2009-09-18, 11:32
Medlem
Quartuss avatar
Sen kan du ju försöka förklara:

2 Ch 22:7
u·m·aleim
and·from·Elohim
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/2ch22.pdf

Through Ahaziah's visit to Joram, God brought about Ahaziah's downfall.
(New International Version)

2 Krön 22:7
Gud hade styrt det så att Achasja skulle besöka honom.
(Bibel 2000)

Varför översätts inte 'från Elohim' som änglar här? Men du kanske menar att det där 'u', dvs. 'och' skulle påverka?
2009-09-18, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus

Att Paulus byter elohim mot änglar i Hebreerbrevet är ju för att det är änglar som omnämns i Psalm 8 genom ordet elohim. Hade Paulus fel menar du?

Personligen tror jag att att Paulus skriver änglar, eftersom det är vad som står i ps 8, enligt Septuaginta.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa mig: det är inte ordet elohim som "byts ut". Det är ordet m·aleim'( el. me’elohịm)!

Det översätts oftast till änglar el. gudaväsen.

Citat:
Beträffande att de inte är 'elohim med stort e' är det ju det jag sagt hela tiden. Det påstår inte heller Bibel 2000 i och med att de skriver 'en gud'. Men i och med det påstår de ju istället att änglarna har en form av gudsstatus. Rätt eller fel?

Jag har inget emot att påståendet att änglar "har en form av gudsstatus", så länge du inte felaktigt skulle hävda att änglarna är av samma väsen som Gud('elohim med stort e').
Senast redigerad av Tubbo 2009-09-18 kl. 16:46. Anledning: Formulering..
2009-09-18, 17:33
Avslutad
Citat:
Sen kan du ju försöka förklara:

u·m·aleim
and·from·Elohim
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/2ch22.pdf

Through Ahaziah's visit to Joram, God brought about Ahaziah's downfall.
(New International Version)

2 Krön 22:7
Gud hade styrt det så att Achasja skulle besöka honom.
(Bibel 2000)

Varför översätts inte 'från Elohim' som änglar här? Men du kanske menar att det där 'u', dvs. 'och' skulle påverka?

Alltså, jag kan endast spekulera men ordet u·m·aleim betyder ordagrant, enligt din länk, and 'and·from·Elohim'.

Enligt de översättningar du presenterar verkar ordet kunna användas i uttryck som 'Gud styrde så att' eller 'Through..God brought about' .
Det kan vara värt att känna till att enligt JPS 1917 översätts " Now.. of God"**( .. av Gud),
(Tydligast enligt King James: And the destruction of Ahaziah was of God by coming to Joram).

Det borde vara uppenbart att uttrycket används när man uttrycka något som "orsakats" eller "styrts" av Gud, alltså i det här fallet förintelsen eller ödeläggelsen av Achasja.

Prova nu att överföra denna förståelse av ordet 'm·aleim'( el. me’elohịm) till psalm 8. Passagen blir absurd ifall man skulle översätta ordagrannt.

Därför kan man inte översätta 'elohim' till 'ängel' och därför kan man översätta 'm·aleim/me’elohịm' till just 'ängel'..

* "The Jewish Publication Society of America Version (JPS) of the Tanakh (the Hebrew Bible) was the first Bible translation published by the Jewish Publication Society of America and the first translation of the Tanakh into English by a committee of Jews... "

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Publication_Society_of_America_Version

**"Now the downfall of Ahaziah was of God, in that he went unto Joram"..

http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt25b22.htm
Senast redigerad av Tubbo 2009-09-18 kl. 18:02. Anledning: formulering..
2009-09-18, 19:32
Medlem
Quartuss avatar
Hur förklarar du då detta?

The meaning of Elohim is further complicated by the fact that it is used to describe the spirit of the dead prophet Samuel, raised by Saul in 1 Samuel 28:13. The witch of Endor tells Saul that she sees 'gods' (elohim) coming up out of the earth; this seems to indicate that the term was indeed used simply to mean something like 'divine beings' in ancient Israel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim

EDIT: Sen blir det extra mycket humor om man ska översätta 'från Elohim' till änglar:

and·you-are-making-lack·him little from·Elohim

På svenska blir det:

och du gör honom fattandes lite änglar

Men du kanske har fler humoristiska förklaringar på g?

EDIT 2: Tycker personligen det här blir klart bättre...

Yet Thou hast made him but little lower than the angels

Ändå Du har gjort honom bara lite lägre än/från änglarna

http://www.mechon-mamre.org/e/et/et2608.htm
Senast redigerad av Quartus 2009-09-18 kl. 19:49.
2009-09-18, 20:44
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Personligen tror jag att att Paulus skriver änglar, eftersom det är vad som står i ps 8, enligt Septuaginta.
Vilket gör att du menar på att Paulus hade noll koll och bara "copy-paste:ade" från septuaginta...

Citat:
Jag har inget emot att påståendet att änglar "har en form av gudsstatus", så länge du inte felaktigt skulle hävda att änglarna är av samma väsen som Gud('elohim med stort e').
Så det är helt ok att kalla änglarna för gudar?

Citat:
Alltså, jag kan endast spekulera
Du kan ta reda på fakta också, men det är för jobbigt kanske?
2009-09-18, 20:48
Medlem
Quartuss avatar
Som kaka på tårtan kan jag ju återigen citera NKJVs fotnot:

Ps 8:5
For You have made him a little lower than the angels*,
And You have crowned him with glory and honor.

* Psalm 8:5 Hebrew Elohim, God; Septuagint, Syriac, Targum, and Jewish tradition translate as angels.

Var står det att det skulle vara fråga om 'me'elohim'?
2009-09-19, 20:21
Medlem
lar_berts avatar
I ett bostadsområde här i stan (Fagersta) har man infört portkoder bara för att slippa besök från Sällskapet, och därför har de infört en ny taktik här. Är det vanligt att JV ringer till folk istället för att knacka dörr? Själva huvudsyftet försvinner ju, nämligen spridningen av litteraturen Vakttornet och Vakna. De kanske utövar högläsning via telefonen - vad vet jag...
2009-09-19, 21:35
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Själva huvudsyftet försvinner ju, nämligen spridningen av litteraturen Vakttornet och Vakna.
Jehovah's Witnesses are perhaps best known for their efforts to spread their beliefs, most notably by visiting people from house to house. They do this as they believe Jesus instructed and set the example to preach.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah%27s_witnesses#Evangelism

Finns ju klart enklare sätt att sprida tidningar om man nu vill det...
2009-09-19, 21:52
Medlem
Citat:
I ett bostadsområde här i stan (Fagersta) har man infört portkoder bara för att slippa besök från Sällskapet, och därför har de infört en ny taktik här. Är det vanligt att JV ringer till folk istället för att knacka dörr? Själva huvudsyftet försvinner ju, nämligen spridningen av litteraturen Vakttornet och Vakna. De kanske utövar högläsning via telefonen - vad vet jag...

Det är just de ökande antalet portkoder som infört detta med "telefonvittnande".
Och då läser de (högt!) från bibeln och valfri litteratur.
Jag provade aldrig på det då jag själv kan bli riktigt irriterad på telefonförsäljare...
Sen är det väl bara att skicka Va och Vt till vederbörande om de vill det.
2009-09-19, 23:28
Medlem
SinCitys avatar
Citat:

Det är ingen ny företeelse direkt. Redan när jag var liten så fanns den tjänsteformen, men den utfördes oftast av personer som kanske hade problem att gå eller annat fysiskt handikapp. Ibland användes den även ifall man trots upprepade försök att träffa personen bakom en dörr misslyckats då ringde man istället tills man fick tala med personen, detta så att man skulle slippa slösa tid på att göra fruktlösa besök tio-tjugotals gånger t ex.(tror det var så iaf, var så länge sedan). Den användes som redan nämnts även där fastigheter hade portlås och där man inte kom in...dock så minns jag att några nitiska förkunnare hade vissa tricks för sig för att ta sig in ändå trots postlås t ex genom att vänta tills brevbäraren kom och smita in bakom honom osv. Kanske inte vanligt, men jag minns någon sån erfarenhet berättad från podiet.

Sprida litteratur kan de göra ändå trots bristen på fysisk närvaro. Det är väl bara att erbjuda en prenumeration, eller?

Finns ju även "brev-tjänst" där man skriver ett personligt brev och postar detta till aktuell person i ett kuvert även innehållandes något av litteraturen. Troligtvis mestadels någon broschyr eller ett traktat.

Kanske kommer mail snart med... Vem vet? Finns det redan? Om inte är jag förvånad då det ju vore ett väldigt både tidsmässigt, miljövänligt och kostnadsvänligt alternativ för att sprida den aktuella informationen som de vill nå ut med till så många som möjligt ju...

Tjänsteformer som övergivits som tur är är ju den sk. "Sandvich-announcement-service" (helt eget ord!) som gick ut på att vittnen med sk. "sandwich-skyltar" gick omkring på gatorna och försökte värva folk att t ex komma på något möte eller besöka någon sammankomst mm. Detta kanske har varit den minst trovärdiga formen av tjänsteutövande då det ligger någon sorts domedagsprofetia över det hela... http://www.newhavenindependent.org/archives/upload/2009/07/Sandwich%20Board2.jpg Skulle ju bara lagt till ett par klockor och en megafon så hade formen varit fulländad. Tror ingen någonsin tagit en sådan predikare på så stort allvar faktiskt. För tankarna även lite tillbaks till medeltiden "Pesten är här!" Och nu menar jag inte att förlöjliga nåt, jag bara påpekar att jag tror man begick ett misstag genom att tillåta detta, tur för dem att det blev kortlivat såvitt jag vet så nån måste ju insett hur det hela uppfattades...

Vänligen
//Sin
2009-09-20, 07:49
Medlem
lar_berts avatar
Och jag som skrev ... efter det sista, eftersom jag försökte vara sarkastisk. Jag hade ingen aning om att de verkligen använde högläsning som metod.
2009-09-20, 09:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Och jag som skrev ... efter det sista, eftersom jag försökte vara sarkastisk. Jag hade ingen aning om att de verkligen använde högläsning som metod.

Vi ringer och berättar att vi är Jehovas Vittnen och vill berätta vad bibelns säger om framtiden, så frågar vi om personen är intresserad och höra vad bibeln säger... Den man ringer bestämmer alltså själv om den vill höra vad bibeln säger

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in