2008-02-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nej på sätt och vis har du nog rätt. Vi kanske kommit till en dödpunkt just nu. Men naturligtvis finns det mycket att diskutera och frågor som du undvikit som jag gärna vill ha svar på.

1: Vad anser du om: http://www.hjalpkallan.org ?

Jag missade att svara dig på tidigare fråga: Ja, jag har närstående som är JV och även lämnat JV. Därifrån har jag fått viss information. När samstämmiga uppgifter från runt om i världen beskriver situationen på liknande sätt (alltså de som lämnat eller uteslutits har beskrivit manipulation och andra saker som skadat dem.) då får man en såpass entydig och trovärdig bild av det hela att det inte råder några tvivel om den uppfattning jag, och så många andra, har om JV är korrekt.

2: Dessa människor som säger sig lida och må dåligt efter de lämnat JV... anser ni i JV att dessa är lögnare? Besatta? Eller vad?

Som jag ser det har JV när det gäller just den frågan en total brist på empati och absolut inte i linje med Guds och bibelns kärleksbudskap. "Avfällingar" från JV betraktas inte med blida ögon av JV! Även om du som du sa tidigare säger att du har vänner som varit JV osv.

1. Har ingen åsikt.
2.Jag har inte sagt att de är lögnare. Men dom är färgade av sina erfarenheter och ibland arga och då säger man lätt saker man senare kanske inte tycker.
En del av dom har kanske helt rätt i det dom säger. Hur ska jag kunna ha en enda åsikt om det när jag inte varit med i deras liv eller det som hänt eller deras resonemang???? Jag kan gå efter egna erfarenheter i hur det kan vara men det är oxå allt. MEN då visar det att det jag varit med om oxå är en variant på hur det kan gå till!

Jag har inga vänner som är tidigare JV. Har jag på ngt sätt uttryckt mig oklart i det så var det en miss. Eller ett missförstånd.
Om du tror dig ha alla korrekta fakta om JV så vad ska jag göra åt det? Tro det för all del. Jag har sett så många underliga ideer och förutfattade meningar här, inkl dina, så jag borde sluta bli förvånad. Jag vet det jag vet...och det vet tydligen inte ni...men hur skulle ni kunna veta? Sånt e livet.
2008-02-01, 18:48
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Varför (???) tror du/ni att jag (& ev andra som är i min situation) bryr mig/oss om vad ni tycker är effektivt eller inte?
Vi är nu strax under 7 milj och det har ökat relativt fort de senaste åren. JV är inte ute efter högsta medlemsantalet, vad i denna mening är svårt att förstå? De människor som vill lära känna Gud och hans ord bibeln är välkomna att göra det och de andra slipper. Och skulle JV inte bli fler i antal så är det inte mer med det.
Nu har jag kommenterat detta för förhoppningsvis sista gången. Men om ni fortfarande funderar kan ni ju återkomma hit. Och läsa det en gång till.

Det var ju så att någon skrivit att dörrknackning var en synnerligen effektiv metod. Det är det som jag + två till kommenterat en gång vardera. Så det är inget tjat. Kan säkert komma in fem nya porsoner och kommentera samma sak. Så är det på forum.
Att du inte har någon åsikt eller vill kommentera vissa saker kan man lätt tolka som att när ett JV inte hittar något bibelcitat eller på annat sätt kan komma på ett logiskt svar, så blir svaret: "Har ingen åsikt" eller "Det är Satan som vilseleder" eller så undvika ämnet helt. Det är så lätt att göra så. Och effektivt! För det avslutar diskussionen och får oss som vill argumentera att känna att det är meningslöst. Grattis till den metodiken! Men den leder ju inte till att JV får större trovärdighet precis.

Jag säger mig inte veta allt om JV. Långt därifrån. Men jag har samlat på mig fakta och bildat mig en uppfattning vilken jag försöker hålla ren från förutfattade meningar eftersom jag är medveten om att JV blir beskyllda för osanna saker och att det finns mycket förutfattade meningar. Jag har undvikit att diskutera det jag är osäker på eller där jag kan ha utsatts för vilseledande fakta. Vad är det som du anser jag har förutfattade meningar om?
Senast redigerad av Streethouse 2008-02-01 kl. 18:53.
2008-02-01, 18:58
Medlem
Kom in sent i den här tråden. så min fråga kanske redan har diskuterats!!

Men i alla fall. Finns mysticismen angående Keops-pyramiden fortfarande kvar inom jehovas Vittnen. Eller är detta utränsat? Minns jag inte fel så hade Charles Taze russsel gjort beräkningar utifrån den för att beräkna när Harmageddon skall infalla Hans gravsten är ju förövrigt en pyramid!!!
2008-02-01, 19:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotdöd
Kom in sent i den här tråden. så min fråga kanske redan har diskuterats!!

Men i alla fall. Finns mysticismen angående Keops-pyramiden fortfarande kvar inom jehovas Vittnen. Eller är detta utränsat? Minns jag inte fel så hade Charles Taze russsel gjort beräkningar utifrån den för att beräkna när Harmageddon skall infalla Hans gravsten är ju förövrigt en pyramid!!!
Gissningsvis vill de inte veta av Russel, han är väl pinsam för dem numera. Han hade väl både ett och annat konstigt för sig. Detta förklaras med att sanningen enligt bibeln - finns en (!) bibelvers - skulle komma fram pö om pö under "de sista dagarna".
2008-02-01, 19:55
Bannlyst
Citat:
För min del var och är inte detta ett dåligt "argument", det är ju så det funkar.
Varför menar du att det är dåligt?

Jaha...? Kan du ge mig några av dessa otaliga exempel?

Tycker du det är rimligt att en "syster" som tar ut skilsmässa från en "broder" som misshandlar henne blir utesluten? Tycker du att hon snällt ska stanna hos sin man bara för att visa att hon vill vara med i församlingen?
2008-02-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Ja, det blir ett paradis bestående av Jehovas vittnen och muslimer.. Härligt!

Nu skojar du väl ändå? De flesta medlemmar ni får är ju barn som växer upp i rörelsen, andra släktingar och nära anhöriga som har att välja mellan en kass kontakt med sina nära och kära eller att bli medlemmar! Tänk efter själv.. hur många har du lyckats omvända vid dörren, jämfört med hur många timmar du lagt ner på dörrknackningen under din livstid?

I vissa u-länder med extremt låg utbildningsnivå lyckas man lite bättre med att värva medlemmar.. men då får man slåss om dem med andra frikyrkor och deras missionärer. Först till kvarn liksom...

Jag för min del har lyckats omvända 5 st ,som idag är döpta bröder, på mina drygt 3 år som döpt broder. (OCH NEJ!!! det är INTE släktingar och vänner)

MEN det går som sagts tidigare INTE ut på att döpa så många som möjligt på så går tid som möjligt utan att hitta dom VERKLIGT intresserade.

Sen går det åt många timmar per studerande för att denne skall förstå kunskapen innan han/hon blir döpt.

I pingstkyrkan kan du knalla in och komma ut som pingstvän 5 min senare. Så det är inte så konstigt att dom kan öka i snabbare takt.
Senast redigerad av Malmohenke 2008-02-01 kl. 21:26.
2008-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Däremot att JVs bekymmerslösa paradis inte fungerar i praktiken för man kan inte leva i en miljö där allt är ständigt är frid och fröjd. Vi kan inte känna glädje om vi inte känner sorg, Vi kan inte vara lyckliga om vi inte får känna bedrövelse ibland. Det är ju en universiell självklarhet.

Har väldigt svårt att förstå hur man kan leva som JV och må bra när man betraktar alla icke JV som lägre stående. När man som JV är så kontrollerade och styrda av de äldre. När man vill kasta sina medmänniskor i "fördärvet" (som de uttrycker det) för ibland väldigt milda förseelser. När vi - och JV - ser hur illa människor far inom JV och efter de lämnat JV. Inte alla men många. Det är en manipulation och styrning som begränsar synen och uppmuntrar förnekelse av verkligheten. Vi ser det gång på gång i verkligheten och i det som skrivs och mellan raderna.

Det är ju det jag och Kakburken och många. många andra gjort och det är därför vi kan argumentera emot dessa dumheter. Vi kan se JV objektivt vilket inte JV själva kan. Vi som är emot JV är ju inte det för att vi inte har något bättre för oss eller för att vi är felinformerade utan för att vi reagerar starkt när något är fel och männislor far illa.
1.I denna tingens ordning (= i dagens värld) är det självklarhet att man måste känna bedrövelse för att känna lycka. Så ICKE i paradiset då sorg och bedrövelse inte längre finns.

2.Vi betraktar inte alla andra människor som lägre stående. Vi ger dem en möjlighet att studera med oss. Vill dem inte lämmnar vi dem ifred och sen är det upp till Jehova att avgöra när den slutliga domen fälls.

3.Jag vet inte var just du inhämtat din kunskap. Många av våra "motståndare" väljer att bara läsa tex hjälpkällan och tar detta för sanning. Talar du med en moderat så inte står väl han och strör lovord över sossarna precis?
2008-02-01, 22:25
Medlem
Citat:
Det var ju så att någon skrivit att dörrknackning var en synnerligen effektiv metod. Det är det som jag + två till kommenterat en gång vardera. Så det är inget tjat. Kan säkert komma in fem nya porsoner och kommentera samma sak. Så är det på forum.
Att du inte har någon åsikt eller vill kommentera vissa saker kan man lätt tolka som att när ett JV inte hittar något bibelcitat eller på annat sätt kan komma på ett logiskt svar, så blir svaret: "Har ingen åsikt" eller "Det är Satan som vilseleder" eller så undvika ämnet helt. Det är så lätt att göra så. Och effektivt! För det avslutar diskussionen och får oss som vill argumentera att känna att det är meningslöst. Grattis till den metodiken! Men den leder ju inte till att JV får större trovärdighet precis.

Jag säger mig inte veta allt om JV. Långt därifrån. Men jag har samlat på mig fakta och bildat mig en uppfattning vilken jag försöker hålla ren från förutfattade meningar eftersom jag är medveten om att JV blir beskyllda för osanna saker och att det finns mycket förutfattade meningar. Jag har undvikit att diskutera det jag är osäker på eller där jag kan ha utsatts för vilseledande fakta. Vad är det som du anser jag har förutfattade meningar om?

Om jag skriver att jag inte har ngn åsikt så betyder det antagligen att jag inte har ngn åsikt. Ska jag hitta på ngt svar bara för att göra dig nöjd? Eller för att du påstår att det sänker JVs trovärdighet? På vilket sätt har JVs trovärdighet att göra med om jag (en av nästan7 milj) har en åsikt om Hjälpkällan eller inte?
Ge dig.
Återkommer ang din fråga.
2008-02-01, 22:36
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
1.I denna tingens ordning (= i dagens värld) är det självklarhet att man måste känna bedrövelse för att känna lycka. Så ICKE i paradiset då sorg och bedrövelse inte längre finns.

2.Vi betraktar inte alla andra människor som lägre stående. Vi ger dem en möjlighet att studera med oss. Vill dem inte lämmnar vi dem ifred och sen är det upp till Jehova att avgöra när den slutliga domen fälls.

3.Jag vet inte var just du inhämtat din kunskap. Många av våra "motståndare" väljer att bara läsa tex hjälpkällan och tar detta för sanning. Talar du med en moderat så inte står väl han och strör lovord över sossarna precis?

1: Hur vet du det? Hur kan det överhuvudtaget gå att känna glädje in man inte vet vad sorg är? Det kanske finns en logisk förklaring men jag kan inte se den.

2: Förväntade mig det svaret. Ni betraktar dem inte som lägre stående utåt sett. Men i tysthet. I tanken. Så är ert system uppbygt. "Vi och dom". Ni antar att Jehova ska dömma de icke JV till död eller elände. JV blir "dömda" till paradiset. I många delar står det klart i JVs skrifter och underförstått framgår det tydligt att det finns denna klasskilnad. Inte minst ser man det i hur uteslutna medlemmar behandlas.

3:Jag skrev tidigare var jag har mina kunskaper ifrån. Sant att många motståndare inte försöker se objektivt men många strävar efter att rättvisa, objektivitet och att söka de rätta kunskaperna och fakta om JV. Det är ifrån dessa och utifrån de kriterierna jag gör min bedömning av JV. Sen är det ett väldigt grovt förolämpande, brist på förståelse och empati att insinuera att Hjälpkällan mfl skulle vara lögnare! Visst kan där finnas överdrifter och osanningar och subjektiva bedömningar men det är ju inte det som är det viktiga utan att se på alla dessa människors samstämmighet! I åratal, över världsdelar har samma berättelser om JVs manipulativa och söndrande effekt på individer. DET är inget man bara kan avfärda.
2008-02-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Tycker du det är rimligt att en "syster" som tar ut skilsmässa från en "broder" som misshandlar henne blir utesluten? Tycker du att hon snällt ska stanna hos sin man bara för att visa att hon vill vara med i församlingen?

Vad jag tycker är rimligt, i ett fall där jag inte vet ett dugg om nånting av vad som hänt, är egentligen fullständigt irrelevant.
Hur menar du att jag ska kunna ha en åsikt?...
Det finns andra saker i samband med detta som kan ha hänt som lett fram till uteslutning. Enbart skilsmässa från en partner som misshandlar brukar inte i sig själv leda till uteslutning.
Jag tycker ingen ska tvinga sig själv till ett liv som är outhärdligt, vare sig det gäller fysisk eller psykisk misshandel. Och där är beslutet endast ens eget, ingen kan bestämma åt en, inte äldste och ingen annan.
2008-02-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Gissningsvis vill de inte veta av Russel, han är väl pinsam för dem numera. Han hade väl både ett och annat konstigt för sig. Detta förklaras med att sanningen enligt bibeln - finns en (!) bibelvers - skulle komma fram pö om pö under "de sista dagarna".

Pinsam?
Han är ju inte på ngt sätt nån guru för JV. Han va väl en vanlig människa som andra människor. Nu lägger du in för mkt i det hela.
2008-02-01, 22:47
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Om jag skriver att jag inte har ngn åsikt så betyder det antagligen att jag inte har ngn åsikt. Ska jag hitta på ngt svar bara för att göra dig nöjd? Eller för att du påstår att det sänker JVs trovärdighet? På vilket sätt har JVs trovärdighet att göra med om jag (en av nästan7 milj) har en åsikt om Hjälpkällan eller inte?
Ge dig.
Återkommer ang din fråga.

Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det kan TOLKAS som... osv. Det betyder inte att jag inte tror på det du säger när du säger dig inte ha någon åsikt. Men själva uttrycket kan tolkas som att man inte vill svara eller ens vilja bilda sig en åsikt! Just detta är märkligt eftersom du är en debattör och som har en massa åsikter! Märkligt att du inte vill skaffa dig en åsikt när det är något som i högsta grad tillhör detta ämne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in