2009-07-19, 14:51
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur man blir rättfärdig:

Citat:
1.
Ger inte efter för onda påtryckningar.
Nä just det, gå inte på vad som helst.
Citat:
2
Står emot Demoner,
Demonerna finns bara i ditt huvud.
Citat:
3
Tar sitt ansvar T ex Matt 28:18-20
Bibeln är skriven av människor.
Citat:
4
Personligt förhållande till Jehova.
Gud vill inte vara kompis med någon som använder hans vilja för att lura folk.
Citat:
5
Stark tro.
Varför skulle en "tro" göra en rättfärdig? Det är ju uppenbart att olika människor tror på lite vad som. Vissa tror på horoskop tex.
Citat:
6
Predika och varna.
Ah den där undergången som ni säger skall komma, jag hoppas bara ni inte tror på den så mycket att ni vill bevisa den genom att bidra till att den händer. Att ha rätt verkar vara väldigt viktigt för er JV.
Citat:
7
Lyda Jesus.
Jesus om han fanns var en människa. Det enda ni har är folks tolkningar och skrönor om vad han gjorde. Ni lyder alltså andra människors utsagor inte Jesus själv, han finns inte längre.
Senast redigerad av SummaSummarum 2009-07-19 kl. 14:54.
2009-07-19, 16:10
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Prästerna på WTC gick att räkna på en hand och de gjorde inget mer än att de var dära ... sa inget utan folk fick komma fram till dom, lika maktlösa som vanligt.

Det var 100-tals JV som gick på WTC och de läste ur bibeln och jag vet att det var något av det mest uppskattade som gjordes där, folk får styrka ur bibeln i en sån här sutuation. Men det är inget jag tänker slå oss på bröstet för, vill bara visa dig att JV är där det händer och hjälper till!

Lite mer, eftersom du tror att vi JV inte verkar göra något...

http://www.jw-media.org/newsroom/index.htm

Bara ett axplock av vad vi JV gör!

Jag köper att JV's får styrka av att andra JV går runt och läser (era utvalda) delar ur biblen. Men jag tex, skulle inte få styrka. Jag skulle bli frustrerad. Tror du att man måste gå runt och läsa ur bibeln för att ge styrka och hopp till människor? Det tror inte jag.. Jag vet att de allra flest jag känner skulle få långt mer hopp av att människor visade värme och omtanke, tröstade och fanns där för att ge allmänt, mänskligt stöd. Inte för att börja snacka om övernaturliga krafter och guds ord när tusentals människor precis sprängts till döds.
Ni alienerar er från samhället genom sådana handlingar. Vi är alla människor, varken mer eller mindre. Jag som psykolog skulle nog kunna ge exakt lika mkt stöd och support efter en katastrof, och jag behöver ingen bok, jag behöver ingen tro på harmageddon, jag behöver inte gå runt och knacka dörr, jag har utbildad mig och använt mitt sunda förnuft and thats IT.
För någon som inte är religiös är det garanterat INTE uppfriskande att ha bibelcitat nerkörda i halsen när man är i chockstadiet.
2009-07-19, 16:13
Medlem
Jv och hjälporganisationer

Citat:
Vad vill du att jag skall göra? Betala [valfri hjälp org.] som tar de mesta pengarna själv i admin.avgift? Skulle aldrig falla mig in.

Läkare utan gränser skulle jag lätt kunna donera större summa till om jag hade mycket pengar, men nu är så inte fallet.

Jag vet att människor inte kan göra något åt allt elände, men jag vet att Gud kommer att göra det och det delar jag med mig av till andra människor så att alla kan få del av det. Som jag sagt innan, hellre att jag kan ge dom evigt liv än lite mat som kanske räcker ett par timmar, kanske en dag...

Läkare Utan Gränser, Rädda Barnen och Röda Korset tar inte det mesta själva i någon egen ficka utan bara en blygsam mindredel. Omkostnader betalas framför allt av medlemsavgifter. Merparten av donationer och insamlade medel går definitivt till de nödlidande. Jv bär falskt vittnesbörd mot hjälporganisationer genom att måla dessa i negativa färger, vilket man gör för att man är likgiltig för människors lidande och har alltid varit sedan Rutherfords tid.

Dyra resor och bilar kan vara helt okej bland Jv, men om någon i stället skulle lägga samma pengar på en hjälporganisation skulle det lindrigt sagt mötas med skepsis om det kom till de äldstes kännedom. Så sjuk är vakttornsorganisationen.

Och när man rycker ut för att hjälpa sina egna och i förbifarten hjälper en och annan som inte tillhör rörelsen, då tycker man att det är värt att slå sig på bröstet för.

Det är löjligt att tala en "större summa" för att hjälpa. Det är de små rännilarna från fattiga bidragsgivare som bär upp hjälporganisationerna. Jesus undervisade om den praktiska nästakärleken i liknelsen om den barmhärtige samariten. Denna handlade uteslutande om praktisk hjälp, inte om predikande. Och Jesu undervisning hade gått hem hos de första
kristna, som berättelsen om Dorkas i Apg. 9:35-41 visar. Det var just praktiska goda gärningar, inte något predikande, som hon nämns för. Jv är en beklämmande samling människor när man märker deras ovilja att hjälpa människor som står utanför deras egna led. De liknar ofta prästen och leviten i liknelsen, inte den barmhärtige samariten.
2009-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Jag tror på treenigheten...

Jo men ibland får jag olika förklaringar.
Eller så är det jag som missförstår.
2009-07-19, 16:27
Medlem
En underbar text!

Citat:
Hela tiden undanflykter.
Varför inte ge mig svar när jag frågar och du/ni är enligt Bibeln skyldiga mi ett svar!

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

1 Petr. 3:15 tas inte på fullt allvar av Jv. Man skulle hålla "Herren Kristus" helig i sina "hjärtan". Den texten säger mycket mer än Jv vill. Det är en omskrivning och tillämpning av Jes. 8:13 som säger enligt Jvs egen översättning:

"Härarnas Jehova - det är honom ni skall hålla helig". Jesus jämställs alltså med JHWH, och det är Jesus man enligt NT skall hålla helig! Det du Flexbärt lever varken du eller dina vakttornsledare upp till. Ni vill inte ära Sonen som man ärar Fadern, fastän Jesus själv har lärt om detta i Joh. 5:23.
2009-07-19, 16:29
Medlem
fotos avatar
Citat:
Hur man blir rättfärdig:

1.
Ger inte efter för onda påtryckningar.
2
Står emot Demoner,
3
Tar sitt ansvar T ex Matt 28:18-20
4
Personligt förhållande till Jehova.
5
Stark tro.
6
Predika och varna.
7
Lyda Jesus.

Matt 23:28 Så är det också med er. Utanpå ser ni ut att vara rättfärdiga, men inuti är ni fulla av hyckleri och ondska.
2009-07-19, 16:32
Medlem
För några år sen såg jag ett blad med en namninsamling mot....nånting med djur......minns ej detaljerna nu, men iaf, jag kände att jag skulle skriva på där nästa gång jag kom dit.
Men det visade sig att jag inte kunde göra ens det, för det var att blanda sig i politik enligt JV.
Jag kommer inte ihåg om jag skrev på ändå eller hur jag gjorde.

Varför är det så?
2009-07-19, 16:36
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
För några år sen såg jag ett blad med en namninsamling mot....nånting med djur......minns ej detaljerna nu, men iaf, jag kände att jag skulle skriva på där nästa gång jag kom dit.
Men det visade sig att jag inte kunde göra ens det, för det var att blanda sig i politik enligt JV.

Varför är det så?

Ja precis! VARFÖR i all världen är det så att man som medmänniska ej skall ge av det man har och protestera när människor och djur lider?
Det är ju som ett mentalt fängelse. Så fort du kliver utanför de tankeramar JV matar i dig får du en tillsägelse.
2009-07-19, 16:36
Medlem
Jag har läst dem

Citat:
Åter, läs mina inlägg så inser du hur vilse du är .. Men jag tror ärligt inte du bryr dig, efter som du vägrar att läsa mina inlägg!

Det man får ut av dina inlägg är hur vilse du är. En massa klipp och klistra ur vakttornspublikationer. Jag har både läst de av dina inlägg jag hunnit med och också skurit dem i småbitar. Men du fortsätter att bara bry dig om vad Vakttornet säger. Vadhelst de säger, för det är inte vad som sägs utan vem som säger det som är viktigt för dig.
2009-07-19, 16:43
Medlem
Det spelar ingen roll vad någon säger

[quote=Flexbärt]Kan du vara vänlig och upplysa oss om det rätta.
Nu frågar jag inte vad det inte är, utan vad det är.

Detta är ett av FlexBärt festligare inlägg. Det kommer från en individ som bara bryr sig om vad vakttornsledningen säger, vad den än säger. Sanning och fakta som motsäger dessa uppfattningar struntar han fullständigt i. Så hans fråga vad andra anser vara sanning är lindrigt sagt oärlig.
2009-07-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Varför är det så?

När tsunamin drabbade Asien var det många JV som ville hjälpa till på nåt sätt.
Uppmaningen från organisationen var att skänka pengar till det egna "Till Rikets verk".
Men där garanteras inte att en enda krona går till hjälpverksamhet.
Många gav då till Röda Korset och fick skit för det, bl.a. jag.
Det påstods att ge till Röda Korset var ett politiskt ställningstagande, vilket ju är rent BS.
Röda Korset är helt neutralt om man bara besvärar sig med att ta reda på fakta.
Mina föräldrar som annars är rätt hardcore-JV tycker att JV är usla på hjälpverksamhet.
2009-07-19, 16:46
Medlem
Citat:
Jag har jämfört med ett 10-tal över nätet samt diskuterat med bibelkunniga personer över nätet.

Ett tiotal översättningar över nätet är väl inte mycket att komma med. Vad du lärt av bibelkunniga personer över nätet kan nog räknas på ena handens sjätte finger. Ingenting annat än vakttornsupopfattningar och vakttornstolkningar du dig om, det har du visat hur mycket som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in