31, 21:01
Medlem
Citat:
Jajamen, du läste fullständigt rätt. Jorden är inget annat än en liten rastgård/gruskorn i universum. T.om mindre än så eftersom universum är utan slut och utan början.

Även i den del av universum dit vi hittills sett som längst bort så är ju jorden en liten sketen stenbit.

Lek tanken att du är ute i Sahara, Oerhörda mängder med sandkorn eller hur?

I en oändlig rymd med oändligt antal planeter, stjärnor galaxer och allt så motsvaras inte jorden ens av ett sandkorn i Sahara. Märkvärdigare än så är det inte.

Att i sådana perspektiv låta ett gäng halvsenila gubbar i Brooklyn som påstår sig vara "den omdömesgille och trogne slaven" styra över ditt liv är mer än tragiskt. Att du sen för att få vara med i gänget och respekteras måste knalla runt och prångla ut de eminenta tidskrifterna "Vattentornet " och "Somna" är ännu mer tragiskt.

De där gubbarna borde kallas " Den omdömeslöse och otrogne slavdrivaren"

Och nej, mina dagar är inte en törnrosevandring utan jag är ganska positiv för det mesta!

Gå in på Hjälpkällans hemsida och läs om vilka tragedier din s.k religion ställt till med.

Fast du FÅR ju inte umgås på sådana där avfällighetssidor eller hur?

Vad säger äldstekåren i din församling om att du sitter på FLASHBACK av alla ställen på internettet? Du skulle bli utesluten så det bara sjöng om det i hela "Skitarslet" ( Rikets sal ). Icke en chans att du får vara med om jag skulle komma till din sal, ställa mig upp och få be att läsa lite från flashback på ert podie. Vilket underforum ska vi läsa ifrån? Droger? Alt Sex, Krim, porr?

Kom inte och säg att du med fullständigt rent samvete inför Jehova, församling och yrande nattmössorna skulle stå upp för din historylista på nätet?

Eller har det kommit "Nytt Ljus" i den frågan med och det numera är tillåtet?

Jag klarar mig fint utan dina ohyfsade kommentarer.
Har du gått kurs i att vara otrevlig eller är du född sån?
Men det är väl till den nivån man måste sjunka när det inte finns annat att komma med. Ha ett bra liv.
2008-02-01, 07:28
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag klarar mig fint utan dina ohyfsade kommentarer.
Har du gått kurs i att vara otrevlig eller är du född sån?
Men det är väl till den nivån man måste sjunka när det inte finns annat att komma med. Ha ett bra liv.

Detta är et forum, jag är förbaskat trevlig "live" men man måste faktiskt få spetsa till debatterna ibland, om inte annat för att få motdebattören att tänka lite utanför de givna ramarna.

Jag vet mycket väl vad du som JV får eller inte får göra, vilka krav som ställs för att inte bli utesluten.

Att du gömmer dig bakom ett nick och befinner dig på flashback är INTE accepterat av din äldstekår. Jag garanterar dig det.

MalmoHenke, nä, jag tog bara pingst som exempel. Även Mormonerna spöar er med minst det dubbla i medlemsantal. För att inte tala om muslimerna.

Kanske även Scientologerna matchar er?

Visst står det i bibeln att en liten skara ska finna vägen men 1 promille?????

Nä, tillåt mig tvivla på detta.

Men som vanligt när det gäller JV så packar de ihop sin lilla portfölj med de goda nyheterna och ger sig iväg när någon säger emot.

Du är välkommen hem till mig på en kopp kaffe om du har lust, inga problem för min del. Bara skicka ett p.m.

Då vill jag att vi tar en "duell" där du först får en timme att predika och jag inte säger emot utan du får tala till punkt. Sen kommer min timme och du inte säger emot det minsta utan lyssnar lika intresserat som jag gjorde på dina argument.

Jag har gjort det med några vittnen och märkligt nog efter att vi studerat tillsammans så när halva min timme har gått har deras tid helt plötsligt tagit slut och de måste avbryta, troligtvis för att deras tro vacklar rejält i grundvalarna redan då.

I en av moseböckerna står det om hur man känner igen en falsk profet. En enda falsk profetia och man ska enligt bibeln inte lyssna mer på den profeten. yrande kretsen har klart o tydligt profeterat fel flera ggr och skyller sen på "Nytt Ljus".

Vad sa nu bibeln om falska profeter, får de ha fel o sen skylla på att lampan tänts? Varför låter Jehova sin organsisation profetera dunkelt för att sen tända lampan?

Hur vågar du följa en sådan som bibeln varnar för i klartext?

Sug på den du min vän!
2008-02-01, 11:00
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Att du gömmer dig bakom ett nick och befinner dig på flashback är INTE accepterat av din äldstekår. Jag garanterar dig det.
Jag är glad att han är här. Vi får uppmana honom att inte följa de äldstas råd.
2008-02-01, 11:22
Medlem
Citat:
Detta är et forum, jag är förbaskat trevlig "live" men man måste faktiskt få spetsa till debatterna ibland, om inte annat för att få motdebattören att tänka lite utanför de givna ramarna.

Jag vet mycket väl vad du som JV får eller inte får göra, vilka krav som ställs för att inte bli utesluten.

MalmoHenke, nä, jag tog bara pingst som exempel. Även Mormonerna spöar er med minst det dubbla i medlemsantal. För att inte tala om muslimerna.

Men som vanligt när det gäller JV så packar de ihop sin lilla portfölj med de goda nyheterna och ger sig iväg när någon säger emot.

Du är välkommen hem till mig på en kopp kaffe om du har lust, inga problem för min del. Bara skicka ett p.m.

Då vill jag att vi tar en "duell" där du först får en timme att predika och jag inte säger emot utan du får tala till punkt. Sen kommer min timme och du inte säger emot det minsta utan lyssnar lika intresserat som jag gjorde på dina argument.

Jag har gjort det med några vittnen och märkligt nog efter att vi studerat tillsammans så när halva min timme har gått har deras tid helt plötsligt tagit slut och de måste avbryta, troligtvis för att deras tro vacklar rejält i grundvalarna redan då.

I en av moseböckerna står det om hur man känner igen en falsk profet. En enda falsk profetia och man ska enligt bibeln inte lyssna mer på den profeten. yrande kretsen har klart o tydligt profeterat fel flera ggr och skyller sen på "Nytt Ljus".

Vad sa nu bibeln om falska profeter, får de ha fel o sen skylla på att lampan tänts? Varför låter Jehova sin organsisation profetera dunkelt för att sen tända lampan?

Sug på den du min vän!

Du har visst ingen som helst koll på hur länge jag varit här, hur många mothugg jag fått, inkl såna låga kommentarer som du kom med, jag har inte packat mig nånstans. Varför ska jag slösa energi på folk som inte kan bete sig? Ni kan ge mig hur mkt mothugg som helst, det spelar inte mig nån roll. Det kan vara riktigt intressant. Men gör det på en lite högre nivå. Jag måste väl ändå få välja vilka diskussioner jag vill ta.
Och vad gäller JV som kommer på besök, det är väl samma sak där...varför sitta och ta emot massa strunt av ngn som inte är intresserad och bara vill tjafsa eller som det så populärt kallas för "ställa dom mot väggen"? Det finns människor som är intresserade på riktigt och då är det naturligtvis viktigare att ge dom den tiden.
2008-02-01, 12:37
Medlem
Citat:

Sug på den du min vän!

Helt sanslöst.
Först gnäller folk över att det inte finns några JV som vågar sig hit, och så öser man ur sig ovett ett tag över hur fega, hjärntvättade, icketänkande, styrda, undflyende dessa är. Och det grundar man, i vanlig ordning, på att man VET hur det ligger till!
När det sen finns en eller ett par av dessa här då ska det gnällas över att det är så, för då begår vi en brottslig handling. Vilket egentligen borde göra dom som är anti JV väldigt glada! Eller blir det jobbigt att se att den första "vetskapen" om hur dessa människor funkar, inte stämmer? Att ni inte kan döma alla likadant.
Och skulle det sen visa sig att detta JV inte ids ta massa blaha från vissa här och drar sig tillbaka ja då ska det gnällas över det.
SUCK.
2008-02-01, 12:48
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Helt sanslöst.
Först gnäller folk över att det inte finns några JV som vågar sig hit, och så öser man ur sig ovett ett tag över hur fega, hjärntvättade, icketänkande, styrda, undflyende dessa är. Och det grundar man, i vanlig ordning, på att man VET hur det ligger till!
När det sen finns en eller ett par av dessa här då ska det gnällas över att det är så, för då begår vi en brottslig handling. Vilket egentligen borde göra dom som är anti JV väldigt glada! Eller blir det jobbigt att se att den första "vetskapen" om hur dessa människor funkar, inte stämmer? Att ni inte kan döma alla likadant.
Och skulle det sen visa sig att detta JV inte ids ta massa blaha från vissa här och drar sig tillbaka ja då ska det gnällas över det.
SUCK.

Efter att följt Kakbukens ocn Livicus argumentation så vill jag hävda att Kakbuekens ordval är väldigt fränt men inte över gränsen. Det är så som debatter är ibland i verkligheten och i synnerhet på nätet. Däremot sätter ju Kakburken orden väldigt mitt i prick och man ser att JV inte har några motargument utan istället tar den lätta vägen och inte vill debattera för att Kakburken har fel uttrycksätt. Löjligt!

Senaste av Levicus svar har inte direkt svarat mot mina och Kakburkens frågor och argument. Det har varit ludduga och vridna "politikersvar" och givetvis en massa bibelcitat. Tex så har INGEN sagt att vi inte vill ha slut på krig, sjukdommar, våld osv! Däremot att JVs bekymmerslösa paradis inte fungerar i praktiken för man kan inte leva i en miljö där allt är ständigt är frid och fröjd. Vi kan inte känna glädje om vi inte känner sorg, Vi kan inte vara lyckliga om vi inte får känna bedrövelse ibland. Det är ju en universiell självklarhet.

Har väldigt svårt att förstå hur man kan leva som JV och må bra när man betraktar alla icke JV som lägre stående. När man som JV är så kontrollerade och styrda av de äldre. När man vill kasta sina medmänniskor i "fördärvet" (som de uttrycker det) för ibland väldigt milda förseelser. När vi - och JV - ser hur illa människor far inom JV och efter de lämnat JV. Inte alla men många. Det är en manipulation och styrning som begränsar synen och uppmuntrar förnekelse av verkligheten. Vi ser det gång på gång i verkligheten och i det som skrivs och mellan raderna.

Sen förstår jag inte hur Levicus kan för ett ögonblick tro att vi icke JV inte vet något om JV eller vad era regler mm är och hur människor inom JV lever och har det! Naturligtvis kan med lätthet vem som helst som vill sätta sig in det, göra så. Det är ju det jag och Kakburken och många. många andra gjort och det är därför vi kan argumentera emot dessa dumheter. Vi kan se JV objektivt vilket inte JV själva kan. Vi som är emot JV är ju inte det för att vi inte har något bättre för oss eller för att vi är felinformerade utan för att vi reagerar starkt när något är fel och männislor far illa.
2008-02-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Efter att följt Kakbukens ocn Livicus argumentation så vill jag hävda att Kakbuekens ordval är väldigt fränt men inte över gränsen. Det är så som debatter är ibland i verkligheten och i synnerhet på nätet. Däremot sätter ju Kakburken orden väldigt mitt i prick och man ser att JV inte har några motargument utan istället tar den lätta vägen och inte vill debattera för att Kakburken har fel uttrycksätt. Löjligt!

Senaste av Levicus svar har inte direkt svarat mot mina och Kakburkens frågor och argument. Det har varit ludduga och vridna "politikersvar" och givetvis en massa bibelcitat. Tex så har INGEN sagt att vi inte vill ha slut på krig, sjukdommar, våld osv! Däremot att JVs bekymmerslösa paradis inte fungerar i praktiken för man kan inte leva i en miljö där allt är ständigt är frid och fröjd. Vi kan inte känna glädje om vi inte känner sorg, Vi kan inte vara lyckliga om vi inte får känna bedrövelse ibland. Det är ju en universiell självklarhet.

Har väldigt svårt att förstå hur man kan leva som JV och må bra när man betraktar alla icke JV som lägre stående. När man som JV är så kontrollerade och styrda av de äldre. När man vill kasta sina medmänniskor i "fördärvet" (som de uttrycker det) för ibland väldigt milda förseelser. När vi - och JV - ser hur illa människor far inom JV och efter de lämnat JV. Inte alla men många. Det är en manipulation och styrning som begränsar synen och uppmuntrar förnekelse av verkligheten. Vi ser det gång på gång i verkligheten och i det som skrivs och mellan raderna.

Sen förstår jag inte hur Levicus kan för ett ögonblick tro att vi icke JV inte vet något om JV eller vad era regler mm är och hur människor inom JV lever och har det! Naturligtvis kan med lätthet vem som helst som vill sätta sig in det, göra så. Det är ju det jag och Kakburken och många. många andra gjort och det är därför vi kan argumentera emot dessa dumheter. Vi kan se JV objektivt vilket inte JV själva kan. Vi som är emot JV är ju inte det för att vi inte har något bättre för oss eller för att vi är felinformerade utan för att vi reagerar starkt när något är fel och männislor far illa.

Vad i detta är värt att debattera?
Ni har er åsikt klar och jag har förklarat min. Det enda ni vill är att hacka på...det mesta. Vad ska jag svara på det? Jag anser att ni har SÅ fel i mycket av det ni skriver och jag har oxå svarat på det. Varför fortsätta tjafsa???
2008-02-01, 13:18
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Vad i detta är värt att debattera?
Ni har er åsikt klar och jag har förklarat min. Det enda ni vill är att hacka på...det mesta. Vad ska jag svara på det? Jag anser att ni har SÅ fel i mycket av det ni skriver och jag har oxå svarat på det. Varför fortsätta tjafsa???

Nej på sätt och vis har du nog rätt. Vi kanske kommit till en dödpunkt just nu. Men naturligtvis finns det mycket att diskutera och frågor som du undvikit som jag gärna vill ha svar på.

1: Vad anser du om: http://www.hjalpkallan.org ?

Jag missade att svara dig på tidigare fråga: Ja, jag har närstående som är JV och även lämnat JV. Därifrån har jag fått viss information. När samstämmiga uppgifter från runt om i världen beskriver situationen på liknande sätt (alltså de som lämnat eller uteslutits har beskrivit manipulation och andra saker som skadat dem.) då får man en såpass entydig och trovärdig bild av det hela att det inte råder några tvivel om den uppfattning jag, och så många andra, har om JV är korrekt.

2: Dessa människor som säger sig lida och må dåligt efter de lämnat JV... anser ni i JV att dessa är lögnare? Besatta? Eller vad?

Som jag ser det har JV när det gäller just den frågan en total brist på empati och absolut inte i linje med Guds och bibelns kärleksbudskap. "Avfällingar" från JV betraktas inte med blida ögon av JV! Även om du som du sa tidigare säger att du har vänner som varit JV osv.
2008-02-01, 15:11
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Alla som följer med in i Paradiset kommer inte att vara döpta JV:s

Det finns X antal människor som levt och verkat i länder där Jv inte har har fått/inte får bedriva verksamhet. Dessa kommer att bli uppväckta och under tusenårsriket få möjlighet att välja vilken sida dom vill stå på. Så där spracki din kalkyl.
Ja, det blir ett paradis bestående av Jehovas vittnen och muslimer.. Härligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Dörrknackningen är ett synnerligen effektivt sätt att spridas budskapet på
Nu skojar du väl ändå? De flesta medlemmar ni får är ju barn som växer upp i rörelsen, andra släktingar och nära anhöriga som har att välja mellan en kass kontakt med sina nära och kära eller att bli medlemmar! Tänk efter själv.. hur många har du lyckats omvända vid dörren, jämfört med hur många timmar du lagt ner på dörrknackningen under din livstid?

I vissa u-länder med extremt låg utbildningsnivå lyckas man lite bättre med att värva medlemmar.. men då får man slåss om dem med andra frikyrkor och deras missionärer. Först till kvarn liksom...
2008-02-01, 15:43
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Ja, det blir ett paradis bestående av Jehovas vittnen och muslimer.. Härligt!

Nu skojar du väl ändå? De flesta medlemmar ni får är ju barn som växer upp i rörelsen, andra släktingar och nära anhöriga som har att välja mellan en kass kontakt med sina nära och kära eller att bli medlemmar! Tänk efter själv.. hur många har du lyckats omvända vid dörren, jämfört med hur många timmar du lagt ner på dörrknackningen under din livstid?

I vissa u-länder med extremt låg utbildningsnivå lyckas man lite bättre med att värva medlemmar.. men då får man slåss om dem med andra frikyrkor och deras missionärer. Först till kvarn liksom...

Dividera antalet timmar som redovisas i årsboken med antal döpta så kan man svart på vitt se hur "effektiv" dörrknackningen är...

Dra sen av de du räknade upp så hamnar du närmar 10 årsarbeten för varje medlem. Tröstlöst.
2008-02-01, 16:17
Medlem
Citat:
Dividera antalet timmar som redovisas i årsboken med antal döpta så kan man svart på vitt se hur "effektiv" dörrknackningen är...

Dra sen av de du räknade upp så hamnar du närmar 10 årsarbeten för varje medlem. Tröstlöst.

Varför (???) tror du/ni att jag (& ev andra som är i min situation) bryr mig/oss om vad ni tycker är effektivt eller inte?
Vi är nu strax under 7 milj och det har ökat relativt fort de senaste åren. JV är inte ute efter högsta medlemsantalet, vad i denna mening är svårt att förstå? De människor som vill lära känna Gud och hans ord bibeln är välkomna att göra det och de andra slipper. Och skulle JV inte bli fler i antal så är det inte mer med det.
Nu har jag kommenterat detta för förhoppningsvis sista gången. Men om ni fortfarande funderar kan ni ju återkomma hit. Och läsa det en gång till.
Senast redigerad av Leviticus 2008-02-01 kl. 16:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in