2010-03-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Så sant som det var sagt. Hänger man med i utvecklingen av modern blodfri kirurgi så vet man att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då. Det finns ett otal dokumenterade fall då livet varit nära åtgånget men att de ändå har räddats utan blod. Att man inte lyckas rädda liv utan blod har i många fall visat sig vara p g a brist på kunskap inom blodfri behandling. Punktum.

Du får gärna komma med källor till dina påståenden ovan. Eftersom du "vet" att blodtransfusioner är ett förlegat tillgrepp som endast används i extremfall, om ens då så rekommenderar jag ett studiebesök på valfri operationsavdelning på valfritt sjukhus i Sverige.

Jag säger absolut inte att man inte kan genomföra avancerade planerade kirurgiska ingrepp utan blodtransfusion genom att använda sig av tidigare nämnda preparat som EPO och Venofer för att optimera förutsättningarna innan operationen och användande av blodsparande teknik typ cell saver under själva ingreppet.
Jag skulle själv vilja att man gjorde så om jag själv behövde genomgå en operation eftersom jag inte tror att blodtransfusion är en optimal behandling på något sätt. Dock tror jag inte att dessa åtgärder alltid är tillräckliga och skulle vilja att man hade en beredskap att transfundera om något skulle tillstöta under ingreppet.

I akuta situationer är läget annorlunda. Studier har visat bättre överlevnad i patientgrupper där man tolererat ett lägre hemoglobinvärde (såvitt jag minns 70 g/L jämfört med 80 g/L) så i en perfekt värld skulle vi vänta lagom länge och ge så lite blod som möjligt till traumapatienter. Tyvärr är det ändå så att vi i dagsläget inte klarar oss utan blodtransfusion vid mycket stora blödningar. Vi förlorar syretransportörer och koagulationsfaktorer och till slut går det åt skogen. I det läget hjälper varken Ringer-Acetat, Hesra, Voluven, Plasmodex, Gelofusine, Dextran, Rehydrex, Fanta, Äppeljuce eller vad man nu vill prova med.

Jag kan garantera att inga skulle jubla mer än sjukvårdspersonal (ev. Jv?) om man utvecklade en patientsäker infusionslösning som kunde ersätta blodets syretransporteringsförmåga, men tyvärr har vi inte det (än?).

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
De borde det, men så är det inte.

Hur blev det med antalet som dör av följdsjukdomar av blodtransfusioner i gämförels med Jv som dör utan blodtransfusion.

Tycker du verkligen att det är rättvist att jämföra antalet som drabbas av följdsjukdomar efter blodtransfusion med antalet vittnen som dör i samband med att man vägrar blod?

Citat:
Ja Anna Lindh överlevde ju !

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Anna Lind dog inte pga av lite blod utan på grund av alla de skador hon fått.

Kanske lite OT, men jag har fått höra att en stor orsak till Anna Lindhs tragiska bortgång var att man under en lång och utdragen operation koncentrerade sig på att aktivt få stopp på blödningen istället för att tänka Damage Control.
2010-03-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nej, ibland hjälper ingenting, .

Ja just det!
2010-03-06, 22:47
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Flex, svara på mina frågor om liv på andra planeter i universum med mer!

!
2010-03-07, 10:50
Medlem
Citat:
En liten fråga till Flexbärt och andra vittnen:

Hur ställer ni och Jehovas vittnen er till liv på andra planeter i universum?

Jag ska även passa på att berömma dig lite Flexbärt, trots att knappt någon här håller med dig så svarar du ändå väldigt ofta på frågor, osv.

Jag har fått uppfattningen att JV inte har ngn egentlig åsikt om det finns liv på andra planeter eller inte.
När jag tagit upp frågan förr har svaret blivit "hade det varit ngt vi skulle bry oss om hade det stått i Bibeln".

Flexbärt svarar inte så ofta på frågor nej...däremot e han ihärdig med det han vill få fram. Citat av olika slag.
2010-03-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vi har förstått att detta citat gäller dig Flexbert. Om du hela tiden får det till dig så vill naturligtvis Gud säga nåt till dig....inte att du ska slå det i huvudet på andra så fort du känner för det.

Tummen upp för den kommentaren. Tänkvärd.
2010-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ja Anna Lindh överlevde ju !

Att hon var helt söndertrasad inuti kanske hade en liten del med det att göra oxå?

Och bara för att det inte funkade i hennes fall (beroende på många orsaker kan man då tänka sig) så betyder det inte att blodtransfusioner ska förkastas totalt.
2010-03-07, 10:57
Medlem
Citat:
De borde det, men så är det inte.

Hur blev det med antalet som dör av följdsjukdomar av blodtransfusioner i gämförels med Jv som dör utan blodtransfusion.

Alla kan dö av vad som helst...med eller utan blod.
Frågan är väl snarare varför ngn annan ska bestämma vilken behandling man ska ta emot och riskera livet för.
2010-03-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Bevis för det? Eller är det det där vanliga att hela världen är en enda stor konspiration mot Jehovas Vittnen?

Japp...de är ju under Satans inflytande. Det vet du väl Kalten.
2010-03-07, 11:01
Medlem
Citat:
Flex, svara på mina frågor om liv på andra planeter i universum med mer!

Som sagt....om du berömmer honom lite till så kanske han svarar?
2010-03-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Alla kan dö av vad som helst...med eller utan blod.
Frågan är väl snarare varför ngn annan ska bestämma vilken behandling man ska ta emot och riskera livet för.

Alla gör sina personliga val.
2010-03-07, 12:12
Medlem
Citat:

Det stämmer ju inte för ett Jv...för dom är det sektledarna i Brooklyn som gör valet!
2010-03-07, 12:58
Medlem
Citat:

Gör man? På vilket sätt?

Man får veta att det enda som kan rädda ens liv från evig tillintetgörelse är att döpa sig i JV.

Ett krav för att få vara ett döpt JV är att inte ta emot blod.

Det andra alternativet (enligt JV naturligtvis) är att inte bli ett döpt JV och dö i Harmageddon.

Valet är fritt, valet är ditt och valet är såklart personligt!

Bli ett JV eller dö.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in