2009-09-21, 19:02
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Du känner säkert till att ordet 'elohim' är en pluralform. Därför går det alldeles utmärkt att översätta enligt exemplet ovan( 1 Sam 28:13). Ett annat intressant exempel finner du i ps 82:6.
Men du måste försöka hantera tanken att det inte är ordet 'elohim' som översätts till 'änglar' i ps 8.

Det är ordet me´elohim. Jag har sagt det tusen gånger nu..

Alltså, i hebreiskan använder man sig av ett antal prefix, som förändrar ursprungsordets innebörd efter behov.
Det aktuella prefixet är מ (Mem), vilket betyder 'från'( exempel; från Egypten)*, och det går därför inte att omedelbart överföra till betydelsen 'än'.
Man talar således i psalmen om något som "kommer/är från Gud", och det är säkert därför man valt att översätta 'me´elohim' till 'änglar' i Septuaginta, eftersom änglar ofta beskrivs som Guds budbärare( melakh Elohim-notera att prefixet מ återfinns även här).
Konstigt att så många skriver Gud om det nu så uppenbart menas änglar...

New American Standard Bible
Yet You have made him a little lower than God,
And You crown him with glory and majesty!
Psalm 8:5

Det Norsk Bibelselskap 1930
Og du gjorde ham lite ringere enn Gud, og med ære og herlighet kronte du ham.
Psalm 8:6

Det Danske Bibelselskab 1992
Du har gjort det kun lidt ringere end Gud,
med herlighed og ære har du kronet det.
Psalm 8:6

(Och nej, det finns inget prefix i melakh. The Bible uses the terms מלאך אלהים (melakh Elohim; messenger of God) http://en.wikipedia.org/wiki/Angel

Det som används är helt enkelt bokstaven mem
http://en.wikipedia.org/wiki/Mem_%28letter%29)
2009-09-22, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Konstigt att så många skriver Gud om det nu så uppenbart menas änglar...

Jag tycker inte att det är uppenbart att det är änglar som åsyftas.
Eftersom psalm 8 i sin tur återspeglar berättelsen om hur människan skapades till Guds avbild( 1 Mos 1:26-28) är det naturligt att tolka så som de översättare gjort enligt de exempel du presenterar. Det gör man för övrigt även i de Svenska Folkbibeln.

Helt ärligt.. jag är tvungen att erkänna att diskussionen gått en liten smula utanför det relativt snäva område min kunskap i ämnet utgör, och jag har ingen att skylla för detta än mig själv. De har dock varit lärorikt och intressant..
2009-09-22, 23:13
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är uppenbart att det är änglar som åsyftas.
Eftersom psalm 8 i sin tur återspeglar berättelsen om hur människan skapades till Guds avbild( 1 Mos 1:26-28) är det naturligt att tolka så som de översättare gjort enligt de exempel du presenterar. Det gör man för övrigt även i de Svenska Folkbibeln.
Gud skulle knappast göras till "nästan en människa" som det skulle bli i det fall han omnämns i psalm. Han är långt högre än så enligt övriga bibeln. Det är helt klart änglar som åsyftas. Frågan blir ju varför så många skriver Gud/en gud osv. i så fall.

EDIT: Dessutom är ju även änglarna guds avbild. De är ju hans söner trots allt...

Citat:
Helt ärligt.. jag är tvungen att erkänna att diskussionen gått en liten smula utanför det relativt snäva område min kunskap i ämnet utgör, och jag har ingen att skylla för detta än mig själv. De har dock varit lärorikt och intressant..
Tycker du hängt med bra.
Senast redigerad av Quartus 2009-09-22 kl. 23:16.
2009-09-28, 08:03
Medlem
KattenMyss avatar
Lite frågor

Nu råkar jag ha släkt som är med i den här skiten (ursäkta uttrycket men av egen erfarenhet är det skit)

Och med tanke på hur mycket jag kämpat för att inte höra om tramset som liten då man blev tvingad till det så tänker jag inte dra upp en massa frågor till dom nu såhär ~15 års senare.

Men här är det nog fint. Så here we go.

1. Varför firar dom inte Jul, Nyår eller födelsedagar?
2. Firar dom nånting eget?
3. Hur kollar dom vilka som är finsktalande resp svensktalande när dom knackar dörr? Eller är det bara på måfå och med hjälp av efternamnet?
4. Är det bara min släkt eller har det inte blivit jävligt mycket mildare nu med utfrysningar?

Tex så när morsan gick ur det så va jag ungefär 3-4år gammal. Jag ser mormor på andra sidan vägen så jag ropar och vinkar glatt "Mommo mommo" men ingen reaktion. Jag blir ledsen och morsan måste ljuga för mig "hon hörde nog inte"

Har även hört om en 2åring som fyllde år på dagis. Alla fick glass utom just ett barn som va med i jehovas. Och hur kan man förklara varför alla andra får käka glass utom "du".

Ursäkta om jag låter dryg men jag har faktiskt inga glada minnen av det där. Så tack morsan för att du gick ur, även om vi blev utfrysta från alla.
2009-09-28, 11:34
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMys

Other common celebrations and religious or national holidays such as birthdays,
Halloween, and Christmas are not celebrated because they believe that these
continue to involve "false religious beliefs or activities."

Their opposition to birthdays is said to be based on how the Bible presents them.
Watch Tower Society publications note that the only birthday celebrations explicitly
mentioned in the Bible are Herod's and Pharaoh's. Both were associated with
executions, and neither celebrant was a servant of God.

The Bible does not show Jesus or his apostles celebrating birthdays and The
Watchtower claims the absence of any record of the date of the birth of Jesus or his
apostles provides a clear implication that "God does not want us to celebrate any of
these birthdays".
http://en.wikipedia.org/wiki/Beliefs_and_practices_of_Jehovah%27s_Witnesses#Cel ebrations

The most important holiday in Satanism is one's own birthday, as it is the birthdate
of one's own god. This is as a reminder that to a Satanist, you are the most important
being in the universe, and to honor your own vital existence and your life.
http://en.wikipedia.org/wiki/LaVeyan_Satanism

Santa is generally believed to be the result of a syncretization between Saint Nicholas
and elements from pagan Nordic and Christian mythology, and his modern appearance
is believed to have originated in 19th century media.

For many centuries, Christian writers accepted that Christmas was the actual date on
which Jesus was born. However, in the early eighteenth century, scholars began
proposing alternative explanations. Isaac Newton argued that the date of Christmas
was selected to correspond with the winter solstice, which in ancient times was
marked on December 25. In 1743, German Protestant Paul Ernst Jablonski argued
Christmas was placed on December 25 to correspond with the Roman solar holiday
Dies Natalis Solis Invicti and was therefore a "paganization" that debased the true
church.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas#History

New Year’s Celebrations. The date and customs associated with New Year’s
celebrations vary from one country to another. Regarding the origin of this
celebration, The World Book Encyclopedia states: “The Roman ruler Julius Caesar
established January 1 as New Year’s Day in 46 B.C. The Romans dedicated this day to
Janus, the god of gates, doors, and beginnings. The month of January was named
after Janus, who had two faces—one looking forward and the other looking
backward.” So New Year’s celebrations are founded on pagan traditions.
http://www.watchtower.org/e/bh/appendix_14.htm

Julius Caesar, in 47 BC, changed the system, creating the Julian calendar. It was
modified in the time of Marco Antonio consul in 44 BC, again by the emperor Augustus
Caesar in 8 BC and finally by Pope Gregory XIII in 1582, which brought the calendar to
its present day form. This year begins on January 1. Subsequently, this day was
marked with a religious significance during the Middle Ages and later centuries.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Year

Citat:

Weddings, anniversaries, and funerals are observed, though they avoid incorporating
certain traditions they see to have pagan origins.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beliefs_and_practices_of_Jehovah%27s_Witnesses#Cel ebrations

Tänk vad internet är fantastiskt...
2009-09-28, 14:43
Medlem
[quote=KattenMys]
3. Hur kollar dom vilka som är finsktalande resp svensktalande när dom knackar dörr? Eller är det bara på måfå och med hjälp av efternamnet?
4. Är det bara min släkt eller har det inte blivit jävligt mycket mildare nu med utfrysningar?

QUOTE]

1
Alla dessa har hedniskt ursprung.

2
Åminnelsen av Jesu död
En bokstavlig måltid som hålls till minne av Herren Jesu Kristi död; följaktligen en åminnelse av hans död. Eftersom Jesu död är den enda händelse som Bibeln befaller de kristna att högtidlighålla minnet av, är det också passande att man kallar denna måltid ”Åminnelsen”. Den är även känd som Herrens nattvard. (1Kor 11:20, 1703)

3
Om man inte kan språket då kommer en som kan.

4
Man utfruser sig sjölv, men tar som sagt avstånd.
2009-09-28, 15:21
Medlem
[quote=Flexbärt]
Citat:

QUOTE]

1

2
Åminnelsen av Jesu död
En bokstavlig måltid som hålls till minne av Herren Jesu Kristi död; följaktligen en åminnelse av hans död. Eftersom Jesu död är den enda händelse som Bibeln befaller de kristna att högtidlighålla minnet av, är det också passande att man kallar denna måltid ”Åminnelsen”. Den är även känd som Herrens nattvard. (1Kor 11:20, 1703)

3

4

Detta måste kompletteras.

Det påstås att allt som nämns är av hedniskt ursprung. Men det gäller ju även vigselringar och bröllopsdagsfirande, som är helt okänt i Skriften men som omhuldas av Jv. Så i slutändan är det VERKLIGA skälet att Jvs ledning har tabubelagt allt det de säger har hedniskt ursprung. Och det ganska sent. Ledningen kan tabubelägga vad den önskar och också godkänna vadhelst den önskar. Det finns inga hållbara skäl till varför man tabubelägger födelsedagsfirande. Och det är inte odiskutabelt att detta enbart har hedniskt ursprung. Och det är en fråga om hur man gör det mer än att man gör det. Samma sak gäller bröllopsdagsfirande.

Utfrysningar förekommer förvisso när någon blir utesluten. Det är det anbefallda förhållningssättet, mycket klart formulerat av ledningen, men vissa föräldrar och barn slirar en del på detta, fast i smyg. Även personer som säger upp samhörigheten med rörelsen betraktas som paria och behandlas som icke-existerande. Någon uppmjukning har inte visat sig, men man vet aldrig vad ledningen kan besluta längre fram. Den kan ändra sig fram och tillbaka hur som helst och Jv följer i princip efter i svängarna.
2009-09-28, 21:30
Medlem
[quote=Flexbärt]
Citat:

QUOTE]

1

2
Åminnelsen av Jesu död

3

4

Ibland undrar man om du har en aning om vad du tror på eller om du vet vad Jv som organisation står för?? Det är beklagligt att dina kunskaper är så ringa om något du påstår dig vara medlem av. Kanske borde du ta reda på om Jv verkligen är rätt lära för dig. Du borde ju veta att Jv tidigare i sin historia både firat jul och födelsedagar plus alla andra kullerbyttor man gjort genom åren. Du vet likaväl som alla andra här att Jv centralt uppmuntrar uteslutning av medlemmar man anser gjort fel eller ifrågasätter alla tokigheter i läran...
2009-09-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det är olika i olika familjer.
Är du säker på att barnet/barnen var döpta när de lämnade JV?

Ja, alla 3 barnen var döpta medlemmar.
Ändrar det föräldrarnas beteende?
2009-09-29, 16:03
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det finns inga hållbara skäl till varför man tabubelägger födelsedagsfirande. Och det är inte odiskutabelt att detta enbart har hedniskt ursprung. Och det är en fråga om hur man gör det mer än att man gör det.

Man kanske inte vill ha med satanism att göra?

The most important holiday in Satanism is one's own birthday, as it is the birthdate
of one's own god. This is as a reminder that to a Satanist, you are the most important
being in the universe, and to honor your own vital existence and your life.
http://en.wikipedia.org/wiki/LaVeyan_Satanism

Vanligtvis sjunger folk för en (lovsång?) och ger en presenter (frambära gåvor?), det tänds ljus till ens ära (vad gör man ofta i religösa sammanhang?), det ordnas med mat åt en (offergåva? (notera att offergåvor ofta åts/äts upp av de som frambar/frambär dem)), osv.

Blir man en gud för en dag kanske?

1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont."

EDIT: Notera det i tråden nu välkända Elohim:

u·eiithm k·aleim
and·you-become as·Elohim

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/gen3.pdf
Senast redigerad av Quartus 2009-09-29 kl. 16:09.
2009-09-29, 16:42
Medlem
intervalls avatar
Hej Jehovas vittnen i denna tråd. Vad är det i "Nebukadnessar erövrade Jerusalem 597 f.Kr. och förstörde staden nio år senare" som inte stämmer?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nebukadnessar_II
2009-09-29, 19:43
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Man kanske inte vill ha med satanism att göra?
Vanligtvis sjunger folk för en (lovsång?) och ger en presenter (frambära gåvor?), det tänds ljus till ens ära (vad gör man ofta i religösa sammanhang?), det ordnas med mat åt en (offergåva? (notera att offergåvor ofta åts/äts upp av de som frambar/frambär dem)), osv.

Blir man en gud för en dag kanske?

1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont."

Om jv vill tro att Gud inte ser skillnad på ett födelsedagsfirande och avguderi .....så är det bara beklagligt hur lite dom känner Honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in