Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Då lägger du in egen tolkning i versen. Trots att den är tydlig i vad den säger. Observera att jag citerade från Bibel 2000. Tänkte att den kanske ringer bättre i dina öron.

Hejsan igen! jag måste fråga en sak!
Jehovas vittnen tror ju att Anden endast är en kraft, men enligt mig så finns det många orsaker till att tro att Anden faktiskt är en person!
Vi börjar med detta citat: "När hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna* om mig." Johannesevangeliet 15:26 Här säger Jesus att Anden skall vittna om honom. Och genom att Anden vittnar om Jesus för apostlarna, så skall apostlarna vittna om Jesus genom den heliga andens kraft!
Jesus säger även detta om Anden!
"Men när han kommer, sanningens Ande, skall han vägleda er med hela sanningen: han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta" Johannesevangeliet 16:13-14
Här säger Jesus att Anden kan höra och tala. Han kan förmedla, och låta oss veta vad Jesus vill säga oss. Hur kan endast en kraft tala till oss? Hur kan en kraft höra det som Jesus vill säga oss?
Nu kommer vi till det absolut starkaste beviset för att Anden är en person, enligt mig! =)
"Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall vara hos er föralltid: sanningens Ande" Johannesevangeliet 14:16 En annan hjälpare? Vilken hjälpare var den första, om Anden är nummer två? Joo, Jesus var den förste hjälparen! Ansåg sig Jesus vara en person? Jag vill nog svara ja på den frågan också! Om Jesus ansåg sig vara en person, och sedan kallar den heliga anden för - en annan hjälpare - så måste det betyda att Den heliga Anden är en person som Jesus visste var en person! Som trots allt har en egen vilja, han kan lyssna, han kan förmedla, han kan tala, osv!
Dessutom säger Paulus i sitt brev till korintherna "Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud." 1 kor 2:11 Här kan man också se att Anden har ett medvetande eftersom han kan veta vad som finns i Gud!
Paulus säger också i sitt romarbrev 15:19 "genom kraften i tecken* och under, genom Andens KRAFT. Så har jag överallt spritt evangeliet om Kristus, från Jerusalem åt alla håll, ändå till illyrien"
Här kan man se att Anden har kraft! Om man tex. säger "Carros Tv" så betyder inte det att "Carro är en tv" utan det betyder att hon äger och har en tv! :P På samma sätt bekräftar Bibeln, att Anden har kraft eftersom det stog "Andens kraft" ja du förstår nog! :P
Men nu har jag gett dig lite bibliska bevis för att Anden är en person! Om du inte håller med, så vill jag att du berättar varför du tror att Anden endast är en kraft och inte en person! =)
mvh Carro!