2008-06-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag förstår inte hur du kan säga att det hör ihop.
Att lära känna Gud (och Jesus), som det står i versen, och att veta hur han rent praktiskt utfört skapelsen och Jesu uppväckelse...det ena är Gud som person och det andra är saker han gjort.
Hm....?!

Men tillhör inte Guds allsmäktighet han själv, enligt eran lära? När jag försöker se Guds natur då ser jag hans allsmäktighet, kärlek och vishet. Gud skapade världen genom sitt ord = Jesus innan sitt människoblivande! Det kallar jag allsmäktigt! :P Om allsmäktigheten är nånting som tillhör Guds natur, så måste vi enligt dig känna Gud, och förstå hur han kan vara så allsmäktig.

Det är pga. detta som vi inte kan förstå Gud med vår mänskliga hjärna. Gud är Fadern, Sonen och den heliga Anden, men samtidigt en enda Gud! När Gud talar så händer det saker. Gud sade i moseboken "Varde ljus" och det blev ljust. Ingenting är omöjligt för Gud, Han kommer med kraft och härlighet. Kungars Kung och Herrars Herre. och jag är verkligen säker på att Jesus är ordet!
2008-06-11, 08:52
Medlem
fotos avatar
Citat:
Då är följande ord inget att bry sig om antar jag: "Och detta är det eviga livet; att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Ngn som är omöjlig att förstå sig på kan man inte lära känna.
Så trist att det är det som betyder det eviga livet...då är det kört för samtliga. Även dig och mig.

Känner man Jesus så känner man Gud....

"1 Joh 5:20 Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet."
2008-06-11, 08:56
Medlem
fotos avatar
Citat:
Det står "lär känna DIG"

Inte hans vilja.

Menar du att du känner Gud utöver hans vilja? Hur fungerar det i praktiken?
Fikar ni tillsammans eller....??

Förklara gärna.
2008-06-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nä det är väl möjligt att inget Jv bryr sig om var pengarna tar vägen men däremot skattemyndigheter i berörda länder kan ha intresse. Fast sådana småsaker har väl aldrig Jv:s ledning brytt sig om.

Det vet du inget om, du är tydligen i behov av att avreagera dig :P, men dessvärre producera du bara självmål.
2008-06-11, 10:22
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Det vet du inget om, du är tydligen i behov av att avreagera dig :P, men dessvärre producera du bara självmål.

Jag är också övertygad om att myndigheterna hos berörda länder vill ha stenkoll på vad som händer med pengarna. Som sagt: har man rent mjöl i påsen så är det inget problem att redovisa för allmänheten vad som händer med pengarna...
Senast redigerad av Dancerboy 2008-06-11 kl. 10:25.
2008-06-11, 16:21
Medlem
Citat:
Då lägger du in egen tolkning i versen. Trots att den är tydlig i vad den säger. Observera att jag citerade från Bibel 2000. Tänkte att den kanske ringer bättre i dina öron.

Hejsan igen! jag måste fråga en sak!

Jehovas vittnen tror ju att Anden endast är en kraft, men enligt mig så finns det många orsaker till att tro att Anden faktiskt är en person!

Vi börjar med detta citat: "När hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna* om mig." Johannesevangeliet 15:26 Här säger Jesus att Anden skall vittna om honom. Och genom att Anden vittnar om Jesus för apostlarna, så skall apostlarna vittna om Jesus genom den heliga andens kraft!

Jesus säger även detta om Anden!

"Men när han kommer, sanningens Ande, skall han vägleda er med hela sanningen: han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta" Johannesevangeliet 16:13-14
Här säger Jesus att Anden kan höra och tala. Han kan förmedla, och låta oss veta vad Jesus vill säga oss. Hur kan endast en kraft tala till oss? Hur kan en kraft höra det som Jesus vill säga oss?

Nu kommer vi till det absolut starkaste beviset för att Anden är en person, enligt mig! =)

"Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall vara hos er föralltid: sanningens Ande" Johannesevangeliet 14:16 En annan hjälpare? Vilken hjälpare var den första, om Anden är nummer två? Joo, Jesus var den förste hjälparen! Ansåg sig Jesus vara en person? Jag vill nog svara ja på den frågan också! Om Jesus ansåg sig vara en person, och sedan kallar den heliga anden för - en annan hjälpare - så måste det betyda att Den heliga Anden är en person som Jesus visste var en person! Som trots allt har en egen vilja, han kan lyssna, han kan förmedla, han kan tala, osv!

Dessutom säger Paulus i sitt brev till korintherna "Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud." 1 kor 2:11 Här kan man också se att Anden har ett medvetande eftersom han kan veta vad som finns i Gud!

Paulus säger också i sitt romarbrev 15:19 "genom kraften i tecken* och under, genom Andens KRAFT. Så har jag överallt spritt evangeliet om Kristus, från Jerusalem åt alla håll, ändå till illyrien"

Här kan man se att Anden har kraft! Om man tex. säger "Carros Tv" så betyder inte det att "Carro är en tv" utan det betyder att hon äger och har en tv! :P På samma sätt bekräftar Bibeln, att Anden har kraft eftersom det stog "Andens kraft" ja du förstår nog! :P

Men nu har jag gett dig lite bibliska bevis för att Anden är en person! Om du inte håller med, så vill jag att du berättar varför du tror att Anden endast är en kraft och inte en person! =)

mvh Carro!
2008-06-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen

Åjo du har ingen aning om vidden av skattebedrägerier inom religiösa sekter så du ska nog inte yttra dig. Du ska ha klart för dig att du är med i en sekt som skyddar pedofiler och sysslar med tvivelaktiga fastighetsaffärer och annat. Ta du reda på var pengarna från försäljningen av anläggningen i Strängnäs tog vägen och meddela oss andra sen tack!!! Jag har inget behov att avreagera mig utan att sprida den riktiga sanningen om sekter av detta slag.
2008-06-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Men tillhör inte Guds allsmäktighet han själv, enligt eran lära? När jag försöker se Guds natur då ser jag hans allsmäktighet, kärlek och vishet. Gud skapade världen genom sitt ord = Jesus innan sitt människoblivande! Det kallar jag allsmäktigt! :P Om allsmäktigheten är nånting som tillhör Guds natur, så måste vi enligt dig känna Gud, och förstå hur han kan vara så allsmäktig.

Det är pga. detta som vi inte kan förstå Gud med vår mänskliga hjärna. Gud är Fadern, Sonen och den heliga Anden, men samtidigt en enda Gud! När Gud talar så händer det saker. Gud sade i moseboken "Varde ljus" och det blev ljust. Ingenting är omöjligt för Gud, Han kommer med kraft och härlighet. Kungars Kung och Herrars Herre. och jag är verkligen säker på att Jesus är ordet!

Så Jesus är liksom bokstäverna i orden som Gud uttalar???

Jesus kallas Guds ord för att han predikade om riket och om Gud. Han spred ordet så att säga.
Vi kan nog inte komma till samma slutsats om hur många Gud är helt enkelt.

Vad betyder apropå ngt annat "det stora Babylon" i Upp för dig?
Intressant att höra, frågade en pingstvän en gång och det var spännande svar jag fick. Inte så mkt om just det, men tecknet på pannan och handen osv.
2008-06-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Menar du att du känner Gud utöver hans vilja? Hur fungerar det i praktiken?
Fikar ni tillsammans eller....??

Förklara gärna.

Vadå "utöver" hans vilja? Jag citerade från bibeln om du inte visste det.
2008-06-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nä det är väl möjligt att inget Jv bryr sig om var pengarna tar vägen men däremot skattemyndigheter i berörda länder kan ha intresse. Fast sådana småsaker har väl aldrig Jv:s ledning brytt sig om.

Är du inte lite paranoid nu?

Vet du verkligen alla detaljer om varje berört lands skattemyndigheter?
Jag tror nog de sköter sig. JV alltså.
2008-06-11, 19:01
Medlem
Citat:
Så Jesus är liksom bokstäverna i orden som Gud uttalar???

Jesus kallas Guds ord för att han predikade om riket och om Gud. Han spred ordet så att säga.
Vi kan nog inte komma till samma slutsats om hur många Gud är helt enkelt.

Vad betyder apropå ngt annat "det stora Babylon" i Upp för dig?
Intressant att höra, frågade en pingstvän en gång och det var spännande svar jag fick. Inte så mkt om just det, men tecknet på pannan och handen osv.

Nej Jesus är Guds ord. Allting som Gud har sagt i Bibeln, kommer ifrån Jesus. Det var Faderns vilja från början, Jesus sade det som Gud fadern ville ha sagt, Jesus sade, Och den heliga Anden uppenbarade detta så att profeterna kunde ta emot det som Gud ville ha sagt och som Gud sade!

St. Irenaues som levde vid slutet utav 100 talet sade detta:

"Detta är vår tros huvudpunkter, byggnadens grundval och den trygga vägen: Gud, Fadern, oskapad, ofattbar, osynlig, en enda Gud, alltings skapare. Detta är den första huvudpunkten i vår tro. Den andra huvudpunkten är Guds Ord, Guds Son, Kristus Jesus, vår Herre, som uppenbarades för profeterna efter deras sätt att profetera och enligt ordningen i Faderns frälsningsplan. Genom honom har allting blivit till och vid tidens slut har han blivit människa bland människor, synlig och påtaglig för att sammanfatta allt, förinta döden, låta livet träda fram (1 Tim. 1:10) och skapa gemenskap mellan Gud och människa. Den tredje huvudpunkten är den Helige Ande genom vilken profeterna profeterade, fäderna undervisade om Gud och de rättfärdiga leddes på rättfärdighetens väg. Vid tidernas ände har han på ett nytt sätt blivit utgjuten över mänskligheten för att över hela jorden förnya människan inför Gud. [
2008-06-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hejsan igen! jag måste fråga en sak!

Jehovas vittnen tror ju att Anden endast är en kraft, men enligt mig så finns det många orsaker till att tro att Anden faktiskt är en person!

Vi börjar med detta citat: "När hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna* om mig." Johannesevangeliet 15:26 Här säger Jesus att Anden skall vittna om honom. Och genom att Anden vittnar om Jesus för apostlarna, så skall apostlarna vittna om Jesus genom den heliga andens kraft!

Jesus säger även detta om Anden!

"Men när han kommer, sanningens Ande, skall han vägleda er med hela sanningen: han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta" Johannesevangeliet 16:13-14
Här säger Jesus att Anden kan höra och tala. Han kan förmedla, och låta oss veta vad Jesus vill säga oss. Hur kan endast en kraft tala till oss? Hur kan en kraft höra det som Jesus vill säga oss?

Nu kommer vi till det absolut starkaste beviset för att Anden är en person, enligt mig! =)

"Jag skall be Fadern, och han skall ge er en ANNAN hjälpare, som skall vara hos er föralltid: sanningens Ande" Johannesevangeliet 14:16 En annan hjälpare? Vilken hjälpare var den första, om Anden är nummer två? Joo, Jesus var den förste hjälparen! Ansåg sig Jesus vara en person? Jag vill nog svara ja på den frågan också! Om Jesus ansåg sig vara en person, och sedan kallar den heliga anden för - en annan hjälpare - så måste det betyda att Den heliga Anden är en person som Jesus visste var en person! Som trots allt har en egen vilja, han kan lyssna, han kan förmedla, han kan tala, osv!

Dessutom säger Paulus i sitt brev till korintherna "Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud." 1 kor 2:11 Här kan man också se att Anden har ett medvetande eftersom han kan veta vad som finns i Gud!

Paulus säger också i sitt romarbrev 15:19 "genom kraften i tecken* och under, genom Andens KRAFT. Så har jag överallt spritt evangeliet om Kristus, från Jerusalem åt alla håll, ändå till illyrien"

Här kan man se att Anden har kraft! Om man tex. säger "Carros Tv" så betyder inte det att "Carro är en tv" utan det betyder att hon äger och har en tv! :P På samma sätt bekräftar Bibeln, att Anden har kraft eftersom det stog "Andens kraft" ja du förstår nog! :P

Men nu har jag gett dig lite bibliska bevis för att Anden är en person! Om du inte håller med, så vill jag att du berättar varför du tror att Anden endast är en kraft och inte en person! =)

mvh Carro!

Men om de skulle få hjälp av en annan person, varför sa Jesus att HAN skulle "vara med dem till avslutningen på tingens ordning"?
Han skulle vara med dem genom att ge dem helig ande så att de skulle orka och få hjälp på alla sätt. Helig ande är en kraft som "de som ber om det" kan få.

Varför måste Gud ha hjälp av Jesus och en tredje person som kallas den helige ande?
Klarar han inte av saker själv? Då är han inte allsmäktig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in