2009-06-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Stämmer det att Jehovas vittnen som går och knackar dörr mest gör det för att de enligt sina regler är tvugna att beta av ett visst antal dörrar per dag, men att det i praktiken för många av dem mest handlar om att dela ut sina tidningar och få gå hem nån gång, och att gemene vittne inte direkt lägger något krut på att värva nya medlemmar?

Jag blev lite överraskad förut , jag trodde Jehovas var mer missionerande och försökte värva folk. Men tydligen får Jehiovas nästan inga nya medlemmar alls, och få eller inga från deras dörrknackningsmissionerande

Vissa går en kvar, andra går 70 timmar i månaden.
Man predikar för att människa ska veta om den underbara framtid so Bibeln Gud kommer att ge mänskligheten.
Matteus 28:18-20
"Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19*Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20*och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”
Matteus 24:14
"Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

Uppenbarelseboken 21:3-5
"Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4*Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5*Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

http://www.watchtower.org/z/kt/article_01.htm
2009-06-26, 01:25
Medlem
Citat:
Stämmer det att Jehovas vittnen

Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?
2009-06-26, 01:29
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Vilka källor pratar du om? Har jag sagt något om det?

Det lilla jag vet om Jehovas vittnen är sådant jag snappat upp från det som skrivits av jehovas vittnen. Har t ex börjat läsa en bok som är skriven av ett fd vittne, och som heter "JEHOVASET" och har även läst insiderskildringar från boken "Sektbarn".

Tänkte att denna tråd gav möjligheten att fråga ytterligare.
2009-06-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Och hur kommer det sig att när ett JV vill veta mer om Hinduism, Islam, Katolska Kyrkan eller Pingstvännerna så gar de till sin egen litteratur i ämnet och inte till en Hindu osv.
All kunskpap de flesta JV har om olika religioner, den har de fått genom Sällskapets litteratur.

Finns givetvis undantag, de som har kommit med i vuxen ålder och skaffat sig kunskap om andrara religioner innan de blev JV, eller har andra religioner inpå sig genom släkt o vänner.

Men det skulle bli ett ramaskri om en ungdom som växt upp som JV skulle säga att h-n oberoende av sällskapet ville undersöka tex pingsvännernas läror innan h-n bestämde sig för ett ev dop som JV.
2009-06-26, 08:54
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och hur kommer det sig att när ett JV vill veta mer om Hinduism, Islam, Katolska Kyrkan eller Pingstvännerna så gar de till sin egen litteratur i ämnet och inte till en Hindu osv.
All kunskpap de flesta JV har om olika religioner, den har de fått genom Sällskapets litteratur.

Finns givetvis undantag, de som har kommit med i vuxen ålder och skaffat sig kunskap om andrara religioner innan de blev JV, eller har andra religioner inpå sig genom släkt o vänner.

Men det skulle bli ett ramaskri om en ungdom som växt upp som JV skulle säga att h-n oberoende av sällskapet ville undersöka tex pingsvännernas läror innan h-n bestämde sig för ett ev dop som JV.

Jag förstår inte riktigt vem eller vad du kritiiserar.
Är det att jag ställde frågor i den här tråden du är kritisk till?
2009-06-26, 09:00
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vem eller vad du kritiiserar.
Är det att jag ställde frågor i den här tråden du är kritisk till?

Nej.
Flexbärts inlägg om att du och andra borde gå till JV för att få veta något om JV.
Medan de själva inte går till andra källor än JVs egen litteratur när de vill vet något om andra religioner!
2009-06-26, 09:01
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Nej.
Flexbärts inlägg om att du och andra borde gå till JV för att få veta något om JV.
Medan de själva inte går till andra källor än JVs egen litteratur när de vill vet något om andra religioner!

Jag frågar ju i den här tråden för att någon med erfarenhet av JV ska svara?

Jag har också berättat att det lilla jag vet om dem är skrivet av folk som levt inom rörelsen..
2009-06-26, 09:20
Medlem
Citat:
Jag frågar ju i den här tråden för att någon med erfarenhet av JV ska svara?

Jag har också berättat att det lilla jag vet om dem är skrivet av folk som levt inom rörelsen..

Ja, jag förstår det.
Och eftersom här finns både JV, xJV och andra som vet mycket om JV, så borde du kunna få svar på dina frågor här.
Det var Flexbärt som reagerade på att du frågade här, och tyckte att du skulle gå direkt till JV för att få svar på frågor.
2009-06-26, 09:28
Medlem
Citat:
Stämmer det att Jehovas vittnen som går och knackar dörr mest gör det för att de enligt sina regler är tvugna att beta av ett visst antal dörrar per dag, men att det i praktiken för många av dem mest handlar om att dela ut sina tidningar och få gå hem nån gång, och att gemene vittne inte direkt lägger något krut på att värva nya medlemmar?

Jag blev lite överraskad förut , jag trodde Jehovas var mer missionerande och försökte värva folk. Men tydligen får Jehiovas nästan inga nya medlemmar alls, och få eller inga från deras dörrknackningsmissionerande

Nej, ett JV ska inte beta av ett visst antal dörrar.
Däremot bör de gå ut "i tjänsten" som de säger regelbundet och prata med människor, knacka dörr.
Målet är givetvis att hitta intresserade, som de sedan kan studera med och som ´sedan kommer med i "Sanningen" dvs blir JV.

Men det är väl sant att deras dörrknackningsmetod inte är särskilt effektiv om man ser på hur många timmar en församling går i tjänsten innan det kommer med någon ny.
2009-06-26, 14:30
Medlem
Citat:
Vilka källor pratar du om? Har jag sagt något om det?

Det lilla jag vet om Jehovas vittnen är sådant jag snappat upp från det som skrivits av jehovas vittnen. Har t ex börjat läsa en bok som är skriven av ett fd vittne, och som heter "JEHOVASET" och har även läst insiderskildringar från boken "Sektbarn".

Tänkte att denna tråd gav möjligheten att fråga ytterligare.

Inte en tråd där du får veta nått om vår tro.

Här i så fall:
http://www.watchtower.org/z/index.html

https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
2009-06-26, 14:32
Medlem
Citat:
Men det är väl sant att deras dörrknackningsmetod inte är särskilt effektiv om man ser på hur många timmar en församling går i tjänsten innan det kommer med någon ny.

Alla får sin möjlighet att ta ställnibg.
2009-06-26, 14:35
Medlem
Von0bens avatar
Kan det inte vara så att många av de yngre medlemmarna som är födda in i rörelsen gör mycket av dörrknackandet på ren slentrian och inte direkt anstränger sig för att göra nåt mer än att dela ut sina tidningar?

Jag har själv blivit överraskad av hurpass snabbt avklarade mina möten med vittnen är. Trots att jag är vänlig och intresserad är det sällan någon vill komma in eller diskutera vidare. De nöjer sig med att dela ut sina tidningar och hastar iväg. Inte för att jag vill bli medlem, men jag tycker det är rätt intressant eftersom jag studerat religion på högskolan.

Enligt killen som skriver boken Jehovaset verkade det bland hans bekanta vara mycket slentrian i dörrknackandet. Man ville ha det avklarat för att få gå hem. Det var mest nya medlemmar i rörelsen (som inte fötts in i den) som var entusiastiska vid dörrknackandet. Tycker att det förklarar mina möten med Jehovas en del.
Senast redigerad av Von0ben 2009-06-26 kl. 14:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in