2008-08-21, 09:31
Medlem
Balle Ankas avatar
Av en ren slump gled detta inlägg förbi utan kommentar:

Citat:
JV's förutsägelser om domedagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Armageddon) är jäkligt intressanta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av 1975, eftersom jag inte var så gammal då, men jag minns mycket väl andra efterföljande domedagsprofetior. Det senaste jag kan dra mig till minnes var att slutet skulle komma medan det fortfarande fanns människor i livet som bevittnat förändringarna (?) år 1914. Jag vet inte vad de hittat på sedan dess, men faktum kvarstår att de som var med 1914 och begrep något om omvärlden börjar bli väldigt gamla.

Det fina med JV är att man kan ändra sig hur många gånger som helst. Denna revisionism kallas kort och gott att "kasta nytt ljus" [över ett ämne], och kan användas hur ofta som helst. All gammal litteratur ska naturligtvis inte användas, utan helst kastas bort, och det vore fel att använda gamla fastslagna "sanningar" idag. Är det inte en smula märkligt att inte Sanningen kan bestämma sig; jag menar de är ju vägledda av Gud/Jehova och allt...?

Vem är förvånad?
2008-08-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Du rätt till din åsikt och din tolkning. Dock heter tråden Jehovas Vittnen, inte Bibeln enligt Eberhard. Människor är duktiga på att leta fel, istället för lösningar. Du är ett ex-vittne? Du verkar kunna mycket om organisationen och har synpunkter på vad dom borde och inte borde göra. Sicken tur att det inte heter Eberhards Vittnen. ^^

Medan IsgrimnuR däremot har rätt att komma med egna tolkningar, leta fel i stället för lösningar osv:

"Normal kristen"? Du menar en sådan som hänger sig åt ikondyrkan (kors-, maria- och helgondyrkan). Sådana som dyrkar Jesus istället för Gud och firar jul, midsommar, halloween och födelsedagar dvs traditioner som inte har något alls med Guds principer, bud och uppsåt att göra? Hedniska riter som inbakades i religionen för att kompromissa, locka till sig fler tillbedjare? Nej, tack, jag följer Guds bud, inte människans!!"

MEN, detta är ju inte bara IsgrimnuRs åsikter, utan ORGANISATIONENS.
Och den har ju rätt att komma med egna tolkningar av andra samfund, leta fel i andra samfund, döma, fördöma och förlöjliga andra samfund.
2008-08-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
JV's förutsägelser om domedagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Armageddon) är jäkligt intressanta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av 1975, eftersom jag inte var så gammal då, men jag minns mycket väl andra efterföljande domedagsprofetior. Det senaste jag kan dra mig till minnes var att slutet skulle komma medan det fortfarande fanns människor i livet som bevittnat förändringarna (?) år 1914. Jag vet inte vad de hittat på sedan dess, men faktum kvarstår att de som var med 1914 och begrep något om omvärlden börjar bli väldigt gamla.

Det fina med JV är att man kan ändra sig hur många gånger som helst. Denna revisionism kallas kort och gott att "kasta nytt ljus" [över ett ämne], och kan användas hur ofta som helst. All gammal litteratur ska naturligtvis inte användas, utan helst kastas bort, och det vore fel att använda gamla fastslagna "sanningar" idag. Är det inte en smula märkligt att inte Sanningen kan bestämma sig; jag menar de är ju vägledda av Gud/Jehova och allt...?

1975 har diskuterats tidigare i tråden.
JV här hävdar, att när man från mitten/slutet av 1960-talet pekade fram mot 1975, hade massor av uträkningar om att det då gått 6000 år sedan människan skapades, gav ut massor av tidskrifter som handlade om 1975, kallade 1975 en "historisk fix-punkt" osv, så menade man inte med detta att Harmgeddon skulle komma då.

Givetvis helt felaktigt. Jag levde nära JV då, och jag minns hur det var.

MEN, om vi leker med tanken att det inte var organisationens syfte med alla dessa artiklar att säga att Harmageddon skulle komma då, VAD VAR DÅ SYFTET?
OCH VARFÖR har man slutat att ha artiklar om 1975, om det nu var ett så viktigt år?
2008-08-21, 11:37
Bannlyst
aa

ÄR jehovas vittne kriminella
2008-08-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
ÄR jehovas vittne kriminella

Nej
2008-08-21, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Medan IsgrimnuR däremot har rätt att komma med egna tolkningar, leta fel i stället för lösningar osv:

MEN, detta är ju inte bara IsgrimnuRs åsikter, utan ORGANISATIONENS.
Och den har ju rätt att komma med egna tolkningar av andra samfund, leta fel i andra samfund, döma, fördöma och förlöjliga andra samfund.

Knip näbb om du inte kan sluta gnälla, klaga och leta fel på denna trosinriktning! Du gör inget annat! Folk frågar om denna trosinriktning i den här tråden som heter Jehovas vittnen då kan man väl inte förklara en helt annan trosinriktning heller?! Hur är du funtad?! Klart jag har rätt att komma med tolkningar i o m att jag studerar till att bli ett vittne?! Ska jag sitta och hitta på något annat som inte har med Jv och göra? Du sitter ju bara där och letar fel och klagar och gnäller på denna lära!! Har du inget vettigt att komma med så knip igen? Det är väl ingen vettig människa som vill veta just din tolkning av Jv's tolkning av bibeln? Skärpning nu!

Skapa din egen tråd, om du har så mycket skvaller och skitsnack du vill dela med dig. Kanske finns någon som lyssnar.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-21 kl. 15:26.
2008-08-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Knip näbb om du inte kan sluta gnälla, klaga och leta fel på denna trosinriktning! Du gör inget annat! Folk frågar om denna trosinriktning i den här tråden som heter Jehovas vittnen då kan man väl inte förklara en helt annan trosinriktning heller?! Hur är du funtad?! Klart jag har rätt att komma med tolkningar i o m att jag studerar till att bli ett vittne?! Ska jag sitta och hitta på något annat som inte har med Jv och göra? Du sitter ju bara där och letar fel och klagar och gnäller på denna lära!! Har du inget vettigt att komma med så knip igen? Det är väl ingen vettig människa som vill veta just din tolkning av Jv's tolkning av bibeln? Skärpning nu!

Skapa din egen tråd, om du har så mycket skvaller och skitsnack du vill dela med dig. Kanske finns någon som lyssnar.

Det jag reagerade på var ditt sätt att uttrycka dig om andra Kristna.
På vilket sätt hör det hemma i en tråd om JV??
2008-08-21, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det jag reagerade på var ditt sätt att uttrycka dig om andra Kristna.
På vilket sätt hör det hemma i en tråd om JV??

Jahapp. Fortsätt i den stilen du håller på då.
2008-08-21, 16:12
Medlem
Jag måste sorgligt nog erkänna att jag också tänkt på likheterna mellan vittnena och fariseerna. Hade en gång en liten meningsskiljaktighet med en i församlingen. Personen menade att h*n såg på saken med Guds ögon. Jag undrade då med vems ögon jag såg på det med. Jag är ju också ett vittne. Inget svar. Men alternativen är ju inte så många. Jag har många gånger skämts över den överlägsna attityd som en del vittnen har. Är det speciellt markant bland just vittnen?
2008-08-21, 17:31
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Vad mer som inte nämns i bibeln är förbjudet? Internet? Flygplan? Jeans?

Bra fråga

Hoppas något vittne svarar.
2008-08-21, 18:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Jag måste sorgligt nog erkänna att jag också tänkt på likheterna mellan vittnena och fariseerna. Hade en gång en liten meningsskiljaktighet med en i församlingen. Personen menade att h*n såg på saken med Guds ögon. Jag undrade då med vems ögon jag såg på det med. Jag är ju också ett vittne. Inget svar. Men alternativen är ju inte så många. Jag har många gånger skämts över den överlägsna attityd som en del vittnen har. Är det speciellt markant bland just vittnen?

Jag har släkt som är vittnen, och har därigenom träffat en hel del, och allmänt tycker jag de är överlägsna och nedlåtande. Har även haft otur (om man ska tro JV här i tråden) med dörrknackarna. Envisa, nedlåtande och otrevliga saker som trycker in foten i dörrspringan för att tvinga mig att lyssna på deras dynga.

Ett tips om ni råkar ut för sådana; ha en stor hund och/eller mässa olika namn på satan och demoner. Väldigt effektivt.
2008-08-21, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Vad mer som inte nämns i bibeln är förbjudet? Internet? Flygplan? Jeans?

Bibeln är byggd på principer. Det står inget i Bibeln om att man inte får köra upp en nål i armen och pumpa i sig heroin, det står inget om att man inte får köra bil onykter, men ändå kan man med sunt förnuft förstå principer. Börjar bli lite löjligt nu, med dessa larviga frågor. Har du något vettigt att fråga så fråga på. Ska du bara göra dig löjlig så avstå helst från att posta ett inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in