Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Så sant som det var sagt. Hänger man med i utvecklingen av modern blodfri kirurgi så vet man att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då. Det finns ett otal dokumenterade fall då livet varit nära åtgånget men att de ändå har räddats utan blod. Att man inte lyckas rädda liv utan blod har i många fall visat sig vara p g a brist på kunskap inom blodfri behandling. Punktum.
Du får gärna komma med källor till dina påståenden ovan. Eftersom du "vet" att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då så rekommenderar jag ett studiebesök på valfri operationsavdelning på valfritt sjukhus i Sverige.
Jag säger absolut inte att man inte kan genomföra avancerade planerade kirurgiska ingrepp utan blodtransfusion genom att använda sig av tidigare nämnda preparat som EPO och Venofer för att optimera förutsättningarna innan operationen och användande av blodsparande teknik typ cell saver under själva ingreppet.
Jag skulle själv vilja att man gjorde så om jag själv behövde genomgå en operation eftersom jag inte tror att blodtransfusion är en optimal behandling på något sätt. Dock tror jag inte att dessa åtgärder alltid är tillräckliga och skulle vilja att man hade en beredskap att transfundera om något skulle tillstöta under ingreppet.
I akuta situationer är läget annorlunda. Studier har visat bättre överlevnad i patientgrupper där man tolererat ett lägre hemoglobinvärde (såvitt jag minns 70 g/L jämfört med 80 g/L) så i en perfekt värld skulle vi vänta lagom länge och ge så lite blod som möjligt till traumapatienter. Tyvärr är det ändå så att vi i dagsläget inte klarar oss utan blodtransfusion vid mycket stora blödningar. Vi förlorar syretransportörer och koagulationsfaktorer och till slut går det åt skogen. I det läget hjälper varken Ringer-Acetat, Hesra, Voluven, Plasmodex, Gelofusine, Dextran, Rehydrex, Fanta, Äppeljuce eller vad man nu vill prova med.
Jag kan garantera att inga skulle jubla mer än sjukvårdspersonal (ev. Jv?) om man utvecklade en patientsäker infusionslösning som kunde ersätta blodets syretransporteringsförmåga, men tyvärr har vi inte det (än?).
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
De borde det, men så är det inte.
Hur blev det med antalet som dör av följdsjukdomar av blodtransfusioner i gämförels med Jv som dör utan blodtransfusion.
Hur blev det med antalet som dör av följdsjukdomar av blodtransfusioner i gämförels med Jv som dör utan blodtransfusion.
Tycker du verkligen att det är rättvist att jämföra antalet som drabbas av följdsjukdomar efter blodtransfusion med antalet vittnen som dör i samband med att man vägrar blod?
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ja Anna Lindh överlevde ju !
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Anna Lind dog inte pga av lite blod utan på grund av alla de skador hon fått.
Kanske lite OT, men jag har fått höra att en stor orsak till Anna Lindhs tragiska bortgång var att man under en lång och utdragen operation koncentrerade sig på att aktivt få stopp på blödningen istället för att tänka Damage Control.