Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Intressant. För mig finns det inte en god anledning i hela världen eller något litterärt verk heller för den delen, att en kvinna ska vara underordnad en man, vid något tillfälle.. Jag förstår inte vad du menar med att det är "naturligt", tror du vi föddes på olika trappsteg i någon sorts uppbyggd rangordning? Varför tror du gud vill att kvinnan ska stå under mannen? Har hon sämre intellekt, psyke, moral eller vad är det som avgör detta? Anser du dig själv stå under männen i din familj och församling?
Sen nämner du också att äktenskapsproblem ofta kan spåras tillbaka till kvinnors vilja att ha kontroll. Vad gäller alkoholproblem så finns det faktiskt ingen forskning eller statistik som visar att fler kvinnor än män missbrukar alkohol, så jag undrar vad du baserar det påståendet på? Sen undrar jag också om du är medveten om statistik som visar att män oftare misshandlar sina fruar än tvärtom (det omvända är extremt ovanligt) och vad du tycker om det?
Saknar du aldrig att få höja rösten och argumentera din åsikt tydligt, även med män?
Tack på förhand
Vart har jag påstått att kvinnor missbrukar mer alkohol än män? Där tror jag att du har missuppfattat något
Att höja rösten är något som jag aldrig behöver. Att höja rösten och att bruka våld ser jag som en svaghet hos en människa.
Min man och bröderna i församlingen lyssnar till mig ändå, de vet att jag kan komma med kloka tankar. När jag har sagt mitt så är det upp till dom att fatta beslut. I vår familj fungerar det perfekt! Inte så att vi aldrig är oense haha .. men att min man lyssnar på mig, vi diskuterar och fattar beslut tillsammans även om han har makten att fatta beslut.
Män som misshandlar sina kvinnor är fega och usla svin, jag har växt upp i en sån familj och tyvärr odlat ett stort hat till sånna människor utifrån vad jag har sett. Försöker att arbeta på att se personen som svag och att de faktiskt behöver hjälp att kontrollera sin ilska, men där kan jag villigt erkänna att jag har mycket svårt för det .. Man jag arbetar på det!
Det faktum att Gud skapade mannen alena .. Som sällskap och komplement skapade han av mannen kvinnan... Bibeln nämner henne även som ett "svagare kärl" något som jag tycker är fint.. Inte så att jag är vek och inte klarar saker .. men att jag faktiskt kan och får falla tillbaka på min man. Men som "Alpha kvinna" jag är, så krävs det att arbeta bort stoltheten och envisheten för att passa in bättre i äktenskapet. När jag arbetar på det så känner jag även att livet blir bättre, att funkar finare, och jag och min man blir som "ett kött" .. ett perfekt par