Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
I ett bostadsområde här i stan (Fagersta) har man infört portkoder bara för att slippa besök från Sällskapet, och därför har de infört en ny taktik här. Är det vanligt att JV ringer till folk istället för att knacka dörr? Själva huvudsyftet försvinner ju, nämligen spridningen av litteraturen Vakttornet och Vakna. De kanske utövar högläsning via telefonen - vad vet jag...
Det är ingen ny företeelse direkt. Redan när jag var liten så fanns den tjänsteformen, men den utfördes oftast av personer som kanske hade problem att gå eller annat fysiskt handikapp. Ibland användes den även ifall man trots upprepade försök att träffa personen bakom en dörr misslyckats då ringde man istället tills man fick tala med personen, detta så att man skulle slippa slösa tid på att göra fruktlösa besök tio-tjugotals gånger t ex.(tror det var så iaf, var så länge sedan). Den användes som redan nämnts även där fastigheter hade portlås och där man inte kom in...dock så minns jag att några nitiska förkunnare hade vissa tricks för sig för att ta sig in ändå trots postlås t ex genom att vänta tills brevbäraren kom och smita in bakom honom osv. Kanske inte vanligt, men jag minns någon sån erfarenhet berättad från podiet.
Sprida litteratur kan de göra ändå trots bristen på fysisk närvaro. Det är väl bara att erbjuda en prenumeration, eller?
Finns ju även "brev-tjänst" där man skriver ett personligt brev och postar detta till aktuell person i ett kuvert även innehållandes något av litteraturen. Troligtvis mestadels någon broschyr eller ett traktat.
Kanske kommer mail snart med... Vem vet? Finns det redan? Om inte är jag förvånad då det ju vore ett väldigt både tidsmässigt, miljövänligt och kostnadsvänligt alternativ för att sprida den aktuella informationen som de vill nå ut med till så många som möjligt ju...
Tjänsteformer som övergivits som tur är är ju den sk. "Sandvich-announcement-service" (helt eget ord!) som gick ut på att vittnen med sk. "sandwich-skyltar" gick omkring på gatorna och försökte värva folk att t ex komma på något möte eller besöka någon sammankomst mm. Detta kanske har varit den minst trovärdiga formen av tjänsteutövande då det ligger någon sorts domedagsprofetia över det hela...
http://www.newhavenindependent.org/archives/upload/2009/07/Sandwich%20Board2.jpg Skulle ju bara lagt till ett par klockor och en megafon så hade formen varit fulländad. Tror ingen någonsin tagit en sådan predikare på så stort allvar faktiskt. För tankarna även lite tillbaks till medeltiden "Pesten är här!" Och nu menar jag inte att förlöjliga nåt, jag bara påpekar att jag tror man begick ett misstag genom att tillåta detta, tur för dem att det blev kortlivat såvitt jag vet så nån måste ju insett hur det hela uppfattades...
Vänligen
//Sin