Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vad vill du att jag skall göra? Betala [valfri hjälp org.] som tar de mesta pengarna själv i admin.avgift? Skulle aldrig falla mig in.
Läkare utan gränser skulle jag lätt kunna donera större summa till om jag hade mycket pengar, men nu är så inte fallet.
Jag vet att människor inte kan göra något åt allt elände, men jag vet att Gud kommer att göra det och det delar jag med mig av till andra människor så att alla kan få del av det. Som jag sagt innan, hellre att jag kan ge dom evigt liv än lite mat som kanske räcker ett par timmar, kanske en dag...
Läkare Utan Gränser, Rädda Barnen och Röda Korset tar inte det mesta själva i någon egen ficka utan bara en blygsam mindredel. Omkostnader betalas framför allt av medlemsavgifter. Merparten av donationer och insamlade medel går definitivt till de nödlidande. Jv bär falskt vittnesbörd mot hjälporganisationer genom att måla dessa i negativa färger, vilket man gör för att man är likgiltig för människors lidande och har alltid varit sedan Rutherfords tid.
Dyra resor och bilar kan vara helt okej bland Jv, men om någon i stället skulle lägga samma pengar på en hjälporganisation skulle det lindrigt sagt mötas med skepsis om det kom till de äldstes kännedom. Så sjuk är vakttornsorganisationen.
Och när man rycker ut för att hjälpa sina egna och i förbifarten hjälper en och annan som inte tillhör rörelsen, då tycker man att det är värt att slå sig på bröstet för.
Det är löjligt att tala en "större summa" för att hjälpa. Det är de små rännilarna från fattiga bidragsgivare som bär upp hjälporganisationerna. Jesus undervisade om den praktiska nästakärleken i liknelsen om den barmhärtige samariten. Denna handlade uteslutande om praktisk hjälp, inte om predikande. Och Jesu undervisning hade gått hem hos de första
kristna, som berättelsen om Dorkas i Apg. 9:35-41 visar. Det var just praktiska goda gärningar, inte något predikande, som hon nämns för. Jv är en beklämmande samling människor när man märker deras ovilja att hjälpa människor som står utanför deras egna led. De liknar ofta prästen och leviten i liknelsen, inte den barmhärtige samariten.